List św. Pawła do Rzymian 11:5: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
*# Stosunkowo niewielka liczba w porównaniu do całości, zaś przeważająca większość potknęła się o dumę i zatwardziałość serca.<ref>{{B|215}}</ref> | *# Stosunkowo niewielka liczba w porównaniu do całości, zaś przeważająca większość potknęła się o dumę i zatwardziałość serca.<ref>{{B|215}}</ref> | ||
*# Tak jak za czasów [[Eliasza|Eliasza]] [[Bóg]] zachował siedem tysięcy mężów, którzy nie zgięli swego kolana przed [[Baalam|Baalem]], tak za czasów [[św. Paweł|apostoła Pawła]] istniała resztka, która za pośrednictwem [[Bóg|Bożej]] łaski, przyjęła dobrą nowinę i nie potknęła się.<ref>{{R|1970|6}}</ref> | *# Tak jak za czasów [[Eliasza|Eliasza]] [[Bóg]] zachował siedem tysięcy mężów, którzy nie zgięli swego kolana przed [[Baalam|Baalem]], tak za czasów [[św. Paweł|apostoła Pawła]] istniała resztka, która za pośrednictwem [[Bóg|Bożej]] łaski, przyjęła dobrą nowinę i nie potknęła się.<ref>{{R|1970|6}}</ref> | ||
*# ''Do swej własności przyszedł, ale swoi (jako naród) go nie przyjęli. Tym zaś, którzy go przyjęli (jako jednostki), dał prawo stać się dziećmi Bożymi'' – {{Jan | *# ''Do swej własności przyszedł, ale swoi (jako naród) go nie przyjęli. Tym zaś, którzy go przyjęli (jako jednostki), dał prawo stać się dziećmi Bożymi'' – {{Jan |1:11-12}}. <ref>{{F|461}}, {{Q|172|2}}</ref> | ||
*# [[Prorok]] [[Izajasz]] wspominał o pędzie, substancji, jaka pozostanie, chociaż wielu [[Żydzi|Żydów]] miało być rozproszonych ({{Izaj. |6:13}}; [[Jezus]] obdarzył mocą (tych nielicznych, którzy go przyjęli), aby stali się synami [[Bóg|Boga]], natomiast [[św. Paweł|Paweł]] mówi tutaj o tych właśnie nielicznych.<ref>{{R|2371|6}}</ref> | *# [[Prorok]] [[Izajasz]] wspominał o pędzie, substancji, jaka pozostanie, chociaż wielu [[Żydzi|Żydów]] miało być rozproszonych ({{Izaj. |6:13}}; [[Jezus]] obdarzył mocą (tych nielicznych, którzy go przyjęli), aby stali się synami [[Bóg|Boga]], natomiast [[św. Paweł|Paweł]] mówi tutaj o tych właśnie nielicznych.<ref>{{R|2371|6}}</ref> | ||
*# Wszyscy prawdziwi [[Izrael|Izraelici]], którzy nadal byli uznawani przez Pana – wszyscy prawdziwi [[Izrael|Izraelici]] – byli chrześcijanami, którzy od [[dzień Pięćdziesiątnicy|dnia Pięćdziesiątnicy]] byli znani jako [[duchowy Izrael|duchowi Izraelici]].<ref>{{R|3194|6}}</ref> | *# Wszyscy prawdziwi [[Izrael|Izraelici]], którzy nadal byli uznawani przez Pana – wszyscy prawdziwi [[Izrael|Izraelici]] – byli chrześcijanami, którzy od [[dzień Pięćdziesiątnicy|dnia Pięćdziesiątnicy]] byli znani jako [[duchowy Izrael|duchowi Izraelici]].<ref>{{R|3194|6}}</ref> | ||
Linia 14: | Linia 14: | ||
*# [[Bóg]] wyszedł naprzeciw [[Żydzi|Żydom]], aby znaleźć wystarczającą ilość osób gotowych przystąpić do Wielkiego Lekarza, pokazując im, że muszą być dotknięci poczuciem ludzkich ułomności. Jednakże ilość, którą znalazł, okazała się być zaledwie garstką.<ref>{{CR|209|4}}</ref> | *# [[Bóg]] wyszedł naprzeciw [[Żydzi|Żydom]], aby znaleźć wystarczającą ilość osób gotowych przystąpić do Wielkiego Lekarza, pokazując im, że muszą być dotknięci poczuciem ludzkich ułomności. Jednakże ilość, którą znalazł, okazała się być zaledwie garstką.<ref>{{CR|209|4}}</ref> | ||
