Naramiennik (Efod): Różnice pomiędzy wersjami

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
mNie podano opisu zmian
mNie podano opisu zmian
Linia 2: Linia 2:
{{Komentarz}}
{{Komentarz}}


* '''Naramiennik (efod)''' był sporządzony z tkaniny zawierającej fioletowe, niebieskie, szkarłatne, białe i złote nitki, misternie i pięknie splecione razem. Składał się on z dwóch części, zwieszających się z przodu i z tyłu. Te dwie części były złączone dwiema złotymi klamrami, spoczywającymi na ramionach [[Kapłan|kapłana]]. '''Naramiennik''' przedstawia dwa wielkie przymierza – [[Przymierze Abrahamowe (Ofiary)|przymierze Abrahamowe]], [[Symbol|symbolizowane]] przez część przednią, oraz [[Nowe Przymierze]], obrazowane przez część tylną. W ten sposób widzimy, że oba przymierza są zależne od [[Arcykapłan|Najwyższego Kapłana]]. Oba są na niego włożone i jeżeli on nie zdoła ich unieść, nie zdoła wypełnić ich warunków i zobowiązań, to przymierza te upadną. Ale, dzięki [[Bóg|Bogu]] te przymierza są połączone i mocno spięte na Nim złotymi klamrami ([[Moc Boża|mocą Bożą]]), a także przymocowane „przepasaniem” – sznurem z tego samego materiału, co '''naramiennik''' <ref>{{T|32}}</ref>.  
* '''Naramiennik (efod)''' był sporządzony z tkaniny zawierającej fioletowe, niebieskie, szkarłatne, białe i złote nitki, misternie i pięknie splecione razem. Składał się on z dwóch części, zwieszających się z przodu i z tyłu. Te dwie części były złączone dwiema złotymi klamrami, spoczywającymi na ramionach [[Kapłan|kapłana]]. '''Naramiennik''' przedstawia dwa wielkie przymierza – [[Przymierze Abrahamowe (Ofiary)|przymierze Abrahamowe]], [[Symbol|symbolizowane]] przez część przednią, oraz [[Nowe Przymierze]], obrazowane przez część tylną. W ten sposób widzimy, że oba przymierza są zależne od [[Arcykapłan|Najwyższego Kapłana]]. Oba są na niego włożone i jeżeli on nie zdoła ich unieść, nie zdoła wypełnić ich warunków i zobowiązań, to przymierza te upadną. Ale, dzięki [[Bóg|Bogu]] te przymierza są połączone i mocno spięte na Nim złotymi klamrami ([[Moc Boża|mocą Bożą]]), a także przymocowane „przepasaniem” – sznurem z tego samego materiału, co '''naramiennik''' <ref>{{T|32}}</ref>. „Przepasanie” zdaje się mówić: To jest sługa, a ponieważ jest to przepasanie '''naramiennika''', widzimy, że ten sługa jest „Aniołem [sługą] przymierza, którego wy żądacie” – {{Mal.|3:1|}}. Jedna część '''naramiennika''', przedstawiająca [[Nowe Przymierze]], była zagwarantowana na [[Kalwaria|Kalwarii]]; czyż śmierć naszego Pana nie była „[[Krew Nowego Przymierza|krwią nowego przymierza]]”, w której mają udział Jego członkowie? {{Mat.