List do Hebrajczyków 5:7: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Hebr.|5:7|BG}} {{Komentarz}} *'''Za dni swego życia''' *# Wracając do swego wywodu logicznego apostoł wskazuje nam na związek pomiędzy uwielbionym królews...") |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 4: | Linia 4: | ||
*'''Za dni swego życia''' | *'''Za dni swego życia''' | ||
*# Wracając do swego wywodu logicznego [[apostoł]] wskazuje nam na związek pomiędzy uwielbionym [[królewskie kapłaństwo|królewskim kapłanem]] a cierpiącym [[Jezus|Jezusem]] w ciele.<ref>{{R|5472|3}}</ref> | *# Wracając do swego wywodu logicznego [[apostoł]] wskazuje nam na związek pomiędzy uwielbionym [[królewskie kapłaństwo|królewskim kapłanem]] a cierpiącym [[Jezus|Jezusem]] w ciele.<ref>{{R|5472|3}}</ref> | ||
Czas ograniczony, który obecnie na zawsze się | *# Czas ograniczony, który obecnie na zawsze się zakończył.<ref>{{R|1806|1}}, {{R|5472|4}}</ref> | ||
zakończył. | *# Jego upokorzenie nie było wieczne, lecz nastąpiło po nim chwalebne wywyższenie, aż do Boskiej natury oraz do chwalebnego ciała, które do niej należy.<ref>{{R|1806|2}}</ref> | ||
Jego upokorzenie nie było wieczne, lecz nastąpiło | *# Od swego [[chrzest|chrztu]] aż do kulminacyjnego punktu w ogrodzie [[Getsemane]].<ref>{{R|1806|3}}</ref> | ||
po nim chwalebne wywyższenie, aż | *# Jego dni były jak dni nasze: ''Człowiek urodzony z niewiasty żyje krótko i jest pełen niepokoju'' – {{Ijoba |14:1}}. <ref>{{R|1806|3}}</ref> | ||
do Boskiej natury oraz do chwalebnego ciała, | *'''W ciele''' | ||
które do niej należy. | *# [[Jezus]] cierpiący w ciele.<ref>{{R|5472|3}}</ref> | ||
Od swego chrztu aż do kulminacyjnego punktu | *# Z pewnością dowodzi to, że nasz [[Pan Jezus]] nie jest już więcej ciałem.<ref>{{R|5025|4}}, {{R|1806|1}}</ref> | ||
w ogrodzie Getsemane. | *# ''A Słowo ciałem się stało i zamieszkało wśród nas'' – {{Jan |1:14}}. ''To ciało moje, które Ja oddam za żywot świata'' – {{Jan |6:51}}. ''Aleś ciało dla mnie przysposobił'' – {{Hebr. |10:5}}. ''A jeśli znaliśmy [[Chrystus|Chrystusa]] według ciała, to teraz już nie znamy'' – {{2 Kor. |5:16}}. <ref>{{R|1806|1}}</ref> | ||
Jego dni były jak dni nasze: | *# ''W ciele, wprawdzie, poniósł śmierć, lecz w duchu został przywrócony życiu'' – w czasie swego [[zmartwychwstanie|zmartwychwstania]] ({{1 Piotra |3:18}}). <ref>{{R|5472|4}}</ref> | ||
z niewiasty żyje krótko i jest pełen | *'''[[modlitwa|Modlitwy]]''' | ||
*# Jego [[modlitwa|modlitwy]] do [[Bóg|Boga]] w [[Getsemane]].<ref>{{R|5472|4}}</ref> | |||
W ciele | *# Pokłosie [[żniwo|Żniwa]]<ref>{{R|459|6}}</ref> | ||
Z pewnością dowodzi to, że nasz Pan Jezus | *'''Z wielkim wołaniem i ze łzami''' | ||
nie jest już więcej ciałem. | *# Doświadczenia ogrodu [[Getsemane]] w noc poprzedzającą [[ukrzyżowanie]] naszego Pana.<ref>{{R|5403|3}}, {{R|5551|5}}, {{R|5472|4}}, {{R|4841|4}}, {{R|4437|6}}, {{R|3885|6}}, {{R|2773|3}}, {{R|1806|3}}</ref> | ||
*# Obawiając się, czy nie uchybił w czymkolwiek.<ref>{{R|5871|6}}, {{R|5642|5}}, {{R|5403|4}}, {{R|4437|6}}, {{R|3886|1}}</ref> | |||
*# Nie było to wywołane bojaźnią przed zbliżającym się ukrzyżowaniem ani przed czymkolwiek, co mogliby mu uczynić ludzie, ani zwątpieniem w Boską moc lub w Boską wierność.<ref>{{R|5472|6}}</ref> | |||
