List św. Pawła do Rzymian 14:13: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Rzym.|14:13|BG}} {{Komentarz}} *'''Przeto nie''' *# Nikt nie powinien usiłować wtrącać się w sprawy wolności sumienia i postępowania.<ref>{{R|3034|6}}</ref> *'...") |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
*# Nikt nie ma kompetencji, aby zakazywać małżeństwa, w sposób pośredni lub bezpośredni. Każdy z członków ludu Bożego powinien podjąć w tym temacie decyzję w harmonii ze swym własnym osądem i przekonaniami.<ref>{{R|4717|4}}, {{Q|461|1}}</ref> | *# Nikt nie ma kompetencji, aby zakazywać małżeństwa, w sposób pośredni lub bezpośredni. Każdy z członków ludu Bożego powinien podjąć w tym temacie decyzję w harmonii ze swym własnym osądem i przekonaniami.<ref>{{R|4717|4}}, {{Q|461|1}}</ref> | ||
*'''Jedni drugich''' | *'''Jedni drugich''' | ||
Sprawdzajmy sami siebie. | *# Sprawdzajmy sami siebie.<ref>{{R|845|4}}</ref> | ||
Jeżeli ktoś chciałby oceniać innych według standardu doskonałości, oznacza to, że uznajemy ten wysoki standard, co daje Panu pełne prawo do ocenienia tej osoby według tego samego wysokiego standardu. | *# Jeżeli ktoś chciałby oceniać innych według standardu doskonałości, oznacza to, że uznajemy ten wysoki standard, co daje Panu pełne prawo do ocenienia tej osoby według tego samego wysokiego standardu.<ref>{{R|5324|4}}</ref> | ||
Apostoł nie miał zamiaru wspierać działań zmierzających do wyszukiwania uchybień w sferach prywatnych, sposobie wykorzystywania czasu, pieniędzy, itp. Są to rzeczy zastrzeżone dla naszej służby i właściwych wolności sumienia. | *# [[Apostoł]] nie miał zamiaru wspierać działań zmierzających do wyszukiwania uchybień w sferach prywatnych, sposobie wykorzystywania czasu, pieniędzy, itp. Są to rzeczy zastrzeżone dla naszej służby i właściwych wolności sumienia.<ref>{{R|3034|5}}</ref> | ||
Ale raczej baczcie | *'''Ale raczej baczcie''' | ||
Sprawdzajcie samych siebie. Jako wysłannicy Boży, służcie, wzmacniajcie, podtrzymujcie na duchu „stopy” Chrystusowe, niech każdy członek pomaga drugiemu, przygotowując Oblubienicę dla Oblubieńca. | *# Z greckiego „[[krino]]”, [[sąd]] lub [[próba]].<ref>{{R|2430|1}}, {{R|2431|5}}</ref> | ||
Aby nie dawać bratu | *# Sprawdzajcie samych siebie. Jako wysłannicy [[Bóg|Boży]], służcie, wzmacniajcie, podtrzymujcie na duchu „stopy” [[Chrystus|Chrystusowe]], niech każdy członek pomaga drugiemu, przygotowując [[Oblubienica|Oblubienicę]] dla [[Oblubieniec|Oblubieńca]].<ref>{{R|845|4}}</ref> | ||
Powodu do upadku lub zgorszenia | *'''Aby nie dawać bratu''' | ||
Do pychy, próżności lub jakiejkolwiek innej złej rzeczy. | *# To człowiek w ciele kładzie kamienie obrażenia na ścieżce świętych, a oni je usuwają. ''Albowiem aniołom swoim polecił, aby cię strzegli na wszystkich drogach twoich. Na rękach nosić cię będą, byś nie uraził o kamień nogi swojej. – {{Psalm |91:11-12}}. <ref>{{R|844|6}}</ref> | ||
Żadne przejawy wyróżnień ani pochlebstw nie mogą być tolerowane w Ciele; co więcej, wielu zacnych członków Kościoła zostało pokonanych przez pochlebstwa – nienależną chwałę, czcigodny szacunek. | *'''Powodu do upadku lub zgorszenia''' | ||
Powinniśmy unikać wzajemnego potępiania się, unikać czynienia czegokolwiek, co mogłoby zniechęcić brata albo sprawić, że odpadnie od wiary; naszą powinnością jest natomiast zadowolenie we wzajemnym zachęcaniu się w czasie drogi. | *# Rany, szkody lub przyczyny do zranienia sumienia.<ref>{{R|4084|6}}</ref> | ||
