List do Hebrajczyków: Różnice pomiędzy wersjami

Utworzono nową stronę "{{Dopracować opis księgi}} {{Rozdziały}} <center> 1{{•}} 2{{•}} List do Hebrajc..."
 
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
{{Dopracować opis księgi}}
{{Rozdziały}}
{{Rozdziały}}
<center>
<center>
Linia 17: Linia 15:
[[List do Hebrajczyków - rozdział 13|13]]
[[List do Hebrajczyków - rozdział 13|13]]
</center>
</center>
== Opis księgi ==
List do Hebrajczyków napisany został do „[[Dawnaście plemion Izraela|dwunastu plemion]] stale służących [[Bóg|Bogu]]”, mających nadzieję, w szczególności do prawdziwych [[Izraelici|Izraelitów]], którzy przyjęli [[Chrystus|Chrystusa]]. Ma on również zastosowanie do tych wszystkich z [[poganie|pogan]], którzy zostali wszczepieni w [[Boże obietnice|Boże obietnice]] dane [[Abraham|Abrahamowi]], poprzez związek z [[Chrystus|Chrystusem]], jako prawdziwe, wierne „[[nasienie]]”.<ref>{{R|2085|6}}</ref>
Aby zrozumieć potrzebę istnienia Listu do Hebrajczyków, musimy cofnąć się w myślach do czasów apostolskich i wyobrazić sobie, że żyjemy w tamtym okresie i warunkach. Kwestia {{Przymierze Zakonu|Przymierza Zakonu]] była palącym problemem dla ówczesnego [[Kościół|Kościoła]], nie tylko dla [Żydzi|Żydów]], ale również dla [[poganie|pogan]]. Trudno było, zwłaszcza tym pierwszym, zrozumieć, że [[Przymierze Zakonu]] nie było konieczne dla [[poganin|poganina]], aby ten za pośrednictwem [[Chrystus|Chrystusa]] mógł uzyskać dostęp do [[Przymierze Abrahama|przymierza Abrahama]], łatwiej niż [[Żydzi]]. Mając na celu zwalczenie tego poważnego błędu, [[apostoł Paweł]] napisał List do Hebrajczyków. Stanowił on z pewnością cenną lekturę również dla [[poganie|pogan]], ale jego szczególnymi adresatami byli [[Żydzi]], z uwagi na ich głębokie przywiązanie do [[Prawo Zakonu|prawa Zakonu]], spod którego przemożnego wpływu nie byli w stanie się samodzielnie wyzwolić. List do Żydów został napisany, by udowodnić, że za pośrednictwem działalności [[Jezus|Jezusa]] w czasie [[Dzień Pięćdziesiątnicy|dnia Pięćdziesiątnicy]] rozpoczęła się całkowicie nowa [[dyspensacja]] [[łaska|łaski]], a nie uczynków.<ref>{{R|4510|1,6}}</ref>
[[Apostoł Paweł]], albo ktokolwiek inny, kto jest autorem tego listu, zaadresował go do [[Kościół|Kościoła]]. Wydaje się, że list jest napisany głównie z myślą o nawróconych [Żydzi|Żydach]], którym znane były pisma [[Stary Testament|Starego Testamentu]]. Są w nim zawarte gorliwe napomnienia do wiernego trwania przy [[Pan|Panu]] oraz głęboka argumentacja mająca służyć naszemu wzmocnieniu.<ref>{{R|78|2}}</ref>
List do Hebrajczyków nie zawiera podpisu ani też jego autor w żaden sposób się nie identyfikuje, jak tylko za pomocą swego stylu, logiki rozumowania, głębokości prowadzonej analizy przedmiotu oraz szerokiej znajomości {{Boski Plan|Boskiego Planu]]. Wszystkie te cechy wskazują na [[Apostoł Paweł|apostoła Pawła]] jako autora listu. Kto oprócz niego mógłby go napisać? Nie jest on adresowany do [[Żydzi|Żydów]] z zamiarem nawrócenia tych, którzy nie wierzyli w [[Chrystus|Chrystusa]], lecz do [[Hebrajczycy|Hebrajczyków]], czyli tych, którzy byli [[Dzieci Abrahama|dziećmi Abrahama]] według ciała, ale przyjęli [[Chrystus|Chrystusa]]. Zamiarem [[apostoł|apostoła]] było wzmocnienie i utwierdzenie [[wiara|wiary]] takich osób (a pośrednio także wszystkich tych, którzy mogli przyjść do podobnego poznania w kwestii relacji [[Bóg|Boga]] z [[Izrael|Izraelem]]). Celem listu jest pokazanie, że nowa [[dyspensacja]] nie odrzuca starej, lecz jest kolejnym krokiem naprzód, który został uczyniony, ponieważ nadszedł na to właściwy czas. System żydowski nie został odrzucony, gdyż był [[Bóg|Bożą]] instytucją i posiadał należne mu miejsce. Z kolei wszelkie elementy nowej [[dyspensacja|dyspensacji]] miały swe odpowiedniki w elementach starej, lecz na wyższym poziomie.<ref>{{R|2821|2,3}}</ref>
{{Przypisy}}


__NOTOC__
__NOTOC__
__NOEDITSECTION__
__NOEDITSECTION__