1 Księga Mojżeszowa - rozdział 2: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
(Brak różnic)
|
Wersja z 22:24, 5 sie 2015
Szablon:Nawigacja 1 Księga Mojżeszowa 2:1 2:2 I dokończył Bóg dnia siódmego dzieła swego, które uczynił; i odpoczął w dzień siódmy od wszelkiego dzieła swego, które uczynił.
Komentarz
- Dnia siódmego – Siódmy Okres 7000 lat długi, którego długość daje nam pojęcie o długości poprzednich okresów[1]
- Odpoczął Bóg – Aby dać Synowi przywilej dokończenia dzieła[2]
Przypisy
2:3 I błogosławił Bóg dniowi siódmemu, i poświęcił go; iż weń odpoczął od wszelkiego dzieła swego, które był stworzył Bóg, aby uczynione było.
Komentarz
- I poświęcił go – W planie Bożym okazuje się, że po sześciu epokach równej długości, miał nastąpić siódmy okres szczególnych błogosławieństw, jak jest to pokazane w siódmym dniu przeznaczonym na odpoczynek, siódmy rok, czyli rok odpoczynku i siódmy tysiąc lat, albo „czasy naprawienia wszystkich rzeczy”[1]
- Iż weń odpoczął – W międzyczasie dozwolił na grzech i panowanie złego[2]
Przypisy
2:4 Teć są zrodzenia niebios, i ziemi, gdy były stworzone, dnia, którego uczynił Pan Bóg ziemię i niebo.
Komentarz
- Te są – Jako ilustracja pokazująca niedorzeczność tak zwanych biblijnych krytyków. Zobacz ich komentarze odnośnie tego wersetu[1]
- Zrodzenia – Rozwoju[2]
- Dnia – Nie o 24 godzinach, lecz o długim określonym okresie czasu, np. jako było za dni [[|Noe|Noego]], lub w dzień sądny itd.[3]
- Pan Bóg uczynił – Mocą swoją, którą okazał przez Syna Swego[4]
Przypisy
2:5 Wszelką różdżkę polną, przedtem niż była na ziemi; i wszelkie ziele polne, pierwej niż weszło; albowiem nie spuścił jeszcze był dżdżu Pan Bóg na ziemię; i człowieka nie było, któryby sprawował ziemię.
Komentarz
- Nie spuścił jeszcze deszczu – Ziemia otoczona była wodną powłoką, która oberwała się i spowodowała potop za dni Noego[1]
Przypisy
- ↑ F-25
1 Księga Mojżeszowa 2:6 2:7 Stworzył tedy Pan Bóg człowieka z prochu ziemi, i natchnął w oblicze jego dech żywota. I stał się człowiek duszą żywiącą.
Komentarz
- Stworzył Pan Bóg człowieka – Tu nie jest powiedziane o człowieku: „Niech ziemia wyda, albo niech woda wyda człowieka”[1]
- Z prochu ziemi:
- Moc Boża działając na elementy ziemi, wytworzyła istotę ludzką, podobnie jak ta sama moc – energia – działając na elementy duchowe stworzyła aniołów i inne istoty[2]
- Pierwszy człowiek, z którego powstał cały rodzaj ludzki jest ziemski, drugi człowiek będzie dawcą życia całemu rodzajowi ludzkiemu, sam Pan z nieba przy swym wtórym przyjściu[3]
- I natchnął – Wyraz hebrajski naphach [H5301], tchnął
- Dech – Wyraz hebrajski: n'szamah [H5397] znaczy tchnienie, dech, oddech człowieka, siłę żywotną[4]
- Żywota – Wyraz hebrajski: chaj [H2416] znaczy, żywy, życie, istota żywa[5]
- I stał się człowiek – Tu nie mówi, że człowiek otrzymał[6]
- Duszą żywiącą:
- Wyraz hebrajski: nephesz [H5315] znaczy, życie, stworzenie osoba, istota obdarzoną czuciem, jak inne stworzenia[7]
- Pewien Metodyski kaznodzieja określa duszę, iż jest ona: „bez wnętrza i bez zewnętrza, bez ciała, bez kształtu lub części składowych, których można miliony pomieścić w skorupie orzecha”[8]
- Adam był stworzony jako istota śmiertelna, tzn. w stanie, w którym śmierć jest możliwa[9]
Przypisy
2:8 Nasadził też był Pan Bóg sad w Eden, na wschód słońca, i postawił tam człowieka, którego był stworzył.
Komentarz
- Nasadził Pan Bóg sad – Raj, który będzie przywrócony i w którym będzie łotr według danej mu obietnicy (Łuk. 23:43)[1]
Przypisy
- ↑ F-668
2:9 I wywiódł Pan Bóg z ziemi wszelkie drzewo wdzięczne na wejrzeniu, i smaczne ku jedzeniu: i drzewo żywota w pośrodku sadu; i drzewo wiadomości dobrego i złego.
