Ewangelia św. Mateusza 6:9: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "{{Mat.|6:9|BG}} {{Komentarz}} *'''A wy tak''' *: Nie jak forma do powtarzania, ale jedynie jako przykład, w jaki sposób układać nasze modlitwy.<ref>{{R|4560|2}}, {{...") |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
*: W tzw. „modlitwie Pańskiej” mamy siedem próśb.<ref>{{R|136|2}}</ref> | *: W tzw. „modlitwie Pańskiej” mamy siedem próśb.<ref>{{R|136|2}}</ref> | ||
*'''Się módlcie''' | *'''Się módlcie''' | ||
*: Wy, którzy jesteście synami, a nie ''dziećmi gniewu'' {{ | *: Wy, którzy jesteście synami, a nie ''dziećmi gniewu'' {{Efezj. |2:3}} lub których ''ojcem jest diabeł'' {{Jan |8:44}} <ref>{{R|2252|6}}</ref> | ||
*: Z modlitwy płynie wielkie błogosławieństwo; zostaliśmy tak stworzeni, że oddawanie chwały [[Bóg|Bogu]] i pragnienie modlitwy należą do najwyższych wartości naszej natury.<ref>{{R|5311|6|5}}</ref> | *: Z modlitwy płynie wielkie błogosławieństwo; zostaliśmy tak stworzeni, że oddawanie chwały [[Bóg|Bogu]] i pragnienie modlitwy należą do najwyższych wartości naszej natury.<ref>{{R|5311|6|5}}</ref> | ||
*: Nie tylko że powinniśmy mieć określone pory modlitwy, ale powinniśmy mieć ducha modlitwy we wszelkich sprawach naszego życia.<ref>{{R|5312|1}}</ref> | *: Nie tylko że powinniśmy mieć określone pory modlitwy, ale powinniśmy mieć ducha modlitwy we wszelkich sprawach naszego życia.<ref>{{R|5312|1}}</ref> | ||
*: Modlitwa jest przywilejem. [[Jezus]] nie nakazał swym uczniom, aby się modlili ani nawet nie przekazał im formy modlitwy, dopóki go o to nie poprosili.<ref>{{R|5021|3}}</ref> | *: Modlitwa jest przywilejem. [[Jezus]] nie nakazał swym uczniom, aby się modlili ani nawet nie przekazał im formy modlitwy, dopóki go o to nie poprosili.<ref>{{R|5021|3}}</ref> | ||
Zauważmy, iż Jezus nigdy nie nauczał tłumów, | *: Zauważmy, iż [[Jezus]] nigdy nie nauczał tłumów, jak mają się modlić ani nie wskazywał, że powinny to czynić – pomimo tego, iż tłumy, z którymi miał do czynienia, to był nominalny [[lud Boży]].<ref>{{R|3805|2}}</ref> | ||
jak mają się modlić ani nie wskazywał, że powinny | *: Pan nie powiedział, w jaki sposób ma się modlić świat.<ref>{{R|5021|3}}</ref> | ||
to czynić – pomimo tego, iż tłumy, z którymi | *: Dzieci w szkole nie powinny być uczone powtarzania „modlitwy Pańskiej”.<ref>{{R|2023|6}}</ref> | ||
miał do czynienia, to był nominalny lud | *'''Ojcze nasz''' | ||
Boży. | *: Uczucie prawdziwego ojca dla swego dziecka, jedno z najcenniejszych na świecie, jest użyte dla zilustrowania stosunku Bożych poświęconych do Stworzyciela.<ref>{{R|3352|1}}</ref> | ||
Pan nie powiedział, w jaki sposób ma się modlić | *: ''Tym zaś, którzy go przyjęli, dał prawo stać się dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię jego''. – {{Jan |1:12}} <ref>{{R|3352|1}}</ref> | ||
świat. | *: Tylko poświęceni, spłodzeni z ducha, mogą zwracać się do [[Bóg|Boga]] „Ojcze Nasz”.<ref>{{CR|421|1}}, {{R|499|5}}, {{R|5022|1}}, {{R|5833|5}}, {{R|5834|4|5}}</ref> | ||
Dzieci w szkole nie powinny być uczone powtarzania | *: Uważamy, iż dzieci osób wierzących oraz usprawiedliwieni tymczasowo, którzy się jeszcze nie poświęcili, mają prawo zwracać się do Odkupiciela w modlitwie.<ref>{{R|3806|3}}, {{F|681|3}}</ref> | ||
„modlitwy Pańskiej”. | *: Słowo „nasz” wskazuje na to, iż istnieją również inne dzieci, adoptowane do Bożej rodziny.<ref>{{R|3805|5}}</ref> | ||
Ojcze nasz | *: Kiedy [[Jezus]] był na ziemi w ciele, apostołowie byli dopiero „przyszłymi” synami.<ref>{{R|5834|4}}</ref> | ||
swego dziecka, jedno z najcenniejszych na | *: Żaden [[Żydzi|Żyd]] w tamtych czasach nie zrobił użytku z tego wyrażenia, byli bowiem oni domem sług.<ref>{{R|5683|6}}, {{R|3352|1}}</ref> | ||
