List do Hebrajczyków 6:6: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 12: | Linia 12: | ||
*# Odrzucić prawdę od jej zupełnych podstaw.<ref>{{R|567|1}}</ref> | *# Odrzucić prawdę od jej zupełnych podstaw.<ref>{{R|567|1}}</ref> | ||
*# Wyrzec się Pana.<ref>{{Q|653|1}}</ref> | *# Wyrzec się Pana.<ref>{{Q|653|1}}</ref> | ||
Zaprzeczyć samym podstawom Bożej łaski | *# Zaprzeczyć samym podstawom Bożej łaski – [[okup|okupowej]] ofierze [[Jezus|Jezusa]].<ref>{{R|5684|4}}, {{R|5315|2}}, {{R|1459|4}}, {{R|1250|3}}</ref> | ||
– okupowej ofierze Jezusa. | *# Popełnili oni ''grzech na śmierć'' – {{1 Jana |5:16}} – [[wtóra śmierć|drugą śmierć]], z której nie będzie podniesienia.<ref>{{R|5100|5}}, {{R|3260|3}}, {{R|2707|1}}, {{R|1459|1}}, {{CR|375|6}}, {{SM|515|1}}</ref> | ||
1459 | *# Tacy budują charakter lub wolę tak daleką od harmonii z Bogiem i sprawiedliwością, że nadawać się będzie tylko do zniszczenia.<ref>{{R|3674|1}}</ref> | ||
Popełnili oni | *# Trwając w wędrówce według ciała, a nie według ducha.<ref>{{R|3034|1}}</ref> | ||
– drugą śmierć, z której nie będzie podniesienia. | *# Moralne cofanie się. Popadanie w grzeszne praktyki, czynienie miejsca na grzech, zaprzestanie oporu względem przeciwnika i jego działaniom.<ref>{{SM|773|2}}</ref> | ||
*# Umyślny [[grzech]], apostazja po stronie tych, którzy cieszyli się przywilejami poświęconych wierzących.<ref>{{R|4908|5}}, {{R|1962|2}}, {{R|1250|3}}, {{R|44|1}}</ref> | |||
*# Umyślnie odrzucają Bożą łaskę, czy to przez otwarty grzech, czy to przez zaprzeczenie wartościom ''krwi przymierza'' – {{Hebr. |10:29}}. <ref>{{R|724|6}}, {{R|5391|2}}, {{R|4835|2}}, {{R|4435|1}}, {{R|3202|1}}, {{R|2698|1}}, {{F|302}}</ref> | |||
Tacy budują charakter lub wolę tak daleką | *# Umyślni grzesznicy przeciw pełnemu światłu i poznaniu.<ref>{{R|5100|5}}, {{R|1250|1}}</ref> | ||
od harmonii z Bogiem i sprawiedliwością, | *# Ich grzech jest umyślny, w innym przypadku nazywany jest ''bluźnierstwem przeciwko duchowi'' – {{Mat. |12:31}}. <ref>{{R|5293|2}}</ref> | ||
że nadawać się będzie tylko do zniszczenia. | *# Alternatywa w stosunku do kroczenia do doskonałości.<ref>{{R|78|2}}</ref> | ||
*# Jeżeli popełnilibyśmy błąd w naszym [[przymierz ofiary|przymierzu ofiary]], wówczas stracilibyśmy absolutnie wszystko.<ref>{{R|5818|3}}</ref> | |||
Trwając w wędrówce według ciała, a nie według | *# ''Umyta świnia znów się tarza w błocie'' – {{2 Piotra |2:22}}. <ref>{{F|302}}, {{R|2099|5}}, {{R|260|6}}, {{Q|653|1}}, {{SM|715|T}}, {{NS|382|4}}</ref> | ||
ducha. | *# Losem takich będzie zniszczenie – [[wtóra śmierć|druga śmierć]]. <ref>{{Q|641|1}}, {{R|5315|5}}, {{R|4921|1}}, {{R|3995|6}}, {{R|891|6}}</ref> | ||
Moralne cofanie się. Popadanie w grzeszne | *# Jeżeli odpadną ci, których duchowe życie było kiedyś pokarmem dla nas samych, wówczas my sami powinniśmy przyswajać sobie ducha prawdy.<ref>{{R|3250|6}}</ref> | ||
