Naramiennik (Efod): Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
m
brak opisu edycji
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
== Definicja == | |||
'''<big>Naramiennik</big>''' - {{SH|646}} hebr. אֵפוֹד 'EPhOD | |||
# Efod. | |||
# Odzienie kapłana, narzuta lub płaszcz, zewnętrzna szata: '''A.''' noszona przez zwykłych kapłanów, wykonana z białego materiału '''B.''' noszona przez najwyższego kapłana - droga, przetykana złotą, niebieską, purpurową, szkarłatną i lnianą nicią; posiada część przednią i tylną z tego samego materiału, ozdobiony złotem i klejnotami. | |||
== Wersety, w których występuje słowo ''naramiennik'' (''efod'')== | |||
{{2 Mojż.|25:7|}}, {{2 Mojż.|28:4|}}, {{2 Mojż.|28:6|}}, {{2 Mojż.|28:12|}}, {{2 Mojż.|28:15|}}, {{2 Mojż.|28:25|}}, {{2 Mojż.|28:26|}}, {{2 Mojż.|28:27|}}, {{2 Mojż.|28:28|}}, {{2 Mojż.|28:31|}}, {{2 Mojż.|29:5|}}, {{2 Mojż.|35:9|}}, {{2 Mojż.|35:27|}}, {{2 Mojż.|39:2|}}, {{2 Mojż.|39:7|}}, {{2 Mojż.|39:8|}}, {{2 Mojż.|39:18|}}, {{2 Mojż.|39:19|}}, {{2 Mojż.|39:20|}}, {{2 Mojż.|39:21|}}, {{2 Mojż.|39:22|}}, {{3 Mojż.|8:7|}}, {{Sędz.|8:27|}}, {{Sędz.|17:5|}}, {{Sędz.|18:14|}}, {{Sędz.|18:17|}}, {{Sędz.|18:18|}}, {{Sędz.|18:20|}}, {{1 Sam.|2:18|}}, {{1 Sam.|2:28|}}, {{1 Sam.|14:3|}}, {{1 Sam.|21:9|}}, {{1 Sam.|22:18|}}, {{1 Sam.|23:6|}}, {{1 Sam.|23:9|}}, {{1 Sam.|30:7|}}, {{2 Sam.|6:14|}}, {{1 Kron.|15:27|}}, {{Oz.|3:4|}}. | |||
{{Komentarz}} | {{Komentarz}} | ||
=== Naramiennik (efod) === | |||
był sporządzony z tkaniny zawierającej fioletowe, niebieskie, szkarłatne, białe i złote nitki, misternie i pięknie splecione razem. Składał się on z dwóch części, zwieszających się z przodu i z tyłu. Te dwie części były złączone dwiema złotymi klamrami, spoczywającymi na ramionach [[Kapłan|kapłana]]. '''Naramiennik''' przedstawia dwa wielkie przymierza – [[Przymierze Abrahamowe (Ofiary)|przymierze Abrahamowe]], [[Symbol|symbolizowane]] przez część przednią, oraz [[Nowe Przymierze]], obrazowane przez część tylną. W ten sposób widzimy, że oba przymierza są zależne od [[Arcykapłan|Najwyższego Kapłana]]. Oba są na niego włożone i jeżeli on nie zdoła ich unieść, nie zdoła wypełnić ich warunków i zobowiązań, to przymierza te upadną. Ale, dzięki [[Bóg|Bogu]] te przymierza są połączone i mocno spięte na Nim złotymi klamrami ([[Moc Boża|mocą Bożą]]), a także przymocowane „przepasaniem” – sznurem z tego samego materiału, co '''naramiennik''' <ref>{{T|32}}</ref>. „Przepasanie” zdaje się mówić: To jest sługa, a ponieważ jest to przepasanie '''naramiennika''', widzimy, że ten sługa jest „Aniołem [sługą] przymierza, którego wy żądacie” – {{Mal.|3:1|}}. Jedna część '''naramiennika''', przedstawiająca [[Nowe Przymierze]], była zagwarantowana na [[Kalwaria|Kalwarii]]; czyż śmierć naszego Pana nie była „[[Krew Nowego Przymierza|krwią nowego przymierza]]”, w której mają udział Jego członkowie? {{Mat.|26:28|}}, {{1 Kor.|10:16|}}. Druga część jest jeszcze niekompletna. Jedynie nasz Ojciec Niebieski widzi jej wypełnienie w przyszłości: [[Przymierze Abrahamowe (Ofiary)|przymierze Abrahamowe]] obiecywało rozwój [[Nasienie Abrahama|nasienia Abrahama]], przez które [[Nowe Przymierze]] będzie błogosławiło wszystkich ludzi, a to nasienie nie jest jeszcze kompletne. Prawdą jest, że [[Jezus]] był tym nasieniem, ale [[Bóg]] przewidział i przepowiedział większe, duchowe nasienie, które ma zawierać Ciało – Kościół wraz z jego Głową {{Gal.|3:16|}}, {{Gal.|3:29|}}. [[Apostoł]] wskazuje, że ziemskie [[Nasienie Abrahama|nasienie Abrahama]] także będzie miało udział w dziele błogosławienia świata. Jednak to [[Duchowy Izrael|duchowy Izrael]] stanowi prawdziwe nasienie, jak napisano: „Nie będzie dziedziczył syn niewolnicy z synem wolnej” – {{Gal.|4:22|}}, {{Gal.|4:23|}}, {{Gal.|4:24|}}, {{Gal.|4:25|}}, {{Gal.|4:26|}}, {{Gal.|4:27|}}, {{Gal.|4:28|}}, {{Gal.|4:29|}}, {{Gal.|4:30|}}, {{Gal.