List św. Pawła do Rzymian 5:12: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
m
brak opisu edycji
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 53: | Linia 53: | ||
*# [[Adam]] stracił władzę związana z doskonałym człowieczeństwem i całe prawo do doskonałości poprzez nieposłuszeństwo.<ref>{{R|1228|4}}</ref> | *# [[Adam]] stracił władzę związana z doskonałym człowieczeństwem i całe prawo do doskonałości poprzez nieposłuszeństwo.<ref>{{R|1228|4}}</ref> | ||
*# [[Adam]] został odsunięty od społeczności z [[Bóg|Bogiem]], wygnany z [[Eden|Edenu]] i poddany warunkom umierania.<ref>{{SM|612|1}}</ref> | *# [[Adam]] został odsunięty od społeczności z [[Bóg|Bogiem]], wygnany z [[Eden|Edenu]] i poddany warunkom umierania.<ref>{{SM|612|1}}</ref> | ||
*# Ofiara [[okup|okupu]] złożona przez [[Jezus|Jezusa]] dotyczyła [[śmierć Adamowa|śmierci Adamowej]] i grzechów Adamowych, a nie innych.<ref>{{R|1454|2}}</ref> | *# Ofiara [[okup|okupu]] złożona przez [[Jezus|Jezusa]] dotyczyła [[śmierć Adamowa|śmierci Adamowej]] i [[grzech Adamowy|grzechów Adamowych]], a nie innych.<ref>{{R|1454|2}}</ref> | ||
*# Grzech umyślny nie jest grzechem Adamowym, w jakimkolwiek sensie tego słowa. [[Okup]] za grzech Adamowy nie wywołuje zatem uwolnienia z odpowiedzialności za grzech umyślny.<ref>{{R|1454|2}}</ref> | *# Grzech umyślny nie jest [[grzech Adamowy|grzechem Adamowym]], w jakimkolwiek sensie tego słowa. [[Okup]] za grzech Adamowy nie wywołuje zatem uwolnienia z odpowiedzialności za grzech umyślny.<ref>{{R|1454|2}}</ref> | ||
Śmierć | *'''[[Śmierć]]''' | ||
Gniew Boży jest objawiony w wyroku śmierci, jaki ciąży nad naszym rodzajem od 6000 lat. | *# Wyrok śmierci, przekleństwo, gniew Boży.<ref>{{HG|228|4}}, {{NS|228|4}}</ref> | ||
Wszedł. | *# Gniew Boży jest objawiony w wyroku śmierci, jaki ciąży nad naszym rodzajem od 6000 lat.<ref>{{Q|328|T}}, {{NS|231|6}}</ref> | ||
Ludzkość została skazana na wymarcie. | *# Wszedł.<ref>{{R|1196|4}}</ref> | ||
*# Ludzkość została skazana na wymarcie.<ref>{{R|875|2}}</ref> | |||
*# Cały świat ludzkości został przez [[Bóg|Jehowę]] uznany za niegodny wiecznego życia.<ref>{{F|395}}</ref> | |||
Kara, wyrok, odpłata za grzech. | *# Wyrok nie wspominał jedynie o śmierci i powrocie do życia po jakimś czasie, lecz o pozostaniu martwym, o wiecznej śmierci.<ref>{{R|875|3}}</ref> | ||
Kara za grzech jest wszędzie opisana jako zniszczenie. | *# Kara, wyrok, odpłata za grzech.<ref>{{E|452}}, {{F|395}}, {{R|1026|2}}</ref> | ||
Na człowieka, na wszystkich ludzi przyszła śmierć, a nie wieczne męki. | *# Kara za grzech jest wszędzie opisana jako zniszczenie.<ref>{{R|1026|3}}</ref> | ||
Gdyby tą karą były wieczne męki, czy apostoł byłby upoważniony do uczynienia tego stwierdzenia? | *# Na człowieka, na wszystkich ludzi przyszła [[śmierć]], a nie wieczne męki.<ref>{{R|4552|2}}, {{R|1085|2}}, {{R|1026|2}}, {{CR|209|1}}, {{CR|21|1}}, {{NS|586|3}}, {{NS|110|6}}</ref> | ||
