Ewangelia św. Mateusza 22:11
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
22:11 A wszedłszy król, aby oglądał goście, obaczył tam człowieka nie odzianego szatą weselną;
Komentarz
- A gdy
- Od roku 1878.[1]
- Jako że przypowieść ta dotyczy ziemskiej fazy kościoła wieku ewangelii, tak opis tej końcowej sceny dotyczyć musi tych, którzy pozostaną przy życiu. – 1 Tes. 4:15 [2]
- Od roku 1878 możemy oczekiwać powstawania różnych teorii zaprzeczających okupowi, które zaprzeczać będą temu, że zostaliśmy odkupieni przez Pana. (2 Piotra 2:1) [3]
- Król
- Sam Jehowa, poprzez okazanie w jakiś sposób swej Boskiej sprawiedliwości.[4]
- Lub sam Chrystus, ponieważ z chwilą jego przyjścia została mu dana od Ojca królewska władza (jak sugeruje to przypowieść o talentach).[5]
- Pokazuje to naszego Pana podczas drugiego przyjścia.[6]
- Wierzymy, że nasz Pan objął królewski urząd w kwietniu 1878 roku.[7]
- Wszedł
- Odniesienie poprzez równoległość czasową do objęcia przez naszego Pan urzędu króla żydowskiego.[8]
- Tuż przed samą ucztą.[9]
- Obecnego w celu zebrania ze swego królestwa wszelkich zgorszeń - Mat. 13:41 i zabrania do siebie swych klejnotów, swej Oblubienicy. (Mal. 3:17) [10]
- Niewidzialny, lecz obecny król.[11]
- Tuż przed zaślubinami, wskazując dokładnie na czas, w jakim żyjemy: żniwo Wieku Ewangelii, poprzedzające zaślubiny Baranka.[12]
- Aby przypatrzeć się gościom
- Przypowieść ta wskazuje, iż wymagany jest stan gotowości oraz indywidualna ocena, która akceptuje jednych, a odrzuca drugich.[13]
- Inspekcja tuż przed ucztą.[14]
- Sprawdzenie gości jest ostatnią czynnością przed naszą przemianą.[15]
- Jest to próba tych, którzy usłyszeli i rozpoznali naukę żniwa.[16]
- Nadszedł bowiem czas, aby się rozpoczął sąd od domu Bożego – 1 Piotra 4:17 [17]
- Wskazuje to na próbę, wstrząśnięcie, sprawdzenie i wyrzucenie niektórych po tym, jak przyjdzie Oblubieniec.[18]
- W czasie drugiego przyjścia Chrystus osobiście sprawdzi wszystkich tych, którzy uważają się za Jego wierne sługi.[19]
- Gdy nadejdzie król i rozpocznie sprawdzanie, nie powinniśmy być zaskoczeni, że będzie miało miejsce przesiewanie, zamiast zbierania.[20]
- Tak jak nikt nie mógł wejść bez szaty weselnej, jako oznaki uznania zasługi ofiary Chrystusowej, tak nikt nie mógł pozostać tam bez zachowania postawy zaufania Chrystusowi.[21]
- Koncepcja przesiewania, jakie będzie miało miejsce pod koniec Wieku Ewangelii, obecna jest także w przypowieści o sieci, pszenicy i kąkolu, mądrych i głupich pannach, a także o talentach.[22]
- Ciało Chrystusowe przedstawione jest jako mądre panny, jako słudzy oczekujący powrotu Pana z wesela, jako goście weselni oraz jako Oblubienica. Są to odrębne i różne ilustracje, które nie powinny być ze sobą mieszane.[23]
- Ujrzał
- Bóg, poprzez okazanie w jakiś sposób swej Boskiej sprawiedliwości, lub Chrystus, obdarzony królewskim autorytetem przez Niebieskiego Ojca.[24]
