Napierśnik

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Definicja

Napierśnik :

  • Konkordancja Stronga  [H2833] hebr. אֵפחֹשֶׁן ChoSzeN - od nieużywanego rdzenia (prawdopodobnie o znaczeniu "zawierać lub "lśnić") rzeczownik, rodzaj męski.
  • Konkordancja Younga przypisuje temu słowu wprost znaczenie "torba" lub "worek" [1].
  • Służący do wyrokowania, sądu 2 Mojż. 28:15 [2].
  • Określenie "napierśnik", w potocznym znaczeniu to tarcza na pierś, która jest częścią zbroi, mającą ochraniać pierś tego, który ją nosi (Efezj. 6:14 6:14 Stójcież tedy, przepasawszy biodra wasze prawdą i oblekłszy pancerz sprawiedliwości. Izaj. 59:17 59:17 Bo się przyoblókł w sprawiedliwość jako w pancerz, a hełm zbawienia na głowie jego; oblókł się w odzienie pomsty jako w szatę, a odział się zapalczywością jako płaszczem; ) [3].
  • Napierśnik był przedmiotem noszonym tylko i wyłącznie przez najwyższego kapłana. Według Stronga określenie "napierśnik sądu" (lub sprawiedliwości) mieści w sobie pojęcie "wyroku" lub "wyroczni" i może oznaczać rozstrzygnięcie na korzyść lub na niekorzyść [4].

Budowa (2 Mojżeszowa 28:15-30)

28:15 Uczynisz też napierśnik sądu robotą haftarską, według roboty naramiennika urobisz go; ze złota, z hijacyntu, i z szarłatu, i z karmazynu dwa kroć farbowanego, i z białego jedwabiu kręconego uczynisz go.

28:16 Czworograniasty będzie i dwoisty, na piędzi długość jego, i na piędzi szerokość jego.

28:17 I nasadzisz weń pełno kamienia, cztery rzędy kamienia, tym porządkiem: sardyjusz, topazyjusz i szmaragd w pierwszym rzędzie;

28:18 W drugim zasię rzędzie: karbunkuł, szafir, i jaspis.

28:19 A w trzecim rzędzie: linkuryjusz, achates, i ametyst.

28:20 A w czwartym rzędzie: chryzolit, onychin i berył; te będą wsadzone w złoto w rzędziech swoich.

28:21 A tych kamieni z imionami synów Izraelskich będzie dwanaście według imion ich; tak jako rzezą pieczęci, każdy według imienia swego będą, dla dwunastu pokoleń.

28:22 Uczynisz też do napierśnika łańcuszki jednostajne robotą plecioną ze złota szczerego.

28:23 Uczynisz też do napierśnika dwa kolce złote, i przyprawisz te dwa kolce do obu krajów napierśnika.

28:24 I przewleczesz dwa łańcuszki złote przez oba kolce u krajów napierśnika.

28:25 Drugie zasię dwa kolce dwu łańcuszków zawleczesz na dwa haczyki, i przyprawisz do wierzchnich krajów naramiennika na przodku.

28:26 Uczynisz też dwa kolce złote, które przyprawisz do dwu końców napierśnika na kraju jego, który jest od naramiennika ze spodku.

28:27 Do tego uczynisz dwa drugie kolce złote, które przyprawisz na dwie strony naramiennika ze spodku na przeciwko spojeniu jego, z wierzchu nad przepasaniem naramiennika.

28:28 Tak zwiążą napierśnik ten kolce jego z kolcami naramiennika sznurem hijacyntowym, aby był nad przepasaniem naramiennika, żeby nie odstawał napierśnik od naramiennika.

28:29 I będzie nosił Aaron imiona synów Izraelskich na napierśniku sądu, na piersiach swych, gdy będzie wchodził do świątnicy, na pamiątkę ustawiczną przed Panem.

28:30 Położysz też na napierśniku sądu Urim i Tummim, które będą na piersiach Aaronowych, gdy wchodzić będzie przed Pana; i poniesie Aaron sąd synów Izraelskich na piersiach przed Panem ustawicznie.

Wersety, w których występuje słowo napierśnik

2 Mojż. 25:7, 2 Mojż. 28:4, 2 Mojż. 28:15, 2 Mojż. 28:22, 2 Mojż. 28:23, 2 Mojż. 28:24, 2 Mojż. 28:26, 2 Mojż. 28:28, 2 Mojż. 28:29, 2 Mojż. 28:30, 2 Mojż. 29:5, 2 Mojż. 35:9, 2 Mojż. 35:27, 2 Mojż. 39:8, 2 Mojż. 39:9, 2 Mojż. 39:15, 2 Mojż. 39:16, 2 Mojż. 39:17, 2 Mojż. 39:19, 2 Mojż. 39:21, 3 Mojż. 8:8.