Nasza wolność w Chrystusie musi zadbać, aby inni nie zostali zranieni w czasie jej wykorzystywania; ponieważ zachowanie takie byłoby potępione przez nasze prawo miłości. | *# Do pychy, próżności lub jakiejkolwiek innej złej rzeczy.<ref>{{R|1895|2}}</ref> | ||
Niektórzy, szczególnie doceniający wolność od | *# Żadne przejawy wyróżnień ani pochlebstw nie mogą być tolerowane w Ciele; co więcej, wielu zacnych członków Kościoła zostało pokonanych przez pochlebstwa – nienależną chwałę, czcigodny szacunek.<ref>{{R|1895|2}}</ref> | ||
Zauważyliśmy siłę pokuszeń w czasie Pamiątki, odpowiedzialność za „bycie obrażonym”. Czuwajmy i módlmy się za siebie i innych, nie rzucajmy kamieni obrażenia przed naszych braci. | *# Powinniśmy unikać wzajemnego potępiania się, unikać czynienia czegokolwiek, co mogłoby zniechęcić brata albo sprawić, że odpadnie od wiary; naszą powinnością jest natomiast zadowolenie we wzajemnym zachęcaniu się w czasie drogi.<ref>{{R|5324|3}}</ref> | ||
Ci, którzy rozsiewają zarazę i strzelają strzałami błędu, którzy rzucają kamienie obrażenia na ścieżkę, to ludzie w ciele; z kolei ci, których Bóg używa dla podnoszenia na duchu „stóp” Chrystusowych, to również narzędzia ludzkie. | *# Nasza wolność w [[Chrystus|Chrystusie]] musi zadbać, aby inni nie zostali zranieni w czasie jej wykorzystywania; ponieważ zachowanie takie byłoby potępione przez nasze prawo miłości.<ref>{{R|1734|3}}</ref> | ||
W rozważaniach na temat słów apostoła Pawła dotyczących zbroi oraz kwestii, w jakim duchu Chrześcijanin winien odnosić zwycięstwo, tekst ten jest wymieniony pod tytułem „Rozważcie wpływ na sumienia innych”. | *# Niektórzy, szczególnie doceniający wolność od [[Zakon|Zakon]], używali jej bezmyślnie ku szkodzie słabszych braci, którzy jeszcze nie nauczyli się tej wolności.<ref>{{R|1580|1}}</ref> | ||
Przyczynianie się do upadku któregoś z Jego braci jest poważnym przestępstwem względem prawa miłości i Pańskiego nakazu, lecz naszym przestępstwem w Jego oczach byłoby również przyczynianie się do upadku innych. | *# Zauważyliśmy siłę pokuszeń w czasie [[Pamiątka|Pamiątki]], odpowiedzialność za „bycie obrażonym”. Czuwajmy i módlmy się za siebie i innych, nie rzucajmy kamieni obrażenia przed naszych braci.<ref>{{R|3178|6}}</ref> | ||
*# Ci, którzy rozsiewają zarazę i strzelają strzałami błędu, którzy rzucają kamienie obrażenia na ścieżkę, to ludzie w ciele; z kolei ci, których [[Bóg|Bóg]] używa dla podnoszenia na duchu „stóp” Chrystusowych, to również narzędzia ludzkie.<ref>{{R|844|6]]</ref> | |||
*# W rozważaniach na temat słów [[św. Paweł|apostoła Pawła]] dotyczących zbroi oraz kwestii, w jakim duchu Chrześcijanin winien odnosić zwycięstwo, tekst ten jest wymieniony pod tytułem „Rozważcie wpływ na sumienia innych”.<ref>{{R|4478|1}}</ref> | |||
*# Przyczynianie się do upadku któregoś z Jego braci jest poważnym przestępstwem względem prawa miłości i Pańskiego nakazu, lecz naszym przestępstwem w Jego oczach byłoby również przyczynianie się do upadku innych.<ref>{{R|3145|6}}</ref> | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]] | [[Kategoria:Komentarz Biblijny]] |
Aktualna wersja na dzień 17:11, 19 cze 2016
14:13 A tak już nie sądźmy jedni drugich; ale raczej to rozsądzajcie, abyście nie kładli obrażenia, ani dawali zgorszenia bratu.
