List św. Pawła do Rzymian 9:21: Różnice pomiędzy wersjami

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Rzym.|9:21|BG}} {{Komentarz}} *'''Garncarz''' *# Znając Go, jakim się objawia w swym Słowie, mamy zapewnienie, że Jego dzieło jest doskonałe; zaś różnorodno...")
 
mNie podano opisu zmian
 
Linia 9: Linia 9:
*# [[Bóg]] ma prawo uczynić wedle swojego upodobania.<ref>{{A|190}}, {{R|623|5}}, {{R|612|4}}, {{R|422|4}}, {{SM|708|2}}</ref>
*# [[Bóg]] ma prawo uczynić wedle swojego upodobania.<ref>{{A|190}}, {{R|623|5}}, {{R|612|4}}, {{R|422|4}}, {{SM|708|2}}</ref>
*# [[Adam]] i jego rodzaj są gliną w rękach Garncarza.<ref>{{SM|709|2}}</ref>
*# [[Adam]] i jego rodzaj są gliną w rękach Garncarza.<ref>{{SM|709|2}}</ref>
Glina jest ta sama w przypadku wszystkich naczyń. SM708:1
*# Glina jest ta sama w przypadku wszystkich naczyń.<ref>{{SM|708|1}}</ref>
Bóg rozpoczął w nas swe dobre dzieło, jeżeli właściwie poddamy mu samych siebie, wówczas On dokończy to dzieło aż do dnia Jezusa Chrystusa. SM708:1
*# [[Bóg]] rozpoczął w nas swe dobre dzieło, jeżeli właściwie poddamy mu samych siebie, wówczas On dokończy to dzieło aż do dnia [[Jezus|Jezusa Chrystusa]].<ref>{{SM|708|1}}</ref>
Chociaż Boże obietnice były przekazane Izraelowi, to jednak miał On zupełne prawo dokonać takiego wyboru do wysokiego powołania, jaki uznał za stosowny. R1225:3, F171
*# Chociaż [[Bóg|Boże]] obietnice były przekazane [[Izrael|Izraelowi]], to jednak miał On zupełne prawo dokonać takiego wyboru do [[wysokie powołanie|wysokiego powołania]], jaki uznał za stosowny.<ref>{{R|1225|3}}, {{F|171}}</ref>
Bez zaangażowania Jego mocy i umiejętności glina nigdy nie byłaby niczym więcej jak tylko gliną. A zatem, jeżeli w Tysiącleciu uczyni z ludzkości naczynia bardziej i mniej szlachetne, to będzie to i tak zaszczytem i nikt nie będzie miał powodów do narzekania. SM712:2
*# Bez zaangażowania Jego mocy i umiejętności glina nigdy nie byłaby niczym więcej jak tylko gliną. A zatem, jeżeli w [[Tysiąclecie|Tysiącleciu]] uczyni z ludzkości naczynia bardziej i mniej szlachetne, to będzie to i tak zaszczytem i nikt nie będzie miał powodów do narzekania.<ref>{{SM|712|2}}</ref>
Traktowanie tego tekstu jako dowodu, że Bóg sprawił, iż jakikolwiek człowiek zgrzeszył, jest całkowicie błędna. R1225:6
*# Traktowanie tego tekstu jako dowodu, że [[Bóg]] sprawił, iż jakikolwiek człowiek zgrzeszył, jest całkowicie błędna.<ref>{{R|1225|6}}</ref>
Z tej samej bryły Z rodu Adama Bóg wybrał naród izraelski. Byli oni szczególnie przygotowywani na kształcący wpływ ducha świętego w czasie dnia Pięćdziesiątnicy. SM709:3
*'''Z tej samej bryły'''
Jedno naczynie Niektóre będą bardziej zaszczycone, inne mniej. SM709:1
*# Z rodu [[Adam|Adama]] [[Bóg]] wybrał naród izraelski. Byli oni szczególnie przygotowywani na kształcący wpływ ducha świętego w czasie dnia Pięćdziesiątnicy.<ref>{{SM|709|3}}</ref>
Jednakże żadne z nich nie było złe, diabelskie albo zepsute. SM709:1
*'''Jedno naczynie'''
Kosztowne Grono wybranych. R1872:2
*# Niektóre będą bardziej zaszczycone, inne mniej.<ref>{{SM|709|1}}</ref>
Naczynia artystyczne, przedstawione w Piśmie Świętym jako Ciało Chrystusowe, Oblubienica Barankowa. SM710:T
*# Jednakże żadne z nich nie było złe, diabelskie albo zepsute.<ref>{{SM|709|1}}</ref>
Pełne wdzięku ornamenty, piękny kielich albo dzban na wodę. SM708:1
*'''Kosztowne'''
Każde naczynie z klasy jest obecnie rozwijane, przechodzi swój własny proces kształtowania i przygotowywania na swoje miejsce w Królestwie. SM711:1
*# Grono wybranych.<ref>{{R|1872|2}}</ref>
Naczynia pewnego rodzaju, również bardzo szlachetne, były formowane w czasie Wieku Żydowskiego; ci, których życie było kształtowane poprzez ich wiarę w Boga i Jego obietnice – Abraham, Izaak, Jakub i wszyscy prorocy. SM710:T, R1225:5
*# Naczynia artystyczne, przedstawione w [[Biblia|Piśmie Świętym]] jako [[Ciało Chrystusowe]], [[Oblubienica Barankowa]].<ref>{{SM|710|T}}</ref>
Pospolite Mniej szlachetne. A190, R1872:2
*# Pełne wdzięku ornamenty, piękny kielich albo dzban na wodę.<ref>{{SM|708|1}}</ref>
Mniej zaszczytne, jednakże bardzo pożyteczne w Jego planie i zamiarach – w nachodzącym wieku będzie przygotowywał owe inne naczynia. SM710:1
*# Każde naczynie z klasy jest obecnie rozwijane, przechodzi swój własny proces kształtowania i przygotowywania na swoje miejsce w Królestwie.<ref>{{SM|711|1}}</ref>
Bez zaszczytów. R612:4
*# Naczynia pewnego rodzaju, również bardzo szlachetne, były formowane w czasie [[Wiek Żydowski|Wieku Żydowskiego]]; ci, których życie było kształtowane poprzez ich wiarę w [[Bóg|Boga]] i Jego obietnice – [[Abraham]], [[Izaak]], [[Jakub]] i wszyscy prorocy.<ref>{{SM|710|T}}, {{R|1225|5}}</ref>
Jak Ezaw i Ismael. R1225:4
*'''Pospolite'''
 