|26:28|}}, {{1 Kor.|10:16|}}. Druga część jest jeszcze niekompletna. Jedynie nasz Ojciec Niebieski widzi jej wypełnienie w przyszłości: [[Przymierze Abrahamowe (Ofiary)|przymierze Abrahamowe]] obiecywało rozwój [[Nasienie Abrahama|nasienia Abrahama]], przez które [[Nowe Przymierze]] będzie błogosławiło wszystkich ludzi, a to nasienie nie jest jeszcze kompletne. Prawdą jest, że [[Jezus]] był tym nasieniem, ale [[Bóg]] przewidział i przepowiedział większe, duchowe nasienie, które ma zawierać Ciało – Kościół wraz z jego Głową {{Gal.|3:16|}}, {{Gal.|3:29|}}. [[Apostoł]] wskazuje, że ziemskie [[Nasienie Abrahama|nasienie Abrahama]] także będzie miało udział w dziele błogosławienia świata. Jednak to [[Duchowy Izrael|duchowy Izrael]] stanowi prawdziwe nasienie, jak napisano: „Nie będzie dziedziczył syn niewolnicy z synem wolnej” – {{Gal.|4:22|}}, {{Gal.|4:23|}}, {{Gal.|4:24|}}, {{Gal.|4:25|}}, {{Gal.|4:26|}}, {{Gal.|4:27|}}, {{Gal.|4:28|}}, {{Gal.|4:29|}}, {{Gal.|4:30|}}, {{Gal.|4:31|}}. Co do ziemskiego [[Nasienie Abrahama|nasienia Abrahama]], [[Apostoł]] udowadnia, że nie będzie ono częścią błogosławionego [[Arcykapłan|Najwyższego Kapłana]]: „A tak według Ewangelii [duchowej części przymierza] nieprzyjaciółmi są [nasienie według ciała] dla was; lecz według wybrania są [nadal] miłymi dla ojców. Albowiem darów swoich i wezwania Bóg nie żałuje. A toć będzie przymierze moje z nimi – przyjdzie z [[Syon|Syonu]] [duchowy Kościół] wybawiciel [ten wielki [[Arcykapłan|Najwyższy Kapłan]], sługa przymierza – [[Jezus]], Głowa i [[Maluczkie Stadko]] – Jego Ciało] i odwróci niepobożności od [[Jakub|Jakuba]]”. Będą oni jako pierwsi błogosławieni przez duchowe, czyli prawdziwe nasienie i później mogą stać się jego współpracownikami {{Rzym.|11:26|}}, {{Rzym.|11:27|}}, {{Rzym.|11:28|}}, {{Rzym.|11:29|}}. Tak więc, po uzupełnieniu duchowego nasienia o [[Ciało Chrystusowe]] musi być także spełniona dodatkowa obietnica, dana [[Abraham|Abrahamowi]] odnośnie jego ziemskiego nasienia: nasienie według ciała musi stać się tak liczne „jako piasek na brzegu morskim”, podczas gdy nasienie duchowe jest porównane do „gwiazd na niebie” {{1 Mojż.|22:17|}}. [[Izrael]] musi najpierw zwrócić się ku sprawiedliwości i prawdzie; potem stanie się narzędziem, przez które nasienie duchowe będzie spełniało obietnicę błogosławienia całej ludzkości [[Prawda|Prawdą]] i [[Łaska|łaską]] <ref>{{T|33}}</ref>.
 
