Ewangelia św. Mateusza 26:26

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

26:26 A gdy oni jedli, wziąwszy Jezus chleb, a pobłogosławiwszy łamał, i dał uczniom i rzekł: Bierzcie, jedzcie, to jest ciało moje.

Komentarz

  • Wziął Jezus chleb
    1. Trochę przaśnego chleba, jaki pozostał.[1]
    2. Ustanawiając pozaobraz żydowskiej Paschy.[2]
    3. Po zakończeniu wieczerzy Paschalnej ustanowił chlebem i owocem winorośli zastępczą pamiątkę siebie samego.[3]
    4. Pamiątkę, upamiętnienie pozaobrazu.[4]
    5. Gdy kielich i przaśny chleb wykorzystywane są w obchodzeniu Paschy, powinna być ona za każdym razem uznawana za świętowanie pozaobrazu, a nie obrazu.[5]
    6. Zamiast baranka ustanowiony został przaśny chleb, przedstawiający ciało naszego Pana.[6]
    7. Przedstawiający ofiarowanie człowieczeństwa Chrystusa dla naszego odkupienia.[7]
    8. Ja jestem chleb żywota.Jan 6:35 [8]
    9. Przaśny, jako znak, że nasz Pan Jezus był wolny od grzechu, był Barankiem bez skazy.[9]
    10. Biorąc udział w łamaniu przaśnego chleba upamiętniamy czystość, nieskazitelność i brak grzechu tego, który oddał samego siebie jako cenę okupu za całą ludzkość.[10]
    11. Chleb przedstawia i zastępuje cały pokarm; i rzeczywiście, pszenica uważana jest za zboże zawierające wszelkie składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach.[11]
    12. Biszkopty są produkowane z przaśnej mąki i mogą zostać wykorzystane.[12]
  • Łamał
    1. Musi zostać „połamany”, aby mógł być przyswojony; podobnie i Jezus musiał być „złamany” w śmierci, ofiarowany za nasze grzechy, abyśmy mogli przyswoić sobie jego zasługę i cieszyć się życiem wiecznym.[13]
    2. Kościół jako całość musi być złamany poprzez „położenie życia za braci”, tak jak Chrystus położył swoje życie za wszystkich.[14]
    3. Również i nasze łamanie się i umieranie jako członkowie Kościoła.[15]
    4. Chleb, który łamiemy, czyż nie jest społecznością ciała Chrystusowego?1 Kor. 10:16 [16]
    5. W tym czasie tylko Jezus mógł przełamać chleb, wszyscy inni nie byli usprawiedliwieni.[17]
  • Dawał
    1. Podając im chleb i wino, Mistrz obrazowo zaoferował im usprawiedliwienie i uświęcenie.[18]
  • Bierzcie, jedzcie
    1. W dwóch znaczeniach: przyswajając sobie i ucztując na wielkim dziele uczynionym dla nas przez naszego Odkupiciela; oraz ciesząc się naszym przywilejem współ-ofiary z naszym Odkupicielem.[19]
    2. Prawa i przywileje, które Chrystus dobrowolnie oddał, mogą być przyswajane przez wszystkich tych, którzy Go przyjmują.[20]
    3. Symbolicznie obrazuje to nasz udział przez wiarę w doskonałym człowieczeństwie Jezusa.[21]
    4. Udział ten oznacza dla nas, po pierwsze, przyjęcie i przyswojenie przez wiarę usprawiedliwienia do ludzkich praw i przywilejów zabezpieczonych przez ofiarowanie ich przez naszego Pana.[22]
    5. Jedzenie i trawienie prawdy, a zwłaszcza tej prawdy; przyswajając sobie poprzez wiarę jego sprawiedliwość, zdajemy sobie sprawę, że jest on zarówno drogą jak i życiem.[23]
    6. Zamiar Boga w usprawiedliwieniu Kościoła poprzez wiarę ma na celu dozwolenie jego członkom ofiarowania swoich ciał jako żywych ofiar, aby mogli mieć udział z naszym Panem w jego ofierze, jako członkowie jego ciała.[24]
    7. Gdy będziemy mieć w nim udział, staniemy się usprawiedliwionymi poprzez przyswojenie sobie jego sprawiedliwości, poprzez poświęcenie stajemy się wraz z nim uczestnikami jednego pokruszonego chleba – pokarmu dla świata. (1 Kor. 10:16) [25]
    8. Biorąc udział w wspaniałych cechach jego charakteru poprzez jedzenie Jego ciała i przyswajanie sobie zasług Jego ofiary.[26]
    9. Jeżeli nie będziemy jedli Jego ciała (przyswajali sobie zasług Jego ofiary) i nie będziemy pili Jego krwi (poprzez współudział z nim w jego ofierze), nie będziemy mieli żywota w sobie – życia wrodzonego, nieśmiertelności. (Jan 6:53) [27]
    10. Jedz i pij, ukochana, mówi Król do swej Oblubienicy (Pieśń 5:1). Jedzmy i pijmy z czcią, z oddaniem, z troską, z modlitwą, czasami ze łzami.[28]
  • To jest ciało moje
    1. Przedstawia ciało pozaobrazowego Baranka.[29]
    2. Przedstawia on mnie, pozaobrazowego Baranka.[30]
    3. Nie miał na myśli swego literalnego ciała, ponieważ on wówczas wciąż był człowiekiem.[31]
    4. Nie mówił o swej przedludzkiej egzystencji jako istota duchowa, lecz swej czystej, nieskalanej, ludzkiej naturze, która została ofiarowana na rzecz grzeszników.[32]

Przypisy

  1. R-3526:3
  2. R-2771:1, PD-67, SM-563
  3. R-4703:5
  4. NS75-6-{{{3}}}
  5. NS76-1-{{{3}}}
  6. SM-563
  7. R-1800:6
  8. R-2772:3
  9. R-5192:4
  10. R-4591:2, R-1636:6, R-840:3
  11. R-3879:6
  12. R-3526:6
  13. R-3526:4, R-740:4
  14. R-2772:5
  15. R-4591:5
  16. R-4591:5
  17. R-5341:5
  18. R-4703:6
  19. R-3526:5, R-740:6, SM-564
  20. R-3879:6
  21. R-4591:3
  22. R-2772:4, SM-563
  23. R-840:3, R-5192:4
  24. R-2772:4
  25. R-5192:5, R-840:3
  26. NS632-1-{{{3}}}
  27. NS770-5-{{{3}}}
  28. R-1505:1
  29. F-464, R-2772:3
  30. NS75-6-{{{3}}}
  31. R-3879:5, R-3526:4, R-3364:5, R-2772:3
  32. R-2772:3