Przekleństwo śmierci jest o wiele bardziej sensowne niż błędna doktryna o wiecznych mękach. | *# Gdyby tą karą były wieczne męki, czy [[apostoł]] byłby upoważniony do uczynienia tego stwierdzenia?<ref>{{R|1026|3}}</ref> | ||
Cały ból, cierpienie, smutek i choroby jakich doświadczamy są częścią procesu umierania. | *# Przekleństwo śmierci jest o wiele bardziej sensowne niż błędna doktryna o wiecznych mękach.<ref>{{HG|650|2}}</ref> | ||
Adam stracił wieczne życie i społeczność z Bogiem, a w zamian otrzymał choroby, ból, smutek, śmierć. | *# Cały ból, cierpienie, smutek i choroby jakich doświadczamy są częścią procesu umierania.<ref>{{R|4972|6}}, {{R|3921|5}}</ref> | ||
Bóg, który dał możliwość wiecznego życia, miał pełne prawo, pełną moc, aby zakończyć to życie, gdy zostało wykorzystane w sposób sprzeczny z Jego rozkazem. | *# [[Adam]] stracił wieczne życie i społeczność z [[Bóg|Bogiem]], a w zamian otrzymał choroby, ból, smutek, [[śmierć]].<ref>{{R|4552|2}}</ref> | ||
*# [[Bóg]], który dał możliwość wiecznego życia, miał pełne prawo, pełną moc, aby zakończyć to życie, gdy zostało wykorzystane w sposób sprzeczny z Jego rozkazem.<ref>{{SM|29|T}}</ref> | |||
Jedynie Adam i Ewa, zanim zgrzeszyli, oraz nasz Pan Jezus, który był bezgrzeszny, mieli życie w pełnym tego słowa znaczeniu; wszyscy inni urodzeni pod potępieniem, właściwie rzecz ujmując - umierają, a nie żyją. | *# Boża mądrość i sprawiedliwość nie mogą być zakwestionowane – wyrok śmierci został wydany w sprawiedliwy sposób na wszystkich przez ojca [[Adam|Adama]].<ref>{{R|1506|6}}</ref> | ||
Słowo to jest niekiedy używane w symbolicznym znaczeniu, jednakże za nim kryje się rzeczywista śmierć, która przyszła na wszystkich. | *# Jedynie [[Adam]] i [[Ewa]], zanim zgrzeszyli, oraz [[Jezus|nasz Pan Jezus]], który był bezgrzeszny, mieli życie w pełnym tego słowa znaczeniu; wszyscy inni urodzeni pod potępieniem, właściwie rzecz ujmując - umierają, a nie żyją.<ref>{{R|1105|5}}</ref> | ||
Śmierć Adamowa była karą za grzech wymierzoną po jego popełnieniu. | *# Słowo to jest niekiedy używane w symbolicznym znaczeniu, jednakże za nim kryje się rzeczywista śmierć, która przyszła na wszystkich.<ref>{{R|891|2}}</ref> | ||
*# [[Śmierć Adamowa]] była karą za grzech wymierzoną po jego popełnieniu.<ref>{{R|911|4}}</ref> | |||
Śmierć i grzech. | *# [[Adam]] stał się niewolnikiem grzechu, a w jego wyniku, niewolnikiem śmierci.<ref>{{R|5355|3}}</ref> | ||
Na wszystkich ludzi | *# [[Śmierć]] i grzech.<ref>{{R|5372|2}}</ref> | ||
Zanim się narodzili. | *'''Na wszystkich ludzi''' | ||
Świat ludzkości może być uznany za rodzaj potępiony, objęty wyrokiem śmierci. | *# Cały rodzaj ludzki.<ref>{{R|838|3}}</ref> | ||
