List św. Pawła do Rzymian 11:17: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 25: | Linia 25: | ||
*# Wszyscy [[Żydzi]] odmawiający uczynienia kroku naprzód i przyjęcia [[Chrystus|Chrystusa]], są przedstawieni w gałęziach, które zostały odłamane.<ref>{{R|3194|6}}</ref> | *# Wszyscy [[Żydzi]] odmawiający uczynienia kroku naprzód i przyjęcia [[Chrystus|Chrystusa]], są przedstawieni w gałęziach, które zostały odłamane.<ref>{{R|3194|6}}</ref> | ||
*# [[Bóg]] nie oszczędził naturalnych gałęzi, lecz odłamał te niezdatne.<ref>{{R|2301|3}}</ref> | *# [[Bóg]] nie oszczędził naturalnych gałęzi, lecz odłamał te niezdatne.<ref>{{R|2301|3}}</ref> | ||
*# Te gałęzie zostały już odłamane, gdy [[św. Paweł]] pisał ten list. Dlatego też każdy [[Żyd przychodzący do Chrystusa musiał być wszczepiony tak samo jak poganin. Nie miał żadnego pierwszeństwa. | *# Te gałęzie zostały już odłamane, gdy [[św. Paweł]] pisał ten list. Dlatego też każdy [[Żydzi|Żyd]] przychodzący do [[Chrystus|Chrystusa]] musiał być wszczepiony tak samo jak poganin. Nie miał żadnego pierwszeństwa.<ref>{{R|5963|6}}</ref> | ||
Drzewo oliwne w czasach apostoła było zupełne, potem niektórzy zostali odłamani i odrzuceni, aby dzikie gałęzie z pogan mogły być wszczepione. | *# [[Drzewo oliwne]] w czasach [[apostoł|apostoła]] było zupełne, potem niektórzy zostali odłamani i odrzuceni, aby dzikie gałęzie z pogan mogły być wszczepione.<ref>{{R|2125|4}}</ref> | ||
Gdy Jezus przyszedł na ziemię, przybliżył się koniec szczególnej łaski dla tego narodu. Ponieważ w czasie jego misji nie wydali oni dobrego owocu, zostali odcięci od korzenia obietnicy. | *# Gdy [[Jezus]] przyszedł na ziemię, przybliżył się koniec szczególnej łaski dla tego narodu. Ponieważ w czasie jego misji nie wydali oni dobrego owocu, zostali odcięci od korzenia obietnicy.<ref>{{R|704|3}}</ref> | ||
W czasie czterdziestoletniego okresu, który rozpoczął się misją naszego Pana, a zakończył się zniszczeniem Jerozolimy. | *# W czasie czterdziestoletniego okresu, który rozpoczął się misją naszego Pana, a zakończył się zniszczeniem [[Jerozolima|Jerozolimy]].<ref>{{Q|403|5}}, {{R|5023|3}}, {{R|2931|5}}, {{R|704|3}}</ref> | ||
A ty | *'''A ty''' | ||
Dzikiego drzewa oliwnego | *# Poganin, obcy społeczności izraelskiej.<ref>{{F|433}}</ref> | ||
Teraz Bóg poszukiwał duchowego nasienia Abrahama – duchowych Izraelitów – aby zajęło miejsce odłamanych gałęzi z cielesnego domu. | *'''Dzikiego drzewa oliwnego''' | ||
Nasz chrzest symbolizuje nasze włączenie w ciało Chrystusa na podobieństwo gałęzi z dzikiego drzewa oliwnego, wszczepionych w szlachetny pień, by mogły stać się uczestnikami bogactw obietnic poprzez korzeń. | *# Poganie.<ref>{{R|5837|4}}</ref> | ||
Na ich miejsce | *# Teraz [[Bóg]] poszukiwał duchowego nasienia [[Abraham|Abrahama]] – duchowych Izraelitów – aby zajęło miejsce odłamanych gałęzi z cielesnego domu.<ref>{{R|3139|5}}</ref> | ||