praktyki, czynienie miejsca na grzech, zaprzestanie | *# Nie jako wyraz niewiedzy lub słabości.<ref>{{R|3756|6}}, {{R|2658|2}}, {{R|1699|1}}, {{R|1250|1}}, {{F|167}}</ref> | ||
oporu względem przeciwnika i jego | *# Lecz nie jako czasowo pokonani przez słabości ciała.<ref>{{R|3202|1}}, {{R|260|6}}, {{F|167}}, {{F|368}}</ref> | ||
działaniom. | *# Prawdopodobnie, nielicznych spotka [[wtóra śmierć|druga śmierć]].<ref>{{R|2942|2}}, {{R|1250|4}}, {{R|875|6}}, {{R|281|1}}, {{R|253|2}}, {{R|44|1}}</ref> | ||
Umyślny grzech, apostazja po stronie tych, | *'''Powtórnie odnowić''' | ||
którzy cieszyli się przywilejami poświęconych | *# Odrodzić.<ref>{{R|1459|1}}</ref> | ||
wierzących. | *# Nakłonić ich do pokuty.<ref>{{R|383|5}}</ref> | ||
Umyślnie odrzucają Bożą łaskę, czy to przez | *# Nigdy nie będą mogli zostać odzyskani.<ref>{{R|4628|3}}, {{R|2707|1}}, {{R|872|2}}</ref> | ||
otwarty grzech, czy to przez zaprzeczenie | *# W sprawiedliwości i świętości.<ref>{{R|1426|2}}, {{R|5093|4}}, {{R|4908|5}}, {{R|3674|1}}</ref> | ||
wartościom | *# Źle wykorzystali swój udział w wielkim „okupie za wszystkich”.<ref>{{R|4908|5}}, {{R|5093|4}}, {{R|5041|2}}, {{R|1962|2}}, {{R|253|2}}, {{F|167}}, {{Q|641|1}}, {{Q|653|1}}</ref> | ||
*# Fakt, że imiona tych, którzy niegdyś zostali ''zapisani w niebie'' – {{Hebr. |12:23}} mogą zostać ''wymazane'' – {{Obj. |3:5}}, jest oczywisty.<ref>{{R|694|6}}</ref> | |||
2698 | *# Nie byłoby stosowne, aby [[Bóg]] okazał swe miłosierdzie względem tych, którzy po jasnym poznaniu prawdy umyślnie, dobrowolnie i z aprobatą lubują się w grzechu.<ref>{{R|3260|3}}</ref> | ||
Umyślni grzesznicy przeciw pełnemu światłu | *# [[Biblia|Pismo Święte]] obfituje w ostrzeżenia przed ukaraniem śmiercią po raz drugi, po tym uwolnieniu od pierwszej śmierci, czy to w sposób przypisany czy rzeczywisty.<ref>{{R|1442|4}}</ref> | ||
i poznaniu. | *# [[Bóg]] nie będzie miał nic więcej dla nas, nasza pogarda dla Jego miłosierdzia oznaczać będzie, że umrzemy [[wtóra śmierć|drugą śmiercią]].<ref>{{R|5641|2}}</ref> | ||
Ich grzech jest umyślny, w innym przypadku | *# Do nas należy znajomość wypełnienia się tych zapisów [[Biblia|Pisma Świętego]], oraz unikanie wszelkiej społeczności z takimi bezowocnymi uczynkami ciemności.<ref>{{F|630}}</ref> | ||
nazywany jest | *# Chociaż Pańska decyzja odnośnie większości Kościoła nie będzie objawiona aż do czasu „żniwa”, to jednak apostoł wspomina tutaj o przypadkach wyjątkowych.<ref>{{R|2430|4}}</ref> | ||
*# Nie ma to zastosowania do wielu w czasach [[Stary Testament|Starego Testamentu]], prawdopodobnie do nikogo.<ref>{{R|3725|3}}</ref> | |||
Alternatywa w stosunku do kroczenia do doskonałości. | *# [[Biblia|Pismo Święte]] nie wylicza wyłącznych warunków, dla których ktokolwiek mógłby umrzeć [[wtóra śmierć|drugą śmiercią]]; zostanie ona wykonana na niektórych w czasie wieku Tysiąclecia.<ref>{{R|5684|4}}, {{R|5896|2}}, {{R|383|5}}</ref> | ||
*'''Do pokuty''' | |||