W ten sposób całe stworzenie zostało poddane kruchości (wrodzonej skazie grzechu i związanemu z nim potępieniu na śmierć). | *# Zanim się narodzili.<ref>{{R|1780|1}}</ref> | ||
Upadek | *# Świat ludzkości może być uznany za rodzaj potępiony, objęty wyrokiem śmierci.<ref>{{Q|764|4}}</ref> | ||
W ramach Bożego prawa cały rodzaj został osądzony w swym przedstawicielu, w Adamie. | *# W ten sposób całe stworzenie zostało poddane kruchości (wrodzonej skazie grzechu i związanemu z nim potępieniu na śmierć).<ref>{{R|1780|6}}</ref> | ||
Rozciąga się ona na całą ludzkość, a nie jedynie na największych grzeszników, lecz również na nowonarodzone i nienarodzone dzieci. | *# Upadek [[Adam|Adama]] rozciągnął się w naturalny sposób na jego potomstwo, wzmagając swą siłę i pęd.<ref>{{F|395}}</ref> | ||
Dziecko mające za sobą godzinę życia dzieli ból i proces umierania na równi z tymi, którzy żyją dłużej i uczestniczą w przestępowaniu praw sprawiedliwości. | *# W ramach Bożego prawa cały rodzaj został osądzony w swym przedstawicielu, w [[Adam|Adamie]].<ref>{{R|723|2}}</ref> | ||
Wszyscy są grzesznikami, wszyscy są zniedołężniali, schorowani i umierający. | *# Rozciąga się ona na całą ludzkość, a nie jedynie na największych grzeszników, lecz również na nowonarodzone i nienarodzone dzieci.<ref>{{R|1477|5}}</ref> | ||
*# Dziecko mające za sobą godzinę życia dzieli ból i proces umierania na równi z tymi, którzy żyją dłużej i uczestniczą w przestępowaniu praw sprawiedliwości.<ref>{{F|333}}</ref> | |||
Dzieci Adama narodziły mu się po utraceniu przez niego prawa do życia, tak że nie był on w stanie przekazać im więcej, niż sam posiadał – umierającą naturę. | *# Wszyscy są grzesznikami, wszyscy są zniedołężniali, schorowani i umierający.<ref>{{R|4138|5}}</ref> | ||
Tak jak wszystkie dzieci Adama były potępione jeszcze przed swymi narodzinami, tak wszystkie zostały odkupione, z czego większość przed swym narodzeniem. | *# ''Oto urodziłem się w przewinieniu i w grzechu poczęła mnie matka moja'' – {{Psalm |51:7}}. <ref>{{NS|351|5}}</ref> | ||
Chociaż czystość powinna być kultywowana od dzieciństwa, to jednak nadzieja świata nie leży w czystości dzieciństwa i unikaniu grzechu. Nadzieją ludzkości jest Chrystus. | *# Dzieci [[Adam|Adama]] narodziły mu się po utraceniu przez niego prawa do życia, tak że nie był on w stanie przekazać im więcej, niż sam posiadał – umierającą naturę.<ref>{{R|5972|2}}</ref> | ||
*# Tak jak wszystkie dzieci [[Adam|Adama]] były potępione jeszcze przed swymi narodzinami, tak wszystkie zostały [[okup|odkupione]], z czego większość przed swym narodzeniem.<ref>{{R|3686|4}}</ref> | |||
Całe potomstwo Adama odziedziczyło słabości umysłowe, moralne i fizyczne. | *# Chociaż czystość powinna być kultywowana od dzieciństwa, to jednak nadzieja świata nie leży w czystości dzieciństwa i unikaniu grzechu. Nadzieją ludzkości jest [[Chrystus]].<ref>{{R|2049|4}}</ref> | ||
