Ewangelia św. Mateusza 26:41
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
26:41 Czujcież, a módlcie się, abyście nie weszli w pokuszenie; duchci jest ochotny, ale ciało mdłe.
Komentarz
- Czuwajcie i módlcie się
- Wiarą zbliżajcie się do Mistrza i ufajcie w Boski plan.[1]
- Wszyscy, którzy czują, muszą również się modlić; wszyscy, którzy się żarliwie modlą, będą także czuwać. Modlitwa wyobraża wiarę, czuwanie zaś przedstawia uczynki, które muszą iść w parze z wiarą, dopóki wiara ta ma pozostać żywą.[2]
- Potrzeba modlitwy i czuwania wypływa z faktu, że mamy przeciwnika, niewidzialnego wroga, który stara się nas zwieść, odwieść nas od naszej przysięgi poświęcenia.[3]
- Diabeł szuka, kogo by pożreć. Zna twoje słabe punkty i jest gotów je wykorzystać.[4]
- Przypuszczać, że życie chrześcijanina zależy jedynie od modlitwy, bez żarliwego studiowania Bożego Słowa, to jak twierdzić, że drzewo może istnieć tylko dzięki liściom, bez korzeni i gleby. Oba te elementy są niezbędne.[5]
- Będą dążyć do tego, o co będą się modlić. Szczerość modlitwy będzie pomagać im w czuwaniu.[6]
- Naszą rzeczą jest czuwać i modlić się, starając się czynić, co w naszej mocy; Bożą rzeczą jest kierować i nadzorować nasze sprawy.[7]
- Módlcie się o kierownictwo, mądrość i łaskę.[8]
- Modlitwa miała być oznaką czuwania i sygnałem, że ich czuwanie nie było wystarczające, lecz że konieczna jeszcze była Boska pomoc.[9]
- Niektórzy modlą się i zaniedbują czuwania, inni czuwają, lecz zaniedbują modlitwę. Oba te błędy są poważne.[10]
- Nie tylko w mojej sprawie. Musicie także czuwać w swych sprawach. Godzina poważnej próby jest nad nami wszystkimi.[11]
- Nasz Pan czuwał i modlił się; otrzymał błogosławieństwo, został wzmocniony i zwyciężył. Apostołowie nie modlili się ani nie czuwali, czego wynikiem było to, że ulegli rozproszeniu i dezorientacji.[12]
- Baczenie na nasze słowa, myśli i czyny, dążenie do uwielbienia Pana w świętości, a nie hołdowanie żywym, bądź zmarłym ludziom albo różnym credo.[13]
- Bacząc na nasze słabości, błędy i braki, abyśmy mogli chronić się przed nimi.[14]
- Bacząc nie tylko na zdradę naszego Pana, jego proces i ukrzyżowanie, ale także na doświadczenia, jakie stały się ich udziałem w kolejnych dniach, gdy uczniowie spotykali się za zamkniętymi drzwiami.[15]
- Baczyć na wpływy świata, ciała i szatana; baczyć na zachęty płynące z Pańskiego Słowa, baczyć na wszystko to, co może wzmocnić wiarę, nadzieję, lojalność i miłość.[16]
- Módlcie się razem jako lud Pański, módlcie się w domach i w rodzinach, módlcie się w ukryciu, w prywatności, pielęgnując ducha modlitwy we wszystkim, co czynimy i mówimy.[17]
- Chociaż jest koniecznością, nigdzie modlitwa nie jest określona jako obowiązek, nie ma także podanej formy modlitwy.[18]
- Częstotliwość i tematyka modlitw regulowana jest okolicznościami i szczerością służby.[19]
- Wydaje się, że szczególna potrzeba modlitwy ma miejsce w czasie Pamiątki.[20]
- Należy być aktywnym, czujnym współpracownikiem Bożym i Chrystusa.[21]
- Abyście nie popadli
- W pokuszenie
- W godzinie próby, jaka jest nad nami.[25]
- Koniec tego wieku jest godziną pokuszenia – Obj. 3:10 albo próby. Jest to godzina Getsemane.[26]
- I nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie, ale nas zachowaj od złego! – Mat. 6:13 [27]
- Tak jak i oni wchodzili wówczas w okres szczególnego pokuszenia, podobnie i my pod koniec tego wieku żyjemy w czasie szczególnej próby, dotyczącej wszystkiego tego, czego się nauczyliśmy.[28]
- Od kilku lat zauważyliśmy szczególną siłę pokuszeń w czasie Pamiątki każdej wiosny.[29]
- Duch wprawdzie jest ochotny
- Dla nich słowa te znaczyły jedynie, że byli ochotnego ducha, chętni myślami, intencjami.[30]
- Ich intencje były lepsze niż ich zdolność do działania.[31]
- W tym miejscu, nowe stworzenie, wola.[32]
- Ale ciało mdłe
- Z greckiego astheneo, co znaczy bez sił; ponieważ a oznacza bez, natomiast sthenos siłę.[33]
- Stare stworzenie, pod względem umysłowym i fizycznym.[34]
- Nie dorównuje standardom sprawiedliwości, lecz jesteśmy silni w miarę, jak pokonujemy naturalne skłonności.[35]
- Gdybyśmy byli doskonali, nie mielibyśmy dużych trudności w kierowaniu swymi umysłami i ciałami, gdy nasza wola zostałaby raz nastawiona na czynienie sprawiedliwości.[36]
Przypisy
- ↑ R-4488:5
- ↑ R-2692:2, R-2528:4, R-2526:2
- ↑ NS227-2-{{{3}}}
- ↑ R-3179:4
- ↑ R-4984:1, R-799:2
- ↑ R-5312:3
- ↑ R-4660:2
- ↑ R-5331:5
- ↑ R-5312:3
- ↑ R-4984:1, R-2775:5, R-799:2
- ↑ R-2774:5
- ↑ R-2775:2
- ↑ R-4706:6
- ↑ NS228-3-{{{3}}}
- ↑ R-5312:3
- ↑ R-2775:5, R-2692:2
- ↑ R-2775:6
- ↑ R-4984:4
- ↑ R-4984:4
- ↑ R-3178:3
- ↑ R-5332:1, R-5312:3
- ↑ R-5202:1
- ↑ R-5312:5, R-5331:3, R-3759:3, R-2774:4
- ↑ R-2775:5
- ↑ R-2774:4
- ↑ R-2775:4, R-5312:5, R-3886:6
- ↑ R-3759:6
- ↑ R-5312:5
- ↑ R-3178:3
- ↑ R-5312:5, NS228-5-{{{3}}}
- ↑ R-5312:6
- ↑ R-3986:2
- ↑ R-4099:2
- ↑ R-3986:2
- ↑ R-5313:2
- ↑ R-3986:1