List do Hebrajczyków 5:9: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Hebr.|5:9|BG}} {{Komentarz}} *'''A osiągnąwszy pełnię doskonałości''' *# W czasie tej lekcji posłuszeństwa.<ref>{{R|1807|3}}</ref> *# Jako Nowe Stworzenie...") |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
*# W [[zmartwychwstanie|zmartwychwstaniu]] jako [[Nowe Stworzenie]].<ref>{{SM|140|T}}</ref> | *# W [[zmartwychwstanie|zmartwychwstaniu]] jako [[Nowe Stworzenie]].<ref>{{SM|140|T}}</ref> | ||
*# Uczyniony zdatnym do zajęcia wysokiej pozycji, na jaką został powołany – Boskiej natury.<ref>{{R|2439|3}}, {{R|314|5}}</ref> | *# Uczyniony zdatnym do zajęcia wysokiej pozycji, na jaką został powołany – Boskiej natury.<ref>{{R|2439|3}}, {{R|314|5}}</ref> | ||
Uczyniony doskonałym przez bolesną dyscyplinę | *# Uczyniony doskonałym przez bolesną dyscyplinę i cierpienia stał się zdatnym do objęcia urzędu [[Arcykapłan|Arcykapłana]], pośrednika między [[Bóg|Bogiem]] a człowiekiem.<ref>{{R|1807|5}}, {{R|1335|3}}</ref> | ||
i cierpienia stał się zdatnym do objęcia | *# Został w pewnym sensie udoskonalony w procesie doświadczeń upokorzenia i cierpień.<ref>{{R|1807|2}}, {{E|51}}</ref> | ||
urzędu Arcykapłana, pośrednika między Bogiem | *# Doskonałość bytu i doskonałość charakteru to dwie różne kwestie.<ref>{{R|1807|4}}</ref> | ||
a człowiekiem. | *# [[Jezus]] w żadnym przypadku nie był niedoskonały w sensie bycia grzesznym. Jego cierpienia nie uczyniły Go doskonałym w znaczeniu uczynienia Go bezgrzesznym. Udoskonalenie to było innego rodzaju.<ref>{{R|5472|5}}</ref> | ||
Został w pewnym sensie udoskonalony w procesie | *# [[Nowa natura]], spłodzona w czasie [[chrzest|chrztu]], potrzebowała rozwoju albo inaczej, udoskonalenia. W tym właśnie celu zostało dozwolone, aby przyszły na Niego próby, trudności i urągania.<ref>{{R|5472|6}}</ref> | ||
doświadczeń upokorzenia i cierpień. | *# On nie był uznany za doskonałego w znaczeniu uznania charakteru, jaki wykazał, a który był niezbędnym wymogiem dla objęcia urzędu kapłańskiego, na który został powołany. Musiał być sprawdzony.<ref>{{R|1807|3}}</ref> | ||
*# Tak jak w przypadku Głowy, taki też jest [[Bóg|Boży]] zamiar w stosunku do każdego członka Ciała.<ref>{{D|621}}</ref> | |||
Doskonałość bytu i doskonałość charakteru | *'''Dla wszystkich''' | ||
to dwie różne kwestie. | *# On wszystkim daje życie, jest Panem wszystkich.<ref>{{R|62|4}}, {{R|726|6}}</ref> | ||
Jezus w żadnym przypadku nie był niedoskonały | *# Pierwszym zbawieniem, jakie uaktywnia ten pozaobrazowy kapłan, jest zbawienie Jego Kościoła; co więcej, jest On autorem zbawienia dla tak wielu ludzi, ilu okaże posłuszeństwo względem Niego w czasie Jego mesjańskiego królestwa.<ref>{{R|5473|1}}, {{R|5473|4}}, {{E|120}}</ref> | ||
w sensie bycia grzesznym. Jego cierpienia | *'''Którzy mu są posłuszni''' | ||
