Wykłady Pisma Świętego (Tom II) – Nadszedł Czas: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Wykłady Pisma Świętego (Tom II) – Nadszedł Czas (tekst źródłowy)
Wersja z 11:18, 4 gru 2015
, 4 gru 2015brak opisu edycji
Nie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 1528: | Linia 1528: | ||
Długość czasu pomiędzy śmiercią Jakóba a wyjściem Izraela z Egiptu znajdziemy wtedy, jeżeli najpierw obliczymy ilość lat od śmierci Tarego do śmierci Jakóba, a potem odejmiemy ją od czterystu trzydziestu lat, czyli okresu między śmiercią Tarego a wyjściem z Egiptu. A więc: | Długość czasu pomiędzy śmiercią Jakóba a wyjściem Izraela z Egiptu znajdziemy wtedy, jeżeli najpierw obliczymy ilość lat od śmierci Tarego do śmierci Jakóba, a potem odejmiemy ją od czterystu trzydziestu lat, czyli okresu między śmiercią Tarego a wyjściem z Egiptu. A więc: | ||
Abraham miał siedemdziesiąt pięć (75) lat, kiedy Pan zawarł z nim przymierze. Wtedy też umarł Tare (1 Mojż. 12:4). Izaak zaś narodził się dwadzieścia pięć (25) lat później (1 Mojż. 21:5). Stąd: | Abraham miał siedemdziesiąt pięć (75) lat, kiedy Pan zawarł z nim przymierze. Wtedy też umarł Tare (1 Mojż. 12:4). Izaak zaś narodził się dwadzieścia pięć (25) lat później (1 Mojż. 21:5). Stąd: | ||
Od przymierza do urodzenia Izaaka | {| class="wikitable" | ||
|- | |||
Od urodzenia Izaaka do urodzenia Jakóba | | Od przymierza do urodzenia Izaaka || 25 lat | ||
|- | |||
( | | Od urodzenia Izaaka do urodzenia Jakóba (1 Mojż. 25:26) || 60 lat | ||
|- | |||
Od urodzenia Jakóba do jego śmierci | | Od urodzenia Jakóba do jego śmierci (1 Mojż. 47:28) || 147 lat | ||
|- | |||
( | | Razem od Przymierza Abrahamowego do śmierci Jakóba || 232 lata | ||
|- | |||
Razem od Przymierza Abrahamowego | | Od przymierza do opuszczenia Egiptu przez Izraelitów podczas Wielkanocy (2 Mojż. 12:41) || 430 lat | ||
|- | |||
do śmierci Jakóba | | Od tego odjąć okres od przymierza do śmierci Jakóba || 232 lata | ||
|- | |||
Od przymierza do opuszczenia Egiptu przez | | Stąd od śmierci Jakóba do wyjścia z Egiptu || 198 lat | ||
|} | |||
Izraelitów podczas Wielkanocy ( | |||
Od tego odjąć okres od przymierza | |||
do śmierci Jakóba | |||
Stąd od śmierci Jakóba do wyjścia z Egiptu | |||
W ten sposób wyjaśniliśmy wszystkie trudności związane z czasem istnienia Izraela jako narodu. Nieznany okres od śmierci Jakóba do wyjścia Izraelitów z Egiptu na pewno został celowo ukryty, aby mógł być poznany dopiero we właściwym czasie. Dołóżmy teraz do niego okresy przedstawione w tabeli chronologicznej: {{Strona|233}} | W ten sposób wyjaśniliśmy wszystkie trudności związane z czasem istnienia Izraela jako narodu. Nieznany okres od śmierci Jakóba do wyjścia Izraelitów z Egiptu na pewno został celowo ukryty, aby mógł być poznany dopiero we właściwym czasie. Dołóżmy teraz do niego okresy przedstawione w tabeli chronologicznej: {{Strona|233}} | ||
Od śmierci Jakóba do wyjścia Izraela z Egiptu | {| class="wikitable" | ||
|- | |||
Izraelici na puszczy | | Od śmierci Jakóba do wyjścia Izraela z Egiptu || 198 lat | ||
|- | |||
Podział ziemi | | Izraelici na puszczy || 40 lat | ||
|- | |||
Okres Sędziów | | Podział ziemi || 6 lat | ||
|- | |||
Okres Królów | | Okres Sędziów || 450 lat | ||
|- | |||
Okres spustoszenia | | Okres Królów || 513 lat | ||
|- | |||
Od pierwszego roku Cyrusa do 1 r. n.e | | Okres spustoszenia || 70 lat | ||
|- | |||
Razem od śmierci Jakóba do początku naszej ery | | Od pierwszego roku Cyrusa do 1 r. n.e || 536 lat | ||
|- | |||
| Razem od śmierci Jakóba do początku naszej ery || 1813 lat | |||
|} | |||
{| class="wikitable" | |||
|- | |||
| Od 1 roku n.e. do ukrzyżowania na wiosnę roku 33 według żydowskiej rachuby kościelnej<ref>Żydowski rok kościelny rozpoczynał się na wiosnę; Święto Przejścia obchodzono piętnastego dnia pierwszego miesiąca każdego nowego (kościelnego) roku.</ref> upłynęły pełne || 32 lata | |||
|- | |||
| Całkowity czas oczekiwania Izraela na królestwo, okres łaski i uznania przez Boga || 1845 lat | |||
|} | |||