*# Mniej szlachetne.<ref>{{A|190}}, {{R|1872|2}}</ref>
*# Mniej zaszczytne, jednakże bardzo pożyteczne w Jego planie i zamiarach – w nachodzącym wieku będzie przygotowywał owe inne naczynia.<ref>{{SM|710|1}}</ref>
*# Bez zaszczytów.<ref>{{R|612|4}}</ref>
*# Jak [[Ezaw]] i [[Ismael]].<ref>{{R|1225|4}}</ref>


{{Przypisy}}
{{Przypisy}}


[[Kategoria:Komentarz Biblijny]]
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]]

Aktualna wersja na dzień 12:55, 14 mar 2016

9:21 Izali nie ma mocy garncarz nad gliną, żeby z tejże gliny uczynił jedno naczynie ku uczciwości, a drugie ku zelżywości?

Komentarz

  • Garncarz
    1. Znając Go, jakim się objawia w swym Słowie, mamy zapewnienie, że Jego dzieło jest doskonałe; zaś różnorodność naczyń w Jego stworzeniu będzie ku Jego chwale.[1]
    2. W pewnym znaczeniu tego słowa Jego wielkie dzieło rozpoczęło się wraz z naszym Panem i apostołami.[2]
    3. Wybór, które będzie i jakie, należy do Garncarza.[3]
  • Władzy nad gliną
    1. Bóg ma prawo uczynić wedle swojego upodobania.[4]
    2. Adam i jego rodzaj są gliną w rękach Garncarza.[5]
    3. Glina jest ta sama w przypadku wszystkich naczyń.[6]
    4. Bóg rozpoczął w nas swe dobre dzieło, jeżeli właściwie poddamy mu samych siebie, wówczas On dokończy to dzieło aż do dnia Jezusa Chrystusa.[7]
    5. Chociaż Boże obietnice były przekazane Izraelowi, to jednak miał On zupełne prawo dokonać takiego wyboru do wysokiego powołania, jaki uznał za stosowny.[8]
    6. Bez zaangażowania Jego mocy i umiejętności glina nigdy nie byłaby niczym więcej jak tylko gliną. A zatem, jeżeli w Tysiącleciu uczyni z ludzkości naczynia bardziej i mniej szlachetne, to będzie to i tak zaszczytem i nikt nie będzie miał powodów do narzekania.[9]
    7. Traktowanie tego tekstu jako dowodu, że Bóg sprawił, iż jakikolwiek człowiek zgrzeszył, jest całkowicie błędna.[10]
  • Z tej samej bryły
    1. Z rodu Adama Bóg wybrał naród izraelski. Byli oni szczególnie przygotowywani na kształcący wpływ ducha świętego w czasie dnia Pięćdziesiątnicy.[11]
  • Jedno naczynie
    1. Niektóre będą bardziej zaszczycone, inne mniej.[12]
    2. Jednakże żadne z nich nie było złe, diabelskie albo zepsute.[13]
  • Kosztowne
    1. Grono wybranych.[14]
    2. Naczynia artystyczne, przedstawione w Piśmie Świętym jako Ciało Chrystusowe, Oblubienica Barankowa.[15]
    3. Pełne wdzięku ornamenty, piękny kielich albo dzban na wodę.[16]
    4. Każde naczynie z klasy jest obecnie rozwijane, przechodzi swój własny proces kształtowania i przygotowywania na swoje miejsce w Królestwie.[17]
    5. Naczynia pewnego rodzaju, również bardzo szlachetne, były formowane w czasie Wieku Żydowskiego; ci, których życie było kształtowane poprzez ich wiarę w Boga i Jego obietnice – Abraham, Izaak, Jakub i wszyscy prorocy.[18]
  • Pospolite
    1. Mniej szlachetne.[19]
    2. Mniej zaszczytne, jednakże bardzo pożyteczne w Jego planie i zamiarach – w nachodzącym wieku będzie przygotowywał owe inne naczynia.[20]
    3. Bez zaszczytów.[21]
    4. Jak Ezaw i Ismael.[22]

Przypisy

  1. SM-708
  2. SM-710
  3. SM-708
  4. A-190, R-623:5, R-612:4, R-422:4, SM-708
  5. SM-709
  6. SM-708
  7. SM-708
  8. R-1225:3, F-171
  9. SM-712
  10. R-1225:6
  11. SM-709
  12. SM-709
  13. SM-709
  14. R-1872:2
  15. SM-710
  16. SM-708
  17. SM-711
  18. SM-710, R-1225:5
  19. A-190, R-1872:2
  20. SM-710
  21. R-612:4
  22. R-1225:4