za żywot | *# [[Apostoł]] stara się obdarzyć nas jako naśladowców [[Jezus|Jezusa]] ufnością w Jego zdolność do współczucia z nami we wszelkich naszych kłopotach.<ref>{{R|5472|4}}, {{R|405|4}}, {{R|12|3}}</ref> | ||
dla mnie | *'''Do tego''' | ||
znaliśmy Chrystusa według ciała, to teraz już | *# Do Ojca. Byłoby kpiną, a nie modlitwą, gdyby [[Jezus]] był swym własnym [[Bóg|Niebieskim Ojcem]].<ref>{{R|2773|3}}</ref> | ||
nie | *# Przedstawił te ludzkie lęki swemu [[Bóg|Niebieskiemu Ojcu]], aby jego ludzka wola została wzmocniona Boską łaską i aby mógł iść naprzód i zakończyć swą ofiarę w sposób miły [[Bóg|Bogu]].<ref>{{R|1806|6}}</ref> | ||
*'''Który go mógł wybawić''' | |||
w duchu został przywrócony | *# [[Jezus]] zdawał sobie sprawę z tego, że gdyby zawiódł, wówczas oznaczałoby to dla Niego wieczną śmierć.<ref>{{Q|363|5}}, {{R|5472|6}}, {{R|3367|2}}, {{R|1806|5}}, {{R|1806|4}}</ref> | ||
swego zmartwychwstania (1 Piotra 3:18). | *# Wiedział, że miał doskonałe życie, którego nie sprzeniewierzył, a z którym miał się wkrótce rozstać. Czym innym było oddanie życia przez naszego Pana, a czym innym byłoby oddanie życia któregokolwiek z Jego naśladowców.<ref>{{R|4804|2}}, {{R|3885|6}}</ref> | ||
*# Wiedział, że wkrótce będzie cierpiał zgodnie z [[zakon|Zakonem]] jako złoczyńca. Pytaniem, jakie naturalnie powstało, było, czy był całkowicie nieskazitelny, czy [[Bóg|Niebieski Sędzia]] uniewinni Go pomimo tego, że tylu ludzi gotowych było Go potępić?<ref>{{R|4804|4}}, {{R|3367|2}}</ref> | |||
Modlitwy | *'''Od''' | ||
*# Z greckiego ek, od.<ref>{{R|5585|6}}, {{R|4804|3}}, {{R|3885|6}}, {{R|3367|3}}, {{R|2774|3}}</ref> | |||
Z wielkim wołaniem i ze łzami | *'''[[śmierć|Śmierci]]''' | ||
ogrodu Getsemane w noc poprzedzającą | *# Nie wyratować Go od umierania, ale wyratować Go od [[śmierć|śmierci]] przez [[zmartwychwstanie]].<ref>{{R|5585|6}}, {{R|5551|5}}, {{R|3886|2}}, {{Q|272|1}}</ref> | ||
ukrzyżowanie naszego Pana. | *# Co zostało pokazane w żydowskim [[Arcykapłan|Arcykapłanie]], gdy ten przechodził pod zasłoną z krwią. Gdyby nie przestrzegał wszelkich nakazów [[zakon|Zakonu]] odnośnie składania swych ofiar, wówczas zginąłby pod tą zasłoną.<ref>{{R|5585|5}}, {{R|1806|4}}</ref> | ||
5551 | *'''Dla bogobojności''' | ||
2773 | *# Sama myśl o śmierci mogła wywołać cierpienia, strach duszy.<ref>{{R|4804|4}}</ref> | ||
Obawiając się, czy nie uchybił w czymkolwiek. | *# Że w nieumyślny sposób mógł popełnić jakiś błąd, że w pewien sposób mógł uchybić swej przysiędze poświęcenia.<ref>{{R|4428|6}}, {{R|4796|5}}, {{R|4804|3}}, {{R|4804|4}}, {{R|4707|6}}, {{R|4683|5}}</ref> | ||
*# Jedno naruszenie Boskiego prawa lub Jego [[przymierze|przymierza]], a wszystko byłoby zniweczone.<ref>{{CR|149|4}}</ref> | |||
Nie było to wywołane bojaźnią przed zbliżającym | *# Czy wszystko wypełnił zgodnie z Bożą wolą? Wiedząc ,co miało na Niego przyjść, czy był w stanie wypić gorzki [[kielich]] aż do dna, znieść nie tylko fizyczne męki, ale również i hańbę?<ref>{{R|1806|6}}</ref> | ||
