Ewangelia św. Mateusza 25:10: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Mat.|25:10|BG}} {{Komentarz}} *'''Odeszły kupować''' *# Jeżeli już nie jest zbyt późno, żeby wyjść kupić oliwę, to niedługo będzie.<ref>{R|3869...") |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
{{Komentarz}} | {{Komentarz}} | ||
*'''Odeszły kupować''' | *'''Odeszły kupować''' | ||
*# Jeżeli już nie jest zbyt późno, żeby wyjść kupić [[oliwa|oliwę]], to niedługo będzie.<ref>{R|3869|5}}</ref> | *# Jeżeli już nie jest zbyt późno, żeby wyjść kupić [[oliwa|oliwę]], to niedługo będzie.<ref>{{R|3869|5}}</ref> | ||
*'''Nadszedł [[oblubieniec]]''' | *'''Nadszedł [[oblubieniec]]''' | ||
*# Każdy kto nie był świadomy jego obecności pozbawił się dowodów na to, że należy do klasy oblubienicy.<ref>{{R|5523|5}}</ref> | *# Każdy kto nie był świadomy jego obecności pozbawił się dowodów na to, że należy do klasy oblubienicy.<ref>{{R|5523|5}}</ref> | ||
Linia 12: | Linia 12: | ||
*# Zmarli poprzez [[zmartwychwstanie]], a żywi poprzez [[przeniesienie]] lub [[przemienienie]].<ref>{{R|181|2}}</ref> | *# Zmarli poprzez [[zmartwychwstanie]], a żywi poprzez [[przeniesienie]] lub [[przemienienie]].<ref>{{R|181|2}}</ref> | ||
*# Nie zważając na przeciwności, wrogość i ciemność nocy, przez które muszą przejść, żeby wraz z umiłowanym [[oblubieniec|Oblubieńcem]] wejść do jego domu. <ref>{{R|4654|5}}</ref> | *# Nie zważając na przeciwności, wrogość i ciemność nocy, przez które muszą przejść, żeby wraz z umiłowanym [[oblubieniec|Oblubieńcem]] wejść do jego domu. <ref>{{R|4654|5}}</ref> | ||
Przejście w jakiś stan bardziej niż miejsce. | *# Przejście w jakiś stan bardziej niż miejsce. Wskazuje na wycofanie ze świata i przejście do szczególnego stanu przygotowującego do zamążpójścia.<ref>{{R|88|4}}</ref> | ||
Wskazuje na wycofanie ze świata i przejście | *# Podobnie jak zwroty: „wyszły” (werset 1) oraz „wyjdźcie” (werset 6) nie były dosłowne, tylko odwoływały się do aktów wiary, podobnie zwrot „weszły” nie jest przekazem literalnym – panny są gośćmi poprzez wiarę, pozostając w świetle na pewnym etapie duchowego rozwoju.<ref>{{R|40|1}}</ref> | ||
do szczególnego stanu przygotowującego do | *# Zwrot „weszły”, podobnie jak inne opisy zawarte w przypowieści odnosi się do czasu, który – jak rozumiemy – postępuje od [[rok 1874|1874 roku]].<ref>{{R|289|5}}</ref> | ||
zamążpójścia. | *# Wspaniały opis orszaku weselnego, w którym żydowska oblubienica była odprowadzana do domu oblubieńca przy muzyce i w świetle lamp, w atmosferze radości i szczęścia.<ref>{{C|196}}</ref> | ||
Podobnie jak zwroty: „wyszły” (werset 1) oraz | *# Przed wejściem na wesele gospodarz przypatruje się przybyłym gościom i odprawia co najmniej jednego „nie odzianego w szatę weselną” ({{Mat. |22:1-14}}).<ref>{{R|40|5}}</ref> | ||
„wyjdźcie” (werset 6) nie były dosłowne, tylko | *'''Na wesele''' | ||
odwoływały się do aktów wiary, podobnie | *# „Na ucztę weselną” (Diaglott).<ref>{{R|87|1}}, {{C|191}}</ref> | ||
zwrot „weszły” nie jest przekazem literalnym – | *'''I zamknięto''' | ||
panny są gośćmi poprzez wiarę, pozostając | *# Zamknięcie wąskiej drogi wieku Ewangelii.<ref>{{NS|195|4}}</ref> | ||
w świetle na pewnym etapie duchowego rozwoju. | *# ''Ten, który zamyka, a nikt nie otworzy'' – {{Obj. |3:7}}. <ref>{{C|195}}</ref> | ||