nie uczyniły Go doskonałym w znaczeniu | *# Gdy zostaną doprowadzeni do pełnego poznania prawdy.<ref>{{R|1259|2}}, {{E|120}}</ref> | ||
uczynienia Go bezgrzesznym. Udoskonalenie | *# W czasie dzieła nauczania i wychowywania całego rodzaju ludzkiego, wybierania tych, którzy, ze względu na okazanie posłuszeństwa, z głębi serca, zostaną uznani za miłujących sprawiedliwość, godnych życia wiecznego.<ref>{{R|1251|5}}</ref> | ||
to było innego rodzaju. | *# Jego naśladowcy muszą okazać tę samą lojalność, płynącą z serca, jaką okazał [[Jezus]], tę samą chęć pełnienia woli Ojca i [[ofiarowanie|ofiarowania]] każdego innego interesu.<ref>{{R|5473|1}}, {{R|1808|1}}</ref> | ||
Nowa natura, spłodzona w czasie chrztu, potrzebowała | *# Którzy biorą swój krzyż i idą za Nim, kroczą w Jego ślady, bez względu na dobre czy złe okoliczności, okazują na Jego wzór wierność aż do śmierci.<ref>{{R|5473|1}}</ref> | ||
rozwoju albo inaczej, udoskonalenia. | *# Absolutna doskonałość naszego [[Arcykapłan|Arcykapłana]]; okoliczność, że został On wyznaczony przez [[Bóg|Boga]] na ten urząd, jest najwyższą możliwą motywacją i wymogiem dla posłuszeństwa Kościoła.<ref>{{R|1807|6}}</ref> | ||
W tym właśnie celu zostało dozwolone, | *# Ci, którzy okażą świadome nieposłuszeństwo, którzy nie miłują prostych ścieżek Pańskich, którzy nie mają zamiaru, aby nimi kroczyć, nie otrzymają żadnej korzyści z Jego pośrednictwa.<ref>{{R|1807|5}}</ref> | ||
aby przyszły na Niego próby, trudności i urągania. | *'''Sprawcą''' | ||
*# Źródłem.<ref>{{E|386}}, {{R|1878|4}}</ref> | |||
On nie był uznany za doskonałego w znaczeniu | *# Na podstawie swego własnego zwycięstwa i wywyższenia.<ref>{{R|5473|1}}, {{R|314|5}}</ref> | ||
uznania charakteru, jaki wykazał, a który | *# Jako nasz wielki [[Arcykapłan]].<ref>{{E|386}}, {{R|1878|4}}</ref> | ||
był niezbędnym wymogiem dla objęcia urzędu | *# [[Chrystus]] stał się nadzieją zbawienia jako wykupiciel [[Adam|Adama]] i jego rodzaju.<ref>{{R|1251|4}}, {{R|1265|4}}</ref> | ||
kapłańskiego, na który został powołany. | *# Każdy przejaw i świadectwo Jego charakteru wywołuje pełnię ufności tak, że posłuszeństwo względem Niego oznacza postęp do doskonałości na każdym etapie drogi.<ref>{{R|1808|1}}</ref> | ||
Musiał być sprawdzony. | *# Czy jako synowie nie powinniśmy mieć wraz z Nim udziału, jako z autorem wiecznego zbawienia?<ref>{{R|51|4}}</ref> | ||
Tak jak w przypadku Głowy, taki też jest Boży | *'''Zbawienia wiecznego''' | ||
zamiar w stosunku do każdego członka Ciała. | *# Z uwagi na swą wierność został nagrodzony życiem na wyższym poziomie.<ref>{{SM|31|2}}, {{E|120}}</ref> | ||
*# On nie tylko [[okup|odkupił]] człowieka od tego, co zostało stracone w [[Adam|Adamie]], ale umożliwił On również osiągnięcie wyższych celów, przybliżył zbawienie do zasięgu wszystkich ludzi.<ref>{{R|9|6}}</ref> | |||