się ukrzyżowaniem ani przed czymkolwiek, | *# Nie strach przed umieraniem, ale obawa przed pozostaniem martwym, przed tym, że Ojciec nie uzna Go za godnego chwalebnego [[zmartwychwstanie|zmartwychwstania]], jakie zostało Mu obiecane, pod warunkiem zupełnego posłuszeństwa.<ref>{{R|5551|5}}, {{R|5472|6}}, {{R|4804|2}}, {{R|4796|5}}, {{R|3886|2}}, {{R|2774|3}}, {{Q|272|1}}</ref> | ||
co mogliby mu uczynić ludzie, ani zwątpieniem | *# Aby Jego śmierć nie stała się drugą śmiercią.<ref>{{R|4796:5}}</ref> | ||
w Boską moc lub w Boską wierność. | *# Wielki konflikt duchowy, przez który nasz Pan przeszedł przez wzgląd na nas.<ref>{{R|1806|3}}</ref> | ||
*# Otrzymał zapewnienie, że jest miły Ojcu.<ref>{{R|4708|1}}</ref> | |||
Apostoł stara się obdarzyć nas jako naśladowców | *# Został wybawiony od obawy śmierci.<ref>{{R|5472|6}}, <<R|3367|3}}</ref> | ||
Jezusa ufnością w Jego zdolność do | *# Został wybawiony od śmierci przez [[zmartwychwstanie]].<ref>{{R|3367|3}}</ref> | ||
współczucia z nami we wszelkich naszych | *# Obawa, jaką odczuwał Pan , nie był grzeszna, była to bojaźń, jaką i my powinniśmy mieć – lęk przed nieosiągnięciem drogocennych obietnic zagwarantowanych nam pod określonymi i niezmiennymi warunkami.<ref>{{R|1807|1}}</ref> | ||
kłopotach. | *# Nigdy nie bał się Ojca w znaczeniu strachu czy przerażenia.<ref>{{R|4796|6}}</ref> | ||
Do tego | *# Była to bojaźń synowska, pozostająca w zupełnej zgodności z Jego, jako uznanego Syna, relacją do Boga.<ref>{{R|1807|2}}</ref> | ||
gdyby Jezus był swym własnym Niebieskim | *# Bez wątpienia, siły ciemności były bardzo aktywne owej strasznej godziny, korzystając z okoliczności, z Jego słabości i znużenia, aby podważyć Jego nadzieję i wypełnić Jego umysł obawami.<ref>{{R|1806|6}}</ref> | ||
Ojcem. | *# Doskonała miłość usuwa bojaźń niewolniczą, ale nie tę wynikającą z szacunku.<ref>{{R|2986|6}}, {{R|4841|4}}, {{R|2289|5}}</ref> | ||
Przedstawił te ludzkie lęki swemu Niebieskiemu | *# Jeżeli Mistrz był pełen obaw, podobnie powinni być i Jego naśladowcy.<ref>{{R|4841|4}}</ref> | ||
Ojcu, aby jego ludzka wola została | *'''Został wysłuchany''' | ||
wzmocniona Boską łaską i aby mógł iść naprzód | *# Co do śmierci.<ref>{{R|4804|2}}, {{R|4796|5}}, {{R|3367|3}}, {{R|2774|3}}</ref> | ||
i zakończyć swą ofiarę w sposób miły | *# Co do kwestii, której się obawiał.<ref>{{R|4437|6}}</ref> | ||
Bogu. | *# Jego [[modlitwa|modlitwy]] do [[Bóg|Ojca]] nie były daremne. Chociaż użył niewielu słów, to jednak Jego zbolały duch cały czas wstawiał się za Nim w niewysłowionych westchnieniach ({{Rzym. |8:26}}). <ref>{{R|1806|6}}</ref> | ||
Który go mógł wybawić | *# Został posłany anioł, aby zapewnić go o tym, że został przyjęty.<ref>{{R|4796|6}}, {{R|5403|4}}, {{R|4804|5}}, {{R|3367|3}}, {{Q|272|1}}</ref> | ||
sprawę z tego, że gdyby zawiódł, wówczas | *# I został wzmocniony i pocieszony ({{Łuk. |22:39-45}}). <ref>{{R|5585|6}}, {{R|5551|5}}, {{R|4804|5}}, {{R|1807|1}}</ref> | ||
oznaczałoby to dla Niego wieczną śmierć. | |||
Wiedział, że miał doskonałe życie, którego nie | |||
sprzeniewierzył, a z którym miał się wkrótce | |||
rozstać. Czym innym było oddanie życia przez | |||
naszego Pana, a czym innym byłoby oddanie | |||
życia któregokolwiek z Jego naśladowców. | |||
