List św. Pawła do Rzymian 11:27: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
m
brak opisu edycji
(Utworzono nową stronę "{{Rzym.|11:27|BG}} {{Komentarz}} *'''A to będzie przymierze moje''' *# Porozumienie.<ref>{{R|102|4}}, {{R|1696|6}}</ref> *# „Przymierze z nimi ode mnie” (Diaglott)...") |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
*# [[Abraham]] będzie „ojcem wielu narodów”, jakie będą błogosławione przez Pośrednika [[Nowe Przymierze|Nowego Przymierza]] ([[Zakon|Zakonu]]), pod rządami którego przyjdą one do harmonii z Bogiem i uzyskają wieczne życie przez okazywanie Mu posłuszeństwa.<ref>{{R|4436|6}}</ref> | *# [[Abraham]] będzie „ojcem wielu narodów”, jakie będą błogosławione przez Pośrednika [[Nowe Przymierze|Nowego Przymierza]] ([[Zakon|Zakonu]]), pod rządami którego przyjdą one do harmonii z Bogiem i uzyskają wieczne życie przez okazywanie Mu posłuszeństwa.<ref>{{R|4436|6}}</ref> | ||
*# [[Nowe Przymierze]] ([[Zakon|Zakonu]]).<ref>{{R|4758|4}}, {{R|4612|6}}, {{R|4575|4}}, {{R|4505|1}}, {{R|4464|4}}, {{R|4453|6}}, {{R|4371|3}}, {{R|4322|2}}, {{R|4319|5}}</ref> | *# [[Nowe Przymierze]] ([[Zakon|Zakonu]]).<ref>{{R|4758|4}}, {{R|4612|6}}, {{R|4575|4}}, {{R|4505|1}}, {{R|4464|4}}, {{R|4453|6}}, {{R|4371|3}}, {{R|4322|2}}, {{R|4319|5}}</ref> | ||
Nowe Przymierze zawarte z Izraelem, które będzie działać w sposób bardziej łaskawy niż przymierze Zakonu. | *# [[Nowe Przymierze]] zawarte z [[Izrael|Izraelem]], które będzie działać w sposób bardziej łaskawy niż [[przymierze Zakonu]].<ref>{{R|4497|1}}</ref> | ||
Bóg oświadcza, że nie odrzucił swego ludu od tego Przymierza, lecz że pod rządami Nowego Przymierza otworzy ich oczy na Chrystusa jako na jedyną drogę nadziei nowego życia, kupionego Jego własną krwią. | *# [[Bóg]] oświadcza, że nie odrzucił swego ludu od tego Przymierza, lecz że pod rządami [[Nowe Przymierze|Nowego Przymierza]] otworzy ich oczy na [[Chrystus|Chrystusa]] jako na jedyną drogę nadziei nowego życia, kupionego Jego własną krwią.<ref>{{R|5047|3}}</ref> | ||
Św. Paweł nauczał, że niektóre Boże błogosławieństwa nadal pozostawały dla Żydów, lecz zamiast szukać Bożej łaski za pośrednictwem typów i cieni, powinni oni spoglądać na Chrystusa i jego pozaobrazowe wypełnienie Zakonu. | *# [[Św. Paweł]] nauczał, że niektóre Boże błogosławieństwa nadal pozostawały dla [[Żydzi|Żydów]], lecz zamiast szukać Bożej łaski za pośrednictwem typów i cieni, powinni oni spoglądać na [[Chrystus|Chrystusa]] i jego pozaobrazowe wypełnienie [[Zakon|Zakonu]].<ref>{{R|4484|6}}</ref> | ||
Ziemska faza Królestwa Bożego w chwili ustanawiania będzie obejmować Żydów, ponieważ takie było porozumienie (albo przymierze) Boże z Abrahamem i jego cielesnym potomstwem. | *# Ziemska faza [[Królestwo Boże|Królestwa Bożego]] w chwili ustanawiania będzie obejmować [[Żydzi|Żydów]], ponieważ takie było porozumienie (albo przymierze) [[Bóg|Boże]] z [[Abraham|Abrahamem]] i jego cielesnym potomstwem.<ref>{{D|624}}</ref> | ||
Którzy stracili swe wyższe, duchowe obietnice, ale którzy nadal są posiadaczami pewnych ziemskich obietnic, aby stać się przewodnim narodem ziemi, itd. | *# Którzy stracili swe wyższe, duchowe obietnice, ale którzy nadal są posiadaczami pewnych ziemskich obietnic, aby stać się przewodnim narodem ziemi, itd.<ref>{{R|2605|4}}, {{R|1000|6}}, {{R|284|4}}</ref> | ||
Izrael jako naród posiadał pewne, niezbywalne obietnice, które dopiero odziedziczy jako naród. | *# [[Izrael]] jako naród posiadał pewne, niezbywalne obietnice, które dopiero odziedziczy jako naród.<ref>{{R|1365|1}}</ref> | ||
Przyszła łaska dla Izraela, zgodnie z pierwotnymi przymierzami. | *# Przyszła łaska dla [[Izrael|Izraela]], zgodnie z pierwotnymi przymierzami.<ref>{{R|868|3}}, {{CR|47|2}}</ref> | ||