Jeżeli popełnilibyśmy błąd w naszym przymierzu | *# Na właściwą drogę.<ref>{{R|3543|5}}</ref> | ||
ofiary, wówczas stracilibyśmy absolutnie | *# Przez doprowadzenie do pokuty.<ref>{{R|1250|1}}</ref> | ||
wszystko. | *# Ponieważ [[Chrystus]] nie zapłacił [[okup|okupu]] za nasze umyślne grzechy.<ref>{{F|167}}, {{R|1250|1}}</ref> | ||
*# W przypadku zbyt stwardniałych serc nie jest możliwa pokuta.<ref>{{R|5452|5}}</ref> | |||
*# Duchowa pycha niesie ze sobą ogromne niebezpieczeństwo, ponieważ trwanie w niej z pewnością skończy się [[wtóra śmierć|drugą śmiercią]].<ref>{{R|5957|5}}, {{R|567|2}}</ref> | |||
*# Umyślne, celowe przestępstwa nie mogą być przebaczone, lecz muszą być odpokutowane – jeżeli zostały popełnione przeciwko pełni światła, wówczas kara nie może być inna jak [[wtóra śmierć|druga śmierć]].<ref>{{R|2658|2}}, {{R|5896|2}}, {{R|4835|2}}, {{R|1736|4}}, {{R|1699|1}}, {{Q|653|1}}</ref> | |||
Losem takich będzie zniszczenie – druga | *# Smutek w przypadku grzechu i pragnienie powrotu do Bożej łaski są dowodami na to, że nie został popełniony grzech na śmierć, który nie może być odnowiony ku pokucie.<ref>{{R|2612|3]], {{R|1985|3}}, {{R|1694|1}}, {{R|1483|1}}, {{R|1249|1}}</ref> | ||
śmierć. | *'''Oni sami ponownie krzyżują''' | ||
891 | *# Ci, którzy umyślnie grzeszą i traktują jako pospolitą drogocenną krew przymierza, którą byli uświęceni (odłączeni) {{Hebr. |10:29}}. <ref>{{R|4909|3}}, {{R|1951|5}}, {{Q|25|1}}, {{SM|358|2}}</ref> | ||
Jeżeli odpadną ci, których duchowe życie było | *# Ci, którzy cieszyli się pełnią sposobności w czasie obecnego [[Wiek Ewangelii|Wieku Ewangelii]] i umyślnie odrzucili [[Chrystus|Chrystusa]]; w stosunku do takich nie możemy spodziewać się, że otrzymają kolejną szansę, aby Go odrzucić i ukrzyżować.<ref>{{R|2051|6}}, {{Q|641|1}}</ref> | ||
kiedyś pokarmem dla nas samych, wówczas | *# Którzy przez otwarte wyznanie zostali naznaczeni jako synowie Boży i przedstawiciele [[Chrystus|Chrystusa]] na świecie.<ref>{{R|567|1}}</ref> | ||
my sami powinniśmy przyswajać sobie ducha | *# ''Bo jeśli otrzymawszy poznanie prawdy, rozmyślnie grzeszymy, nie ma już dla nas ofiary za grzechy'' – {{Hebr. |10:26}}. <ref>{{R|2698|1}}, {{R|4908|5}}, {{R|1962|2}}, {{F|302}}, {{F|368}}</ref> | ||
prawdy. | *'''Syna Bożego''' | ||
Nie jako wyraz niewiedzy lub słabości. | *# Co zostało pokazane w dwukrotnym uderzeniu skały przez [[Mojżesz|Mojżesza]].<ref>{{R|4058|1}}, {{R|5957|5}}, {{R|5333|3}}, {{R|5315|5}}, {{R|3077|4}}</ref> | ||
*# Pierwsze uderzenie skały wskazywało na ukrzyżowanie naszego Pana, zaś drugie uderzenie skały wskazuje na ponowne krzyżowanie Syna Bożego i wystawianie Go na urągowisko.<ref>{{R|5957|5}}</ref> | |||
Lecz nie jako czasowo pokonani przez słabości | *# Dla pocieszenia tych, którzy mogą mieć wrażenie, że uczynili coś znacznie gorszego niż [[Mojżesz]] lub wykazali się mniejszą dbałością w oddawaniu Panu czci, możemy wskazać, że kara w tym przypadku była tak ostra, ponieważ była częścią typu.<ref>{{R|5957|5}}</ref> | ||
