List św. Pawła do Rzymian 11:5: Różnice pomiędzy wersjami

Mariusz (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
Mariusz (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
 
Linia 7: Linia 7:
*# Stosunkowo niewielka liczba w porównaniu do całości, zaś przeważająca większość potknęła się o dumę i zatwardziałość serca.<ref>{{B|215}}</ref>
*# Stosunkowo niewielka liczba w porównaniu do całości, zaś przeważająca większość potknęła się o dumę i zatwardziałość serca.<ref>{{B|215}}</ref>
*# Tak jak za czasów [[Eliasza|Eliasza]] [[Bóg]] zachował siedem tysięcy mężów, którzy nie zgięli swego kolana przed [[Baalam|Baalem]], tak za czasów [[św. Paweł|apostoła Pawła]] istniała resztka, która za pośrednictwem [[Bóg|Bożej]] łaski, przyjęła dobrą nowinę i nie potknęła się.<ref>{{R|1970|6}}</ref>
*# Tak jak za czasów [[Eliasza|Eliasza]] [[Bóg]] zachował siedem tysięcy mężów, którzy nie zgięli swego kolana przed [[Baalam|Baalem]], tak za czasów [[św. Paweł|apostoła Pawła]] istniała resztka, która za pośrednictwem [[Bóg|Bożej]] łaski, przyjęła dobrą nowinę i nie potknęła się.<ref>{{R|1970|6}}</ref>
*# ''Do swej własności przyszedł, ale swoi (jako naród) go nie przyjęli. Tym zaś, którzy go przyjęli (jako jednostki), dał prawo stać się dziećmi Bożymi'' – {{Jan. |1:11-12}}. <ref>{{F|461}}, {{Q|172|2}}</ref>
*# ''Do swej własności przyszedł, ale swoi (jako naród) go nie przyjęli. Tym zaś, którzy go przyjęli (jako jednostki), dał prawo stać się dziećmi Bożymi'' – {{Jan |1:11-12}}. <ref>{{F|461}}, {{Q|172|2}}</ref>
*# [[Prorok]] [[Izajasz]] wspominał o pędzie, substancji, jaka pozostanie, chociaż wielu [[Żydzi|Żydów]] miało być rozproszonych ({{Izaj. |6:13}}; [[Jezus]] obdarzył mocą (tych nielicznych, którzy go przyjęli), aby stali się synami [[Bóg|Boga]], natomiast [[św. Paweł|Paweł]] mówi tutaj o tych właśnie nielicznych.<ref>{{R|2371|6}}</ref>
*# [[Prorok]] [[Izajasz]] wspominał o pędzie, substancji, jaka pozostanie, chociaż wielu [[Żydzi|Żydów]] miało być rozproszonych ({{Izaj. |6:13}}; [[Jezus]] obdarzył mocą (tych nielicznych, którzy go przyjęli), aby stali się synami [[Bóg|Boga]], natomiast [[św. Paweł|Paweł]] mówi tutaj o tych właśnie nielicznych.<ref>{{R|2371|6}}</ref>
*# Wszyscy prawdziwi [[Izrael|Izraelici]], którzy nadal byli uznawani przez Pana – wszyscy prawdziwi [[Izrael|Izraelici]] – byli chrześcijanami, którzy od [[dzień Pięćdziesiątnicy|dnia Pięćdziesiątnicy]] byli znani jako [[duchowy Izrael|duchowi Izraelici]].<ref>{{R|3194|6}}</ref>
*# Wszyscy prawdziwi [[Izrael|Izraelici]], którzy nadal byli uznawani przez Pana – wszyscy prawdziwi [[Izrael|Izraelici]] – byli chrześcijanami, którzy od [[dzień Pięćdziesiątnicy|dnia Pięćdziesiątnicy]] byli znani jako [[duchowy Izrael|duchowi Izraelici]].<ref>{{R|3194|6}}</ref>
Linia 14: Linia 14:
*# [[Bóg]] wyszedł naprzeciw [[Żydzi|Żydom]], aby znaleźć wystarczającą ilość osób gotowych przystąpić do Wielkiego Lekarza, pokazując im, że muszą być dotknięci poczuciem ludzkich ułomności. Jednakże ilość, którą znalazł, okazała się być zaledwie garstką.<ref>{{CR|209|4}}</ref>
*# [[Bóg]] wyszedł naprzeciw [[Żydzi|Żydom]], aby znaleźć wystarczającą ilość osób gotowych przystąpić do Wielkiego Lekarza, pokazując im, że muszą być dotknięci poczuciem ludzkich ułomności. Jednakże ilość, którą znalazł, okazała się być zaledwie garstką.<ref>{{CR|209|4}}</ref>
