List św. Pawła do Rzymian 9:21: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Rzym.|9:21|BG}} {{Komentarz}} *'''Garncarz''' *# Znając Go, jakim się objawia w swym Słowie, mamy zapewnienie, że Jego dzieło jest doskonałe; zaś różnorodno...") |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
*# [[Bóg]] ma prawo uczynić wedle swojego upodobania.<ref>{{A|190}}, {{R|623|5}}, {{R|612|4}}, {{R|422|4}}, {{SM|708|2}}</ref> | *# [[Bóg]] ma prawo uczynić wedle swojego upodobania.<ref>{{A|190}}, {{R|623|5}}, {{R|612|4}}, {{R|422|4}}, {{SM|708|2}}</ref> | ||
*# [[Adam]] i jego rodzaj są gliną w rękach Garncarza.<ref>{{SM|709|2}}</ref> | *# [[Adam]] i jego rodzaj są gliną w rękach Garncarza.<ref>{{SM|709|2}}</ref> | ||
Glina jest ta sama w przypadku wszystkich naczyń. | *# Glina jest ta sama w przypadku wszystkich naczyń.<ref>{{SM|708|1}}</ref> | ||
Bóg rozpoczął w nas swe dobre dzieło, jeżeli właściwie poddamy mu samych siebie, wówczas On dokończy to dzieło aż do dnia Jezusa Chrystusa. | *# [[Bóg]] rozpoczął w nas swe dobre dzieło, jeżeli właściwie poddamy mu samych siebie, wówczas On dokończy to dzieło aż do dnia [[Jezus|Jezusa Chrystusa]].<ref>{{SM|708|1}}</ref> | ||
Chociaż Boże obietnice były przekazane Izraelowi, to jednak miał On zupełne prawo dokonać takiego wyboru do wysokiego powołania, jaki uznał za stosowny. | *# Chociaż [[Bóg|Boże]] obietnice były przekazane [[Izrael|Izraelowi]], to jednak miał On zupełne prawo dokonać takiego wyboru do [[wysokie powołanie|wysokiego powołania]], jaki uznał za stosowny.<ref>{{R|1225|3}}, {{F|171}}</ref> | ||
Bez zaangażowania Jego mocy i umiejętności glina nigdy nie byłaby niczym więcej jak tylko gliną. A zatem, jeżeli w Tysiącleciu uczyni z ludzkości naczynia bardziej i mniej szlachetne, to będzie to i tak zaszczytem i nikt nie będzie miał powodów do narzekania. | *# Bez zaangażowania Jego mocy i umiejętności glina nigdy nie byłaby niczym więcej jak tylko gliną. A zatem, jeżeli w [[Tysiąclecie|Tysiącleciu]] uczyni z ludzkości naczynia bardziej i mniej szlachetne, to będzie to i tak zaszczytem i nikt nie będzie miał powodów do narzekania.<ref>{{SM|712|2}}</ref> | ||
Traktowanie tego tekstu jako dowodu, że Bóg sprawił, iż jakikolwiek człowiek zgrzeszył, jest całkowicie błędna. | *# Traktowanie tego tekstu jako dowodu, że [[Bóg]] sprawił, iż jakikolwiek człowiek zgrzeszył, jest całkowicie błędna.<ref>{{R|1225|6}}</ref> | ||
Z tej samej bryły | *'''Z tej samej bryły''' | ||
Jedno naczynie | *# Z rodu [[Adam|Adama]] [[Bóg]] wybrał naród izraelski. Byli oni szczególnie przygotowywani na kształcący wpływ ducha świętego w czasie dnia Pięćdziesiątnicy.<ref>{{SM|709|3}}</ref> | ||
Jednakże żadne z nich nie było złe, diabelskie albo zepsute. | *'''Jedno naczynie''' | ||
Kosztowne | *# Niektóre będą bardziej zaszczycone, inne mniej.<ref>{{SM|709|1}}</ref> | ||
Naczynia artystyczne, przedstawione w Piśmie Świętym jako Ciało Chrystusowe, Oblubienica Barankowa. | *# Jednakże żadne z nich nie było złe, diabelskie albo zepsute.<ref>{{SM|709|1}}</ref> | ||
Pełne wdzięku ornamenty, piękny kielich albo dzban na wodę. | *'''Kosztowne''' | ||
Każde naczynie z klasy jest obecnie rozwijane, przechodzi swój własny proces kształtowania i przygotowywania na swoje miejsce w Królestwie. | *# Grono wybranych.<ref>{{R|1872|2}}</ref> | ||
