List do Hebrajczyków 3:5: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Hebr.|3:5|BG}} {{Komentarz}} *'''Mojżesz''' *# Głowa.<ref>{{R|224|2}}, {{R|3268|3}}, {{R|3476|2}}, {{R|2542|1}}</ref> *# Prorok.<ref>{{R|435|3}}</ref> *# Po...") |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
*# Rozkazy były wydawane sługom bez wyjaśnienia co do przyczyn lub innych okoliczności.<ref>{{R|5405|2}}</ref> | *# Rozkazy były wydawane sługom bez wyjaśnienia co do przyczyn lub innych okoliczności.<ref>{{R|5405|2}}</ref> | ||
*# [[Żydzi]] mieli obietnicę doczesnych błogosławieństw jako nagrody za wierność, natomiast Chrześcijanie mają obietnicę duchowych błogosławieństw przy doczesnych przeciwnościach.<ref>{{R|5613|2}}</ref> | *# [[Żydzi]] mieli obietnicę doczesnych błogosławieństw jako nagrody za wierność, natomiast Chrześcijanie mają obietnicę duchowych błogosławieństw przy doczesnych przeciwnościach.<ref>{{R|5613|2}}</ref> | ||
*# Lojalność starożytnych świętych względem [[Bóg|Boga]] i sprawiedliwości będzie obficie wynagrodzona, | *# Lojalność starożytnych świętych względem [[Bóg|Boga]] i sprawiedliwości będzie obficie wynagrodzona, lecz będzie to ziemskie błogosławieństwo w raju, jaki zostanie ustanowiony na ziemi.<ref>{{R|5772|3}}</ref> | ||
lecz będzie to ziemskie błogosławieństwo | *# Warunki [[wysokie powołanie|wysokiego powołania]] nie są określone w [[Stary Testament|Starym Testamencie]].<ref>{{F|86}}</ref> | ||
w raju, jaki zostanie ustanowiony | *# [[Żydzi]], którzy nie byli wierni, nie byli nawet sługami.<ref>{{R|5310|3}}, {{A|145}}</ref> | ||
na ziemi. | *'''W całym domu jego''' | ||
Warunki wysokiego powołania nie są określone | *# Domu sług.<ref>{{R|5859|1}}, {{R|5838|1}}, {{R|5250|2}}, {{R|2071|3}}, {{R|1389|2}}, {{R|435|3}}, {{A|145}}, {{F|177}}, {{NS|626|6}}</ref> | ||
w Starym Testamencie. | *# Cielesny [[Izrael]], rodzina sług.<ref>{{B|204}}</ref> | ||
Żydzi, którzy nie byli wierni, nie byli nawet | *# [[Izrael]] cielesny.<ref>{{R|2405|3}}, {{R|3476|2}}, {{R|505|4}}, {{R|175|2}}</ref> | ||
sługami. | *# Dom żydowski.<ref>{{R|1457|1}}, {{R|600|1}}</ref> | ||
W całym domu jego | *# Dom obrazowy, dom sług. Pokłosie Żniwa<ref>{{R|114|4}}</ref> | ||
5838 | *# Pokolenie lewickie.<ref>{{R|4537|2}}</ref> | ||
*# Od [[Mojżesz|Mojżesza]] do [[Jan Chrzciciel|Jana Chrzciciela]] trwał dom sług pod wodzą [[Mojżesz|Mojżesza]].<ref>{{R|5682|4}}, {{R|5613|1}}, {{R|5582|6}}, {{R|5405|2}}, {{R|1389|2}}, {{R|219|1}}</ref> | |||
Cielesny Izrael, rodzina sług. | *# Wierni zwycięzcy, którzy poprzedzali epokę chrześcijańską.<ref>{{A|145}}</ref> | ||
Izrael cielesny. | *# [[Mojżesz]] przekazał temu „domowi” Boskie prawo, którego przestrzeganie miało zapewnić im błogosławieństwo i udział w Boskiej służbie.<ref>{{R|5003|3}}</ref> | ||