*# Ta reszta była zarodkiem klasy [[Oblubienica|Oblubienicy]].<ref>{{R|4969|2}}</ref>
*# Ta reszta była zarodkiem klasy [[Oblubienica|Oblubienicy]].<ref>{{R|4969|2}}</ref>
*# Ci z [[Żydzi|Żydów]], którzy pragnęli czynić wolę Bożą w najpełniejszym sensie tego słowa, nadal trwali jak gałęzie w drzewie oliwnym. Ci, którzy przyjęli [[Chrystus|Chrystusa]], stali się członkami duchowego nasienia.<R5837:5
*# Ci z [[Żydzi|Żydów]], którzy pragnęli czynić wolę Bożą w najpełniejszym sensie tego słowa, nadal trwali jak gałęzie w drzewie oliwnym. Ci, którzy przyjęli [[Chrystus|Chrystusa]], stali się członkami duchowego nasienia.<ref>{{R|5837|5}}</ref>
Jedynie „resztka” tego narodu, która szybko zawarła pokój ze swym przeciwnikiem (oskarżycielem, Zakonem) w drodze do sądu (Mat. 5:25), została wybawiona dzięki łaskawej Boskiej opatrzności, „Barankowi Bożemu”. R1713:2
*# Jedynie „resztka” tego narodu, która szybko zawarła pokój ze swym przeciwnikiem (oskarżycielem, [[Zakon|Zakonem]]) w drodze do sądu ({{Mat. |5:25}}), została wybawiona dzięki łaskawej Boskiej opatrzności, „[[Baranek Boży|Barankowi Bożemu]]”.<ref>{{R|1713|2}}</ref>
„Zbawienie jest z Żydów” albo Izraelitów dotrzymujących przymierza w ten sposób, że pierwotny Kościół stał się sługą pojednania dla pogan. C293, R1341:2, 25:1*
*# „Zbawienie jest z Żydów” albo Izraelitów dotrzymujących przymierza w ten sposób, że pierwotny Kościół stał się sługą pojednania dla pogan.<ref>{{C|293}}, {{R|1341|2}}, {{R|25|1}}</ref>
Liczba Żydów gotowych do przyjęcia łaski Królestwa była mniejsza niż ustalona z góry. R2622:4
*# Liczba Żydów gotowych do przyjęcia łaski Królestwa była mniejsza niż ustalona z góry.<ref>{{R|2622|4}}</ref>
Bóg postąpił tak, jak gdyby nie przewidział drogi, jaką obiorą Żydzi: ewangelia była im głoszona, wszyscy święci zostali odnalezieni, zanim drzwi zostały otwarte dla pogan. R4969:2
*# [[Bóg]] postąpił tak, jak gdyby nie przewidział drogi, jaką obiorą [[Żydzi]]: [[ewangelia]] była im głoszona, wszyscy święci zostali odnalezieni, zanim drzwi zostały otwarte dla pogan.<ref>{{R|4969|2}}</ref>
Zarówno w żydowskiej jak i w chrześcijańskiej dyspensacji istniał nominalny Izrael i prawdziwy Izrael, plewy i kąkol, nieodróżnialny od pszenicy aż do czasu żniwa, każdego z tych wieków. B205
*# Zarówno w żydowskiej jak i w chrześcijańskiej dyspensacji istniał nominalny [[Izrael]] i prawdziwy [[Izrael]], [[plewy]] i [[kąkol]], nieodróżnialny od [[pszenica|pszenicy]] aż do czasu [[żniwo|żniwa]], każdego z tych wieków.<ref>{{B|205}}</reF>
Z resztek obu tych domów uformowany został nowy dom. R518:5*
*# Z resztek obu tych domów uformowany został nowy dom.<ref>{{R|518|5}}</ref>
Wyboru łaski Którzy dzięki Bożej łasce przyjmą dobrą nowinę i nie potkną się. R1970:6
*'''Wyboru łaski'''
„Wybór zgodnie z łaską”. Apostoł mówi o wybranym Kościele, odnosząc się zwłaszcza do resztki Żydów z wszystkich plemion, z której wyłonił się Kościół. R3586:4
*# Którzy dzięki Bożej łasce przyjmą dobrą nowinę i nie potkną się.<ref>{{R|1970|6}}</ref>
*# „Wybór zgodnie z łaską”. [[Apostoł]] mówi o wybranym [[Kościół|Kościele]], odnosząc się zwłaszcza do resztki [[Żydzi|Żydów]] z wszystkich plemion, z której wyłonił się [[Kościół]].<ref>{{R|3586|4}}</ref>


{{Przypisy}}
{{Przypisy}}


[[Kategoria:Komentarz Biblijny]]
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]]