świecie, jest użyte dla zilustrowania stosunku | *: Modlitwa ta upewniła apostołów, iż pomimo tego, że byli Żydami, to jednak [[Bóg]] uznawał ich już za synów, a nie za sługi.<ref>{{R|3352|1}}</ref> | ||
Bożych poświęconych do Stworzyciela. | *: [[Bóg|Wielki Bóg]] [[Jehowa]] jest źródłem życia. Wszelkie życie pochodzi tylko z niego.<ref>{{CR|498|1}}</ref> | ||
*: Możemy uważać samych siebie, iż z Boskiego punktu widzenia, za przywróconych (poprzez wiarę w [[Chrystus|Chrystusa]]) do początkowej pozycji jako synów Bożych.<ref>{{R|1864|6}}</ref> | |||
*: Z faktu tego wynika: | |||
dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię | *# wiara w byt Boski, | ||
*# zdanie sobie sprawy z własnej zależności od Niego, | |||
Tylko poświęceni, spłodzeni z ducha, mogą | *# wiara w pojednanie poprzez Odkupiciela, | ||
zwracać się do Boga „Ojcze Nasz”. | *# zdanie sobie sprawy z tego, że teraz [[Bóg]] przyjmuje daną jednostkę za syna.<ref>{{R|3805|3}}</ref> | ||
499 | *: Wskazuje to na fakt, że przychodzący do [[Bóg|Boga]] czyni to na warunkach bliskiej znajomości z wielkim Stworzycielem wszechświata tak, że jest przyjmowany do Boskiej obecności i serca.<ref>{{R|3805|3}}</ref> | ||
Uważamy, iż dzieci osób wierzących oraz | |||
usprawiedliwieni tymczasowo, którzy się jeszcze nie poświęcili, mają prawo zwracać się do | |||
Odkupiciela w modlitwie. | |||
Słowo „nasz” wskazuje na to, iż istnieją również | |||
inne dzieci, adoptowane do Bożej rodziny. | |||
Kiedy Jezus był na ziemi w ciele, apostołowie | |||
byli dopiero „przyszłymi” synami. | |||
Żaden Żyd w tamtych czasach nie zrobił użytku | |||
z tego wyrażenia, byli bowiem oni domem | |||
sług. | |||
Modlitwa ta upewniła apostołów, iż pomimo | |||
tego, że byli Żydami, to jednak Bóg uznawał | |||
ich już za synów, a nie za sługi. | |||
Wielki Bóg Jehowa jest źródłem życia. Wszelkie | |||
życie pochodzi tylko z niego. | |||
Możemy uważać samych siebie, iż z Boskiego | |||
punktu widzenia, za przywróconych (poprzez | |||
wiarę w Chrystusa) do początkowej pozycji jako | |||
synów Bożych. | |||
Z faktu tego wynika: | |||
zdanie sobie sprawy z własnej zależności od | |||
Niego, | |||
Bóg przyjmuje daną jednostkę za syna. | |||
Wskazuje to na fakt, że przychodzący do Boga | |||
czyni to na warunkach bliskiej znajomości | |||
z wielkim Stworzycielem wszechświata tak, że | |||
jest przyjmowany do Boskiej obecności i serca. | |||
Nie wskazuje to na ojcostwo Boga w stosunku | Nie wskazuje to na ojcostwo Boga w stosunku | ||
do całego rodzaju ludzkiego. R2252:6 | do całego rodzaju ludzkiego. R2252:6 |
Wersja z 07:57, 26 paź 2015
6:9 Wy tedy tak się módlcie; Ojcze nasz, któryś jest w niebiesiech! Święć się imię twoje;
Komentarz
- A wy tak
- Nie jak forma do powtarzania, ale jedynie jako przykład, w jaki sposób układać nasze modlitwy.[1]
- W duchu pochwalnym, oddającym cześć.[2]
- Lecz niekoniecznie w tych słowach.[3]
- Zauważmy jej zwięzłość, prostotę, bezpośredniość i uporządkowanie.[4]
- Porządek modlitwy jest piękny – głównym motywem jest oddanie chwały Bogu oraz realizacja Boskiego planu, następnie fizyczne potrzeby.[5]
- W tzw. „modlitwie Pańskiej” mamy siedem próśb.[6]
- Się módlcie
- Wy, którzy jesteście synami, a nie dziećmi gniewu Efezj. 2:3 lub których ojcem jest diabeł Jan 8:44 [7]
- Z modlitwy płynie wielkie błogosławieństwo; zostaliśmy tak stworzeni, że oddawanie chwały Bogu i pragnienie modlitwy należą do najwyższych wartości naszej natury.[8]
- Nie tylko że powinniśmy mieć określone pory modlitwy, ale powinniśmy mieć ducha modlitwy we wszelkich sprawach naszego życia.[9]