Wiedział, że wkrótce będzie cierpiał zgodnie | |||
z Zakonem jako złoczyńca. Pytaniem, jakie | |||
naturalnie powstało, było, czy był całkowicie | |||
nieskazitelny, czy Niebieski Sędzia uniewinni | |||
Go pomimo tego, że tylu ludzi gotowych było | |||
Go potępić? | |||
Od | |||
3885 | |||
Śmierci | |||
wyratować Go od śmierci przez zmartwychwstanie. | |||
Co zostało pokazane w żydowskim Arcykapłanie, | |||
gdy ten przechodził pod zasłoną | |||
z krwią. Gdyby nie przestrzegał wszelkich | |||
nakazów Zakonu odnośnie składania swych | |||
ofiar, wówczas zginąłby pod tą zasłoną. | |||
Dla bogobojności | |||
mogła wywołać cierpienia, strach duszy. | |||
Że w nieumyślny sposób mógł popełnić jakiś | |||
błąd, że w pewien sposób mógł uchybić swej | |||
przysiędze poświęcenia. | |||
4804 | |||
Jedno naruszenie Boskiego prawa lub Jego | |||
przymierza, a wszystko byłoby zniweczone. | |||
Czy wszystko wypełnił zgodnie z Bożą wolą? | |||
Wiedząc ,co miało na Niego przyjść, czy był | |||
w stanie wypić gorzki kielich aż do dna, znieść | |||
nie tylko fizyczne męki, ale również i hańbę? | |||
Nie strach przed umieraniem, ale obawa | |||
przed pozostaniem martwym, przed tym, że | |||
Ojciec nie uzna Go za godnego chwalebnego | |||
zmartwychwstania, jakie zostało Mu obiecane, | |||
pod warunkiem zupełnego posłuszeństwa. | |||
2774 | |||
Aby Jego śmierć nie stała się drugą śmiercią. | |||
Wielki konflikt duchowy, przez który nasz | |||
Pan przeszedł przez wzgląd na nas. | |||
Otrzymał zapewnienie, że jest miły Ojcu. | |||
Został wybawiony od obawy śmierci. | |||
3367 | |||
Został wybawiony od śmierci przez zmartwychwstanie. | |||
Obawa, jaką odczuwał Pan , nie był grzeszna, | |||
była to bojaźń, jaką i my powinniśmy mieć | |||
– lęk przed nieosiągnięciem drogocennych | |||
obietnic zagwarantowanych nam pod określonymi | |||
i niezmiennymi warunkami. | |||
Nigdy nie bał się Ojca w znaczeniu strachu | |||
czy przerażenia. | |||
Była to bojaźń synowska, pozostająca w zupełnej | |||
zgodności z Jego, jako uznanego Syna, | |||
relacją do Boga. | |||
Bez wątpienia, siły ciemności były bardzo | |||
aktywne owej strasznej godziny, korzystając | |||
z okoliczności, z Jego słabości i znużenia, aby | |||
podważyć Jego nadzieję i wypełnić Jego umysł | |||
obawami. | |||
Doskonała miłość usuwa bojaźń niewolniczą, | |||
ale nie tę wynikającą z szacunku. | |||
4841 | |||
Jeżeli Mistrz był pełen obaw, podobnie powinni | |||
być i Jego naśladowcy. | |||
Został wysłuchany | |||
4796 | |||
Co do kwestii, której się obawiał. | |||
Jego modlitwy do Ojca nie były daremne. | |||
Chociaż użył niewielu słów, to jednak Jego | |||
zbolały duch cały czas wstawiał się za Nim | |||
w niewysłowionych westchnieniach (Rzym. | |||
8:26). | |||
Został posłany anioł, aby zapewnić go o tym, | |||
że został przyjęty. | |||
3367 | |||
I został wzmocniony i pocieszony (Łuk. | |||
22:39-45). | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]] | [[Kategoria:Komentarz Biblijny]] |
Aktualna wersja na dzień 11:29, 4 sie 2016
5:7 Który za dni ciała swego modlitwy i uniżone prośby do tego, który go mógł zachować od śmierci, z wołaniem wielkiem i ze łzami ofiarował, i wysłuchany jest dla uczciwości.
