List św. Pawła do Rzymian 5:12: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 53: | Linia 53: | ||
*# [[Adam]] stracił władzę związana z doskonałym człowieczeństwem i całe prawo do doskonałości poprzez nieposłuszeństwo.<ref>{{R|1228|4}}</ref> | *# [[Adam]] stracił władzę związana z doskonałym człowieczeństwem i całe prawo do doskonałości poprzez nieposłuszeństwo.<ref>{{R|1228|4}}</ref> | ||
*# [[Adam]] został odsunięty od społeczności z [[Bóg|Bogiem]], wygnany z [[Eden|Edenu]] i poddany warunkom umierania.<ref>{{SM|612|1}}</ref> | *# [[Adam]] został odsunięty od społeczności z [[Bóg|Bogiem]], wygnany z [[Eden|Edenu]] i poddany warunkom umierania.<ref>{{SM|612|1}}</ref> | ||
*# Ofiara [[okup|okupu]] złożona przez [[Jezus|Jezusa]] dotyczyła [[śmierć Adamowa|śmierci Adamowej]] i grzechów Adamowych, a nie innych.<ref>{{R|1454|2}}</ref> | *# Ofiara [[okup|okupu]] złożona przez [[Jezus|Jezusa]] dotyczyła [[śmierć Adamowa|śmierci Adamowej]] i [[grzech Adamowy|grzechów Adamowych]], a nie innych.<ref>{{R|1454|2}}</ref> | ||
*# Grzech umyślny nie jest grzechem Adamowym, w jakimkolwiek sensie tego słowa. [[Okup]] za grzech Adamowy nie wywołuje zatem uwolnienia z odpowiedzialności za grzech umyślny.<ref>{{R|1454|2}}</ref> | *# Grzech umyślny nie jest [[grzech Adamowy|grzechem Adamowym]], w jakimkolwiek sensie tego słowa. [[Okup]] za grzech Adamowy nie wywołuje zatem uwolnienia z odpowiedzialności za grzech umyślny.<ref>{{R|1454|2}}</ref> | ||
*'''[[Śmierć]]''' | *'''[[Śmierć]]''' | ||
*# Wyrok śmierci, przekleństwo, gniew Boży.<ref>{{HG|228|4}}, {{NS|228|4}}</ref> | *# Wyrok śmierci, przekleństwo, gniew Boży.<ref>{{HG|228|4}}, {{NS|228|4}}</ref> |
Aktualna wersja na dzień 13:28, 12 lut 2016
5:12 Przetoż jako przez jednego człowieka grzech wszedł na świat, a przez grzech śmierć; tak też na wszystkich ludzi śmierć przyszła, ponieważ wszyscy zgrzeszyli.
Komentarz
- Przeto
- Odnosi się tutaj ponownie do pojednania wspomnianego w wersecie Rzym. 5:11.[1]
- W przeciwieństwie do nauk ewolucjonistów.[2]
- Jak przez jednego człowieka
- Ojciec Adam przez swe nieposłuszeństwo uwikłał siebie i cały rodzaj ludzki w coś, co Pismo Święte nazywa „przekleństwem” albo karą, karą śmierci.[3]
- Odpowiedzialność za upadek ponosi Adam.[4]
- Kłamstwo Szatana było przyczyną nieposłuszeństwa pierwszego człowieka.[5]
- Efekt upadku Adma przeszedł na jego potomstwo przez dziedziczenie.[6]
- Tylko niedoskonałe, umierające istoty mogły pochodzić z nasienia Adama.[7]
- Ojciec Adam miał życie, lecz je utracił poprzez nieposłuszeństwo w Edenie; w zamian za co został obciążony wyrokiem śmierci.[8]
- Potępienie Adama jako człowieka nie spowodowało odrębnego potępienia jego dzieci, lecz objęło je jako członków jednego człowieka.[9]
- Otrzymanie przez potomstwo Adama błogosławieństw płynących z odkupienia dokonanego przez Chrystusa jest równie pewne, jak pewny był jego udział w przekleństwie, jakie spadło na ojca Adama.[10]
- Lepiej jest, że wszyscy zostali potępieni w Adamie, niż gdyby mieli być skazywani na śmierć indywidualnie, ponieważ mogą być uwolnieni przez jednego człowieka – Jezusa Chrystusa.[11]
- W którym wszyscy zgrzeszyli.[12]
- Na początku Adam był doskonały i miły Bogu.[13]
- Grób przedstawia karę nałożoną na Adama za jego przestępstwo i został on odziedziczony przez wszystkie jego dzieci.[14]
- Adam stworzył, wywołał to „piekło”, stan śmierci względem całej ludzkości przez swe nieposłuszeństwo.[15]
- Śmierć rodzaju ludzkiego nie zależała od Ewy, lecz całkowicie od Adama.[16]
- Adam nie został zwiedziony, wobec czego ponosił większą odpowiedzialność niż Ewa.[17]
- Chociaż to Ewa zgrzeszyła jako pierwsza, jej czyn nie naraził rodzaju ludzkiego na niebezpieczeństwo, ponieważ rodzaj ludzki znajdował się nie w niej, lecz w Adamie.[18]
- Tożsamość Ewy była tak ściśle związana z Adamem, że nawet gdyby sama nie zgrzeszyła poprzez sięgnięcie po zakazany owoc, to jednak mimo wszystko podzieliłaby jego karę śmierci, będąc częścią swego męża.[19]
- Gdyby sama Ewa zgrzeszyła, to rodzaj ludzki by nie umierał. Potomstwo Adama byłoby takie samo, niedoskonałość Ewy nie dotknęłaby go.[20]
- Chociaż śmierć nie zależała od Ewy, to jednak miała ona swój udział w jej sprowadzeniu; podobnie odnowa życia nie zależy od Oblubienicy Chrystusowej, lecz od Jezusa, chociaż ma ona udział w dziele restytucji.[21]
- Poprzez grzech Adama potępienie stało się udziałem całego rodzaju ludzkiego, zaś jego małżonka, matka Ewa, była wraz z nim uczestnikiem tego wszystkiego.[22]
- Adam i jego małżonka byli jednym, a nie dwojgiem, dlatego też Ewa podzieliła wyrok, jaki dotknął Adama, do którego przyczyniło się również jej postępowanie.[23]
- Bóg zamierzył,, aby cały rodzaj ludzki zrodzony był z jednej pary, aby gdy wejdzie grzech i dosięgnie całą ludzkość, śmierć jednej osoby wystarczyła do odkupienia wszystkich.[24]
- Rozprzestrzenianie się gatunku nie rozpoczęło się aż do chwili po upadku – dzięki tej Bożej opatrzności każdy członek rodzaju może mieć udział w odkupieniu.[25]
- Skoro duchowni wszystkich denominacji nie wierzą, że potępienie Adama przeszło na wszystkich, jak mogą wierzyć, że odkupienie zostało dokonane przez naszego Pana Jezusa raz za wszystkich, za Adama i jego potomstwo.[26]
- Grzech wszedł
- Przed przestępstwem Adama na świecie nie było grzechu ani śmierci.[27]
- Adam sprzedał siebie i swój ród grzechowi.[28]
- Przyczyna wszelkich smutków i całego nieszczęścia na ziemi.[29]
- Ojcowie jedli cierpkie grona, a zęby synów ścierpły. – Jer. 31:29, Ezech. 18:2 [30]
- Grzech był nielojalnością, nieposłuszeństwem, zaś karą za niego była śmierć.[31]
- W Edenie; od tej chwili rozpoczął się ciągły proces upadku, za wyjątkiem wprowadzonej przez Boga soli ziemi – Mat. 5:13, której wpływ miał powstrzymywać masy społeczne od zepsucia.[32]
- Dowód, że grzech, śmierć oraz całe zło wywołane zostało nieposłuszeństwem człowieka, jest z pewnością zaprzeczeniem tezy, że Bóg jest jego autorem.[33]
- Na świat
- Przez grzech
- W wyniku grzechu.[36]
- Jako konsekwencja grzechu.[37]
- Albo jako kara za grzech.[38]
- Zanim grzech wszedł na świat, nie było na nim śmierci.[39]
- Potępienie śmierci wyniknęło z rozmyślnego grzechu Adama.[40]
- Nie byłoby czegoś takiego na świecie jak śmierć, gdyby nie grzech; zatem grzech i śmierć stanowią przekleństwo.[41]
- Grzech, nieposłuszeństwo, przyniosły ze sobą karę, śmierć, która osłabiła wizerunek Boga i pod każdym względem zdegradowała człowieka.[42]
- W ten sposób śmierć i wszystkie jej pochodne przeszły na ród Adama, ponieważ wszyscy zostali zarażeni chorobą grzechu.[43]
- Płynie stąd nauka, że grzech, choroby i degradacja są złem; nie z powodu błędu w pracy naszego Stworzyciela, lecz poprzez dziedziczenie w wyniku przestępstwa Adama.[44]
- Adam stracił władzę związana z doskonałym człowieczeństwem i całe prawo do doskonałości poprzez nieposłuszeństwo.[45]
- Adam został odsunięty od społeczności z Bogiem, wygnany z Edenu i poddany warunkom umierania.[46]
- Ofiara okupu złożona przez Jezusa dotyczyła śmierci Adamowej i grzechów Adamowych, a nie innych.[47]
- Grzech umyślny nie jest grzechem Adamowym, w jakimkolwiek sensie tego słowa. Okup za grzech Adamowy nie wywołuje zatem uwolnienia z odpowiedzialności za grzech umyślny.[48]
- Śmierć
- Wyrok śmierci, przekleństwo, gniew Boży.[49]
- Gniew Boży jest objawiony w wyroku śmierci, jaki ciąży nad naszym rodzajem od 6000 lat.[50]
- Wszedł.[51]
- Ludzkość została skazana na wymarcie.[52]
- Cały świat ludzkości został przez Jehowę uznany za niegodny wiecznego życia.[53]
- Wyrok nie wspominał jedynie o śmierci i powrocie do życia po jakimś czasie, lecz o pozostaniu martwym, o wiecznej śmierci.[54]
- Kara, wyrok, odpłata za grzech.[55]
- Kara za grzech jest wszędzie opisana jako zniszczenie.[56]
- Na człowieka, na wszystkich ludzi przyszła śmierć, a nie wieczne męki.[57]
- Gdyby tą karą były wieczne męki, czy apostoł byłby upoważniony do uczynienia tego stwierdzenia?[58]
- Przekleństwo śmierci jest o wiele bardziej sensowne niż błędna doktryna o wiecznych mękach.[59]
- Cały ból, cierpienie, smutek i choroby jakich doświadczamy są częścią procesu umierania.[60]
- Adam stracił wieczne życie i społeczność z Bogiem, a w zamian otrzymał choroby, ból, smutek, śmierć.[61]
- Bóg, który dał możliwość wiecznego życia, miał pełne prawo, pełną moc, aby zakończyć to życie, gdy zostało wykorzystane w sposób sprzeczny z Jego rozkazem.[62]
- Boża mądrość i sprawiedliwość nie mogą być zakwestionowane – wyrok śmierci został wydany w sprawiedliwy sposób na wszystkich przez ojca Adama.[63]
- Jedynie Adam i Ewa, zanim zgrzeszyli, oraz nasz Pan Jezus, który był bezgrzeszny, mieli życie w pełnym tego słowa znaczeniu; wszyscy inni urodzeni pod potępieniem, właściwie rzecz ujmując - umierają, a nie żyją.[64]
- Słowo to jest niekiedy używane w symbolicznym znaczeniu, jednakże za nim kryje się rzeczywista śmierć, która przyszła na wszystkich.[65]
- Śmierć Adamowa była karą za grzech wymierzoną po jego popełnieniu.[66]
- Adam stał się niewolnikiem grzechu, a w jego wyniku, niewolnikiem śmierci.[67]
- Śmierć i grzech.[68]
- Na wszystkich ludzi
- Cały rodzaj ludzki.[69]
- Zanim się narodzili.[70]
- Świat ludzkości może być uznany za rodzaj potępiony, objęty wyrokiem śmierci.[71]
- W ten sposób całe stworzenie zostało poddane kruchości (wrodzonej skazie grzechu i związanemu z nim potępieniu na śmierć).[72]
- Upadek Adama rozciągnął się w naturalny sposób na jego potomstwo, wzmagając swą siłę i pęd.[73]
- W ramach Bożego prawa cały rodzaj został osądzony w swym przedstawicielu, w Adamie.[74]
- Rozciąga się ona na całą ludzkość, a nie jedynie na największych grzeszników, lecz również na nowonarodzone i nienarodzone dzieci.[75]
- Dziecko mające za sobą godzinę życia dzieli ból i proces umierania na równi z tymi, którzy żyją dłużej i uczestniczą w przestępowaniu praw sprawiedliwości.[76]
- Wszyscy są grzesznikami, wszyscy są zniedołężniali, schorowani i umierający.[77]
- Oto urodziłem się w przewinieniu i w grzechu poczęła mnie matka moja – Psalm 51:7. [78]
- Dzieci Adama narodziły mu się po utraceniu przez niego prawa do życia, tak że nie był on w stanie przekazać im więcej, niż sam posiadał – umierającą naturę.[79]
- Tak jak wszystkie dzieci Adama były potępione jeszcze przed swymi narodzinami, tak wszystkie zostały odkupione, z czego większość przed swym narodzeniem.[80]
- Chociaż czystość powinna być kultywowana od dzieciństwa, to jednak nadzieja świata nie leży w czystości dzieciństwa i unikaniu grzechu. Nadzieją ludzkości jest Chrystus.[81]
- Upadek i grzeszne tendencje wrodzone w nasz stan są tak silne, że nikt nie jest w stanie zupełnie ich przemóc.[82]
- Całe potomstwo Adama odziedziczyło słabości umysłowe, moralne i fizyczne.[83]
- Kara śmierci została odziedziczona przez całe potomstwo Adama, tak żeby żaden człowiek na Ziemi nie miał życia.[84]
- Dziedziczenie jest wspólne dla każdego członka naszego rodzaju, chociaż w naturze istnieją przeciwwagi.[85]
- Ponieważ dzieci Izraela, podobnie jak i inne narody, były potomstwem Adama, dzieliły jego wyrok śmierci.[86]
- Wszyscy zostali potępieni w wyniku jednego przestępstwa, grzechu jednego człowieka.[87]
- Bogu przysługuje zarzut nieposłuszeństwa wobec ludzkości, wobec czego słusznie nałożył wyrok, potępienie na Adama i jego ród – „umierając umrzesz”.[88]
- Wyrok śmierci przeszedł również na Enocha i Eliasza, podobnie jak i na pozostałe dzieci Adama, więc gdziekolwiek by oni nie byli, nadal pozostają pod wyrokiem śmierci.[89]
- Enoch został zachowany od zatracenia w śmierci – mimo iż znajdował się pod prawnym wyrokiem śmierci.[90]
- Śmierć przyszła
- Śmierć Adamowa, pierwsza śmierć, w przeciwieństwie do drugiej śmierci.[91]
- Wyrok śmierci zaciążył na Adamie, a pośrednio dotknął cały jego ród.[92]
- Długość życia człowieka obniżyła się, podczas gdy umysłowe, moralne i fizyczne dolegliwości spotęgowały się.[93]
- Z Boskiego punktu widzenia każdy jest martwy, kto jest objęty wyrokiem albo czyje życie zostało w jakimkolwiek stopniu osłabione w wyniku przekleństwa.[94]
- Karą za grzech jest śmierć – włączając w to próby, słabości oraz cierpienia obecnego życia, które są efektami ubocznymi procesu umierania.[95]
- Tak jak śmierć została wywołana grzechem, tak wszelkie katastrofy mają wspólne źródło i pozostają pod kontrolą tego, który ma władzę śmierci, Szatana.[96]
- Tak jak śmierć jest przekleństwem, tak choroba jest śmiertelną trucizną działającą w naszym systemie.[97]
- Każda choroba jest częścią procesu umierania, a zatem, jest obca naturalnemu stanowi człowieka, jaki został przewidziany przez Boga.[98]
- Tak jak śmierć jest oznaką grzechu i nigdy by się nie pojawiła inaczej, jak tylko jako kara za niego, podobnie i choroby, ponieważ są one częścią procesu umierania.[99]
- Najgorszym, co mogłoby spotkać dzieci złego, jest śmierć.[100]
- Pierwsza śmierć przyszła na całą ludzkość (za wyjątkiem Adama) niezależnie od woli jednostki.[101]
- Istnieje istotna różnica pomiędzy prawem regulującym pierwszą śmierć, a prawem dotyczącym drugiej śmierci.[102]
- Wzbudzenie z martwych będzie jedynym prawdziwym zbawieniem od śmierci.[103]
- Gdyby Bóg nie przewidział odkupienia przez Chrystusa, kara śmierci, jaka przyszła na nasz rodzaj przez Adama byłaby karą wieczną, jednakże wszyscy zostali wybawieni z śmierci.[104]
- Kara jest sprawiedliwym wyrazem woli i prawa Bożego względem człowieka – Karą za grzech jest śmierć – Rzym. 6:23. [105]
- Bo
- W wyniku odziedziczonego grzechu i grzesznych skłonności.[106]
- Wszyscy zgrzeszyli
- Każda ludzka dusza ma udział w upadku i stracie Adama.[107]
- Wszyscy są grzesznikami.[108]
- Nie pojedynczo, lecz reprezentowani w Adamie.[109]
- Nieumyślnie.[110]
- Nie jest prawdą, jakoby dzieci, chorzy umysłowo, itp., byli niewinni grzechu. Chociaż nie popełnili oni umyślnego, osobistego grzechu, to jako członkowie rodzaju Adama, mają oni udział w grzechu pierworodnym.[111]
- Ojcowie jedli kwaśne grona, a zęby synów ścierpły – Ezech. 18:2. [112]