ciała. | *'''Urągowisko''' | ||
Prawdopodobnie, nielicznych spotka druga | *# Wskazuje na ten sam stan serca, który charakteryzował [[Żydzi|Żydów]] względem [[Jezus|Jezusa]], gdy był z nimi.<ref>{{R|3756|6}}</ref> | ||
śmierć. | *# Ponieważ Go wyznali i mieli jasne wskazówki w tym przedmiocie, są oni uznawani za winnych zignorowania [[Baranek Boży|Baranka Bożego]], który gładzi grzech świata.<ref>{{R|567|1}}</ref> | ||
44 | *# Niektórzy ze zdeklarowanych naśladowców [[Jezus|Jezusa]], którzy zaprzeczają lub ignorują wartość pierwotnej ofiary, zaprzeczają krwi, która ich kupiła, uznawani są za tych, którzy popełnili [[grzech]] na śmierć.<ref>{{R|3077|4}}, {{F|302}}</ref> | ||
Powtórnie odnowić | *# Uderzenie skały przez [[Mojżesz|Mojżesza]] przedstawiało publiczne, otwarte odrzucenie [[Jezus|Jezusa]] i Jego nauki, oraz Jego sprawy.<ref>{{R|5957|5}}</ref> | ||
Nakłonić ich do pokuty. | *# Wyrzuty sumienia [[Judasz|Judasza]] przywiodły go nie do odnowienia lub zreformowania życia, lecz do samozniszczenia.<ref>{{R|4907|5}}, {{R|2283|6}}</ref> | ||
Nigdy nie będą mogli zostać odzyskani. | *# Skoro poznanie i przestępstwo [[Adam|Adama]] zostało sprawiedliwie ukarane śmiercią, to poznanie i grzech [[Judasz|Judasza]] nie mogło sprowadzić na niego niczego innego, jak [[wtóra śmierć|drugą śmierć]].<ref>{{R|3127|4}}</ref> | ||
W sprawiedliwości i świętości. | |||
5093 | |||
Źle wykorzystali swój udział w wielkim „okupie | |||
za wszystkich”. | |||
1962 | |||
Fakt, że imiona tych, którzy niegdyś zostali | |||
Nie byłoby stosowne, aby Bóg okazał swe miłosierdzie | |||
względem tych, którzy po jasnym | |||
poznaniu prawdy umyślnie, dobrowolnie | |||
i z aprobatą lubują się w grzechu. | |||
Pismo Święte obfituje w ostrzeżenia przed | |||
ukaraniem śmiercią po raz drugi, po tym uwolnieniu | |||
od pierwszej śmierci, czy to w sposób | |||
przypisany czy rzeczywisty. | |||
Bóg nie będzie miał nic więcej dla nas, nasza | |||
pogarda dla Jego miłosierdzia oznaczać będzie, | |||
że umrzemy drugą śmiercią. | |||
Do nas należy znajomość wypełnienia się | |||
tych zapisów Pisma Świętego, oraz unikanie | |||
wszelkiej społeczności z takimi bezowocnymi | |||
uczynkami ciemności. | |||
Chociaż Pańska decyzja odnośnie większości | |||
Kościoła nie będzie objawiona aż do czasu | |||
„żniwa”, to jednak apostoł wspomina tutaj | |||
o przypadkach wyjątkowych. | |||
Nie ma to zastosowania do wielu w czasach | |||
Starego Testamentu, prawdopodobnie do nikogo. | |||
Pismo Święte nie wylicza wyłącznych warunków, | |||
dla których ktokolwiek mógłby umrzeć | |||
drugą śmiercią; zostanie ona wykonana na niektórych | |||
w czasie wieku Tysiąclecia. | |||
5896 | |||
Do pokuty | |||
Przez doprowadzenie do pokuty. | |||
Ponieważ Chrystus nie zapłacił okupu za nasze | |||
umyślne grzechy. | |||