Komentarz
- Wszelkie drzewo – Różnego rodzaju drzewa[1]
- I drzewo żywota – Które by podtrzymywało doskonałe życie[2]
Przypisy
1 Księga Mojżeszowa 2:10 2:11 Imię jednej Fyson; ta okrąża wszystką ziemię Hewila, gdzie się rodzi złoto.
Komentarz
- Pierwsza gdzie złoto – Symbol Boskiej natury[1]
Przypisy
- ↑ T-18
1 Księga Mojżeszowa 2:12 1 Księga Mojżeszowa 2:13 2:14 Imię zaś rzeki trzeciej Chydekel, ta płynie na wschód słońca ku Asyryi. A rzeka czwarta jest Eufrates.
Komentarz
- Czwarta jest Eufrates – Symbol rodzaju ludzkiego[1]
Przypisy
1 Księga Mojżeszowa 2:15 1 Księga Mojżeszowa 2:16 2:17 Ale z drzewa wiadomości dobrego i złego, jeść z niego nie będziesz; albowiem dnia, którego jeść będziesz z niego, śmiercią umrzesz.
Komentarz
- Jeść z niego nie będziesz – Gdyby Adam i Ewa byli posłuszni Bogu, zakaz jedzenia może byłby zniesiony w swoim czasie[1]
- Albowiem dnia – Jeden dzień u Pana jest tysiąc lat (2 Piotra 3:8)[2]
- Którego jeść będziesz umrzesz:
- Umierając umrzesz[3]
- Fizycznie, moralnie i umysłowo[4]
- Tu nie ma wzmianki o żadnej uldze[5]
- Ani nie myśli o wiecznych mękach po śmierci[6]
- Znaczyło utratę wiecznego życia, jeśli będą nieposłuszni[7]
- Pokazuje, że ostatecznie, którzy okażą się w jakikolwiek sposób niedoskonałymi, zostaną wytraceni[8]
- Śmierć jest nieprzyjacielem[9]
- Czy byłoby sprawiedliwym ze strony Boga potępić istotę, która bardzo mało różni się od zwierzęcia (wg ewolucji)?[10]
Przypisy
2:18 Rzekł też Pan Bóg: Nie dobrze być człowiekowi samemu; uczynię mu pomoc, która by była przy nim.
Komentarz
- Uczynię mu pomoc – Adam tak dalece był wyższy od wszystkich stworzeń, iż nie miał pomiędzy nimi towarzystwa[1]
Przypisy
- ↑ R-3922:14
2:19 A gdy stworzył Pan Bóg z ziemi wszelki zwierz polny, i wszelkie ptactwo niebieskie, tedy je przywiódł do Adama, aby obaczył jakoby je nazwać miał; a jakoby nazwał Adam każdą duszę żywiącą, tak aby było imię jej.
Komentarz
- Każdą duszę żywiącą – Hebrajski wyraz: nephesz [H5315] znaczy sam, życie stworzenie, osoba. Każda istota obdarzona czuciem jest nazwana duszą[1]
Przypisy
- ↑ E-325, E-334, E-348, E-358, E-393
2:20 Tedy dał Adam imiona wszystkiemu bydłu, i ptactwu niebieskiemu, i wszelkiemu zwierzowi polnemu. Lecz Adamowi nie była znaleziona pomoc, która by przy nim była.
Komentarz
- Adam – W dwóch latach przed upadkiem[1]
- Dał imiona wszystkiemu bydłu – Doskonały człowiek miał zupełną kontrolę nad wszystkim stworzeniem ziemskim[2]
Przypisy
2:21 Tedy przypuścił Pan Bóg twardy sen na Adama, i zasnął; i wyjął jedno żebro jego, i napełnił ciałem miasto niego.
Komentarz
- Bóg wyjął jedno żebro jego:
- W tym zawiera się oddzielenie niektórych zdolności i przymiotów[1]
- Wskazuje, że gdy dzieło naprawienia wszystkich rzeczy zostanie dopełnione, wtedy wszyscy ludzie będą takimi jak Adam był pierwotnie[2]
- Napełnił ciałem – To figuruje, że Kościół, Oblubienica Chrystusowa była uformowana z powodu zadanej rany w Jego boku i jako skutek twardego snu śmierci, która przyszła na naszego Pana[3]
Przypisy
2:22 I zbudował Pan Bóg z żebra onego, które wyjął z Adama, niewiastę, i przywiódł ją do Adama.
Komentarz
Przypisy
- ↑ E-140, E-155
1 Księga Mojżeszowa 2:23 2:24 Przetoż opuści człowiek ojca swego i matkę swoję, a przyłączy się do żony swojej, i będą jednem ciałem.
Komentarz
- Przyłączy się do żony swojej – Uczciwe jest małżeństwo między wszystkimi[1]
- I będą dwoje jednym ciałem – Figura Adama i Ewy wyobrażająca Jezusa i Jego Oblubienicę skończy się, gdy się staną jedno[2]