*# Nie powinniśmy tracić czasu śniąc o tym, że drzwi są zamknięte.<ref>{{R|5633|5}}</ref> | |||
Zwrot „weszły”, podobnie jak inne opisy zawarte | *# Drzwi nie są jeszcze zamknięte, ale nie wiadomo, jak długo jeszcze pozostaną otwarte.<ref>{{R|5068|6}}</ref> | ||
w przypowieści odnosi się do czasu, który | *# Jeszcze nie są zamknięte, lecz pozostają uchylone umożliwiając wymianę koron.<ref>{{Q|150|6}}, {{R|1113|1}}</ref> | ||
– jak rozumiemy – postępuje od 1874 roku. | *# Zostaną na zawsze zamknięte, kiedy wypełni się liczba wiernych [[Oblubienica|Oblubienicy]] [[Chrystus|Chrystusa]].<ref>{{R|1951|6}}, {{R|5523|4}}, {{R|1112|6}}, {{Q|73|2}}, {{C|210}}, {{C|221}}, {{C|195}}, {{NS|319|6}}, {{NS|804|1}}</ref> | ||
*# Drzwi zostaną zamknięte ponieważ wypełni się lista tych, którzy osiągnęli pożądane podobieństwo do [[Chrystus|Chrystusa]] i pozytywnie przeszli próby.<ref>{{R|4693|2}}, {{R|3869|1}}, {{Q|73|2}}, {{Q|230|1}}</ref> | |||
Wspaniały opis orszaku weselnego, w którym | *# Zamykając możliwość zdobycia nagrody [[wysokie powołanie|wysokiego powołania]] nawet później powołanym.<ref>{{C|213}}</ref> | ||
żydowska oblubienica była odprowadzana do | *# Najwspanialsze błogosławieństwa zostaną wkrótce wygrane lub stracone.<ref>{{SM|258|2}}</ref> | ||
domu oblubieńca przy muzyce i w świetle | *# Nikt już nigdy nie wejdzie do klasy Oblubienicy.<ref>{{CR|253|3}}</ref> | ||
lamp, w atmosferze radości i szczęścia. | *# Nie tylko świat zostanie wykluczony, ale również [[głupie panny]].<ref>{{R|4654|5}}</ref> | ||
Przed wejściem na wesele gospodarz przypatruje | *# Po zamknięciu drzwi nie będzie już więcej spłodzenia do duchowej natury.<ref>{{R|761|4}}</ref> | ||
się przybyłym gościom i odprawia co najmniej | *# Kiedy nadejdzie ta chwila, następstwem będzie tłumienie prawdy przez nominalny kościół.<ref>{{R|3532|4}}, {{R|1448|4}}</ref> | ||
jednego „nie odzianego w szatę weselną” | *# Drzwi zostają zamknięte jedynie dla klasy Królewskiej, małej trzody; [[Bóg]] przewidział inne błogosławieństwa dla tych pozostających obok.<ref>{{R|5523|4}}</ref> | ||
(Mat. 22:1-14). | *# Nie oznacza to jednak, że [[głupie panny]] będą skazane na wieczne męki.<ref>{{F|75}}, {{R|5523|4}}</ref> | ||
Na wesele | *# Wkrótce potem nastąpi wybawienie ostatniego członka Ciała Chrystusowego.<ref>{{C|231}}, {{R|5776|6}}</ref> | ||
*# Nie do nas należy ocena, kto zostanie wykluczony, wierzymy jednak, że nie zostanie wykluczony nikt, kto do tego czasu poświęcił się w całości [[Bóg|Bogu]].<ref>{{R|289|6}}</ref> | |||
I zamknięto | *'''Drzwi''' | ||
Ewangelii. | *# Na ucztę weselną; nie drzwi do łaski, ale drzwi do [[wysokie powołanie|wysokiego powołania]].<ref>{{C|195}}, {{R|4693|1}}, {{R|4654|5}}, {{NS|319|6}}</ref> | ||
*# Możliwość dołączenia do grona [[mądre panny|mądrych panien]] poprzez włączenie się do prac przy żniwie.<ref>{{C|210}}, {{C|213}}, {{C|221}}, {{R|1952|1}}</ref> | |||
3:7 | *# Drzwi do klasy Oblubienicy.<ref>{{Q|738|2}}</ref> | ||
Nie powinniśmy tracić czasu śniąc o tym, że | *# Należy rozdzielić drzwi przez które wejdzie klasa Oblubienicy i drzwi do służby.<ref>{{Q|75|1}}</ref> | ||
drzwi są zamknięte. | *# Nie drzwi nadziei dla [[głupie panny|głupich panien]] Chrześcijaństwa, ani świata pogańskiego.<ref>{{NS|295|4}}</ref> | ||