Ci Żydzi, którzy okazali się zdatni, zostali obmyci „wodą przez Słowo” i przeniesieni z Mojżesza do Chrystusa oraz spłodzeni z ducha Świętego. | *# Nasz [[chrzest]] symbolizuje nasze włączenie w ciało [[Chrystus|Chrystusa]] na podobieństwo gałęzi z dzikiego [[drzewo oliwne|drzewa oliwnego]], wszczepionych w szlachetny pień, by mogły stać się uczestnikami bogactw obietnic poprzez korzeń.<ref>{{R|2931|4}}</ref> | ||
Wszczepiony | *'''Na ich miejsce''' | ||
Wierzący z pogan zostali wszczepieni. | *# Kiedy [[Jezus]] był obecny, był to czas żniwa; tamten wiek osiągnął swą pełnię. Za pomocą swego „[[wiejadło|wiejadła]]” prawdy wybrał On [[pszenica|pszenicę]] i zgromadził ją do [[Wiek Ewangelii|Wieku Ewangelii]].<ref>{{R|704|3}}</ref> | ||
Wierzący z pogan zostali wszczepieni w korzeń przymierza Abrahamowego wtedy, gdy naturalne gałęzie zostały odcięte z powodu niewiary. | *# Ci [[Żydzi]], którzy okazali się zdatni, zostali obmyci „wodą przez Słowo” i przeniesieni z [[Mojżesz|Mojżesza]] do [[Chrystus|Chrystusa]] oraz spłodzeni z [[duch Święty|ducha Świętego]].<ref>{{R|5023|3}}, {{Q|404|1}}</ref> | ||
W czasie obecnego wieku Bóg wszczepia pogan w miejsce uprzednio zarezerwowane dla Izraelitów według ciała. | *'''Wszczepiony''' | ||
Poganin może wejść w przymierze z Bogiem poprzez wszczepienie w dobre drzewo oliwne. | *# Aby zająć miejsce [[cielesny Izrael|cielesnego Izraela]] , naturalnych gałęzi, które zostały odłamane.<ref>{{R|5837|4}}</ref> | ||
Tylko duchowe gałęzie są wszczepione. | *# Wierzący z pogan zostali wszczepieni.<ref>{{R|704|3}}</ref> | ||
Dla pogan chrzest znaczył więcej niż dla Żydów, oznaczał on radykalną zmianę, jaka zobrazowana jest we wszczepieniu gałęzi z dzikiego drzewa oliwnego w dobre drzewo oliwne – zupełne przeobrażenie. | *# Wierzący z pogan zostali wszczepieni w korzeń przymierza [[Abraham|Abrahamowego]] wtedy, gdy naturalne gałęzie zostały odcięte z powodu niewiary.<ref>{{A|292}}</ref> | ||
Apostoł pokazuje, że powołanie nas, pogan, do współdziedzictwa wynika z faktu, iż liczba Żydów gotowych do przyjęcia łaski Królestwa na warunkach naszego Pana była mniejsza od liczby wyznaczonej. | *# W czasie obecnego wieku [[Bóg]] wszczepia pogan w miejsce uprzednio zarezerwowane dla [[Izrael|Izraelitów]] według ciała.<ref>{{R|2301|3}}</ref> | ||
Zapis Obj. 7:4 mówi o 144.000 którzy będą zwycięzcami specjalnego wyboru, najpierw otwartego dla cielesnego Izraela. | *# Poganin może wejść w [[przymierze]] z [[Bóg|Bogiem]] poprzez wszczepienie w dobre [[drzewo oliwne]].<ref>{{R|5776|2}}</ref> | ||
Powołanie pogan do udziału w Królestwie jest jedynie kontynuacją pierwotnego powołania. | *# Tylko duchowe gałęzie są wszczepione.<ref>{{R|5023|3}}, {{Q|403|3}}</ref> | ||