W przypadku zbyt stwardniałych serc nie jest | |||
możliwa pokuta. | |||
Duchowa pycha niesie ze sobą ogromne niebezpieczeństwo, | |||
ponieważ trwanie w niej | |||
z pewnością skończy się drugą śmiercią. | |||
Umyślne, celowe przestępstwa nie mogą być | |||
przebaczone, lecz muszą być odpokutowane | |||
– jeżeli zostały popełnione przeciwko pełni | |||
światła, wówczas kara nie może być inna | |||
jak druga śmierć. | |||
1736 | |||
Smutek w przypadku grzechu i pragnienie | |||
powrotu do Bożej łaski są dowodami na to, | |||
że nie został popełniony grzech na śmierć, | |||
który nie może być odnowiony ku pokucie. | |||
Oni sami ponownie krzyżują | |||
umyślnie grzeszą i traktują jako pospolitą drogocenną | |||
krew przymierza, którą byli uświęceni | |||
(odłączeni) | |||
Ci, którzy cieszyli się pełnią sposobności | |||
w czasie obecnego Wieku Ewangelii i umyślnie | |||
odrzucili Chrystusa; w stosunku do takich | |||
nie możemy spodziewać się, że otrzymają kolejną | |||
szansę, aby Go odrzucić i ukrzyżować. | |||
Którzy przez otwarte wyznanie zostali naznaczeni | |||
jako synowie Boży i przedstawiciele | |||
Chrystusa na świecie. | |||
grzeszymy, nie ma już dla nas | |||
1962 | |||
Syna Bożego | |||
uderzeniu skały przez Mojżesza. | |||
Pierwsze uderzenie skały wskazywało na | |||
ukrzyżowanie naszego Pana, zaś drugie uderzenie | |||
skały wskazuje na ponowne krzyżowanie | |||
Syna Bożego i wystawianie Go na urągowisko. | |||
Dla pocieszenia tych, którzy mogą mieć wrażenie, | |||
że uczynili coś znacznie gorszego niż | |||
Mojżesz lub wykazali się mniejszą dbałością | |||
w oddawaniu Panu czci, możemy wskazać, że | |||
kara w tym przypadku była tak ostra, ponieważ | |||
była częścią typu. | |||
Urągowisko | |||
który charakteryzował Żydów względem | |||
Jezusa, gdy był z nimi. | |||
Ponieważ Go wyznali i mieli jasne wskazówki | |||
w tym przedmiocie, są oni uznawani za winnych | |||
zignorowania Baranka Bożego, który | |||
gładzi grzech świata. | |||
Niektórzy ze zdeklarowanych naśladowców | |||
Jezusa, którzy zaprzeczają lub ignorują wartość | |||
pierwotnej ofiary, zaprzeczają krwi, która | |||
ich kupiła, uznawani są za tych, którzy popełnili | |||
grzech na śmierć. | |||
Uderzenie skały przez Mojżesza przedstawiało | |||
publiczne, otwarte odrzucenie Jezusa i Jego | |||
nauki, oraz Jego sprawy. | |||
Wyrzuty sumienia Judasza przywiodły go nie | |||
do odnowienia lub zreformowania życia, lecz | |||
do samozniszczenia. | |||
Skoro poznanie i przestępstwo Adama zostało | |||
sprawiedliwie ukarane śmiercią, to poznanie | |||
i grzech Judasza nie mogło sprowadzić | |||
na niego niczego innego, jak drugą śmierć. | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]] | [[Kategoria:Komentarz Biblijny]] |
Aktualna wersja na dzień 19:37, 2 wrz 2016
6:6 Gdyby odpadli, aby się zaś odnowili ku pokucie, jako ci, którzy sobie znowu krzyżują Syna Bożego i jawnie go sromocą.