|4:31|}}. Co do ziemskiego [[Nasienie Abrahama|nasienia Abrahama]], [[Apostoł]] udowadnia, że nie będzie ono częścią błogosławionego [[Arcykapłan|Najwyższego Kapłana]]: „A tak według Ewangelii [duchowej części przymierza] nieprzyjaciółmi są [nasienie według ciała] dla was; lecz według wybrania są [nadal] miłymi dla ojców. Albowiem darów swoich i wezwania Bóg nie żałuje. A toć będzie przymierze moje z nimi – przyjdzie z [[Syon|Syonu]] [duchowy Kościół] wybawiciel [ten wielki [[Arcykapłan|Najwyższy Kapłan]], sługa przymierza – [[Jezus]], Głowa i [[Maluczkie Stadko]] – Jego Ciało] i odwróci niepobożności od [[Jakub|Jakuba]]”. Będą oni jako pierwsi błogosławieni przez duchowe, czyli prawdziwe nasienie i później mogą stać się jego współpracownikami {{Rzym.|11:26|}}, {{Rzym.|11:27|}}, {{Rzym.|11:28|}}, {{Rzym.|11:29|}}. Tak więc, po uzupełnieniu duchowego nasienia o [[Ciało Chrystusowe]] musi być także spełniona dodatkowa obietnica, dana [[Abraham|Abrahamowi]] odnośnie jego ziemskiego nasienia: nasienie według ciała musi stać się tak liczne „jako piasek na brzegu morskim”, podczas gdy nasienie duchowe jest porównane do „gwiazd na niebie” {{1 Mojż.|22:17|}}. [[Izrael]] musi najpierw zwrócić się ku sprawiedliwości i prawdzie; potem stanie się narzędziem, przez które nasienie duchowe będzie spełniało obietnicę błogosławienia całej ludzkości [[Prawda|Prawdą]] i [[Łaska|łaską]] <ref>{{T|33}}</ref>. | |||
=== Kolory naramiennika === | |||
szkarłatny, niebieski, fioletowy itd. wskazywały na warunki dwóch przymierzy. Szkarłat pokazuje, jak przez krew [[Okup|okupu]] [[Bóg]] zapewnił odkupienie z [[Przekleństwo Adamowe|przekleństwa Adamowego]]. Białe płótno wskazuje na przywrócenie człowieka do jego pierwotnej czystości. Kolor niebieski wskazuje na zapewnienie mu pomocy i możliwości wiernego utrzymania jego prawego charakteru. Kolor fioletowy obwieszcza królewską władzę działającą w Królestwie. Wszystkie te błogosławieństwa, splecione razem, są zapewnione przez [[Moc Boża|Boską moc]] pomazanego [[Kapłan|Kapłana]], symbolizowaną przez złotą nitkę wplecioną w tkaninę. Tym sposobem [[Jahwe]] włożył oba te przymierza odnoszące się do ludzi na Tego, który jest zdolny i chętny wykonać chwalebne, zagwarantowane przymierzem błogosławieństwa „w czasie właściwym” <ref>{{T|33}}</ref>. | |||
=== Na naramienniku === | |||
były dwa drogie kamienie – onechyny, na których były wyryte po sześć imion pokoleń izraelskich. Wiemy, że [[Arcykapłan|arcykapłan]] w [[Zakon|Zakonie]] przedstawiał [[Arcykapłan|arcykapłana]] naszego wyznania – [[Jezus|Jezusa]] [[Chrystus|Chrystusa]]. Dwanaście pokoleń Izraela cielesnego były [[Figura|figurą]] na dwanaście pokoleń Izraela duchowego, czyli Kościoła Chrystusowego {{Obj.|7:4|}} {{Obj.|7:5|}} {{Obj.|7:6|}} {{Obj.|7:7|}} {{Obj.|7:8|}}. Ta [[Figura|figura]] [[Arcykapłan|arcykapłana]] noszącego [[Napierśnik|napierśnik]] i '''naramiennik''' ozdobiony dwunastoma kamieniami jest ujęta w bardzo piękną formę poetycką w {{Pieśń|8:6}} {{Pieśń|8:6|BG}} Tak więc w [[Figura|figurze]] [[Zakon|Zakonu]] i w Pieśni Salomonowej pokazane jest jak drogą sercu naszego [[Zbawiciel|Zbawiciela]] jest jego [[Oblubienica]], [[Kościół]], za który [[Jezus]] oddał swe życie <ref>{{N|1977|3|32}}</ref>. | |||
=== Cel=== | |||
'''Naramiennik''' był po to aby nosił [[Aaron]] nieprawość za [[Bałwochwalstwo|bałwochwalstwo]] <ref>http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf</ref>. | |||
== Wygląd graficzny == | |||
<gallery> | <gallery> | ||
Naramiennik_(Efod)_1.jpg|Naramiennik (Efod) | Naramiennik_(Efod)_1.jpg|Naramiennik (Efod) | ||
Naramiennik_(Efod)_2.jpg|Naramiennik (Efod) w wersji Temple Institute | Naramiennik_(Efod)_2.jpg|Naramiennik (Efod) w wersji Temple Institute | ||
Strój_Arcykapłana.jpg|Strój Arcykapłana | |||
Kolory_Materiałów.jpg|Kolory Materiałów | Kolory_Materiałów.jpg|Kolory Materiałów | ||
Naramiennik_(Efod)_i_Napierśnik.jpg|Naramiennik (Efod) i Napierśnik | Naramiennik_(Efod)_i_Napierśnik.jpg|Naramiennik (Efod) i Napierśnik | ||
Linia 14: | Linia 33: | ||
Skręcone_nici.jpg|Skręcone nici | Skręcone_nici.jpg|Skręcone nici | ||
</gallery> <ref>http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf</ref>. | </gallery> <ref>http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf</ref>. | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} |