Komentarz
- Za dni swego życia
- Wracając do swego wywodu logicznego apostoł wskazuje nam na związek pomiędzy uwielbionym królewskim kapłanem a cierpiącym Jezusem w ciele.[1]
- Czas ograniczony, który obecnie na zawsze się zakończył.[2]
- Jego upokorzenie nie było wieczne, lecz nastąpiło po nim chwalebne wywyższenie, aż do Boskiej natury oraz do chwalebnego ciała, które do niej należy.[3]
- Od swego chrztu aż do kulminacyjnego punktu w ogrodzie Getsemane.[4]
- Jego dni były jak dni nasze: Człowiek urodzony z niewiasty żyje krótko i jest pełen niepokoju – Ijoba 14:1. [5]
- W ciele
- Jezus cierpiący w ciele.[6]
- Z pewnością dowodzi to, że nasz Pan Jezus nie jest już więcej ciałem.[7]
- A Słowo ciałem się stało i zamieszkało wśród nas – Jan 1:14. To ciało moje, które Ja oddam za żywot świata – Jan 6:51. Aleś ciało dla mnie przysposobił – Hebr. 10:5. A jeśli znaliśmy Chrystusa według ciała, to teraz już nie znamy – 2 Kor. 5:16. [8]
- W ciele, wprawdzie, poniósł śmierć, lecz w duchu został przywrócony życiu – w czasie swego zmartwychwstania (1 Piotra 3:18). [9]
- Modlitwy
- Z wielkim wołaniem i ze łzami
- Doświadczenia ogrodu Getsemane w noc poprzedzającą ukrzyżowanie naszego Pana.[12]
- Obawiając się, czy nie uchybił w czymkolwiek.[13]
- Nie było to wywołane bojaźnią przed zbliżającym się ukrzyżowaniem ani przed czymkolwiek, co mogliby mu uczynić ludzie, ani zwątpieniem w Boską moc lub w Boską wierność.[14]
- Apostoł stara się obdarzyć nas jako naśladowców Jezusa ufnością w Jego zdolność do współczucia z nami we wszelkich naszych kłopotach.[15]
- Do tego
- Do Ojca. Byłoby kpiną, a nie modlitwą, gdyby Jezus był swym własnym Niebieskim Ojcem.[16]
- Przedstawił te ludzkie lęki swemu Niebieskiemu Ojcu, aby jego ludzka wola została wzmocniona Boską łaską i aby mógł iść naprzód i zakończyć swą ofiarę w sposób miły Bogu.[17]
- Który go mógł wybawić
- Jezus zdawał sobie sprawę z tego, że gdyby zawiódł, wówczas oznaczałoby to dla Niego wieczną śmierć.[18]
- Wiedział, że miał doskonałe życie, którego nie sprzeniewierzył, a z którym miał się wkrótce rozstać. Czym innym było oddanie życia przez naszego Pana, a czym innym byłoby oddanie życia któregokolwiek z Jego naśladowców.[19]
- Wiedział, że wkrótce będzie cierpiał zgodnie z Zakonem jako złoczyńca. Pytaniem, jakie naturalnie powstało, było, czy był całkowicie nieskazitelny, czy Niebieski Sędzia uniewinni Go pomimo tego, że tylu ludzi gotowych było Go potępić?[20]
- Od
- Z greckiego ek, od.[21]
- Śmierci
- Nie wyratować Go od umierania, ale wyratować Go od śmierci przez zmartwychwstanie.[22]
- Co zostało pokazane w żydowskim Arcykapłanie, gdy ten przechodził pod zasłoną z krwią. Gdyby nie przestrzegał wszelkich nakazów Zakonu odnośnie składania swych ofiar, wówczas zginąłby pod tą zasłoną.[23]
- Dla bogobojności
- Sama myśl o śmierci mogła wywołać cierpienia, strach duszy.[24]
- Że w nieumyślny sposób mógł popełnić jakiś błąd, że w pewien sposób mógł uchybić swej przysiędze poświęcenia.[25]