- Tam
- Nie mamy co go szukać pomiędzy tymi, którzy pozostają w ciemnościach zewnętrznych i którzy nie zobaczyli wewnętrznego blasku uczty.[25]
- Człowieka
- Klasa, która odrzuca szaty weselne.[26]
- Mała klasa.[27]
- Klasa ograniczona w liczbie, składająca się z tych, którzy niegdyś doceniali okup i korzystając z jego łaski, otrzymali szczególne światło czasu żniwa.[28]
- Klasa, która z powodu niedbałego poświęcenia się doprowadzona jest w końcu do stanu zaprzeczającego okupowi, potrzebie wartości i zasłudze pojednawczej ofiary na Kalwarii i wskutek tego pojawia się na uczcie w brudnych szatach własnej sprawiedliwości.[29]
- Nie odzianego
- Który odrzucił swe przyrzeczenie śmierci wraz z Chrystusem, picia z jego kielicha, kroczenia za nim poza obóz, znosząc jego pohańbienia.[30]
- Odrzucenie ofiarniczego dzieła Chrystusa.[31]
- Odrzucenie kontraktu małżeńskiego, polegającego na cierpieniu wraz z Nim.[32]
- Odrzucili Jezusa jako Zbawiciela, Odkupiciela, tego, który zgładził ich grzechy.[33]
- Bóg zwraca uwagę na każdego, kto deklaruje wierność, a z drugiej strony odrzuca zasługę śmierci Chrystusa.[34]
- Tacy zdają się tracić z pola widzenia swą własną niedoskonałość i nieskażoną doskonałość Pana.[35]
- Wszyscy, którzy biorą udział w tym weselu, muszą być przyodziani w weselne szaty, muszą być okryci zasługą sprawiedliwości Chrystusowej.[36]
- Jeżeli ktoś pokaże się na weselu bez weselnej szaty, oznaczać to będzie, że musiał ją zdjąć, ponieważ nikt nie byłby bez niej wpuszczony.[37]
- Co wskazuje na fakt, że choć szata została mu dana, on wolał jednak bardziej swe własne odzienie, niż to, które otrzymał.[38]
- Wszyscy chrześcijanie, którzy odrzucają ufność w ofiarę Chrystusa i przyjmują teorię ewolucji i tzw. wyższy krytycyzm, zdejmują swą szatę weselną.[39]
- Wielu zdeklarowanych sług Chrystusowych, podobnie jak agnostycy, oświadcza, że choć przyjmują Jezusa jako nauczyciela, to jednak zupełnie odrzucają przykrycie szatą Jego zasługi.[40]
- Odrzucenie okupowej ofiary Chrystusa pojawiło się po raz pierwszy pomiędzy oświeconymi światłem obecnej prawdy, w lecie 1878 roku.[41]
- W przeciwieństwie do zasad takiej uczty.[42]
- Haniebna niewłaściwość, wskazująca na dumę i brak szacunku ze strony jej głosiciela.[43]
- Szatę weselną
- Przypisana sprawiedliwość Chrystusowa, usprawiedliwienie. W zwyczaju żydowskim było zaopatrywanie wszystkich gości w białe, lniane szaty weselne.[44]
- Niewyobrażalne jest, aby na żydowskim weselu szaty weselne były dane przechodniom, którzy jedynie zdawali sobie sprawę, że przygotowuje się wesele.[45]
- Czyste i białe, przedstawiające zupełną czystość i nieskazitelność świętości naszego Pana; każdy powinien zachowywać siebie nie skażonym przez świat. – Jak. 1:27 [46]