Aby znaleźć miarę dwójnasobu, czyli moment, kiedy łaska miała się zacząć i zaczęła powracać do Izraela cielesnego, a zarazem zakończyła się dla nominalnego Izraela duchowego, liczymy tysiąc osiemset czterdzieści pięć (1845) lat od wiosny 33 r. n.e. i otrzymujemy w ten sposób datę Wielkanocy roku 1878. Ponowne odradzanie się Izraelitów w latach od 1878 do 1915 (koniec Czasów Pogan), pod łaską Króla, którego niegdyś odrzucili, a który w tym czasie zostanie już przez nich uznany, ma długość odpowiadającą trzydziestosiedmioletniemu okresowi upadania – od dnia, w którym ich dom pozostał pusty, w roku 33 n.e. aż do całkowitego odrzucenia ich jako narodu w roku 70. | Aby znaleźć miarę dwójnasobu, czyli moment, kiedy łaska miała się zacząć i zaczęła powracać do Izraela cielesnego, a zarazem zakończyła się dla nominalnego Izraela duchowego, liczymy tysiąc osiemset czterdzieści pięć (1845) lat od wiosny 33 r. n.e. i otrzymujemy w ten sposób datę Wielkanocy roku 1878. Ponowne odradzanie się Izraelitów w latach od 1878 do 1915 (koniec Czasów Pogan), pod łaską Króla, którego niegdyś odrzucili, a który w tym czasie zostanie już przez nich uznany, ma długość odpowiadającą trzydziestosiedmioletniemu okresowi upadania – od dnia, w którym ich dom pozostał pusty, w roku 33 n.e. aż do całkowitego odrzucenia ich jako narodu w roku 70. | ||
Linia 1599: | Linia 1581: | ||
Zastanawialiśmy się już nad wieloma nader ciekawymi równoległościami pomiędzy cieniem – Wiekiem Żydowskim, a rzeczywistością, czyli pozafigurą – Wiekiem Ewangelii. Powyżej wykazaliśmy jeszcze jedną: długość jednego wieku dokładnie odpowiada długości drugiego – Kościół Wieku Ewangelii jest powoływany podczas żydowskiego mishneh, czyli dwójnasobu niełaski. {{Strona|234}} Wszystkie równoległości są fascynujące, szczególnie zaś końcowe wydarzenia obu epok – ich żniwa, ich żniwiarze, ich dzieło i poświęcony na nie czas – wszystko to pokazuje nam wyraźne zarysy końcowego dzieła, które ma zostać dokonane podczas żniwa, będącego zakończeniem obecnego wieku. Zwróćmy uwagę na te równoległości, które postaramy się teraz krótko powtórzyć. | Zastanawialiśmy się już nad wieloma nader ciekawymi równoległościami pomiędzy cieniem – Wiekiem Żydowskim, a rzeczywistością, czyli pozafigurą – Wiekiem Ewangelii. Powyżej wykazaliśmy jeszcze jedną: długość jednego wieku dokładnie odpowiada długości drugiego – Kościół Wieku Ewangelii jest powoływany podczas żydowskiego mishneh, czyli dwójnasobu niełaski. {{Strona|234}} Wszystkie równoległości są fascynujące, szczególnie zaś końcowe wydarzenia obu epok – ich żniwa, ich żniwiarze, ich dzieło i poświęcony na nie czas – wszystko to pokazuje nam wyraźne zarysy końcowego dzieła, które ma zostać dokonane podczas żniwa, będącego zakończeniem obecnego wieku. Zwróćmy uwagę na te równoległości, które postaramy się teraz krótko powtórzyć. | ||
Przegląd równoległości żniw | === Przegląd równoległości żniw === | ||
Wiek Żydowski zakończył się żniwem. Nasz Pan i apostołowie dokonywali dzieła zbierania owoców, których ziarno siał Mojżesz i prorocy. „Podnieście oczy wasze (powiedział Jezus), a przypatrzcie się krainom, żeć już białe są ku żniwu”. „Jam was posłał żąć to, około czegoście wy nie pracowali; insić pracowali, a wyście weszli w pracę ich” – Jan 4:35-38. Koniec Wieku Ewangelii również jest nazywany żniwem: „Żniwo jest dokonanie świata” [wieku]. „Czasu żniwa rzekę żeńcom: Zbierzcie pierwej kąkol a zwiążcie go w snopki (...); ale pszenicę zgromadźcie do gumna mojego” – Mat. 13:39,30. | Wiek Żydowski zakończył się żniwem. Nasz Pan i apostołowie dokonywali dzieła zbierania owoców, których ziarno siał Mojżesz i prorocy. „Podnieście oczy wasze (powiedział Jezus), a przypatrzcie się krainom, żeć już białe są ku żniwu”. „Jam was posłał żąć to, około czegoście wy nie pracowali; insić pracowali, a wyście weszli w pracę ich” – Jan 4:35-38. Koniec Wieku Ewangelii również jest nazywany żniwem: „Żniwo jest dokonanie świata” [wieku]. „Czasu żniwa rzekę żeńcom: Zbierzcie pierwej kąkol a zwiążcie go w snopki (...); ale pszenicę zgromadźcie do gumna mojego” – Mat. 13:39,30. |