Wszyscy byliśmy z natury poganami, wszyscy zostaliśmy wszczepieni w to samo nasienie duchowe, abyśmy utworzyli Pozaobrazowy duchowy Izrael wspomniany w Obj. 7, w liczbie 144.000, po 12.000 z każdego z dwunastu plemion. | *# Dla pogan [[chrzest]] znaczył więcej niż dla [[Żydzi|Żydów]], oznaczał on radykalną zmianę, jaka zobrazowana jest we wszczepieniu gałęzi z dzikiego [[drzewo oliwne|drzewa oliwnego]] w dobre [[drzewo oliwne]] – zupełne przeobrażenie.<ref>{{F|434}}</ref> | ||
Uczestnikiem | *# [[Apostoł]] pokazuje, że powołanie nas, pogan, do współdziedzictwa wynika z faktu, iż liczba [[Żydzi|Żydów]] gotowych do przyjęcia łaski Królestwa na warunkach naszego Pana była mniejsza od liczby wyznaczonej.<ref>{{R|2622|4}}</ref> | ||
Chrześcijaństwo nie było odłamem judaizmu, lecz jego naturalnym wynikiem oraz pełniejszym, właściwym rozwinięciem – wypełnieniem się obietnic Bożych, na których zbudowana była nadzieja judaizmu. | *# Zapis {{Obj. |7:4}} mówi o [[144.000]] którzy będą zwycięzcami specjalnego wyboru, najpierw otwartego dla [[cielesny Izrael|cielesnego Izraela]].<ref>{{R|3026|1}}, {{Q|172|2}}</ref> | ||
Powołanie pogan do udziału w Królestwie jest jedynie kontynuacją pierwotnego powołania, a my jesteśmy powołani, aby zająć miejsce tych, którzy zaniechali tak wielkiego zbawienia i przywileju. | *# [[Powołanie]] pogan do udziału w Królestwie jest jedynie kontynuacją pierwotnego [[powołanie|powołania]].<ref>{{R|2702|4}}</ref> | ||
Naszym powołaniem jest zająć miejsce tych „naturalnych gałęzi” z pnia Abrahama, poprzez wszczepienie i stanie się uczestnikami pierwotnego korzenia Boskiej łaski – obietnicy Abrahamowej. | *# Wszyscy byliśmy z natury poganami, wszyscy zostaliśmy wszczepieni w to samo nasienie duchowe, abyśmy utworzyli Pozaobrazowy [[duchowy Izrael]] wspomniany w {{Obj. |7}}, w liczbie [[144.000]], po [[12.000]] z każdego z [[dwanaście plemion|dwunastu plemion]].<ref>{{Q|172|2}}</ref> | ||
Dziełem Wieku Ewangelii jest wszczepienie wierzących z pogan w pierwotny korzeń obietnicy, zjednoczonych z Abrahamowym korzeniem obietnicy poprzez Chrystusa, dziedziców jego bogactw i tłuszczu. | *'''Uczestnikiem''' | ||
Korzenia | *# Od kiedy żydowskie gałęzie zostały odłamane, [[Bóg]] gromadził nas, którzy z natury byliśmy dziećmi gniewu, obcymi, wszczepiając nas jako pogańskie gałęzie do prawdziwego drzewa, przez które ma przyjść błogosławieństwo.<ref>{{R|5023|3}}, {{Q|404|1}}</ref> | ||
Św. Paweł mówi o Przymierzu Abrahama jako o korzeniu. Ten korzeń – przymierze – nosi dwa rodzaje gałęzi (ziemskie i niebieskie); każdy z nich przyniesie swe własne owoce – ludzkie i duchowe klasy w mocy Królestwa. | *# [[Chrześcijaństwo]] nie było odłamem [[judaizm|judaizmu]], lecz jego naturalnym wynikiem oraz pełniejszym, właściwym rozwinięciem – wypełnieniem się obietnic [[Bóg|Bożych]], na których zbudowana była nadzieja [[judaizm|judaizmu]].<ref>{{R|3194|5}}</ref> | ||