Jego obietnice uczynione ojcom. | *# Jego obietnice uczynione ojcom.<ref>{{SM|533|1}}</ref> | ||
Izraelici nadal mają tę ziemską obietnicę, że staną się przewodnim narodem ziemi. | *# Izraelici nadal mają tę ziemską obietnicę, że staną się przewodnim narodem ziemi.<ref>{{R|284|4}}, {{R|2605|4}}, {{R|1000|6}}</ref> | ||
*# ''Potem powrócę i odbuduję upadły przybytek Dawida, i odbuduję jego ruiny, i podźwignę go, aby pozostali ludzie szukali Pana, a także wszyscy poganie, nad którymi wezwane zostało imię moje, mówi Pan, który to czyni'' – {{Dzieje Ap. |15:16-17}}. <ref>{{HG|336|4}}</ref> | |||
*# ''Lecz wspomnę o moim przymierzu z tobą w dniach twojej młodości i odnowię z tobą przymierze wieczne'' – {{Ezech. |16:60}}, {{Jer. |32:40}}, {{Jer. |31:31}}. <ref>{{OV|43|3}}, {{R|259|3}}, {{R|8|1}}</ref> | |||
Porównaj z Jer. 31:29-34 I Ezech. 18:2,4,20. Nowe Przymierze, wieczne przymierze będzie potwierdzone Izraelowi i Judzie, zaś w jego ramach otrzymają oni swe długo oczekiwane działy. | *# Porównaj z {{Jer. |31:29-34}} I {{Ezech. |18:2}}, {{Ezech. |18:4}}, {{Ezech. |18:20}}. [[Nowe Przymierze]], wieczne przymierze będzie potwierdzone [[Izrael|Izraelowi]] i [[Juda|Judzie]], zaś w jego ramach otrzymają oni swe długo oczekiwane działy.<ref>{{E|332}}</ref> | ||
Od czasu odrzucenia Mesjasza Izrael znosi męczarnie i nadal będzie je znosił, aż do czasu, gdy zostanie przywrócony do Boskiej łaski, zgodnie z warunkami Boskiego przymierza. | *# Od czasu odrzucenia [[Mesjasz|Mesjasza]] [[Izrael]] znosi męczarnie i nadal będzie je znosił, aż do czasu, gdy zostanie przywrócony do [[Bóg|Boskiej]] łaski, zgodnie z warunkami [[Bóg|Boskiego]] [[przymierze|przymierza]].<ref>{{E|377}}</ref> | ||
Nowe Przymierze będzie ustanowione po „tych dniach” – po okresie Wieku Ewangelii przewidzianym dla rozwoju pozaobrazowego Izaaka. | *# [[Nowe Przymierze]] będzie ustanowione po „tych dniach” – po okresie [[Wiek Ewangelii|Wieku Ewangelii]] przewidzianym dla rozwoju pozaobrazowego [[Izaak|Izaaka]].<ref>{{R|4682|6}}</ref> | ||
Nowe Przymierze obiecane Izraelowi, kiedy to ich grzechy zostaną zmazane i nie będą więcej wspominane, wejdzie w życie przy końcu Wieku Ewangelii, a nie na jego początku. | *# [[Nowe Przymierze]] obiecane [[Izrael|Izraelowi]], kiedy to ich grzechy zostaną zmazane i nie będą więcej wspominane, wejdzie w życie przy końcu [[Wiek Ewangelii|Wieku Ewangelii]], a nie na jego początku.<ref>{{R|4453|6}}</ref> | ||
Nie obejmie ono Izraela aż do chwili zakończenia Wieku Ewangelii. | *# Nie obejmie ono [[Izrael|Izraela]] aż do chwili zakończenia [[Wiek Ewangelii|Wieku Ewangelii]].<ref>{{R|4659|2}}</ref> | ||
Obietnice te oczekują na chwilę, kiedy to mnogi Pośrednik zostanie skompletowany (w ofierze i wzbudzeniu do chwały); wówczas Izrael otrzyma dziedzictwo, na które oczekiwał przez trzydzieści pięć stuleci. | *# Obietnice te oczekują na chwilę, kiedy to mnogi Pośrednik zostanie skompletowany (w ofierze i wzbudzeniu do chwały); wówczas [[Izrael]] otrzyma dziedzictwo, na które oczekiwał przez trzydzieści pięć stuleci.<ref>{{R|4548|6}}</ref> | ||
Izrael i cały świat dostąpi miłosierdzia pod rządami Nowego Przymierza, zaprowadzonego, gdy tylko Królewskie Kapłaństwo zakończy wyznaczone im dzieło ofiary. | *# [[Izrael]] i cały świat dostąpi miłosierdzia pod rządami [[Nowe Przymierze|Nowego Przymierza]], zaprowadzonego, gdy tylko [[Królewskie Kapłaństwo]] zakończy wyznaczone im dzieło ofiary.<ref>{{R|4681|2}}</ref> | ||