* '''Kolory naramiennika''': szkarłatny, niebieski, fioletowy itd. wskazywały na warunki dwóch przymierzy. Szkarłat pokazuje, jak przez krew [[Okup|okupu]] [[Bóg]] zapewnił odkupienie z [[Przekleństwo Adamowe|przekleństwa Adamowego]]. Białe płótno wskazuje na przywrócenie człowieka do jego pierwotnej czystości. Kolor niebieski wskazuje na zapewnienie mu pomocy i możliwości wiernego utrzymania jego prawego charakteru. Kolor fioletowy obwieszcza królewską władzę działającą w Królestwie. Wszystkie te błogosławieństwa, splecione razem, są zapewnione przez [[Moc Boża|Boską moc]] pomazanego [[Kapłan|Kapłana]], symbolizowaną przez złotą nitkę wplecioną w tkaninę. Tym sposobem [[Jahwe]] włożył oba te przymierza odnoszące się do ludzi na Tego, który jest zdolny i chętny wykonać chwalebne, zagwarantowane przymierzem błogosławieństwa „w czasie właściwym” <ref>{{T|33}}</ref>.
 
* Na '''naramienniku''' były dwa drogie kamienie – onechyny, na których były wyryte po sześć imion pokoleń izraelskich. Wiemy, że [[Arcykapłan|arcykapłan]] w [[Zakon|Zakonie]] przedstawiał [[Arcykapłan|arcykapłana]] naszego wyznania – [[Jezus|Jezusa]] [[Chrystus|Chrystusa]]. Dwanaście pokoleń Izraela cielesnego były [[Figura|figurą]] na dwanaście pokoleń Izraela duchowego, czyli Kościoła Chrystusowego {{Obj.|7:4|}} {{Obj.|7:5|}} {{Obj.|7:6|}} {{Obj.|7:7|}} {{Obj.|7:8|}}. Ta [[Figura|figura]] [[Arcykapłan|arcykapłana]] noszącego [[Napierśnik|napierśnik]] i '''naramiennik''' ozdobiony dwunastoma kamieniami jest ujęta w bardzo piękną formę poetycką w {{Pieśń|8:6}}{{Pieśń|8:6|BG}}. Tak więc w [[Figura|figurze]] [[Zakon|Zakonu]] i w Pieśni Salomonowej pokazane jest jak drogą sercu naszego [[Zbawiciel|Zbawiciela]] jest jego [[Oblubienica]], [[Kościół]], za który [[Jezus]] oddał swe życie <ref>{{N|1977|3|32}}</ref>.  
* Na '''naramienniku''' były dwa drogie kamienie – onechyny, na których były wyryte po sześć imion pokoleń izraelskich. Wiemy, że [[Arcykapłan|arcykapłan]] w [[Zakon|Zakonie]] przedstawiał [[Arcykapłan|arcykapłana]] naszego wyznania – [[Jezus|Jezusa]] [[Chrystus|Chrystusa]]. Dwanaście pokoleń Izraela cielesnego były [[Figura|figurą]] na dwanaście pokoleń Izraela duchowego, czyli Kościoła Chrystusowego {{Obj.|7:4|}} {{Obj.|7:5|}} {{Obj.|7:6|}} {{Obj.|7:7|}} {{Obj.|7:8|}}. Ta [[Figura|figura]] [[Arcykapłan|arcykapłana]] noszącego [[Napierśnik|napierśnik]] i '''naramiennik''' ozdobiony dwunastoma kamieniami jest ujęta w bardzo piękną formę poetycką w {{Pieśń|8:6}}{{Pieśń|8:6|BG}}. Tak więc w [[Figura|figurze]] [[Zakon|Zakonu]] i w Pieśni Salomonowej pokazane jest jak drogą sercu naszego [[Zbawiciel|Zbawiciela]] jest jego [[Oblubienica]], [[Kościół]], za który [[Jezus]] oddał swe życie <ref>{{N|1977|3|32}}</ref>.  
*Aby nosił [[Aaron]] nieprawość za [[Bałwochwalstwo|bałwochwalstwo]] <ref>http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf</ref>.  
*Aby nosił [[Aaron]] nieprawość za [[Bałwochwalstwo|bałwochwalstwo]] <ref>http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf</ref>.  