Korzeniem drzewa jest Boża obietnica – obietnica dana Abrahamowi, że nasienie Abrahama będzie w końcu błogosławić wszystkie rodzaje ziemi. | *# [[Powołanie]] pogan do udziału w Królestwie jest jedynie kontynuacją pierwotnego [[powołanie|powołania]], a my jesteśmy [[powołanie|powołani]], aby zająć miejsce tych, którzy zaniechali tak wielkiego [[zbawienie|zbawienia]] i przywileju.<ref>{{R|2702|4}}</ref> | ||
Tłuszczu | *# Naszym [[powołanie|powołaniem]] jest zająć miejsce tych „naturalnych gałęzi” z pnia [[Abraham|Abrahama]], poprzez wszczepienie i stanie się uczestnikami pierwotnego korzenia Boskiej łaski – obietnicy [[Abraham|Abrahamowej]].<ref>{{R|2622|4}}</ref> | ||
Do okupu zostało dodane „wielkie zbawienie”, wszyscy, którzy dosięgają go wiarą, są już teraz uznawani przez Boga za tych, którzy mają w nim udział, jako ci, którzy otrzymali „tłuszcz” nowych źródeł życia. | *# Dziełem [[Wiek Ewangelii|Wieku Ewangelii]] jest wszczepienie wierzących z pogan w pierwotny korzeń obietnicy, zjednoczonych z [[Abraham|Abrahamowym]] korzeniem obietnicy poprzez [[Chrystus|Chrystusa]], dziedziców jego bogactw i tłuszczu.<ref>{{R|2442|5}}</ref> | ||
*'''Korzenia''' | |||
Cielesny Izrael; | *# Obietnicy danej [[Abraham|Abrahamowi]].<ref>{{Q|403|5}}, {{R|5963|6}}, {{R|5837|2}}, {{R|5776|2}}, {{R|5023|3}}, {{R|3194|5}}, {{R|2622|4}}, {{R|2086|5}}</ref> | ||
Nasz Pan oraz Jan Chrzciciel mówili o narodzie żydowskim, porównując go do drzewa, do którego korzeni została przyłożona siekiera. | *# [[Św. Paweł]] mówi o [[Przymierze Abrahama|Przymierzu Abrahama]] jako o korzeniu. Ten korzeń – [[przymierze]] – nosi dwa rodzaje gałęzi (ziemskie i niebieskie); każdy z nich przyniesie swe własne owoce – ludzkie i duchowe klasy w mocy Królestwa.<ref>{{A|292}}</ref> | ||
A zatem, drzewo jako całość przedstawia duchowy Izrael – kilka naturalnych gałęzi (apostołowie i wszyscy Żydzi, którzy w szczerości serca przyjęli Chrystusa) oraz pozostałe gałęzie wszczepione spośród pogan. | *# Korzeniem drzewa jest [[Bóg|Boża]] obietnica – obietnica dana [[Abraham|Abrahamowi]], że nasienie [[Abraham|Abrahama]] będzie w końcu błogosławić wszystkie rodzaje ziemi.<ref>{{D|651}}</ref> | ||
*'''Tłuszczu''' | |||
*# Ich długi okres niełaski i odcięcia nieomal się skończył, niedługo zostaną ponownie wszczepieni w [[drzewo oliwne]], ponownie będą dzielić jego tłuszcz, przynosząc błogosławieństwa dla wszystkich rodzajów ziemie.<ref>{{R|4656|4}}</ref> | |||
*# Do [[okup|okupu]] zostało dodane „wielkie zbawienie”, wszyscy, którzy dosięgają go wiarą, są już teraz uznawani przez [[Bóg|Boga]] za tych, którzy mają w nim udział, jako ci, którzy otrzymali „tłuszcz” nowych źródeł życia.<ref>{{R|875|5}}</ref> | |||
*'''Oliwnego''' | |||
*# [[Naród żydowski|Narodu żydowskiego]].<ref>{{R|3194|5}}, {{R|5023|3}}, {{Q|403|4}}</ref> | |||
*# [[Cielesny Izrael]]; ''Zielonym [[drzewo oliwne|drzewem oliwnym]], zdobnym w piękne owoce nazwał ciebie Pan'' – {{Jer. |11:16}}. <ref>{{D|651}}</ref> | |||