Komentarz
- Gdy
- Co wskazuje na możliwość odpadnięcia chrześcijan od Boskiej łaski.[1]
- Odpadli
- Gdy wówczas odpadną (przekład Revised Version).[2]
- Odpadnięcie od łaski.[3]
- W grzech.[4]
- Umyślnie i trwale odpaść od prawości.[5]
- Z ich stanu ofiarujących kapłanów do umyślnego grzechu – utracić nowe życie, spłodzone w nich.[6]
- Odrzucić prawdę od jej zupełnych podstaw.[7]
- Wyrzec się Pana.[8]
- Zaprzeczyć samym podstawom Bożej łaski – okupowej ofierze Jezusa.[9]
- Popełnili oni grzech na śmierć – 1 Jana 5:16 – drugą śmierć, z której nie będzie podniesienia.[10]
- Tacy budują charakter lub wolę tak daleką od harmonii z Bogiem i sprawiedliwością, że nadawać się będzie tylko do zniszczenia.[11]
- Trwając w wędrówce według ciała, a nie według ducha.[12]
- Moralne cofanie się. Popadanie w grzeszne praktyki, czynienie miejsca na grzech, zaprzestanie oporu względem przeciwnika i jego działaniom.[13]
- Umyślny grzech, apostazja po stronie tych, którzy cieszyli się przywilejami poświęconych wierzących.[14]
- Umyślnie odrzucają Bożą łaskę, czy to przez otwarty grzech, czy to przez zaprzeczenie wartościom krwi przymierza – Hebr. 10:29. [15]
- Umyślni grzesznicy przeciw pełnemu światłu i poznaniu.[16]
- Ich grzech jest umyślny, w innym przypadku nazywany jest bluźnierstwem przeciwko duchowi – Mat. 12:31. [17]
- Alternatywa w stosunku do kroczenia do doskonałości.[18]
- Jeżeli popełnilibyśmy błąd w naszym przymierzu ofiary, wówczas stracilibyśmy absolutnie wszystko.[19]
- Umyta świnia znów się tarza w błocie – 2 Piotra 2:22. [20]
- Losem takich będzie zniszczenie – druga śmierć. [21]
- Jeżeli odpadną ci, których duchowe życie było kiedyś pokarmem dla nas samych, wówczas my sami powinniśmy przyswajać sobie ducha prawdy.[22]
- Nie jako wyraz niewiedzy lub słabości.[23]
- Lecz nie jako czasowo pokonani przez słabości ciała.[24]
- Prawdopodobnie, nielicznych spotka druga śmierć.[25]
- Powtórnie odnowić
- Odrodzić.[26]
- Nakłonić ich do pokuty.[27]
- Nigdy nie będą mogli zostać odzyskani.[28]
- W sprawiedliwości i świętości.[29]
- Źle wykorzystali swój udział w wielkim „okupie za wszystkich”.[30]
- Fakt, że imiona tych, którzy niegdyś zostali zapisani w niebie – Hebr. 12:23 mogą zostać wymazane – Obj. 3:5, jest oczywisty.[31]
- Nie byłoby stosowne, aby Bóg okazał swe miłosierdzie względem tych, którzy po jasnym poznaniu prawdy umyślnie, dobrowolnie i z aprobatą lubują się w grzechu.[32]
- Pismo Święte obfituje w ostrzeżenia przed ukaraniem śmiercią po raz drugi, po tym uwolnieniu od pierwszej śmierci, czy to w sposób przypisany czy rzeczywisty.[33]