Gdy duchowe nasienie zostanie skompletowane, błogosławieństwo Pana spłynie przez nasienie duchowe na nasienie ziemskie, wypełniając Boże obietnice dotyczące ziemi, od tak dawna oczekiwane. | *# Gdy duchowe nasienie zostanie skompletowane, błogosławieństwo Pana spłynie przez nasienie duchowe na nasienie ziemskie, wypełniając Boże obietnice dotyczące ziemi, od tak dawna oczekiwane.<ref>{{R|4543|2}}</ref> | ||
Bóg nie zawiera przymierza z grzesznikami. Skoro Chrystus kupił świat poprzez zaspokojenie sprawiedliwości na ich rzecz, będzie miał prawo otwarcia im błogosławionych przywilejów Nowego Przymierza. | *# [[Bóg]] nie zawiera przymierza z grzesznikami. Skoro [[Chrystus]] kupił świat poprzez zaspokojenie sprawiedliwości na ich rzecz, będzie miał prawo otwarcia im błogosławionych przywilejów [[Nowe Przymierze|Nowego Przymierza]].<ref>{{R|4520|5}}</ref> | ||
Czas | *# Czas “[[ucisk Jakubowy|ucisku Jakubowego]]” wkrótce się zakończy – czas, gdy zostaną objęci [[Nowe Przymierze|Nowym Przymierzem z Bogiem, już wkrótce będzie bliski.<ref>{{R|4670|1}}</ref> | ||
Mesjasz zainauguruje to Przymierze wraz z ustanowieniem swego Królestwa. | *# [[Mesjasz]] zainauguruje to [[Przymierze]] wraz z ustanowieniem swego Królestwa.<ref>{{R|5533|3}}</ref> | ||
Jezus jest Pośrednikiem Nowego Przymierza, na warunkach którego już wkrótce ustanowi swe Królestwo, dla błogosławienia Izraela i świata. | *# [[Jezus]] jest [[Pośrednik Nowego Przymierza|Pośrednikiem Nowego Przymierza]], na warunkach którego już wkrótce ustanowi swe Królestwo, dla błogosławienia [[Izrael|Izraela]] i świata.<ref>{{R|4476|1}}</ref> | ||
Z pewnością, mamy dla nich radosną wieść o restytucji, możliwej do osiągnięcia pod ich Nowym Przymierzem. | *# Z pewnością, mamy dla nich radosną wieść o [[restytucja|restytucji]], możliwej do osiągnięcia pod ich [[Nowe Przymierze|Nowym Przymierzem]].<ref>{{R|4523|4}}</ref> | ||
Gdy skończy się czas ofiarowania, wówczas błogosławiona możliwość społeczności z Bogiem oraz przywileje Przymierza zostaną ponownie otwarte dla Izraela, za pośrednictwem Nowego Przymierza, jakie wówczas Bóg z nimi zawrze. | *# Gdy skończy się czas ofiarowania, wówczas błogosławiona możliwość społeczności z [[Bóg|Bogiem]] oraz przywileje [[Przymierze|Przymierza]] zostaną ponownie otwarte dla [[Izrael|Izraela]], za pośrednictwem [[Nowe Przymierze|Nowego Przymierza]], jakie wówczas [[Bóg]] z nimi zawrze.<ref>{{R|4354|6}}</ref> | ||
Z domem Izraela i z domem Judy zostanie zawarte Nowe Przymierze. | *# Z domem [[Izrael|Izraela]] i z domem [[Juda|Judy]] zostanie zawarte [[Nowe Przymierze]].<ref>{{R|3916|5}}</ref> | ||
Nie mógł mieć na myśli Przymierza Abrahamowego, ponieważ odziedziczyło je nasienie duchowe, zastępując nasienie naturalne. | *# Nie mógł mieć na myśli [[Przymierze Abrahamowe|Przymierza Abrahamowego]], ponieważ odziedziczyło je nasienie duchowe, zastępując nasienie naturalne.<ref>{{R|3916|6}}</ref> | ||
Nie może mieć na myśli Przymierza Zakonu, ponieważ ono przeminęło, niewolnica oraz jej syn zostali wygnani pod koniec Wieku Żydowskiego. R3916:6 | Nie może mieć na myśli Przymierza Zakonu, ponieważ ono przeminęło, niewolnica oraz jej syn zostali wygnani pod koniec Wieku Żydowskiego. R3916:6 | ||
Tak jak w przypadku Izaaka i Ismaela oraz Jakuba i Ezawa, dziedzicem obietnicy był młodszy; tak również i w przypadku duchowego Izraela, dziedzica głównej części błogosławieństw (lecz nie jedynych błogosławieństw), rozwija się on po cielesnym narodzie izraelskim. R2443:1,2 | Tak jak w przypadku Izaaka i Ismaela oraz Jakuba i Ezawa, dziedzicem obietnicy był młodszy; tak również i w przypadku duchowego Izraela, dziedzica głównej części błogosławieństw (lecz nie jedynych błogosławieństw), rozwija się on po cielesnym narodzie izraelskim. R2443:1,2 |