*# [[Jezus|Nasz Pan]] oraz [[Jan Chrzciciel]] mówili o narodzie żydowskim, porównując go do drzewa, do którego korzeni została przyłożona siekiera.<ref>{{R|704|3}}</ref> | |||
*# A zatem, drzewo jako całość przedstawia [[duchowy Izrael]] – kilka naturalnych gałęzi ([[apostoł|apostołowie]] i wszyscy [[Żydzi]], którzy w szczerości serca przyjęli [[Chrystus|Chrystusa]]) oraz pozostałe gałęzie wszczepione spośród pogan.<ref>{{HG|440|2}}</ref> | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]] | [[Kategoria:Komentarz Biblijny]] |
Aktualna wersja na dzień 14:00, 1 kwi 2016
11:17 A jeźli niektóre z gałęzi odłamane są, a ty, któryś był płonną oliwą, jesteś wszczepiony zamiast nich i stałeś się uczestnikiem korzenia i tłustości oliwnego drzewa:
Komentarz
- Jeśli zaś niektóre
- Z powodu niewierności wiele z gałęzi zostało odłamanych; czasem, kiedy zostały odłamane, był okres czterdziestu lat, który rozpoczął się po zakończeniu misji naszego Pana, a dobiegł końca przy zniszczeniu Jerozolimy.[1]
- Niemalże wszystkie z tych gałęzi zostały odłamane z powodu niewiary, z powodu niezaakceptowania zaproszenia na wielką ucztę (z Łuk. 14:16), z powodu niedocenienia duchowych błogosławieństw.[2]
- Niemalże wszystkie z tych gałęzi zostały odłamane z powodu niewiary, zaś niewiara wywołana była niewłaściwym stanem serca.[3]
- Nie wszyscy
- nasz Pan, apostołowie i wielu innych nie było odłamanych.[4]
- Z gałęzi
- Żydzi.[5]
- Cielesny Izrael.[6]
- Żyjący Izraelici.[7]
- Lud izraelski.[8]
- Cielesny Izrael w sposób naturalny wyrósł z korzenia Przymierza Abrahamowego.[9]
- Będąc gałęziami już związanymi z korzeniem, nie musieliby być weń wszczepieni, lecz jedynie pokutować za swe grzechy.[10]
- Każdy poszczególny Żyd uznawał się za powiązanego z Przymierzem Abrahamowym.[11]
- Reprezentujący 144.000, lecz zostali odłamani, a ich miejsce stało się puste, zaś wy i ja zostaliśmy wszczepieni.[12]
- Czas „ognia” albo ucisku przyszedł na część narodu określaną jako plewy, gdzie jako naród spłonęli.[13]
- Nie może tu być odniesienia do żadnego z członków barbarzyńskich plemion mieszkających wówczas w Brytanii lub Irlandii (bez znajomości Boga albo Mojżesza, albo Zakonu, albo Abrahama, albo obietnicy, albo obrzezania).[14]
- Zostały odłamane
- Cielesny Izrael okazał się niegodny, aby stać się dziedzicem obietnicy Abrahamowej.[15]
- Z uwagi na brak wiary w obietnicę Abrahamową.[16]
- Z uwagi na brak wiary w obiecane duchowe błogosławieństwa.[17]
- Wszyscy Żydzi odmawiający uczynienia kroku naprzód i przyjęcia Chrystusa, są przedstawieni w gałęziach, które zostały odłamane.[18]
- Bóg nie oszczędził naturalnych gałęzi, lecz odłamał te niezdatne.[19]
- Te gałęzie zostały już odłamane, gdy św. Paweł pisał ten list. Dlatego też każdy Żyd przychodzący do Chrystusa musiał być wszczepiony tak samo jak poganin. Nie miał żadnego pierwszeństwa.[20]
- Drzewo oliwne w czasach apostoła było zupełne, potem niektórzy zostali odłamani i odrzuceni, aby dzikie gałęzie z pogan mogły być wszczepione.[21]
