Ewangelia św. Mateusza 24:39

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

24:39 I nie spostrzegli się, aż przyszedł potop i zabrał wszystkie: tak będzie i przyjście Syna człowieczego.

Komentarz

  • I nie spostrzegli się
    1. Nie mieli świadomości, że nadchodzi burza, nie wierzyli także świadectwu Noego.[1]
    2. Podobnie rzecz się będzie miała we wczesnej fazie Dnia Pańskiego, gdy świat nie będzie dawał wiary zdankom jego obecności i zbliżającego się ucisku.[2]
    3. Pod koniec tego wieku tylko lud Pański będzie sobie zdawał sprawę z obecności Chrystusa i zbliżającego się [ucisk|ucisku]].[3]
    4. Najwidoczniej nic nie wskazywało na to, że coś niezwykłego ma się wydarzyć.[4]
    5. Nie odczytują oni we właściwy sposób szybko następujących znaków i zmian, jakie się zbliżają, są zbyt zajęci, aby rozważyć te świadectwa w należyty sposób; naśmiewając się tylko.[5]
    6. Świat nigdy nie zostanie zupełnie nawrócony na chrześcijaństwo za pomocą istniejących środków, przed końcem obecnej dyspensacji.[6]
    7. Znaki czasu nie będą miały miejsca w zewnętrznym stanie świata.[7]
    8. I mówić: Gdzież jest przyobiecane przyjście jego? Odkąd bowiem zasnęli ojcowie, wszystko tak trwa, jak było od początku stworzenia.2 Piotra 3:4 [8]
    9. Jakże zatem w inny sposób Kościół ma być świadomy jego obecności, jak nie za pośrednictwem znaku.[9]
    10. Podczas głoszenia powinniśmy najpierw mówić o doktrynie restytucji, czyli o celu obecności; następnie o sposobie; a na końcu o jej czasie, nie wspominając o niej nikomu, o ile nie zauważymy, że ma uszy chętne do słuchania.[10]
  • Że nastał potop
    1. W przeciwieństwie do nauk wielu nowoczesnych teologów.[11]
    2. Chociaż nie będzie już nigdy kolejnego potopu, który by zniszczył ziemię (1 Mojż. 9:11), to jednak Pismo Święte mówi, że cała ziemia będzie pożarta ogniem Bożej żarliwości. (Sof. 3:8) [12]
    3. Zaznaczając koniec pierwszej dyspensacji, tak jak kataklizm wielkiego ucisku, anarchii, symbolicznie nazywany „ogniem”, zaznaczy koniec obecnej dyspensacji.[13]
    4. Podobnie i w czasie Jego drugiej obecności, niepokojony zamieszaniem i uciskiem epiphania, apokalupsis Króla objawiającym się wylaniem ostatnich siedmiu plag.[14]
    5. Wiedzieli, kiedy nadszedł potop, będą także wiedzieli, kiedy ujrzy go wszelkie oko.[15]
  • I zmiótł wszystkich
    1. Potop był tylko szybkim sposobem wykonania wyroku, jaki zapadł odnośnie całego rodzaju 16 stuleci wcześniej.[16]
    2. Topiąc wszystkich ludzi, z wyjątkiem rodziny Noego; w pozaobrazie, niszcząc symbolicznym ogniem wszystkich, za wyjątkiem ludu Bożego – w wielkim ucisku Dnia Pańskiego.[17]
    3. Może to wskazywać na wielką katastrofę, porównywalną do potopu, która miałaby się wydarzyć pod koniec Wieku Ewangelii.[18]
    4. Katastrofą tą będzie anarchia.[19]
  • Tak będzie
    1. Podobna niewiara i nieznajomość.[20]
    2. Z tego stwierdzenia możemy wnioskować, że świat będzie daleki od nawrócenia przy przyjściu Chrystusa i że będzie przykładał niewielką uwagę do nauk Mistrza.[21]
    3. Podobnie i dzisiaj, teolodzy i uczeni w pismach, trwający w ustawicznej modlitwie i wyznający swą wiarę, są ślepi na fakt, że żyjemy obecnie „w dniach Syna Człowieczego”.[22]
  • Z przyjściem
    1. Z greckiego parousia, obecność; odnośnie kogoś, kto już nadszedł.[23]

Przypisy

  1. B-161
  2. B-143
  3. D-606, R-5590:6
  4. R-4797:2
  5. B-167
  6. R-2798:2
  7. R-5455:6
  8. R-2957:1
  9. R-98:2
  10. R-216:3
  11. A-61
  12. B-162
  13. R-2842:6
  14. R-2957:1
  15. HG-24
  16. SM-62
  17. B-162
  18. R-3934:6
  19. R-2842:6
  20. B-161
  21. Q-816.4, Q-852.2
  22. R-3538:6
  23. B-161, R-4706:3, R-2978:6