- Zakrywając swe własne szaty. W ten sposób wszyscy uczestniczący w weselu znajdowali się na tym samym poziomie pod względem godności, ponieważ wszyscy byli gośćmi gospodarza.[47]
- Przykrywa wszelkie wady, zarówno tych, którzy są bardzo dalecy od doskonałości, jak i tych, którym niewiele do niej brakuje.[48]
- Szata ta nie przykrywa grzechów nowego umysłu. Gdyby nowy umysł nie był lojalny wobec Boga, wówczas nie byłby już nowym umysłem.[49]
- Nowe stworzenia w Chrystusie Jezusie znajdują się na tym samym poziomie dzięki szacie Chrystusowej. Nie ma różnicy, jeżeli chodzi o poprzednie warunki, wolnym czy związanym, mężczyzną czy kobietą. (Gal. 3:28) [50]
- Szata usprawiedliwienia, która staje się naszą w chwili poświęcenia. Zostaje dana nie staremu stworzeniu, ale nowemu, aby przykryła skazy niedoskonałego ciała.[51]
- Przedstawia coś więcej niż tylko usprawiedliwienie – poświęcenie, uświęcenie, cierpienie z Chrystusem, picie z jego kielicha, chrzest w jego śmierć.[52]
- Uznanie zasługi ofiary Chrystusowej.[53]
- Umożliwia uznanie każdego, bez względu na upadek, degradację, niegodziwość jego natury.[54]
- Dana jest ona jedynie tym, którzy odpowiedzieli na zaproszenie i weszli przez drzwi.[55]
- Przyjęcie i założenie szaty symbolizowało uczynienie i przyjęcie poświęcenia.[56]
- Symbolizuje relację z Bogiem poprzez wiarę opartą na zasłudze Chrystusowej.[57]
- Symbolizuje wejście do rodziny Bożej, jako członkowie Kościoła.[58]
- Pokazana pięknie także jako szata oblubienicy. (Psalm 45:13,14) [59]
- Czysty, lśniący bisior, w jaki przyodziana jest Oblubienica. (Obj. 19:8) Nie ogranicza się on jedynie do wymiaru teologicznego, ale musi obejmować także charakter.[60]
- Niech nikt nie myśli, że szatą tą jest teologia; musimy być przyodziani w sprawiedliwość.[61]
- Każdy może haftować swoją szatę dobrymi uczynkami.[62]
Przypisy
- ↑ C-204, R-2301:5, R-41:4
- ↑ R-49:2
- ↑ R-2302:5
- ↑ R-5511:2
- ↑ R-5511:2
- ↑ NS318-3-{{{3}}}
- ↑ R-2301:5, R-343:5
- ↑ C-204
- ↑ C-204
- ↑ R-1937:1
- ↑ C-202
- ↑ R-954:5
- ↑ C-198
- ↑ R-5511:2
- ↑ R-180:5
- ↑ C-197
- ↑ R-2301:6
- ↑ R-40:3
- ↑ R-5511:2
- ↑ R-58:6, R-41:5
- ↑ R-4679:5
- ↑ NS318-3-{{{3}}}
- ↑ C-197
- ↑ R-5511:2
- ↑ NS319-1-{{{3}}}
- ↑ R-5511:3, R-4525:3, C-204
- ↑ R-343:6
- ↑ C-204
- ↑ R-2302:1, R-5511:4, C-201
- ↑ R-4548:4, R-4525:5, Q-339.3
- ↑ R-4548:4
- ↑ Q-734.3
- ↑ R-5511:4
- ↑ R-5511:2
- ↑ C-200
- ↑ R-5511:1
- ↑ R-5511:2
- ↑ R-954:4
- ↑ R-4679:5
- ↑ NS318-5-{{{3}}}
- ↑ C-202
- ↑ NS318-4-{{{3}}}
- ↑ C-198
- ↑ C-198, R-4525:3, R-4998:4, R-5197:6, R-2301:6, Q-490.2, Q-507.6, NS318-4-{{{3}}}
- ↑ Q-734.1
- ↑ R-2160:2
- ↑ R-5511:2, R-2301:6, R-343:3, NS121-4-{{{3}}}, NS318-4-{{{3}}}
- ↑ R-4679:5
- ↑ R-4842:4
- ↑ R-2301:6
- ↑ R-4842:1, R-5855:3, R-4525:5, R-5902:3, Q-507.6
- ↑ R-4525:5
- ↑ R-4679:5
- ↑ R-5511:1
- ↑ R-4525:4
- ↑ R-4525:5
- ↑ PD-59
- ↑ R-5960:4
- ↑ R-5197:6
- ↑ R-50:2
- ↑ R-50:4, R-41:5
- ↑ C-199