Komentarz

Napierśnik sądu

znajdował się na przodzie naramiennika. Był on zawieszony na złotym łańcuchu, połączonym ze złotymi klamrami na ramionach, a do naramiennika był przymocowany sznurkiem, przewleczonym przez złote pierścienie. To połączenie było tak ukryte pod spodem, że przypadkowemu obserwatorowi napierśnik mógł wydawać się częścią efodu (2 Mojż. 28:26, 2 Mojż. 28:27, 2 Mojż. 28:28). Napierśnik pięknie przedstawiał Zakon: Nie był on częścią przymierza Abrahamowego, ale był do niego „przydany” (Gal. 3:19). Izraelici nie widzieli ukrytego związku i uważali przymierze Abrahamowe i „zakon, który po czterech set i po trzydziestu latach nastał” (Gal. 3:17) za jedno i to samo. Jednak ap. Paweł wykazuje, że Bóg zaplanował dwa nasienia – cielesne i duchowe – i że przymierze oraz Zakon były dwiema różnymi rzeczami, „żeby była warowna obietnica wszystkiemu nasieniu, nie tylko temu, które jest z Zakonu, ale i temu, które jest z wiary” (Rzym. 4:16). Ten symbol Zakonu (napierśnik) był jedną z najpiękniejszych części szat najwyższego kapłana. Był zrobiony z tego samego materiału, co naramiennik. Na nim znajdowało się dwanaście oprawionych w złoto klejnotów, na których były wyryte imiona dwunastu pokoleń Izraela. Napierśnik był przymocowany na sercu najwyższego kapłana, co oznacza, że był mu bardzo drogi. Okrywał jego serce jako „pancerz sprawiedliwości” (Efezj. 6:14). To, co odrzucało wszelką niedoskonałość, było mu miłe: „Abym czynił wolę twoją, Boże mój! pragnę, albowiem zakon twój jest w pośrodku wnętrzności moich” (Psalm 40:9). Ten napierśnik miał dwie piędzi długości i jedną piędź szerokości. Złożony na pół, miał jedną piędź szerokości i jedną długości. Ten rozmiar – piędź – wskazywał, że prawo Boże jest pełną miarą możliwości doskonałego człowieka. Człowiek Jezus Chrystus, będąc doskonałym, był jedynym, który kiedykolwiek wypełnił Zakon. Tym, którzy stanowią Maluczkie Stadko, Jego Ciało, ta sprawiedliwość została przypisana i dlatego mogą rzeczywiście powiedzieć: „ona sprawiedliwość zakonu jest wypełniona w nas”?(Rzym. 8:4). Fakt, że napierśnik był podwójny, i że obie jego części były tej samej wielkości, wyobrażał literę i ducha Zakonu. Wierzchnia część zawierała drogie kamienie i zwieszała się na złotych łańcuszkach przyczepionych do klamer efodu. Spodnia część była przymocowana do naramiennika. Ta spodnia część, przytwierdzona do efodu (przymierza), wydaje się przedstawiać literę Zakonu, tak jak był on dany cielesnemu Izraelowi. Przednia część wydaje się być obrazem ducha Zakonu wypełnionego w nas, „którzy nie według ciała chodzimy, ale według Ducha” – (Rzym. 8:4). Te dwie części stanowią właściwie jedność, ale tylko na wierzchniej części są umieszczone drogie kamienie. Czyste złoto jest symbolem rzeczy boskich. Zależność wierzchniej części Zakonu od złotych klamer, do których była przymocowana złotymi łańcuchami, zdaje się uczyć, że Zakon jest Boski. My zaś wiemy, że to właśnie dzięki Bożej pomocy jesteśmy w stanie chodzić nie według ciała, ale według Ducha. Jest to ta faza Zakonu, która zawiera klejnoty oprawione w złoto, symbolizujące prawdziwy Izrael, Pańskie Maluczkie Stadko: „Cić mi będą, mówi Pan Zastępów, w dzień, który ja uczynię, własnością1” – (Mal. 3:17). W ten sposób jesteśmy zanurzeni w złocie (Boska natura) i podtrzymywani złotym łańcuchem Boskich obietnic. Cóż więc dziwnego, że „ona sprawiedliwość zakonu jest wypełniona w nas”? – (Rzym. 8:1, Rzym. 8:4)[5].

Cel

Napierśnik był po to aby nosił Aaron nieprawość za błędy w osądzaniu [6].

Wygląd graficzny

[7].


Przypisy

  1. N’ 2000.6.245
  2. N’ 2000.6.245
  3. N’ 2000.6.245
  4. N’ 2000.6.245
  5. T-34, T-35, T-36
  6. http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf
  7. http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf