Wykłady Pisma Świętego (Tom II) – Nadszedł Czas: Różnice pomiędzy wersjami

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m
brak opisu edycji
Nie podano opisu zmian
mNie podano opisu zmian
Linia 1528: Linia 1528:


Długość czasu pomiędzy śmiercią Jakóba a wyjściem Izraela z Egiptu znajdziemy wtedy, jeżeli najpierw obliczymy ilość lat od śmierci Tarego do śmierci Jakóba, a potem odejmiemy ją od czterystu trzydziestu lat, czyli okresu między śmiercią Tarego a wyjściem z Egiptu. A więc:
Długość czasu pomiędzy śmiercią Jakóba a wyjściem Izraela z Egiptu znajdziemy wtedy, jeżeli najpierw obliczymy ilość lat od śmierci Tarego do śmierci Jakóba, a potem odejmiemy ją od czterystu trzydziestu lat, czyli okresu między śmiercią Tarego a wyjściem z Egiptu. A więc:
#####
 
Abraham miał siedemdziesiąt pięć (75) lat, kiedy Pan zawarł z nim przymierze. Wtedy też umarł Tare (1 Mojż. 12:4). Izaak zaś narodził się dwadzieścia pięć (25) lat później (1 Mojż. 21:5). Stąd:
Abraham miał siedemdziesiąt pięć (75) lat, kiedy Pan zawarł z nim przymierze. Wtedy też umarł Tare (1 Mojż. 12:4). Izaak zaś narodził się dwadzieścia pięć (25) lat później (1 Mojż. 21:5). Stąd:


Od przymierza do urodzenia Izaaka............................................... 25 lat
{| class="wikitable"
 
|-
Od urodzenia Izaaka do urodzenia Jakóba
| Od przymierza do urodzenia Izaaka || 25 lat
 
|-
(1 Mojż. 25:26).................................................................................... 60 lat
| Od urodzenia Izaaka do urodzenia Jakóba (1 Mojż. 25:26) || 60 lat
 
|-
Od urodzenia Jakóba do jego śmierci
| Od urodzenia Jakóba do jego śmierci (1 Mojż. 47:28) || 147 lat
 
|-
(1 Mojż. 47:28)................................................................................. 147 lat
| Razem od Przymierza Abrahamowego do śmierci Jakóba || 232 lata
 
|-
Razem od Przymierza Abrahamowego
| Od przymierza do opuszczenia Egiptu przez Izraelitów podczas Wielkanocy (2 Mojż. 12:41) || 430 lat
 
|-
do śmierci Jakóba........................................................................... 232 lata
| Od tego odjąć okres od przymierza do śmierci Jakóba || 232 lata
 
|-
Od przymierza do opuszczenia Egiptu przez
| Stąd od śmierci Jakóba do wyjścia z Egiptu || 198 lat
 
|}
Izraelitów podczas Wielkanocy (2 Mojż. 12:41)........................ 430 lat
 
Od tego odjąć okres od przymierza
 
do śmierci Jakóba........................................................................... 232 lata
 
 
 
Stąd od śmierci Jakóba do wyjścia z Egiptu................................ 198 lat
 
 


W ten sposób wyjaśniliśmy wszystkie trudności związane z czasem istnienia Izraela jako narodu. Nieznany okres od śmierci Jakóba do wyjścia Izraelitów z Egiptu na pewno został celowo ukryty, aby mógł być poznany dopiero we właściwym czasie. Dołóżmy teraz do niego okresy przedstawione w tabeli chronologicznej: {{Strona|233}}
W ten sposób wyjaśniliśmy wszystkie trudności związane z czasem istnienia Izraela jako narodu. Nieznany okres od śmierci Jakóba do wyjścia Izraelitów z Egiptu na pewno został celowo ukryty, aby mógł być poznany dopiero we właściwym czasie. Dołóżmy teraz do niego okresy przedstawione w tabeli chronologicznej: {{Strona|233}}


Od śmierci Jakóba do wyjścia Izraela z Egiptu........................... 198 lat
{| class="wikitable"
 
|-
Izraelici na puszczy............................................................................ 40 lat
| Od śmierci Jakóba do wyjścia Izraela z Egiptu || 198 lat
 
|-
Podział ziemi.......................................................................................... 6 lat
| Izraelici na puszczy || 40 lat
 
|-
Okres Sędziów................................................................................... 450 lat
| Podział ziemi || 6 lat
 
|-
Okres Królów..................................................................................... 513 lat
| Okres Sędziów || 450 lat
 
|-
Okres spustoszenia.............................................................................. 70 lat
| Okres Królów || 513 lat
 
|-
Od pierwszego roku Cyrusa do 1 r. n.e.......................................... 536 lat
| Okres spustoszenia || 70 lat
 
|-
Razem od śmierci Jakóba do początku naszej ery.................. 1813 lat
| Od pierwszego roku Cyrusa do 1 r. n.e || 536 lat
 
|-
 
| Razem od śmierci Jakóba do początku naszej ery || 1813 lat
 
|}
Od 1 roku n.e. do ukrzyżowania na wiosnę
 
roku 33 według żydowskiej rachuby
 
kościelnej* upłynęły pełne.............................................................. 32 lata
 
Całkowity czas oczekiwania Izraela na
 
królestwo, okres łaski i uznania przez Boga.............................. 1845 lat
 
 
 
* Żydowski rok kościelny rozpoczynał się na wiosnę; Święto Przejścia obchodzono piętnastego dnia pierwszego miesiąca każdego nowego (kościelnego) roku.




{| class="wikitable"
|-
| Od 1 roku n.e. do ukrzyżowania na wiosnę roku 33 według żydowskiej rachuby kościelnej<ref>Żydowski rok kościelny rozpoczynał się na wiosnę; Święto Przejścia obchodzono piętnastego dnia pierwszego miesiąca każdego nowego (kościelnego) roku.</ref> upłynęły pełne || 32 lata
|-
| Całkowity czas oczekiwania Izraela na królestwo, okres łaski i uznania przez Boga || 1845 lat
|}


Aby znaleźć miarę dwójnasobu, czyli moment, kiedy łaska miała się zacząć i zaczęła powracać do Izraela cielesnego, a zarazem zakończyła się dla nominalnego Izraela duchowego, liczymy tysiąc osiemset czterdzieści pięć (1845) lat od wiosny 33 r. n.e. i otrzymujemy w ten sposób datę Wielkanocy roku 1878. Ponowne odradzanie się Izraelitów w latach od 1878 do 1915 (koniec Czasów Pogan), pod łaską Króla, którego niegdyś odrzucili, a który w tym czasie zostanie już przez nich uznany, ma długość odpowiadającą trzydziestosiedmioletniemu okresowi upadania – od dnia, w którym ich dom pozostał pusty, w roku 33 n.e. aż do całkowitego odrzucenia ich jako narodu w roku 70.
Aby znaleźć miarę dwójnasobu, czyli moment, kiedy łaska miała się zacząć i zaczęła powracać do Izraela cielesnego, a zarazem zakończyła się dla nominalnego Izraela duchowego, liczymy tysiąc osiemset czterdzieści pięć (1845) lat od wiosny 33 r. n.e. i otrzymujemy w ten sposób datę Wielkanocy roku 1878. Ponowne odradzanie się Izraelitów w latach od 1878 do 1915 (koniec Czasów Pogan), pod łaską Króla, którego niegdyś odrzucili, a który w tym czasie zostanie już przez nich uznany, ma długość odpowiadającą trzydziestosiedmioletniemu okresowi upadania – od dnia, w którym ich dom pozostał pusty, w roku 33 n.e. aż do całkowitego odrzucenia ich jako narodu w roku 70.
Linia 1599: Linia 1581:
Zastanawialiśmy się już nad wieloma nader ciekawymi równoległościami pomiędzy cieniem – Wiekiem Żydowskim, a rzeczywistością, czyli pozafigurą – Wiekiem Ewangelii. Powyżej wykazaliśmy jeszcze jedną: długość jednego wieku dokładnie odpowiada długości drugiego – Kościół Wieku Ewangelii jest powoływany podczas żydowskiego mishneh, czyli dwójnasobu niełaski. {{Strona|234}} Wszystkie równoległości są fascynujące, szczególnie zaś końcowe wydarzenia obu epok – ich żniwa, ich żniwiarze, ich dzieło i poświęcony na nie czas – wszystko to pokazuje nam wyraźne zarysy końcowego dzieła, które ma zostać dokonane podczas żniwa, będącego zakończeniem obecnego wieku. Zwróćmy uwagę na te równoległości, które postaramy się teraz krótko powtórzyć.
Zastanawialiśmy się już nad wieloma nader ciekawymi równoległościami pomiędzy cieniem – Wiekiem Żydowskim, a rzeczywistością, czyli pozafigurą – Wiekiem Ewangelii. Powyżej wykazaliśmy jeszcze jedną: długość jednego wieku dokładnie odpowiada długości drugiego – Kościół Wieku Ewangelii jest powoływany podczas żydowskiego mishneh, czyli dwójnasobu niełaski. {{Strona|234}} Wszystkie równoległości są fascynujące, szczególnie zaś końcowe wydarzenia obu epok – ich żniwa, ich żniwiarze, ich dzieło i poświęcony na nie czas – wszystko to pokazuje nam wyraźne zarysy końcowego dzieła, które ma zostać dokonane podczas żniwa, będącego zakończeniem obecnego wieku. Zwróćmy uwagę na te równoległości, które postaramy się teraz krótko powtórzyć.


Przegląd równoległości żniw
=== Przegląd równoległości żniw ===
 
 


Wiek Żydowski zakończył się żniwem. Nasz Pan i apostołowie dokonywali dzieła zbierania owoców, których ziarno siał Mojżesz i prorocy. „Podnieście oczy wasze (powiedział Jezus), a przypatrzcie się krainom, żeć już białe są ku żniwu”. „Jam was posłał żąć to, około czegoście wy nie pracowali; insić pracowali, a wyście weszli w pracę ich” – Jan 4:35-38. Koniec Wieku Ewangelii również jest nazywany żniwem: „Żniwo jest dokonanie świata” [wieku]. „Czasu żniwa rzekę żeńcom: Zbierzcie pierwej kąkol a zwiążcie go w snopki (...); ale pszenicę zgromadźcie do gumna mojego” – Mat. 13:39,30.
Wiek Żydowski zakończył się żniwem. Nasz Pan i apostołowie dokonywali dzieła zbierania owoców, których ziarno siał Mojżesz i prorocy. „Podnieście oczy wasze (powiedział Jezus), a przypatrzcie się krainom, żeć już białe są ku żniwu”. „Jam was posłał żąć to, około czegoście wy nie pracowali; insić pracowali, a wyście weszli w pracę ich” – Jan 4:35-38. Koniec Wieku Ewangelii również jest nazywany żniwem: „Żniwo jest dokonanie świata” [wieku]. „Czasu żniwa rzekę żeńcom: Zbierzcie pierwej kąkol a zwiążcie go w snopki (...); ale pszenicę zgromadźcie do gumna mojego” – Mat. 13:39,30.

Menu nawigacyjne