Dom żydowski. | *# [[Aaron]], niżsi kapłani oraz lewici pomagali [[Mojżesz|Mojżeszowi]] – byli jego sługami i działali pod jego kierownictwem w toku pośredniczenia przy różnych usługach przy okazji zaspokajania sprawiedliwości.<ref>{{R|4537|2}}, {{R|714|4}}</ref> | ||
Dom obrazowy, dom sług. Pokłosie Żniwa | *# Prorocy należą do poprzedniego domu sług.<ref>{{R|4958|2}}, {{R|5775|2}}, {{R|1389|2}}</ref> | ||
114 | *# Każdy Żyd był uważany za członka domu [[Mojżesz|Mojżesza]], związanego z nim aż do śmierci, potrzebującego jedynie pokuty, aby zostać przeniesionym w [[Chrystus|Chrystusa]], którego [[Mojżesz]] wyobrażał.<ref>{{F|432}}, {{R|3712|4}}, {{NS|662|3}}</ref> | ||
Pokolenie lewickie. | *# Wybrani z cielesnego [[Izrael|Izraela]] pod koniec [[wiek Żydowski|wieku Żydowskiego]] mieli możliwość wejść do wyższej dyspensacji – przejść z domu sług do domu synów.<ref>{{F|177}}, {{NS|626|5}}, {{PD|58|70}}</ref> | ||
Od Mojżesza do Jana Chrzciciela trwał dom | *'''Aby świadczyć''' | ||
sług pod wodzą Mojżesza. | *# Członkowie domu cielesnego byli godnymi czci sługami domu duchowego, głównie przez to, że w nieświadomy sposób przez swe ceremonie dostarczyli ilustracji rzeczy duchowych, aby obdarzyć w ten sposób wielkim błogosławieństwem i światłem dom synów.<ref>{{B|205}}</ref> | ||
5582 | |||
Wierni zwycięzcy, którzy poprzedzali epokę | |||
chrześcijańską. | |||
Mojżesz przekazał temu „domowi” Boskie | |||
prawo, którego przestrzeganie miało zapewnić | |||
im błogosławieństwo i udział w Boskiej | |||
służbie. | |||
Aaron, niżsi kapłani oraz lewici pomagali | |||
Mojżeszowi – byli jego sługami i działali pod | |||
jego kierownictwem w toku pośredniczenia | |||
przy różnych usługach przy okazji zaspokajania | |||
sprawiedliwości. | |||
Prorocy należą do poprzedniego domu sług. | |||
Każdy Żyd był uważany za członka domu | |||
Mojżesza, związanego z nim aż do śmierci, | |||
potrzebującego jedynie pokuty, aby zostać | |||
przeniesionym w Chrystusa, którego Mojżesz | |||
wyobrażał. | |||
Wybrani z cielesnego Izraela pod koniec wieku | |||
Żydowskiego mieli możliwość wejść do | |||
wyższej dyspensacji – przejść z domu sług do | |||
domu synów. | |||
Aby świadczyć | |||
byli godnymi czci sługami domu duchowego, | |||
głównie przez to, że w nieświadomy sposób | |||
przez swe ceremonie dostarczyli ilustracji | |||
rzeczy duchowych, aby obdarzyć w ten sposób | |||
wielkim błogosławieństwem i światłem dom | |||
synów. | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]] | [[Kategoria:Komentarz Biblijny]] |
Aktualna wersja na dzień 15:58, 9 lip 2016
3:5 A byłci Mojżesz wiernym we wszystkim domu jego, jako sługa, na świadectwo tego, co potem miało być mówione.