Dla wszystkich | |||
jest Panem wszystkich. | |||
Pierwszym zbawieniem, jakie uaktywnia ten | |||
pozaobrazowy kapłan, jest zbawienie Jego Kościoła; | |||
co więcej, jest On autorem zbawienia | |||
dla tak wielu ludzi, ilu okaże posłuszeństwo | |||
względem Niego w czasie Jego mesjańskiego | |||
królestwa. | |||
Którzy mu są posłuszni | |||
do pełnego poznania prawdy. | |||
W czasie dzieła nauczania i wychowywania | |||
całego rodzaju ludzkiego, wybierania tych, | |||
którzy, ze względu na okazanie posłuszeństwa, | |||
z głębi serca, zostaną uznani za miłujących | |||
sprawiedliwość, godnych życia wiecznego. | |||
Jego naśladowcy muszą okazać tę samą lojalność, | |||
płynącą z serca, jaką okazał Jezus, tę | |||
samą chęć pełnienia woli Ojca i ofiarowania | |||
każdego innego interesu. | |||
Którzy biorą swój krzyż i idą za Nim, kroczą | |||
w Jego ślady, bez względu na dobre czy złe | |||
okoliczności, okazują na Jego wzór wierność | |||
aż do śmierci. | |||
Absolutna doskonałość naszego Arcykapłana; | |||
okoliczność, że został On wyznaczony przez | |||
Boga na ten urząd, jest najwyższą możliwą | |||
motywacją i wymogiem dla posłuszeństwa | |||
Kościoła. | |||
Ci, którzy okażą świadome nieposłuszeństwo, | |||
którzy nie miłują prostych ścieżek Pańskich, | |||
którzy nie mają zamiaru, aby nimi kroczyć, | |||
nie otrzymają żadnej korzyści z Jego pośrednictwa. | |||
Sprawcą | |||
Na podstawie swego własnego zwycięstwa | |||
i wywyższenia. | |||
Jako nasz wielki Arcykapłan. | |||
Chrystus stał się nadzieją zbawienia jako wykupiciel | |||
Adama i jego rodzaju. | |||
Każdy przejaw i świadectwo Jego charakteru | |||
wywołuje pełnię ufności tak, że posłuszeństwo | |||
względem Niego oznacza postęp do doskonałości | |||
na każdym etapie drogi. | |||
Czy jako synowie nie powinniśmy mieć wraz | |||
z Nim udziału, jako z autorem wiecznego | |||
zbawienia? | |||
Zbawienia wiecznego | |||
wierność został nagrodzony życiem na wyższym | |||
poziomie. | |||
On nie tylko odkupił człowieka od tego, co | |||
zostało stracone w Adamie, ale umożliwił On | |||
również osiągnięcie wyższych celów, przybliżył | |||
zbawienie do zasięgu wszystkich ludzi. | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]] | [[Kategoria:Komentarz Biblijny]] |
Aktualna wersja na dzień 16:31, 6 sie 2016
5:9 A tak doskonałym będąc, stał się wszystkim sobie posłusznym przyczyną zbawienia wiecznego,
Komentarz
- A osiągnąwszy pełnię doskonałości
- W czasie tej lekcji posłuszeństwa.[1]
- Jako Nowe Stworzenie, przez trudności i cierpienia.[2]
- W zmartwychwstaniu jako Nowe Stworzenie.[3]
- Uczyniony zdatnym do zajęcia wysokiej pozycji, na jaką został powołany – Boskiej natury.[4]
- Uczyniony doskonałym przez bolesną dyscyplinę i cierpienia stał się zdatnym do objęcia urzędu Arcykapłana, pośrednika między Bogiem a człowiekiem.[5]