Komentarz
- Przeto nie
- Nikt nie powinien usiłować wtrącać się w sprawy wolności sumienia i postępowania.[1]
- Osądzajmy
- Potępiajmy.[2]
- Apostoł nie miał na myśli tego, że bracia powinni poszukiwać okazji do wskazywania błędów w każdym słowie i czynie, lecz że powinni być tak przepełnieni miłością, aby sprawy trywialne były pomijane.[3]
- Pan nie ustanawia niskiego standardu ani Jego zamiarem nie jest, aby ludzie lekko traktowali swe własne i cudze słabości oraz błędy. On ustanawia wysoki standard miłości, współczucia i dobroci.[4]
- Nikt nie ma kompetencji, aby zakazywać małżeństwa, w sposób pośredni lub bezpośredni. Każdy z członków ludu Bożego powinien podjąć w tym temacie decyzję w harmonii ze swym własnym osądem i przekonaniami.[5]
- Jedni drugich
- Sprawdzajmy sami siebie.[6]
- Jeżeli ktoś chciałby oceniać innych według standardu doskonałości, oznacza to, że uznajemy ten wysoki standard, co daje Panu pełne prawo do ocenienia tej osoby według tego samego wysokiego standardu.[7]
- Apostoł nie miał zamiaru wspierać działań zmierzających do wyszukiwania uchybień w sferach prywatnych, sposobie wykorzystywania czasu, pieniędzy, itp. Są to rzeczy zastrzeżone dla naszej służby i właściwych wolności sumienia.[8]
- Ale raczej baczcie
- Z greckiego „krino”, sąd lub próba.[9]
- Sprawdzajcie samych siebie. Jako wysłannicy Boży, służcie, wzmacniajcie, podtrzymujcie na duchu „stopy” Chrystusowe, niech każdy członek pomaga drugiemu, przygotowując Oblubienicę dla Oblubieńca.[10]
- Aby nie dawać bratu
- To człowiek w ciele kładzie kamienie obrażenia na ścieżce świętych, a oni je usuwają. Albowiem aniołom swoim polecił, aby cię strzegli na wszystkich drogach twoich. Na rękach nosić cię będą, byś nie uraził o kamień nogi swojej. – Psalm 91:11-12. [11]
- Powodu do upadku lub zgorszenia
- Rany, szkody lub przyczyny do zranienia sumienia.[12]
- Do pychy, próżności lub jakiejkolwiek innej złej rzeczy.[13]
- Żadne przejawy wyróżnień ani pochlebstw nie mogą być tolerowane w Ciele; co więcej, wielu zacnych członków Kościoła zostało pokonanych przez pochlebstwa – nienależną chwałę, czcigodny szacunek.[14]
- Powinniśmy unikać wzajemnego potępiania się, unikać czynienia czegokolwiek, co mogłoby zniechęcić brata albo sprawić, że odpadnie od wiary; naszą powinnością jest natomiast zadowolenie we wzajemnym zachęcaniu się w czasie drogi.[15]
- Nasza wolność w Chrystusie musi zadbać, aby inni nie zostali zranieni w czasie jej wykorzystywania; ponieważ zachowanie takie byłoby potępione przez nasze prawo miłości.[16]
- Niektórzy, szczególnie doceniający wolność od Zakon, używali jej bezmyślnie ku szkodzie słabszych braci, którzy jeszcze nie nauczyli się tej wolności.[17]
- Zauważyliśmy siłę pokuszeń w czasie Pamiątki, odpowiedzialność za „bycie obrażonym”. Czuwajmy i módlmy się za siebie i innych, nie rzucajmy kamieni obrażenia przed naszych braci.[18]
- Ci, którzy rozsiewają zarazę i strzelają strzałami błędu, którzy rzucają kamienie obrażenia na ścieżkę, to ludzie w ciele; z kolei ci, których Bóg używa dla podnoszenia na duchu „stóp” Chrystusowych, to również narzędzia ludzkie.[19]
- W rozważaniach na temat słów apostoła Pawła dotyczących zbroi oraz kwestii, w jakim duchu Chrześcijanin winien odnosić zwycięstwo, tekst ten jest wymieniony pod tytułem „Rozważcie wpływ na sumienia innych”.[20]
- Przyczynianie się do upadku któregoś z Jego braci jest poważnym przestępstwem względem prawa miłości i Pańskiego nakazu, lecz naszym przestępstwem w Jego oczach byłoby również przyczynianie się do upadku innych.[21]