- Gdy Jezus przyszedł na ziemię, przybliżył się koniec szczególnej łaski dla tego narodu. Ponieważ w czasie jego misji nie wydali oni dobrego owocu, zostali odcięci od korzenia obietnicy.[22]
- W czasie czterdziestoletniego okresu, który rozpoczął się misją naszego Pana, a zakończył się zniszczeniem Jerozolimy.[23]
- A ty
- Poganin, obcy społeczności izraelskiej.[24]
- Dzikiego drzewa oliwnego
- Poganie.[25]
- Teraz Bóg poszukiwał duchowego nasienia Abrahama – duchowych Izraelitów – aby zajęło miejsce odłamanych gałęzi z cielesnego domu.[26]
- Nasz chrzest symbolizuje nasze włączenie w ciało Chrystusa na podobieństwo gałęzi z dzikiego drzewa oliwnego, wszczepionych w szlachetny pień, by mogły stać się uczestnikami bogactw obietnic poprzez korzeń.[27]
- Na ich miejsce
- Kiedy Jezus był obecny, był to czas żniwa; tamten wiek osiągnął swą pełnię. Za pomocą swego „wiejadła” prawdy wybrał On pszenicę i zgromadził ją do Wieku Ewangelii.[28]
- Ci Żydzi, którzy okazali się zdatni, zostali obmyci „wodą przez Słowo” i przeniesieni z Mojżesza do Chrystusa oraz spłodzeni z ducha Świętego.[29]
- Wszczepiony
- Aby zająć miejsce cielesnego Izraela , naturalnych gałęzi, które zostały odłamane.[30]
- Wierzący z pogan zostali wszczepieni.[31]
- Wierzący z pogan zostali wszczepieni w korzeń przymierza Abrahamowego wtedy, gdy naturalne gałęzie zostały odcięte z powodu niewiary.[32]
- W czasie obecnego wieku Bóg wszczepia pogan w miejsce uprzednio zarezerwowane dla Izraelitów według ciała.[33]
- Poganin może wejść w przymierze z Bogiem poprzez wszczepienie w dobre drzewo oliwne.[34]
- Tylko duchowe gałęzie są wszczepione.[35]
- Dla pogan chrzest znaczył więcej niż dla Żydów, oznaczał on radykalną zmianę, jaka zobrazowana jest we wszczepieniu gałęzi z dzikiego drzewa oliwnego w dobre drzewo oliwne – zupełne przeobrażenie.[36]
- Apostoł pokazuje, że powołanie nas, pogan, do współdziedzictwa wynika z faktu, iż liczba Żydów gotowych do przyjęcia łaski Królestwa na warunkach naszego Pana była mniejsza od liczby wyznaczonej.[37]
- Zapis Obj. 7:4 mówi o 144.000 którzy będą zwycięzcami specjalnego wyboru, najpierw otwartego dla cielesnego Izraela.[38]
- Powołanie pogan do udziału w Królestwie jest jedynie kontynuacją pierwotnego powołania.[39]
- Wszyscy byliśmy z natury poganami, wszyscy zostaliśmy wszczepieni w to samo nasienie duchowe, abyśmy utworzyli Pozaobrazowy duchowy Izrael wspomniany w Obj. 7, w liczbie 144.000, po 12.000 z każdego z dwunastu plemion.[40]
- Uczestnikiem
- Od kiedy żydowskie gałęzie zostały odłamane, Bóg gromadził nas, którzy z natury byliśmy dziećmi gniewu, obcymi, wszczepiając nas jako pogańskie gałęzie do prawdziwego drzewa, przez które ma przyjść błogosławieństwo.[41]
- Chrześcijaństwo nie było odłamem judaizmu, lecz jego naturalnym wynikiem oraz pełniejszym, właściwym rozwinięciem – wypełnieniem się obietnic Bożych, na których zbudowana była nadzieja judaizmu.[42]