Wersja z 23:07, 14 maj 2016

Komentarz

  • Naramiennik (efod) był sporządzony z tkaniny zawierającej fioletowe, niebieskie, szkarłatne, białe i złote nitki, misternie i pięknie splecione razem. Składał się on z dwóch części, zwieszających się z przodu i z tyłu. Te dwie części były złączone dwiema złotymi klamrami, spoczywającymi na ramionach kapłana. Naramiennik przedstawia dwa wielkie przymierza – przymierze Abrahamowe, symbolizowane przez część przednią, oraz Nowe Przymierze, obrazowane przez część tylną. W ten sposób widzimy, że oba przymierza są zależne od Najwyższego Kapłana. Oba są na niego włożone i jeżeli on nie zdoła ich unieść, nie zdoła wypełnić ich warunków i zobowiązań, to przymierza te upadną. Ale, dzięki Bogu te przymierza są połączone i mocno spięte na Nim złotymi klamrami (mocą Bożą), a także przymocowane „przepasaniem” – sznurem z tego samego materiału, co naramiennik [1]. „Przepasanie” zdaje się mówić: To jest sługa, a ponieważ jest to przepasanie naramiennika, widzimy, że ten sługa jest „Aniołem [sługą] przymierza, którego wy żądacie” – Mal. 3:1. Jedna część naramiennika, przedstawiająca Nowe Przymierze, była zagwarantowana na Kalwarii; czyż śmierć naszego Pana nie była „krwią nowego przymierza”, w której mają udział Jego członkowie? Mat. 26:28, 1 Kor. 10:16. Druga część jest jeszcze niekompletna. Jedynie nasz Ojciec Niebieski widzi jej wypełnienie w przyszłości: przymierze Abrahamowe obiecywało rozwój nasienia Abrahama, przez które Nowe Przymierze będzie błogosławiło wszystkich ludzi, a to nasienie nie jest jeszcze kompletne. Prawdą jest, że Jezus był tym nasieniem, ale Bóg przewidział i przepowiedział większe, duchowe nasienie, które ma zawierać Ciało – Kościół wraz z jego Głową Gal. 3:16, Gal. 3:29. Apostoł wskazuje, że ziemskie nasienie Abrahama także będzie miało udział w dziele błogosławienia świata. Jednak to duchowy Izrael stanowi prawdziwe nasienie, jak napisano: „Nie będzie dziedziczył syn niewolnicy z synem wolnej” – Gal. 4:22, Gal. 4:23, Gal. 4:24, Gal. 4:25, Gal. 4:26, Gal. 4:27, Gal. 4:28, Gal. 4:29, Gal. 4:30, Gal. 4:31. Co do ziemskiego nasienia Abrahama, Apostoł udowadnia, że nie będzie ono częścią błogosławionego Najwyższego Kapłana: „A tak według Ewangelii [duchowej części przymierza] nieprzyjaciółmi są [nasienie według ciała] dla was; lecz według wybrania są [nadal] miłymi dla ojców. Albowiem darów swoich i wezwania Bóg nie żałuje. A toć będzie przymierze moje z nimi – przyjdzie z Syonu [duchowy Kościół] wybawiciel [ten wielki Najwyższy Kapłan, sługa przymierza – Jezus, Głowa i Maluczkie Stadko – Jego Ciało] i odwróci niepobożności od Jakuba”. Będą oni jako pierwsi błogosławieni przez duchowe, czyli prawdziwe nasienie i później mogą stać się jego współpracownikami Rzym. 11:26, Rzym. 11:27, Rzym. 11:28, Rzym. 11:29. Tak więc, po uzupełnieniu duchowego nasienia o Ciało Chrystusowe musi być także spełniona dodatkowa obietnica, dana Abrahamowi odnośnie jego ziemskiego nasienia: nasienie według ciała musi stać się tak liczne „jako piasek na brzegu morskim”, podczas gdy nasienie duchowe jest porównane do „gwiazd na niebie” 1 Mojż. 22:17. Izrael musi najpierw zwrócić się ku sprawiedliwości i prawdzie; potem stanie się narzędziem, przez które nasienie duchowe będzie spełniało obietnicę błogosławienia całej ludzkości Prawdą i łaską [2].
  • Kolory naramiennika: szkarłatny, niebieski, fioletowy itd. wskazywały na warunki dwóch przymierzy. Szkarłat pokazuje, jak przez krew okupu Bóg zapewnił odkupienie z przekleństwa Adamowego. Białe płótno wskazuje na przywrócenie człowieka do jego pierwotnej czystości. Kolor niebieski wskazuje na zapewnienie mu pomocy i możliwości wiernego utrzymania jego prawego charakteru. Kolor fioletowy obwieszcza królewską władzę działającą w Królestwie. Wszystkie te błogosławieństwa, splecione razem, są zapewnione przez Boską moc pomazanego Kapłana, symbolizowaną przez złotą nitkę wplecioną w tkaninę. Tym sposobem Jahwe włożył oba te przymierza odnoszące się do ludzi na Tego, który jest zdolny i chętny wykonać chwalebne, zagwarantowane przymierzem błogosławieństwa „w czasie właściwym” [3].
  • Na naramienniku były dwa drogie kamienie – onechyny, na których były wyryte po sześć imion pokoleń izraelskich. Wiemy, że arcykapłan w Zakonie przedstawiał arcykapłana naszego wyznania – Jezusa Chrystusa. Dwanaście pokoleń Izraela cielesnego były figurą na dwanaście pokoleń Izraela duchowego, czyli Kościoła Chrystusowego Obj. 7:4 Obj. 7:5 Obj. 7:6 Obj. 7:7 Obj. 7:8. Ta figura arcykapłana noszącego napierśnik i naramiennik ozdobiony dwunastoma kamieniami jest ujęta w bardzo piękną formę poetycką w Pieśń 8:68:6 Przyłóż mię jako pieczęć na serce swoje, jako sygnet do ramienia swego! albowiem miłość mocna jest jako śmierć, twarda jako grób zawistna miłość; węgle jej jako węgle ogniste i jako płomień gwałtowny. . Tak więc w figurze Zakonu i w Pieśni Salomonowej pokazane jest jak drogą sercu naszego Zbawiciela jest jego Oblubienica, Kościół, za który Jezus oddał swe życie [4].

[6].

Przypisy