Naczynia pewnego rodzaju, również bardzo szlachetne, były formowane w czasie Wieku Żydowskiego; ci, których życie było kształtowane poprzez ich wiarę w Boga i Jego obietnice – Abraham, Izaak, Jakub i wszyscy prorocy. | *# Naczynia artystyczne, przedstawione w [[Biblia|Piśmie Świętym]] jako [[Ciało Chrystusowe]], [[Oblubienica Barankowa]].<ref>{{SM|710|T}}</ref> | ||
Pospolite | *# Pełne wdzięku ornamenty, piękny kielich albo dzban na wodę.<ref>{{SM|708|1}}</ref> | ||
Mniej zaszczytne, jednakże bardzo pożyteczne w Jego planie i zamiarach – w nachodzącym wieku będzie przygotowywał owe inne naczynia. | *# Każde naczynie z klasy jest obecnie rozwijane, przechodzi swój własny proces kształtowania i przygotowywania na swoje miejsce w Królestwie.<ref>{{SM|711|1}}</ref> | ||
Bez zaszczytów. | *# Naczynia pewnego rodzaju, również bardzo szlachetne, były formowane w czasie [[Wiek Żydowski|Wieku Żydowskiego]]; ci, których życie było kształtowane poprzez ich wiarę w [[Bóg|Boga]] i Jego obietnice – [[Abraham]], [[Izaak]], [[Jakub]] i wszyscy prorocy.<ref>{{SM|710|T}}, {{R|1225|5}}</ref> | ||
Jak Ezaw i Ismael. | *'''Pospolite''' | ||
*# Mniej szlachetne.<ref>{{A|190}}, {{R|1872|2}}</ref> | |||
*# Mniej zaszczytne, jednakże bardzo pożyteczne w Jego planie i zamiarach – w nachodzącym wieku będzie przygotowywał owe inne naczynia.<ref>{{SM|710|1}}</ref> | |||
*# Bez zaszczytów.<ref>{{R|612|4}}</ref> | |||
*# Jak [[Ezaw]] i [[Ismael]].<ref>{{R|1225|4}}</ref> | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]] | [[Kategoria:Komentarz Biblijny]] |
Aktualna wersja na dzień 12:55, 14 mar 2016
9:21 Izali nie ma mocy garncarz nad gliną, żeby z tejże gliny uczynił jedno naczynie ku uczciwości, a drugie ku zelżywości?
Komentarz
- Garncarz
- Znając Go, jakim się objawia w swym Słowie, mamy zapewnienie, że Jego dzieło jest doskonałe; zaś różnorodność naczyń w Jego stworzeniu będzie ku Jego chwale.[1]
- W pewnym znaczeniu tego słowa Jego wielkie dzieło rozpoczęło się wraz z naszym Panem i apostołami.[2]
- Wybór, które będzie i jakie, należy do Garncarza.[3]
- Władzy nad gliną
- Bóg ma prawo uczynić wedle swojego upodobania.[4]
- Adam i jego rodzaj są gliną w rękach Garncarza.[5]
- Glina jest ta sama w przypadku wszystkich naczyń.[6]
- Bóg rozpoczął w nas swe dobre dzieło, jeżeli właściwie poddamy mu samych siebie, wówczas On dokończy to dzieło aż do dnia Jezusa Chrystusa.[7]
- Chociaż Boże obietnice były przekazane Izraelowi, to jednak miał On zupełne prawo dokonać takiego wyboru do wysokiego powołania, jaki uznał za stosowny.[8]
- Bez zaangażowania Jego mocy i umiejętności glina nigdy nie byłaby niczym więcej jak tylko gliną. A zatem, jeżeli w Tysiącleciu uczyni z ludzkości naczynia bardziej i mniej szlachetne, to będzie to i tak zaszczytem i nikt nie będzie miał powodów do narzekania.[9]
- Traktowanie tego tekstu jako dowodu, że Bóg sprawił, iż jakikolwiek człowiek zgrzeszył, jest całkowicie błędna.[10]
- Z tej samej bryły
- Jedno naczynie
- Kosztowne
- Grono wybranych.[14]
- Naczynia artystyczne, przedstawione w Piśmie Świętym jako Ciało Chrystusowe, Oblubienica Barankowa.[15]
- Pełne wdzięku ornamenty, piękny kielich albo dzban na wodę.[16]
- Każde naczynie z klasy jest obecnie rozwijane, przechodzi swój własny proces kształtowania i przygotowywania na swoje miejsce w Królestwie.[17]
- Naczynia pewnego rodzaju, również bardzo szlachetne, były formowane w czasie Wieku Żydowskiego; ci, których życie było kształtowane poprzez ich wiarę w Boga i Jego obietnice – Abraham, Izaak, Jakub i wszyscy prorocy.[18]
- Pospolite