Drzwi nie są jeszcze zamknięte, ale nie wiadomo, | *# Mimo że wołanie zostało przerwane, drzwi nadal pozostają otwarte. Wołania i drzwi różnią się od siebie i powinny być traktowane oddzielne.<ref>{{R|1112|2}}</ref> | ||
jak długo jeszcze pozostaną otwarte. | |||
Jeszcze nie są zamknięte, lecz pozostają uchylone | |||
umożliwiając wymianę koron. | |||
Zostaną na zawsze zamknięte, kiedy wypełni | |||
się liczba wiernych Oblubienicy Chrystusa. | |||
Drzwi zostaną zamknięte ponieważ wypełni się | |||
lista tych, którzy osiągnęli pożądane podobieństwo | |||
do Chrystusa i pozytywnie przeszli próby. | |||
Zamykając możliwość zdobycia nagrody wysokiego | |||
powołania nawet później powołanym. | |||
Najwspanialsze błogosławieństwa zostaną | |||
wkrótce wygrane lub stracone. | |||
Nikt już nigdy nie wejdzie do klasy Oblubienicy. | |||
Nie tylko świat zostanie wykluczony, ale również | |||
głupie panny. | |||
Po zamknięciu drzwi nie będzie już więcej | |||
spłodzenia do duchowej natury. | |||
Kiedy nadejdzie ta chwila, następstwem będzie | |||
tłumienie prawdy przez nominalny kościół. | |||
Drzwi zostają zamknięte jedynie dla klasy Królewskiej, | |||
małej trzody; Bóg przewidział inne | |||
błogosławieństwa dla tych pozostających obok. | |||
Nie oznacza to jednak, że głupie panny będą | |||
skazane na wieczne męki. | |||
Wkrótce potem nastąpi wybawienie ostatniego | |||
członka Ciała Chrystusowego. | |||
Nie do nas należy ocena, kto zostanie wykluczony, | |||
wierzymy jednak, że nie zostanie wykluczony | |||
nikt, kto do tego czasu poświęcił się | |||
w całości Bogu. | |||
Drzwi | |||
ale drzwi do wysokiego powołania. | |||
Możliwość dołączenia do grona mądrych panien | |||
poprzez włączenie się do prac przy żniwie. | |||
Drzwi do klasy Oblubienicy. | |||
Należy rozdzielić drzwi przez które wejdzie | |||
klasa Oblubienicy i drzwi do służby. | |||
Nie drzwi nadziei dla głupich panien Chrześcijaństwa, | |||
ani świata pogańskiego. | |||
Mimo że wołanie zostało przerwane, drzwi nadal | |||
pozostają otwarte. Wołania i drzwi różnią | |||
się od siebie i powinny być traktowane oddzielne. | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]] | [[Kategoria:Komentarz Biblijny]] |
Aktualna wersja na dzień 23:16, 2 sty 2020
25:10 A gdy odeszły kupować, przyszedł oblubieniec; a te, które były gotowe, weszły z nim na wesele; i zamknione są drzwi.
Komentarz
- Odeszły kupować
- Nadszedł oblubieniec
- Każdy kto nie był świadomy jego obecności pozbawił się dowodów na to, że należy do klasy oblubienicy.[2]
- Wszystkie panny miały zdawać sobie sprawę z obecności Oblubieńca po Jego przyjściu.[3]
- Weszły z nim
- Wejście na wesele uchyliło się w 1878 roku i nadal pozostaje otwarte.[4]
- Jedna po drugiej, przechodząc poza zasłonę.[5]
- Zmarli poprzez zmartwychwstanie, a żywi poprzez przeniesienie lub przemienienie.[6]
- Nie zważając na przeciwności, wrogość i ciemność nocy, przez które muszą przejść, żeby wraz z umiłowanym Oblubieńcem wejść do jego domu. [7]
- Przejście w jakiś stan bardziej niż miejsce. Wskazuje na wycofanie ze świata i przejście do szczególnego stanu przygotowującego do zamążpójścia.[8]
- Podobnie jak zwroty: „wyszły” (werset 1) oraz „wyjdźcie” (werset 6) nie były dosłowne, tylko odwoływały się do aktów wiary, podobnie zwrot „weszły” nie jest przekazem literalnym – panny są gośćmi poprzez wiarę, pozostając w świetle na pewnym etapie duchowego rozwoju.[9]
