Ewangelia św. Mateusza 4:1
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
4:1 Tedy Jezus zawiedziony jest na puszczę od Ducha, aby był kuszony od dyjabła.
Komentarz
- Wtedy
- Pokuszenia przyszły na Niego natychmiast po Jego chrzcie. Jest to doświadczenie wspólne dla wszystkich Jego naśladowców.[1]
- Duch
- Duch Święty, który odtąd był Jego własnym duchem, umysłem i wolą.[2]
- Jego własny duch: jego własny, oświecony, nowy umysł. To właśnie nasz nowy umysł, efekt pełnego poświęcenia dla Pana, który prowadzi nas w pokuszenia, próby i trudności.[3]
- Oświecenie Szablon:Mat dało Jezusowi zupełnie nowe spojrzenie na jego misję tak, że aż był on zmuszony odejść w ustronne miejsce, aby móc sobie to wszystko przemyśleć, modlić się i studiować bieg swojej misji, nakreślony przez proroków i Zakon.[4]
- On nie mógł patrzeć na swą misję z poprzedniego, starego punktu widzenia. Musiał na wszystko spojrzeć z nowego punktu widzenia, z punktu widzenia Ducha. Nic dziwnego, iż chciał być sam na sam z Bogiem.[5]
- Aby móc badać Boskie Słowo, zapisane w jego doskonałej pamięci, a teraz zupełnie zrozumiane poprzez moc Ducha. Ale człowiek zmysłowy nie przyjmuje tych rzeczy, które są z Ducha Bożego. – 1 Kor. 2:14.[6]
- Zaprowadził
- Marek oddaje tę myśl w następujący sposób: I zaraz powiódł go Duch na pustynię – Mar. 1:12.[7]
- Nigdy samorzutnie nie powinniśmy wchodzić w pokuszenia, ale znając swe słabości, powinniśmy szukać sposobów, by pokus tych unikać.[8]
- Dlatego też uważamy, iż tekst I nie wódź nas na pokuszenie – Mat. 6:13 powinien być oddany tak, jak w przekładzie Diaglott: I nie opuszczaj nas w pokuszeniu.[9]
- Jezusa
- Na pustynię
- Z dala od wszelkich przyjaciół, znajomych i rzeczy mogących rozpraszać jego skupienie.[11]
- Zamiast oddania się ogromnej radości.[12].
- Aby w samotności móc przemyśleć sobie właściwą drogę postępowania dla siebie w dziele ogłoszenia się Mesjaszem dla Izraela i Świata.[13]
- On nie miał tam rozmawiać na temat swej przyszłej misji z kimkolwiek cielesnym, nawet gdyby to był ktoś równie doskonały jak On sam. Jedyną istotą, z którą mógł rozmawiać, był Ojciec.[14]
- Aby go kusił
- Odnośnie podstawowych zasad jego dzieła – poświęcenia które właśnie dokonał.[15]
- Pod kątem samolubstwa.[16]
- Trzy próby kuszenia opisane tutaj pokazują praktycznie wszystkie rodzaje pokus, jakie przyszły na naszego Pana podczas Jego misji; a tym samym ukazują rodzaje pokus, jakie przychodzą na Jego naśladowców.[17]
- Otoczenie obecnego świata, a także naturalne i często usprawiedliwione potrzeby ciała, to drogi, którymi docierają do nas wszelkie pokusy.[18]
- Pokusy nie są równoznaczne z grzechem. Nasz Pan był kuszony „bez grzechu”, podobnie mogą być kuszeni jego bracia, jeśli pójdą za Jego przykładem. Grzech rodzi się w wyniku ustępowania pod naporem pokus.[19]
- Doświadczonego we wszystkim, podobnie jak my, z wyjątkiem grzechu – Hebr. 4:15; nie odnosi się to do zwykłych pokus, lecz do pokus i prób dotykających nowe stworzenie.[20]
- Istnieje różnica pomiędzy pokuszeniami, które Ojciec uznaje za właściwe, a pokuszeniami, które pochodzą od Przeciwnika.[21]
- Pokuszenia i próby, które przychodzą z dozwolenia Jehowy na jego poświęcony lud, są tego samego rodzaju jak te, które były dozwolone przez Niego w stosunku do naszego Zbawiciela.[22]
- Skoro czytamy, iż Bóg nikogo nie kusi, ani sam nie bywa kuszony Jak. 1:13, oznacza to, że Jezus nie może być tożsamy z Bogiem.[23]
- Diabeł
- Z greckiego diabolos. Słowo to zawsze występuje w liczbie pojedynczej i bez wątpienia odnosi się do Szatana.[24]
- Którego istnienie jest teraz zaprzeczane przez wielu.[25]
- Szatan jest Przeciwnikiem w tym znaczeniu, że nasze ciało i świat nie są naszymi przeciwnikami. Nasze ciało i świat nie są gorzkie ani złośliwe. Sam tylko Szatan jest celowym, inteligentnym spiskowcem.
Przypisy
- ↑ R-3296:3, R-2566:3, R-1688:1, F-141
- ↑ R-3297:2
- ↑ R-3716:1, R-4970:2, R-5054:2, R-5579:3, Q-183.T
- ↑ R-4544:3, R-2566:1, R-2243:2
- ↑ R-3297:3
- ↑ R-5157:6, R-3297:3,2, R-1688:2
- ↑ R-3297:2, R-2566:1
- ↑ R-3715:6
- ↑ R-3716:1
- ↑ R-370:2
- ↑ R-3297:2
- ↑ F-141
- ↑ R-3716:3
- ↑ R-3297:3, R-2566:2
- ↑ R-5065:5
- ↑ R-3715:3
- ↑ R-3297:6
- ↑ R-1689:5
- ↑ R-2568:5, R-1802:5, {R|1689|5}}
- ↑ R-3715:6, R-3297:6, R-2566:3, R-2243:5, R-1689:5, E-110, Q-706.2
- ↑ R-3297:5
- ↑ R-4970:3, R-4544:3
- ↑ R-370:2
- ↑ R-3716:1, R-3297:5, R-2567:5
- ↑ F-609