- Powołanie pogan do udziału w Królestwie jest jedynie kontynuacją pierwotnego powołania, a my jesteśmy powołani, aby zająć miejsce tych, którzy zaniechali tak wielkiego zbawienia i przywileju.[43]
- Naszym powołaniem jest zająć miejsce tych „naturalnych gałęzi” z pnia Abrahama, poprzez wszczepienie i stanie się uczestnikami pierwotnego korzenia Boskiej łaski – obietnicy Abrahamowej.[44]
- Dziełem Wieku Ewangelii jest wszczepienie wierzących z pogan w pierwotny korzeń obietnicy, zjednoczonych z Abrahamowym korzeniem obietnicy poprzez Chrystusa, dziedziców jego bogactw i tłuszczu.[45]
- Korzenia
- Obietnicy danej Abrahamowi.[46]
- Św. Paweł mówi o Przymierzu Abrahama jako o korzeniu. Ten korzeń – przymierze – nosi dwa rodzaje gałęzi (ziemskie i niebieskie); każdy z nich przyniesie swe własne owoce – ludzkie i duchowe klasy w mocy Królestwa.[47]
- Korzeniem drzewa jest Boża obietnica – obietnica dana Abrahamowi, że nasienie Abrahama będzie w końcu błogosławić wszystkie rodzaje ziemi.[48]
- Tłuszczu
- Ich długi okres niełaski i odcięcia nieomal się skończył, niedługo zostaną ponownie wszczepieni w drzewo oliwne, ponownie będą dzielić jego tłuszcz, przynosząc błogosławieństwa dla wszystkich rodzajów ziemie.[49]
- Do okupu zostało dodane „wielkie zbawienie”, wszyscy, którzy dosięgają go wiarą, są już teraz uznawani przez Boga za tych, którzy mają w nim udział, jako ci, którzy otrzymali „tłuszcz” nowych źródeł życia.[50]
- Oliwnego
- Narodu żydowskiego.[51]
- Cielesny Izrael; Zielonym drzewem oliwnym, zdobnym w piękne owoce nazwał ciebie Pan – Jer. 11:16. [52]
- Nasz Pan oraz Jan Chrzciciel mówili o narodzie żydowskim, porównując go do drzewa, do którego korzeni została przyłożona siekiera.[53]
- A zatem, drzewo jako całość przedstawia duchowy Izrael – kilka naturalnych gałęzi (apostołowie i wszyscy Żydzi, którzy w szczerości serca przyjęli Chrystusa) oraz pozostałe gałęzie wszczepione spośród pogan.[54]
Przypisy
- ↑ R-5023:3, Q-403.4
- ↑ R-3834:1
- ↑ HG-440
- ↑ R-2125:4, R-793:5
- ↑ HG-440
- ↑ R-5837:2
- ↑ R-4497:4
- ↑ R-3194:5, R-2931:4
- ↑ A-292
- ↑ R-2931:4
- ↑ R-5023:3, Q-403.4
- ↑ Q-607.T
- ↑ R-704:3
- ↑ R-2125:4
- ↑ R-5837:4
- ↑ R-5837:4
- ↑ R-3834:1, R-3937:6, Q-607.T, Q-403.5
- ↑ R-3194:6
- ↑ R-2301:3
- ↑ R-5963:6
- ↑ R-2125:4
- ↑ R-704:3
- ↑ Q-403.5, R-5023:3, R-2931:5, R-704:3
- ↑ F-433
- ↑ R-5837:4
- ↑ R-3139:5
- ↑ R-2931:4
- ↑ R-704:3
- ↑ R-5023:3, Q-404.1
- ↑ R-5837:4
- ↑ R-704:3
- ↑ A-292
- ↑ R-2301:3
- ↑ R-5776:2
- ↑ R-5023:3, Q-403.3
- ↑ F-434
- ↑ R-2622:4
- ↑ R-3026:1, Q-172.2
- ↑ R-2702:4
- ↑ Q-172.2
- ↑ R-5023:3, Q-404.1
- ↑ R-3194:5
- ↑ R-2702:4
- ↑ R-2622:4
- ↑ R-2442:5
- ↑ Q-403.5, R-5963:6, R-5837:2, R-5776:2, R-5023:3, R-3194:5, R-2622:4, R-2086:5
- ↑ A-292
- ↑ D-651
- ↑ R-4656:4
- ↑ R-875:5
- ↑ R-3194:5, R-5023:3, Q-403.4
- ↑ D-651
- ↑ R-704:3
- ↑ HG-440