- Został w pewnym sensie udoskonalony w procesie doświadczeń upokorzenia i cierpień.[6]
- Doskonałość bytu i doskonałość charakteru to dwie różne kwestie.[7]
- Jezus w żadnym przypadku nie był niedoskonały w sensie bycia grzesznym. Jego cierpienia nie uczyniły Go doskonałym w znaczeniu uczynienia Go bezgrzesznym. Udoskonalenie to było innego rodzaju.[8]
- Nowa natura, spłodzona w czasie chrztu, potrzebowała rozwoju albo inaczej, udoskonalenia. W tym właśnie celu zostało dozwolone, aby przyszły na Niego próby, trudności i urągania.[9]
- On nie był uznany za doskonałego w znaczeniu uznania charakteru, jaki wykazał, a który był niezbędnym wymogiem dla objęcia urzędu kapłańskiego, na który został powołany. Musiał być sprawdzony.[10]
- Tak jak w przypadku Głowy, taki też jest Boży zamiar w stosunku do każdego członka Ciała.[11]
- Dla wszystkich
- Którzy mu są posłuszni
- Gdy zostaną doprowadzeni do pełnego poznania prawdy.[14]
- W czasie dzieła nauczania i wychowywania całego rodzaju ludzkiego, wybierania tych, którzy, ze względu na okazanie posłuszeństwa, z głębi serca, zostaną uznani za miłujących sprawiedliwość, godnych życia wiecznego.[15]
- Jego naśladowcy muszą okazać tę samą lojalność, płynącą z serca, jaką okazał Jezus, tę samą chęć pełnienia woli Ojca i ofiarowania każdego innego interesu.[16]
- Którzy biorą swój krzyż i idą za Nim, kroczą w Jego ślady, bez względu na dobre czy złe okoliczności, okazują na Jego wzór wierność aż do śmierci.[17]
- Absolutna doskonałość naszego Arcykapłana; okoliczność, że został On wyznaczony przez Boga na ten urząd, jest najwyższą możliwą motywacją i wymogiem dla posłuszeństwa Kościoła.[18]
- Ci, którzy okażą świadome nieposłuszeństwo, którzy nie miłują prostych ścieżek Pańskich, którzy nie mają zamiaru, aby nimi kroczyć, nie otrzymają żadnej korzyści z Jego pośrednictwa.[19]
- Sprawcą
- Źródłem.[20]
- Na podstawie swego własnego zwycięstwa i wywyższenia.[21]
- Jako nasz wielki Arcykapłan.[22]
- Chrystus stał się nadzieją zbawienia jako wykupiciel Adama i jego rodzaju.[23]
- Każdy przejaw i świadectwo Jego charakteru wywołuje pełnię ufności tak, że posłuszeństwo względem Niego oznacza postęp do doskonałości na każdym etapie drogi.[24]
- Czy jako synowie nie powinniśmy mieć wraz z Nim udziału, jako z autorem wiecznego zbawienia?[25]
- Zbawienia wiecznego
Przypisy
- ↑ R-1807:3
- ↑ D-621, E-120, R-5472:6, R-5215:2, R-1807:5, R-314:5
- ↑ SM-140
- ↑ R-2439:3, R-314:5
- ↑ R-1807:5, R-1335:3
- ↑ R-1807:2, E-51
- ↑ R-1807:4
- ↑ R-5472:5
- ↑ R-5472:6
- ↑ R-1807:3
- ↑ D-621
- ↑ R-62:4, R-726:6
- ↑ R-5473:1, R-5473:4, E-120
- ↑ R-1259:2, E-120
- ↑ R-1251:5
- ↑ R-5473:1, R-1808:1
- ↑ R-5473:1
- ↑ R-1807:6
- ↑ R-1807:5
- ↑ E-386, R-1878:4
- ↑ R-5473:1, R-314:5
- ↑ E-386, R-1878:4
- ↑ R-1251:4, R-1265:4
- ↑ R-1808:1
- ↑ R-51:4
- ↑ SM-31, E-120
- ↑ R-9:6