- Modlitwa jest przywilejem. Jezus nie nakazał swym uczniom, aby się modlili ani nawet nie przekazał im formy modlitwy, dopóki go o to nie poprosili.[10]
- Zauważmy, iż Jezus nigdy nie nauczał tłumów, jak mają się modlić ani nie wskazywał, że powinny to czynić – pomimo tego, iż tłumy, z którymi miał do czynienia, to był nominalny lud Boży.[11]
- Pan nie powiedział, w jaki sposób ma się modlić świat.[12]
- Dzieci w szkole nie powinny być uczone powtarzania „modlitwy Pańskiej”.[13]
- Ojcze nasz
- Uczucie prawdziwego ojca dla swego dziecka, jedno z najcenniejszych na świecie, jest użyte dla zilustrowania stosunku Bożych poświęconych do Stworzyciela.[14]
- Tym zaś, którzy go przyjęli, dał prawo stać się dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię jego. – Jan 1:12 [15]
- Tylko poświęceni, spłodzeni z ducha, mogą zwracać się do Boga „Ojcze Nasz”.[16]
- Uważamy, iż dzieci osób wierzących oraz usprawiedliwieni tymczasowo, którzy się jeszcze nie poświęcili, mają prawo zwracać się do Odkupiciela w modlitwie.[17]
- Słowo „nasz” wskazuje na to, iż istnieją również inne dzieci, adoptowane do Bożej rodziny.[18]
- Kiedy Jezus był na ziemi w ciele, apostołowie byli dopiero „przyszłymi” synami.[19]
- Żaden Żyd w tamtych czasach nie zrobił użytku z tego wyrażenia, byli bowiem oni domem sług.[20]
- Modlitwa ta upewniła apostołów, iż pomimo tego, że byli Żydami, to jednak Bóg uznawał ich już za synów, a nie za sługi.[21]
- Wielki Bóg Jehowa jest źródłem życia. Wszelkie życie pochodzi tylko z niego.[22]
- Możemy uważać samych siebie, iż z Boskiego punktu widzenia, za przywróconych (poprzez wiarę w Chrystusa) do początkowej pozycji jako synów Bożych.[23]
- Z faktu tego wynika:
Nie wskazuje to na ojcostwo Boga w stosunku do całego rodzaju ludzkiego. R2252:6 Modlitwa celnika, zaaprobowana przez naszego Pana, nie zawierała odniesień do Boga w rodzaju „Ojcze”, ale „Boże” – „Boże, bądź miłościw mnie grzesznemu”. (Łuk. 18:13) R2251:3 Mieli oni pokazać swoją wiarę poprzez nazywanie siebie samych synami Bożymi, ale w rzeczywistości nie mówili o sobie w ten sposób. R5219:2 Niektórzy ludzie używają słów „Ojcze Nasz” lub „Boże nasz”, lub „Ojcze Niebieski” częściej, niż jest to właściwe. Wydaje się, iż byłoby lepiej, gdyby unikali oni tych powtórzeń. R5020:4, Q539:6 Któryś jest w niebie - Tak jak niebo jest wyżej nad ziemię, tak też mają się Boskie zamiary w stosunku do naszych dróg i idei, dlatego w każdym przypadku to one powinny być preferowane. R3805:6 Święć się imię twoje – Najpierw liczy się wola Boża i oddanie mu czci, jako wyższe nad własne i jakiekolwiek inne interesy. R3352:3 Oddawanie chwały Bogu powinno być pierwszym celem w naszych myślach, jednakże traci tę pozycję w ciągu całego naszego dnia, nawet wśród prawdziwego ludu Bożego. R3352:2, 4560:4, 5624:5 Wyraża to uwielbienie, oddanie chwały Boskiej dobroci i wielkości oraz związaną z tym cześć. R3352:2 Wielkie imię Boże winno być święcone przez wszystkich, również przez tych, którzy do niego przychodzą. R4560:4 Czczone, uwielbiane. Boskie imię wyraża Jego charakter, Jego Królestwo i osobowość. R5022:2 Głęboka cześć dla wspaniałego charakteru i przymiotów Boga. R1864:6 Jego imię przedstawia wszystko to, co sprawiedliwe, mądre i kochające. R3806:4
Przypisy
- ↑ R-4560:2, R-5311:4, R-5022:1, R-4984:4, R-3806:4, R-3351:6
- ↑ R-3806:3
- ↑ R-4560:2
- ↑ R-5022:1
- ↑ R-4560:2, R-3807:3, R-3352:1
- ↑ R-136:2
- ↑ R-2252:6
- ↑ R-5311:6
- ↑ R-5312:1
- ↑ R-5021:3
- ↑ R-3805:2
- ↑ R-5021:3
- ↑ R-2023:6
- ↑ R-3352:1
- ↑ R-3352:1
- ↑ Szablon:CR, R-499:5, R-5022:1, R-5833:5, R-5834:4
- ↑ R-3806:3, F-681
- ↑ R-3805:5
- ↑ R-5834:4
- ↑ R-5683:6, R-3352:1
- ↑ R-3352:1
- ↑ Szablon:CR
- ↑ R-1864:6
- ↑ R-3805:3
- ↑ R-3805:3