- Jedno naruszenie Boskiego prawa lub Jego przymierza, a wszystko byłoby zniweczone.[26]
- Czy wszystko wypełnił zgodnie z Bożą wolą? Wiedząc ,co miało na Niego przyjść, czy był w stanie wypić gorzki kielich aż do dna, znieść nie tylko fizyczne męki, ale również i hańbę?[27]
- Nie strach przed umieraniem, ale obawa przed pozostaniem martwym, przed tym, że Ojciec nie uzna Go za godnego chwalebnego zmartwychwstania, jakie zostało Mu obiecane, pod warunkiem zupełnego posłuszeństwa.[28]
- Aby Jego śmierć nie stała się drugą śmiercią.[29]
- Wielki konflikt duchowy, przez który nasz Pan przeszedł przez wzgląd na nas.[30]
- Otrzymał zapewnienie, że jest miły Ojcu.[31]
- Został wybawiony od obawy śmierci.[32]
- Został wybawiony od śmierci przez zmartwychwstanie.[33]
- Obawa, jaką odczuwał Pan , nie był grzeszna, była to bojaźń, jaką i my powinniśmy mieć – lęk przed nieosiągnięciem drogocennych obietnic zagwarantowanych nam pod określonymi i niezmiennymi warunkami.[34]
- Nigdy nie bał się Ojca w znaczeniu strachu czy przerażenia.[35]
- Była to bojaźń synowska, pozostająca w zupełnej zgodności z Jego, jako uznanego Syna, relacją do Boga.[36]
- Bez wątpienia, siły ciemności były bardzo aktywne owej strasznej godziny, korzystając z okoliczności, z Jego słabości i znużenia, aby podważyć Jego nadzieję i wypełnić Jego umysł obawami.[37]
- Doskonała miłość usuwa bojaźń niewolniczą, ale nie tę wynikającą z szacunku.[38]
- Jeżeli Mistrz był pełen obaw, podobnie powinni być i Jego naśladowcy.[39]
- Został wysłuchany
- Co do śmierci.[40]
- Co do kwestii, której się obawiał.[41]
- Jego modlitwy do Ojca nie były daremne. Chociaż użył niewielu słów, to jednak Jego zbolały duch cały czas wstawiał się za Nim w niewysłowionych westchnieniach (Rzym. 8:26). [42]
- Został posłany anioł, aby zapewnić go o tym, że został przyjęty.[43]
- I został wzmocniony i pocieszony (Łuk. 22:39-45). [44]
Przypisy
- ↑ R-5472:3
- ↑ R-1806:1, R-5472:4
- ↑ R-1806:2
- ↑ R-1806:3
- ↑ R-1806:3
- ↑ R-5472:3
- ↑ R-5025:4, R-1806:1
- ↑ R-1806:1
- ↑ R-5472:4
- ↑ R-5472:4
- ↑ R-459:6
- ↑ R-5403:3, R-5551:5, R-5472:4, R-4841:4, R-4437:6, R-3885:6, R-2773:3, R-1806:3
- ↑ R-5871:6, R-5642:5, R-5403:4, R-4437:6, R-3886:1
- ↑ R-5472:6
- ↑ R-5472:4, R-405:4, R-12:3
- ↑ R-2773:3
- ↑ R-1806:6
- ↑ Q-363.5, R-5472:6, R-3367:2, R-1806:5, R-1806:4
- ↑ R-4804:2, R-3885:6
- ↑ R-4804:4, R-3367:2
- ↑ R-5585:6, R-4804:3, R-3885:6, R-3367:3, R-2774:3
- ↑ R-5585:6, R-5551:5, R-3886:2, Q-272.1
- ↑ R-5585:5, R-1806:4
- ↑ R-4804:4
- ↑ R-4428:6, R-4796:5, R-4804:3, R-4804:4, R-4707:6, R-4683:5
- ↑ Szablon:CR
- ↑ R-1806:6
- ↑ R-5551:5, R-5472:6, R-4804:2, R-4796:5, R-3886:2, R-2774:3, Q-272.1
- ↑ R-4796:5
- ↑ R-1806:3
- ↑ R-4708:1
- ↑ R-5472:6, <<R|3367|3}}
- ↑ R-3367:3
- ↑ R-1807:1
- ↑ R-4796:6
- ↑ R-1807:2
- ↑ R-1806:6
- ↑ R-2986:6, R-4841:4, R-2289:5
- ↑ R-4841:4
- ↑ R-4804:2, R-4796:5, R-3367:3, R-2774:3
- ↑ R-4437:6
- ↑ R-1806:6
- ↑ R-4796:6, R-5403:4, R-4804:5, R-3367:3, Q-272.1
- ↑ R-5585:6, R-5551:5, R-4804:5, R-1807:1