- Jeżeli żyłeś tak moralnie i tak ostrożnie, jak tylko mogłeś, to i tak nie osiągnąłeś doskonałości, z powodu słabości odziedziczonej przez upadek Adama.[113]
- Degeneracja rozpoczęła się od razu i dotknęła potomstwo zgodnie z prawami natury.[114]
- Mniejsza degradacja jednych oraz większa deprawacja innych; chociaż wszyscy zgrzeszyli, to jednak niektórzy oddali się zepsuciu bardziej dobrowolnie i upadli niżej niż inni.[115]
- Tezie tej zaprzecza Christian Science ze swoją teorią, że nie ma grzechu ani zła, a zatem, nie ma Boskiego wyroku przeciwko Adamowi i jego rodzajowi, że nie ma śmierci.[116]
Przypisy
- ↑ R-43:1, R-483:3
- ↑ A-61, A-162, R-2395:3
- ↑ SM-28, SM-779, R-5372:2, R-3093:1, R-2100:5
- ↑ R-5716:6, R-5402:6, R-4552:2, R-930:3, E-189, PD-10
- ↑ Q-799.2
- ↑ R-5719:6
- ↑ E-102
- ↑ R-3475:2
- ↑ R-4499:4
- ↑ R-3686:4
- ↑ HG-731
- ↑ R-2050:3, R-13:1
- ↑ Szablon:OV
- ↑ R-5463:3
- ↑ Q-785.T
- ↑ E-102
- ↑ PD-10
- ↑ R-2100:5, Q-264.2
- ↑ R-2100:5, A-124
- ↑ R-776:6
- ↑ R-777:1
- ↑ R-4138:5
- ↑ A-124, R-2100:5
- ↑ R-5900:1
- ↑ R-1552:1
- ↑ R-4017:2
- ↑ R-2395:3, R-4972:6, R-981:4
- ↑ E-452
- ↑ Szablon:OV
- ↑ R-2608:5, R-2611:4
- ↑ R-5979:2
- ↑ R-1091:3
- ↑ R-871:3
- ↑ R-145:2
- ↑ R-5140:3
- ↑ E-309, F-333, R-3391:2, R-3256:4, R-2395:4, R-2100:5, R-2050:3, R-1718:2, R-1196:4, R-1026:3, SM-779
- ↑ R-1085:1
- ↑ R-1026:3
- ↑ R-981:1
- ↑ R-1452:6
- ↑ SM-799, NS643-2-{{{3}}}
- ↑ R-1374:4
- ↑ R-4426:3, R-4138:5, R-1374:3, R-1105:5
- ↑ R-2395:3
- ↑ R-1228:4
- ↑ SM-612
- ↑ R-1454:2
- ↑ R-1454:2
- ↑ HG-228, NS228-4-{{{3}}}
- ↑ Q-328.T, NS231-6-{{{3}}}
- ↑ R-1196:4
- ↑ R-875:2
- ↑ F-395
- ↑ R-875:3
- ↑ E-452, F-395, R-1026:2
- ↑ R-1026:3
- ↑ R-4552:2, R-1085:2, R-1026:2, Szablon:CR, Szablon:CR, NS586-3-{{{3}}}, NS110-6-{{{3}}}
- ↑ R-1026:3
- ↑ HG-650
- ↑ R-4972:6, R-3921:5
- ↑ R-4552:2
- ↑ SM-29
- ↑ R-1506:6
- ↑ R-1105:5
- ↑ R-891:2
- ↑ R-911:4
- ↑ R-5355:3
- ↑ R-5372:2
- ↑ R-838:3
- ↑ R-1780:1
- ↑ Q-764.4
- ↑ R-1780:6
- ↑ F-395
- ↑ R-723:2
- ↑ R-1477:5
- ↑ F-333
- ↑ R-4138:5
- ↑ NS351-5-{{{3}}}
- ↑ R-5972:2
- ↑ R-3686:4
- ↑ R-2049:4
- ↑ R-4812:1
- ↑ R-4552:2, R-4982:1, R-3921:5, R-3391:2, R-2256:4, PD-11, NS650-2-{{{3}}}
- ↑ R-3475:2, R-1565:6
- ↑ R-4812:1
- ↑ R-5046:3
- ↑ Szablon:PT, SM-662, Q-760.4
- ↑ R-3915:3
- ↑ R-3417:5, R-2153:5
- ↑ R-3378:4
- ↑ HG-356, NS357-5-{{{3}}}
- ↑ E-331, R-2847:5
- ↑ Szablon:OV, HG-586
- ↑ R-3417:5
- ↑ R-2847:5
- ↑ R-583:5
- ↑ R-2000:1
- ↑ R-2000:1
- ↑ R-2000:1
- ↑ R-3133:4
- ↑ R-1324:1
- ↑ R-1324:1
- ↑ R-1253:2
- ↑ R-1086:1, HG-586
- ↑ R-723:2
- ↑ E-24, E-484, R-2759:2, R-2395:3
- ↑ E-428, R-5719:6, R-5372:2, R-4982:1, Szablon:OV, Q-264.3
- ↑ E-24, R-4812:1, R-5372:2, R-3391:2, R-2759:2, R-2395:2, Szablon:OV, SM-699
- ↑ R-3654:3
- ↑ R-1781:1
- ↑ R-2050:3, R-192:4
- ↑ E-309
- ↑ R-604:5
- ↑ R-3391:2
- ↑ R-3256:4
- ↑ R-3900:2