Ewangelia św. Mateusza 26:41

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

26:41 Czujcież, a módlcie się, abyście nie weszli w pokuszenie; duchci jest ochotny, ale ciało mdłe.

Komentarz

  • Czuwajcie i módlcie się
    1. Wiarą zbliżajcie się do Mistrza i ufajcie w Boski plan.[1]
    2. Wszyscy, którzy czują, muszą również się modlić; wszyscy, którzy się żarliwie modlą, będą także czuwać. Modlitwa wyobraża wiarę, czuwanie zaś przedstawia uczynki, które muszą iść w parze z wiarą, dopóki wiara ta ma pozostać żywą.[2]
    3. Potrzeba modlitwy i czuwania wypływa z faktu, że mamy przeciwnika, niewidzialnego wroga, który stara się nas zwieść, odwieść nas od naszej przysięgi poświęcenia.[3]
    4. Diabeł szuka, kogo by pożreć. Zna twoje słabe punkty i jest gotów je wykorzystać.[4]
    5. Przypuszczać, że życie chrześcijanina zależy jedynie od modlitwy, bez żarliwego studiowania Bożego Słowa, to jak twierdzić, że drzewo może istnieć tylko dzięki liściom, bez korzeni i gleby. Oba te elementy są niezbędne.[5]
    6. Będą dążyć do tego, o co będą się modlić. Szczerość modlitwy będzie pomagać im w czuwaniu.[6]
    7. Naszą rzeczą jest czuwać i modlić się, starając się czynić, co w naszej mocy; Bożą rzeczą jest kierować i nadzorować nasze sprawy.[7]
    8. Módlcie się o kierownictwo, mądrość i łaskę.[8]
    9. Modlitwa miała być oznaką czuwania i sygnałem, że ich czuwanie nie było wystarczające, lecz że konieczna jeszcze była Boska pomoc.[9]
    10. Niektórzy modlą się i zaniedbują czuwania, inni czuwają, lecz zaniedbują modlitwę. Oba te błędy są poważne.[10]
    11. Nie tylko w mojej sprawie. Musicie także czuwać w swych sprawach. Godzina poważnej próby jest nad nami wszystkimi.[11]
    12. Nasz Pan czuwał i modlił się; otrzymał błogosławieństwo, został wzmocniony i zwyciężył. Apostołowie nie modlili się ani nie czuwali, czego wynikiem było to, że ulegli rozproszeniu i dezorientacji.[12]
    13. Baczenie na nasze słowa, myśli i czyny, dążenie do uwielbienia Pana w świętości, a nie hołdowanie żywym, bądź zmarłym ludziom albo różnym credo.[13]
    14. Bacząc na nasze słabości, błędy i braki, abyśmy mogli chronić się przed nimi.[14]
    15. Bacząc nie tylko na zdradę naszego Pana, jego proces i ukrzyżowanie, ale także na doświadczenia, jakie stały się ich udziałem w kolejnych dniach, gdy uczniowie spotykali się za zamkniętymi drzwiami.[15]
    16. Baczyć na wpływy świata, ciała i szatana; baczyć na zachęty płynące z Pańskiego Słowa, baczyć na wszystko to, co może wzmocnić wiarę, nadzieję, lojalność i miłość.[16]
    17. Módlcie się razem jako lud Pański, módlcie się w domach i w rodzinach, módlcie się w ukryciu, w prywatności, pielęgnując ducha modlitwy we wszystkim, co czynimy i mówimy.[17]
    18. Chociaż jest koniecznością, nigdzie modlitwa nie jest określona jako obowiązek, nie ma także podanej formy modlitwy.[18]
    19. Częstotliwość i tematyka modlitw regulowana jest okolicznościami i szczerością służby.[19]
    20. Wydaje się, że szczególna potrzeba modlitwy ma miejsce w czasie Pamiątki.[20]
    21. Należy być aktywnym, czujnym współpracownikiem Bożym i Chrystusa.[21]
  • Abyście nie popadli
    1. Abyście nie ulegli.[22]
    2. Nie chodzi o to, abyśmy nie podlegali pokuszeniom, lecz abyśmy im nie ulegali.[23]
    3. Ci, którzy zaniedbują słów Pana, z pewnością wejdą w pokuszenie i z dużym prawdopodobieństwem upadną.[24]
  • W pokuszenie
    1. W godzinie próby, jaka jest nad nami.[25]
    2. Koniec tego wieku jest godziną pokuszeniaObj. 3:10 albo próby. Jest to godzina Getsemane.[26]
    3. I nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie, ale nas zachowaj od złego!Mat. 6:13 [27]
    4. Tak jak i oni wchodzili wówczas w okres szczególnego pokuszenia, podobnie i my pod koniec tego wieku żyjemy w czasie szczególnej próby, dotyczącej wszystkiego tego, czego się nauczyliśmy.[28]
    5. Od kilku lat zauważyliśmy szczególną siłę pokuszeń w czasie Pamiątki każdej wiosny.[29]
  • Duch wprawdzie jest ochotny
    1. Dla nich słowa te znaczyły jedynie, że byli ochotnego ducha, chętni myślami, intencjami.[30]
    2. Ich intencje były lepsze niż ich zdolność do działania.[31]
    3. W tym miejscu, nowe stworzenie, wola.[32]
  • Ale ciało mdłe
    1. Z greckiego astheneo, co znaczy bez sił; ponieważ a oznacza bez, natomiast sthenos siłę.[33]
    2. Stare stworzenie, pod względem umysłowym i fizycznym.[34]
    3. Nie dorównuje standardom sprawiedliwości, lecz jesteśmy silni w miarę, jak pokonujemy naturalne skłonności.[35]
    4. Gdybyśmy byli doskonali, nie mielibyśmy dużych trudności w kierowaniu swymi umysłami i ciałami, gdy nasza wola zostałaby raz nastawiona na czynienie sprawiedliwości.[36]

Przypisy

  1. R-4488:5
  2. R-2692:2, R-2528:4, R-2526:2
  3. NS227-2-{{{3}}}
  4. R-3179:4
  5. R-4984:1, R-799:2
  6. R-5312:3
  7. R-4660:2
  8. R-5331:5
  9. R-5312:3
  10. R-4984:1, R-2775:5, R-799:2
  11. R-2774:5
  12. R-2775:2
  13. R-4706:6
  14. NS228-3-{{{3}}}
  15. R-5312:3
  16. R-2775:5, R-2692:2
  17. R-2775:6
  18. R-4984:4
  19. R-4984:4
  20. R-3178:3
  21. R-5332:1, R-5312:3
  22. R-5202:1
  23. R-5312:5, R-5331:3, R-3759:3, R-2774:4
  24. R-2775:5
  25. R-2774:4
  26. R-2775:4, R-5312:5, R-3886:6
  27. R-3759:6
  28. R-5312:5
  29. R-3178:3
  30. R-5312:5, NS228-5-{{{3}}}
  31. R-5312:6
  32. R-3986:2
  33. R-4099:2
  34. R-3986:2
  35. R-5313:2
  36. R-3986:1