- Zwrot „weszły”, podobnie jak inne opisy zawarte w przypowieści odnosi się do czasu, który – jak rozumiemy – postępuje od 1874 roku.[10]
- Wspaniały opis orszaku weselnego, w którym żydowska oblubienica była odprowadzana do domu oblubieńca przy muzyce i w świetle lamp, w atmosferze radości i szczęścia.[11]
- Przed wejściem na wesele gospodarz przypatruje się przybyłym gościom i odprawia co najmniej jednego „nie odzianego w szatę weselną” (Mat. 22:1-14).[12]
- Na wesele
- „Na ucztę weselną” (Diaglott).[13]
- I zamknięto
- Zamknięcie wąskiej drogi wieku Ewangelii.[14]
- Ten, który zamyka, a nikt nie otworzy – Obj. 3:7. [15]
- Nie powinniśmy tracić czasu śniąc o tym, że drzwi są zamknięte.[16]
- Drzwi nie są jeszcze zamknięte, ale nie wiadomo, jak długo jeszcze pozostaną otwarte.[17]
- Jeszcze nie są zamknięte, lecz pozostają uchylone umożliwiając wymianę koron.[18]
- Zostaną na zawsze zamknięte, kiedy wypełni się liczba wiernych Oblubienicy Chrystusa.[19]
- Drzwi zostaną zamknięte ponieważ wypełni się lista tych, którzy osiągnęli pożądane podobieństwo do Chrystusa i pozytywnie przeszli próby.[20]
- Zamykając możliwość zdobycia nagrody wysokiego powołania nawet później powołanym.[21]
- Najwspanialsze błogosławieństwa zostaną wkrótce wygrane lub stracone.[22]
- Nikt już nigdy nie wejdzie do klasy Oblubienicy.[23]
- Nie tylko świat zostanie wykluczony, ale również głupie panny.[24]
- Po zamknięciu drzwi nie będzie już więcej spłodzenia do duchowej natury.[25]
- Kiedy nadejdzie ta chwila, następstwem będzie tłumienie prawdy przez nominalny kościół.[26]
- Drzwi zostają zamknięte jedynie dla klasy Królewskiej, małej trzody; Bóg przewidział inne błogosławieństwa dla tych pozostających obok.[27]
- Nie oznacza to jednak, że głupie panny będą skazane na wieczne męki.[28]
- Wkrótce potem nastąpi wybawienie ostatniego członka Ciała Chrystusowego.[29]
- Nie do nas należy ocena, kto zostanie wykluczony, wierzymy jednak, że nie zostanie wykluczony nikt, kto do tego czasu poświęcił się w całości Bogu.[30]
- Drzwi
- Na ucztę weselną; nie drzwi do łaski, ale drzwi do wysokiego powołania.[31]
- Możliwość dołączenia do grona mądrych panien poprzez włączenie się do prac przy żniwie.[32]
- Drzwi do klasy Oblubienicy.[33]
- Należy rozdzielić drzwi przez które wejdzie klasa Oblubienicy i drzwi do służby.[34]
- Nie drzwi nadziei dla głupich panien Chrześcijaństwa, ani świata pogańskiego.[35]
- Mimo że wołanie zostało przerwane, drzwi nadal pozostają otwarte. Wołania i drzwi różnią się od siebie i powinny być traktowane oddzielne.[36]
Przypisy
- ↑ R-3869:5
- ↑ R-5523:5
- ↑ R-5523:5
- ↑ R-3868:6
- ↑ R-5523:4, R-3868:6
- ↑ R-181:2
- ↑ R-4654:5
- ↑ R-88:4
- ↑ R-40:1
- ↑ R-289:5
- ↑ C-196
- ↑ R-40:5
- ↑ R-87:1, C-191
- ↑ NS195-4-{{{3}}}
- ↑ C-195
- ↑ R-5633:5
- ↑ R-5068:6
- ↑ Q-150.6, R-1113:1
- ↑ R-1951:6, R-5523:4, R-1112:6, Q-73.2, C-210, C-221, C-195, NS319-6-{{{3}}}, NS804-1-{{{3}}}
- ↑ R-4693:2, R-3869:1, Q-73.2, Q-230.1
- ↑ C-213
- ↑ SM-258
- ↑ Szablon:CR
- ↑ R-4654:5
- ↑ R-761:4
- ↑ R-3532:4, R-1448:4
- ↑ R-5523:4
- ↑ F-75, R-5523:4
- ↑ C-231, R-5776:6
- ↑ R-289:6
- ↑ C-195, R-4693:1, R-4654:5, NS319-6-{{{3}}}
- ↑ C-210, C-213, C-221, R-1952:1
- ↑ Q-738.2
- ↑ Q-75.1
- ↑ NS295-4-{{{3}}}
- ↑ R-1112:2