- Bóg nie będzie miał nic więcej dla nas, nasza pogarda dla Jego miłosierdzia oznaczać będzie, że umrzemy drugą śmiercią.[34]
- Do nas należy znajomość wypełnienia się tych zapisów Pisma Świętego, oraz unikanie wszelkiej społeczności z takimi bezowocnymi uczynkami ciemności.[35]
- Chociaż Pańska decyzja odnośnie większości Kościoła nie będzie objawiona aż do czasu „żniwa”, to jednak apostoł wspomina tutaj o przypadkach wyjątkowych.[36]
- Nie ma to zastosowania do wielu w czasach Starego Testamentu, prawdopodobnie do nikogo.[37]
- Pismo Święte nie wylicza wyłącznych warunków, dla których ktokolwiek mógłby umrzeć drugą śmiercią; zostanie ona wykonana na niektórych w czasie wieku Tysiąclecia.[38]
- Do pokuty
- Na właściwą drogę.[39]
- Przez doprowadzenie do pokuty.[40]
- Ponieważ Chrystus nie zapłacił okupu za nasze umyślne grzechy.[41]
- W przypadku zbyt stwardniałych serc nie jest możliwa pokuta.[42]
- Duchowa pycha niesie ze sobą ogromne niebezpieczeństwo, ponieważ trwanie w niej z pewnością skończy się drugą śmiercią.[43]
- Umyślne, celowe przestępstwa nie mogą być przebaczone, lecz muszą być odpokutowane – jeżeli zostały popełnione przeciwko pełni światła, wówczas kara nie może być inna jak druga śmierć.[44]
- Smutek w przypadku grzechu i pragnienie powrotu do Bożej łaski są dowodami na to, że nie został popełniony grzech na śmierć, który nie może być odnowiony ku pokucie.[45]
- Oni sami ponownie krzyżują
- Ci, którzy umyślnie grzeszą i traktują jako pospolitą drogocenną krew przymierza, którą byli uświęceni (odłączeni) Hebr. 10:29. [46]
- Ci, którzy cieszyli się pełnią sposobności w czasie obecnego Wieku Ewangelii i umyślnie odrzucili Chrystusa; w stosunku do takich nie możemy spodziewać się, że otrzymają kolejną szansę, aby Go odrzucić i ukrzyżować.[47]
- Którzy przez otwarte wyznanie zostali naznaczeni jako synowie Boży i przedstawiciele Chrystusa na świecie.[48]
- Bo jeśli otrzymawszy poznanie prawdy, rozmyślnie grzeszymy, nie ma już dla nas ofiary za grzechy – Hebr. 10:26. [49]
- Syna Bożego
- Co zostało pokazane w dwukrotnym uderzeniu skały przez Mojżesza.[50]
- Pierwsze uderzenie skały wskazywało na ukrzyżowanie naszego Pana, zaś drugie uderzenie skały wskazuje na ponowne krzyżowanie Syna Bożego i wystawianie Go na urągowisko.[51]
- Dla pocieszenia tych, którzy mogą mieć wrażenie, że uczynili coś znacznie gorszego niż Mojżesz lub wykazali się mniejszą dbałością w oddawaniu Panu czci, możemy wskazać, że kara w tym przypadku była tak ostra, ponieważ była częścią typu.[52]