Kara śmierci została odziedziczona przez całe potomstwo | *# Upadek i grzeszne tendencje wrodzone w nasz stan są tak silne, że nikt nie jest w stanie zupełnie ich przemóc.<ref>{{R|4812|1}}</ref> | ||
Dziedziczenie jest wspólne dla każdego członka naszego rodzaju, chociaż w naturze istnieją przeciwwagi. | *# Całe potomstwo [[Adam|Adama]] odziedziczyło słabości umysłowe, moralne i fizyczne.<ref>{{R|4552|2}}, {{R|4982|1}}, {{R|3921|5}}, {{R|3391|2}}, {{R|2256|4}}, {{PD|11|18}}, {{NS|650|2}}</ref> | ||
Ponieważ dzieci Izraela, podobnie jak i inne narody, były potomstwem Adama, dzieliły jego wyrok śmierci. | *# Kara śmierci została odziedziczona przez całe potomstwo [[Adam|Adama]], tak żeby żaden człowiek na Ziemi nie miał życia.<ref>{{R|3475|2}}, {{R|1565|6}}</ref> | ||
Wszyscy zostali potępieni w wyniku jednego przestępstwa, grzechu jednego człowieka. | *# Dziedziczenie jest wspólne dla każdego członka naszego rodzaju, chociaż w naturze istnieją przeciwwagi.<ref>{{R|4812|1}}</ref> | ||
Bogu przysługuje zarzut nieposłuszeństwa wobec ludzkości, wobec czego słusznie nałożył wyrok, potępienie na Adama i jego ród – „umierając umrzesz”. | *# Ponieważ dzieci [[Izrael|Izraela]], podobnie jak i inne narody, były potomstwem [[Adam|Adama]], dzieliły jego wyrok śmierci.<reF>{{R|5046|3}}</ref> | ||
*# Wszyscy zostali potępieni w wyniku jednego przestępstwa, grzechu jednego człowieka.<ref>{{PT|387|4}}, {{SM|662|2}}, {{Q|760|4}}</ref> | |||
Enoch został zachowany od zatracenia w śmierci – mimo iż znajdował się pod prawnym wyrokiem śmierci. | *# [[Bóg|Bogu]] przysługuje zarzut nieposłuszeństwa wobec ludzkości, wobec czego słusznie nałożył wyrok, potępienie na [[Adam|Adama]] i jego ród – „umierając umrzesz”.<ref>{{R|3915|3}}</ref> | ||
Śmierć przyszła | *# Wyrok śmierci przeszedł również na [[Enoch|Enocha]] i [[Eliasz|Eliasza]], podobnie jak i na pozostałe dzieci [[Adam|Adama]], więc gdziekolwiek by oni nie byli, nadal pozostają pod wyrokiem śmierci.<ref>{{R|3417|5}}, {{R|2153|5}}</ref> | ||
Wyrok śmierci zaciążył na Adamie, a pośrednio dotknął cały jego ród. | *# [[Enoch]] został zachowany od zatracenia w śmierci – mimo iż znajdował się pod prawnym wyrokiem śmierci.<ref>{{R|3378|4}}</ref> | ||
Długość życia człowieka obniżyła się, podczas gdy umysłowe, moralne i fizyczne dolegliwości spotęgowały się. | *'''Śmierć przyszła''' | ||
Z Boskiego punktu widzenia każdy jest martwy, kto jest objęty wyrokiem albo czyje życie zostało w jakimkolwiek stopniu osłabione w wyniku przekleństwa. | *# [[Śmierć Adamowa]], [[pierwsza śmierć]], w przeciwieństwie do [[wtóra śmierć|drugiej śmierci]].<ref>{{HG|356|5}}, {{NS|357|5}}</ref> | ||