Komentarz
- Mojżesz
- Głowa.[1]
- Prorok.[2]
- Pośrednik przymierza figuralnego, przymierza Zakonu.[3]
- Przedstawia czynnik ludzki w Królestwie.[4]
- Izrael był reprezentowany w Mojżeszu, za wyjątkiem sytuacji, gdy zaniedbali Przymierza Zakonu, które on ustanowił.[5]
- Był wierny
- A nie oszustem.[6]
- Wierny sługa poniósł Boże posłannictwo, które zostało mu przekazane.[7]
- Prorocy i patriarchowie trzymali się ziemskich obietnic.[8]
- "Wierny sługa” oraz „Boży przyjaciel” to najwspanialsze określenia, jakie były wówczas możliwe, ponieważ ludzie utracili podobieństwo synów Bożych, a nie byli jeszcze wówczas odkupieni.[9]
- Bóg uważał Abrahama i wszystkich wiernych minionych wieków za klasę sług.[10]
- Przymierze Hagar wywiodło pewną liczbę szlachetnych sług.[11]
- Jako sługa
- Nigdzie nie znajdziemy odniesienia do Izraelitów jako do synów Bożych. Brak jest bezpośredniego stwierdzenia, że jest On ich ojcem, a oni że są Jego dziećmi.[12]
- Żydzi nigdy nie uważali się za synów Bożych. Gdy Jezus oświadczył, że jest Synem Bożym, oburzyli się, nazwali Go bluźniercą i chwycili za kamienie, aby Go ukamienować.[13]
- Słudzy należą do domu, lecz nie w takim wyjątkowym znaczeniu jak dzieci.[14]
- Właściwą rzeczą jest wydawać sługom przykazania.[15]
- Rozkazy były wydawane sługom bez wyjaśnienia co do przyczyn lub innych okoliczności.[16]
- Żydzi mieli obietnicę doczesnych błogosławieństw jako nagrody za wierność, natomiast Chrześcijanie mają obietnicę duchowych błogosławieństw przy doczesnych przeciwnościach.[17]
- Lojalność starożytnych świętych względem Boga i sprawiedliwości będzie obficie wynagrodzona, lecz będzie to ziemskie błogosławieństwo w raju, jaki zostanie ustanowiony na ziemi.[18]
- Warunki wysokiego powołania nie są określone w Starym Testamencie.[19]
- Żydzi, którzy nie byli wierni, nie byli nawet sługami.[20]
- W całym domu jego
- Domu sług.[21]
- Cielesny Izrael, rodzina sług.[22]
- Izrael cielesny.[23]
- Dom żydowski.[24]
- Dom obrazowy, dom sług. Pokłosie Żniwa[25]
- Pokolenie lewickie.[26]
- Od Mojżesza do Jana Chrzciciela trwał dom sług pod wodzą Mojżesza.[27]
- Wierni zwycięzcy, którzy poprzedzali epokę chrześcijańską.[28]
- Mojżesz przekazał temu „domowi” Boskie prawo, którego przestrzeganie miało zapewnić im błogosławieństwo i udział w Boskiej służbie.[29]
- Aaron, niżsi kapłani oraz lewici pomagali Mojżeszowi – byli jego sługami i działali pod jego kierownictwem w toku pośredniczenia przy różnych usługach przy okazji zaspokajania sprawiedliwości.[30]
- Prorocy należą do poprzedniego domu sług.[31]
- Każdy Żyd był uważany za członka domu Mojżesza, związanego z nim aż do śmierci, potrzebującego jedynie pokuty, aby zostać przeniesionym w Chrystusa, którego Mojżesz wyobrażał.[32]
- Wybrani z cielesnego Izraela pod koniec wieku Żydowskiego mieli możliwość wejść do wyższej dyspensacji – przejść z domu sług do domu synów.[33]
- Aby świadczyć
- Członkowie domu cielesnego byli godnymi czci sługami domu duchowego, głównie przez to, że w nieświadomy sposób przez swe ceremonie dostarczyli ilustracji rzeczy duchowych, aby obdarzyć w ten sposób wielkim błogosławieństwem i światłem dom synów.[34]
Przypisy
- ↑ R-224:2, R-3268:3, R-3476:2, R-2542:1
- ↑ R-435:3
- ↑ F-432
- ↑ R-559:4
- ↑ R-3712:4
- ↑ R-3177:5
- ↑ R-370:5
- ↑ R-361:5, R-5170:3
- ↑ R-1005:2, NS662-6-{{{3}}}
- ↑ R-5207:3
- ↑ R-1389:2
- ↑ R-5219:1, R-5663:6
- ↑ R-5663:6, R-3476:2
- ↑ R-5424:5
- ↑ R-1543:3, R-3030:1, R-1729:2
- ↑ R-5405:2
- ↑ R-5613:2
- ↑ R-5772:3
- ↑ F-86
- ↑ R-5310:3, A-145
- ↑ R-5859:1, R-5838:1, R-5250:2, R-2071:3, R-1389:2, R-435:3, A-145, F-177, NS626-6-{{{3}}}
- ↑ B-204
- ↑ R-2405:3, R-3476:2, R-505:4, R-175:2
- ↑ R-1457:1, R-600:1
- ↑ R-114:4
- ↑ R-4537:2
- ↑ R-5682:4, R-5613:1, R-5582:6, R-5405:2, R-1389:2, R-219:1
- ↑ A-145
- ↑ R-5003:3
- ↑ R-4537:2, R-714:4
- ↑ R-4958:2, R-5775:2, R-1389:2
- ↑ F-432, R-3712:4, NS662-3-{{{3}}}
- ↑ F-177, NS626-5-{{{3}}}, PD-58
- ↑ B-205