- Urągowisko
- Wskazuje na ten sam stan serca, który charakteryzował Żydów względem Jezusa, gdy był z nimi.[53]
- Ponieważ Go wyznali i mieli jasne wskazówki w tym przedmiocie, są oni uznawani za winnych zignorowania Baranka Bożego, który gładzi grzech świata.[54]
- Niektórzy ze zdeklarowanych naśladowców Jezusa, którzy zaprzeczają lub ignorują wartość pierwotnej ofiary, zaprzeczają krwi, która ich kupiła, uznawani są za tych, którzy popełnili grzech na śmierć.[55]
- Uderzenie skały przez Mojżesza przedstawiało publiczne, otwarte odrzucenie Jezusa i Jego nauki, oraz Jego sprawy.[56]
- Wyrzuty sumienia Judasza przywiodły go nie do odnowienia lub zreformowania życia, lecz do samozniszczenia.[57]
- Skoro poznanie i przestępstwo Adama zostało sprawiedliwie ukarane śmiercią, to poznanie i grzech Judasza nie mogło sprowadzić na niego niczego innego, jak drugą śmierć.[58]
Przypisy
- ↑ R-1698:3, R-624:4
- ↑ R-5293:2
- ↑ R-1459:1, F-368
- ↑ F-167
- ↑ R-2099:5, R-1178:5, F-167, F-368
- ↑ T-40, A-196, F-166, SM-773
- ↑ R-567:1
- ↑ Q-653.1
- ↑ R-5684:4, R-5315:2, R-1459:4, R-1250:3
- ↑ R-5100:5, R-3260:3, R-2707:1, R-1459:1, Szablon:CR, SM-515
- ↑ R-3674:1
- ↑ R-3034:1
- ↑ SM-773
- ↑ R-4908:5, R-1962:2, R-1250:3, R-44:1
- ↑ R-724:6, R-5391:2, R-4835:2, R-4435:1, R-3202:1, R-2698:1, F-302
- ↑ R-5100:5, R-1250:1
- ↑ R-5293:2
- ↑ R-78:2
- ↑ R-5818:3
- ↑ F-302, R-2099:5, R-260:6, Q-653.1, SM-715, NS382-4-{{{3}}}
- ↑ Q-641.1, R-5315:5, R-4921:1, R-3995:6, R-891:6
- ↑ R-3250:6
- ↑ R-3756:6, R-2658:2, R-1699:1, R-1250:1, F-167
- ↑ R-3202:1, R-260:6, F-167, F-368
- ↑ R-2942:2, R-1250:4, R-875:6, R-281:1, R-253:2, R-44:1
- ↑ R-1459:1
- ↑ R-383:5
- ↑ R-4628:3, R-2707:1, R-872:2
- ↑ R-1426:2, R-5093:4, R-4908:5, R-3674:1
- ↑ R-4908:5, R-5093:4, R-5041:2, R-1962:2, R-253:2, F-167, Q-641.1, Q-653.1
- ↑ R-694:6
- ↑ R-3260:3
- ↑ R-1442:4
- ↑ R-5641:2
- ↑ F-630
- ↑ R-2430:4
- ↑ R-3725:3
- ↑ R-5684:4, R-5896:2, R-383:5
- ↑ R-3543:5
- ↑ R-1250:1
- ↑ F-167, R-1250:1
- ↑ R-5452:5
- ↑ R-5957:5, R-567:2
- ↑ R-2658:2, R-5896:2, R-4835:2, R-1736:4, R-1699:1, Q-653.1
- ↑ {{R|2612|3]], R-1985:3, R-1694:1, R-1483:1, R-1249:1
- ↑ R-4909:3, R-1951:5, Q-25.1, SM-358
- ↑ R-2051:6, Q-641.1
- ↑ R-567:1
- ↑ R-2698:1, R-4908:5, R-1962:2, F-302, F-368
- ↑ R-4058:1, R-5957:5, R-5333:3, R-5315:5, R-3077:4
- ↑ R-5957:5
- ↑ R-5957:5
- ↑ R-3756:6
- ↑ R-567:1
- ↑ R-3077:4, F-302
- ↑ R-5957:5
- ↑ R-4907:5, R-2283:6
- ↑ R-3127:4