Karą za grzech jest śmierć – włączając w to próby, słabości oraz cierpienia obecnego życia, które są efektami ubocznymi procesu umierania. | *# Wyrok śmierci zaciążył na [[Adam|Adamie]], a pośrednio dotknął cały jego ród.<ref>{{E|331}}, {{R|2847|5}}</ref> | ||
Tak jak śmierć została wywołana grzechem, tak wszelkie katastrofy mają wspólne źródło i pozostają pod kontrolą tego, który ma władzę śmierci, Szatana. | *# Długość życia człowieka obniżyła się, podczas gdy umysłowe, moralne i fizyczne dolegliwości spotęgowały się.<ref>{{OV|128|1}}, {{HG|586|3}}</ref> | ||
Tak jak śmierć jest przekleństwem, tak choroba jest śmiertelną trucizną działającą w naszym systemie. | *# Z Boskiego punktu widzenia każdy jest martwy, kto jest objęty wyrokiem albo czyje życie zostało w jakimkolwiek stopniu osłabione w wyniku przekleństwa.<ref>{{R|3417|5}}</ref> | ||
*# Karą za grzech jest [[śmierć]] – włączając w to próby, słabości oraz cierpienia obecnego życia, które są efektami ubocznymi procesu umierania.<ref>{{R|2847|5}}</ref> | |||
Tak jak śmierć jest oznaką grzechu i nigdy by się nie pojawiła inaczej, jak tylko jako kara za niego, podobnie i choroby, ponieważ są one częścią procesu umierania. | *# Tak jak [[śmierć]] została wywołana grzechem, tak wszelkie katastrofy mają wspólne źródło i pozostają pod kontrolą tego, który ma władzę śmierci, [[Szatan|Szatana]].<ref>{{R|583|5}}</ref> | ||
Najgorszym, co mogłoby spotkać dzieci złego, jest śmierć. | *# Tak jak [[śmierć]] jest przekleństwem, tak choroba jest śmiertelną trucizną działającą w naszym systemie.<ref>{{R|2000|1}}</ref> | ||
*# Każda choroba jest częścią procesu umierania, a zatem, jest obca naturalnemu stanowi człowieka, jaki został przewidziany przez Boga.<ref>{{R|2000|1}}</ref> | |||
Istnieje istotna różnica pomiędzy prawem regulującym | *# Tak jak śmierć jest oznaką grzechu i nigdy by się nie pojawiła inaczej, jak tylko jako kara za niego, podobnie i choroby, ponieważ są one częścią procesu umierania.<ref>{{R|2000|1}}</ref> | ||
Wzbudzenie z martwych będzie jedynym prawdziwym zbawieniem od śmierci. | *# Najgorszym, co mogłoby spotkać dzieci złego, jest [[śmierć]].<ref>{{R|3133|4}}</ref> | ||
Gdyby Bóg nie przewidział odkupienia przez Chrystusa, kara śmierci, jaka przyszła na nasz rodzaj przez Adama byłaby karą wieczną, jednakże wszyscy zostali wybawieni z śmierci. | *# [[Pierwsza śmierć]] przyszła na całą ludzkość (za wyjątkiem Adama) niezależnie od woli jednostki.<ref>{{R|1324|1}}</ref> | ||
Kara jest sprawiedliwym wyrazem woli i prawa Bożego względem człowieka – | *# Istnieje istotna różnica pomiędzy prawem regulującym [[pierwsza śmierć|pierwszą śmierć]], a prawem dotyczącym [[wtóra śmierć|drugiej śmierci]].<ref>{{R|1324|1}}</ref> | ||
Bo | *# [[Wzbudzenie z martwych]] będzie jedynym prawdziwym zbawieniem od śmierci.<ref>{{R|1253|2}}</ref> | ||
Wszyscy zgrzeszyli | *# Gdyby [[Bóg]] nie przewidział odkupienia przez [[Chrystus|Chrystusa]], kara śmierci, jaka przyszła na nasz rodzaj przez [[Adam|Adama]] byłaby karą wieczną, jednakże wszyscy zostali wybawieni z śmierci.<ref>{{R|1086|1}}, {{HG|586|3}}</ref> | ||
Wszyscy są grzesznikami. | *# Kara jest sprawiedliwym wyrazem woli i prawa Bożego względem człowieka – ''Karą za grzech jest śmierć'' – {{Rzym. |6:23}}. <ref>{{R|723|2}}</ref> | ||
*'''Bo''' | |||
Nieumyślnie. | *# W wyniku odziedziczonego grzechu i grzesznych skłonności.<ref>{{E|24}}, {{E|484}}, {{R|2759|2}}, {{R|2395|3}}</ref> | ||
Nie jest prawdą, jakoby dzieci, chorzy umysłowo, itp., byli niewinni grzechu. Chociaż nie popełnili oni umyślnego, osobistego grzechu, to jako członkowie rodzaju Adama, mają oni udział w grzechu pierworodnym. | *'''Wszyscy zgrzeszyli''' | ||
*# Każda ludzka dusza ma udział w upadku i stracie [[Adam|Adama]].<ref>{{E|428}}, {{R|5719|6}}, {{R|5372|2}}, {{R|4982|1}}, {{OV|207|1}}, {{Q|264|3}}</ref> | |||
Jeżeli żyłeś tak moralnie i tak ostrożnie, jak tylko mogłeś, to i tak nie osiągnąłeś doskonałości, z powodu słabości odziedziczonej przez upadek Adama. | *# Wszyscy są grzesznikami.<ref>{{E|24}}, {{R|4812|1}}, {{R|5372|2}}, {{R|3391|2}}, {{R|2759|2}}, {{R|2395|2}}, {{OV|207|1}}, {{SM|699|T}}</ref> | ||
*# Nie pojedynczo, lecz reprezentowani w [[Adam|Adamie]].<ref>{{R|3654|3}}</ref> | |||
Mniejsza degradacja jednych oraz większa deprawacja innych; chociaż wszyscy zgrzeszyli, to jednak niektórzy oddali się zepsuciu bardziej dobrowolnie i upadli niżej niż inni. | *# Nieumyślnie.<ref>{{R|1781|1}}</ref> | ||
Tezie tej zaprzecza Christian Science ze swoją teorią, że nie ma grzechu ani zła, a zatem, nie ma Boskiego wyroku przeciwko Adamowi i jego rodzajowi, że nie ma śmierci. | *# Nie jest prawdą, jakoby dzieci, chorzy umysłowo, itp., byli niewinni grzechu. Chociaż nie popełnili oni umyślnego, osobistego grzechu, to jako członkowie rodzaju [[Adam|Adama]], mają oni udział w [[grzech pierworodny|grzechu pierworodnym]].<ref>{{R|2050|3}}, {{R|192|4}}</ref> | ||
*# ''Ojcowie jedli kwaśne grona, a zęby synów ścierpły'' – {{Ezech. |18:2}}. <ref>{{E|309}}</ref> | |||
*# Jeżeli żyłeś tak moralnie i tak ostrożnie, jak tylko mogłeś, to i tak nie osiągnąłeś doskonałości, z powodu słabości odziedziczonej przez upadek [[Adam|Adama]].<ref>{{R|604|5}}</ref> | |||
*# Degeneracja rozpoczęła się od razu i dotknęła potomstwo zgodnie z prawami natury.<ref>{{R|3391|2}}</ref> | |||
*# Mniejsza degradacja jednych oraz większa deprawacja innych; chociaż wszyscy zgrzeszyli, to jednak niektórzy oddali się zepsuciu bardziej dobrowolnie i upadli niżej niż inni.<ref>{{R|3256|4}}</ref> | |||
*# Tezie tej zaprzecza Christian Science ze swoją teorią, że nie ma grzechu ani zła, a zatem, nie ma Boskiego wyroku przeciwko [[Adam|Adamowi]] i jego rodzajowi, że nie ma śmierci.<ref>{{R|3900|2}}</ref> | |||