*# Ta reszta była zarodkiem klasy [[Oblubienica|Oblubienicy]].<ref>{{R|4969|2}}</ref> | *# Ta reszta była zarodkiem klasy [[Oblubienica|Oblubienicy]].<ref>{{R|4969|2}}</ref> | ||
*# Ci z [[Żydzi|Żydów]], którzy pragnęli czynić wolę Bożą w najpełniejszym sensie tego słowa, nadal trwali jak gałęzie w drzewie oliwnym. Ci, którzy przyjęli [[Chrystus|Chrystusa]], stali się członkami duchowego nasienia.< | *# Ci z [[Żydzi|Żydów]], którzy pragnęli czynić wolę Bożą w najpełniejszym sensie tego słowa, nadal trwali jak gałęzie w drzewie oliwnym. Ci, którzy przyjęli [[Chrystus|Chrystusa]], stali się członkami duchowego nasienia.<ref>{{R|5837|5}}</ref> | ||
Jedynie „resztka” tego narodu, która szybko zawarła pokój ze swym przeciwnikiem (oskarżycielem, Zakonem) w drodze do sądu (Mat. 5:25), została wybawiona dzięki łaskawej Boskiej opatrzności, | *# Jedynie „resztka” tego narodu, która szybko zawarła pokój ze swym przeciwnikiem (oskarżycielem, [[Zakon|Zakonem]]) w drodze do sądu ({{Mat. |5:25}}), została wybawiona dzięki łaskawej Boskiej opatrzności, „[[Baranek Boży|Barankowi Bożemu]]”.<ref>{{R|1713|2}}</ref> | ||
„Zbawienie jest z Żydów” albo Izraelitów dotrzymujących przymierza w ten sposób, że pierwotny Kościół stał się sługą pojednania dla pogan. | *# „Zbawienie jest z Żydów” albo Izraelitów dotrzymujących przymierza w ten sposób, że pierwotny Kościół stał się sługą pojednania dla pogan.<ref>{{C|293}}, {{R|1341|2}}, {{R|25|1}}</ref> | ||
Liczba Żydów gotowych do przyjęcia łaski Królestwa była mniejsza niż ustalona z góry. | *# Liczba Żydów gotowych do przyjęcia łaski Królestwa była mniejsza niż ustalona z góry.<ref>{{R|2622|4}}</ref> | ||
Bóg postąpił tak, jak gdyby nie przewidział drogi, jaką obiorą Żydzi: ewangelia była im głoszona, wszyscy święci zostali odnalezieni, zanim drzwi zostały otwarte dla pogan. | *# [[Bóg]] postąpił tak, jak gdyby nie przewidział drogi, jaką obiorą [[Żydzi]]: [[ewangelia]] była im głoszona, wszyscy święci zostali odnalezieni, zanim drzwi zostały otwarte dla pogan.<ref>{{R|4969|2}}</ref> | ||
Zarówno w żydowskiej jak i w chrześcijańskiej dyspensacji istniał nominalny Izrael i prawdziwy Izrael, plewy i kąkol, nieodróżnialny od pszenicy aż do czasu żniwa, każdego z tych wieków. | *# Zarówno w żydowskiej jak i w chrześcijańskiej dyspensacji istniał nominalny [[Izrael]] i prawdziwy [[Izrael]], [[plewy]] i [[kąkol]], nieodróżnialny od [[pszenica|pszenicy]] aż do czasu [[żniwo|żniwa]], każdego z tych wieków.<ref>{{B|205}}</reF> | ||
Z resztek obu tych domów uformowany został nowy dom. | *# Z resztek obu tych domów uformowany został nowy dom.<ref>{{R|518|5}}</ref> | ||
Wyboru łaski | *'''Wyboru łaski''' | ||
„Wybór zgodnie z łaską”. Apostoł mówi o wybranym Kościele, odnosząc się zwłaszcza do resztki Żydów z wszystkich plemion, z której wyłonił się Kościół. | *# Którzy dzięki Bożej łasce przyjmą dobrą nowinę i nie potkną się.<ref>{{R|1970|6}}</ref> | ||
*# „Wybór zgodnie z łaską”. [[Apostoł]] mówi o wybranym [[Kościół|Kościele]], odnosząc się zwłaszcza do resztki [[Żydzi|Żydów]] z wszystkich plemion, z której wyłonił się [[Kościół]].<ref>{{R|3586|4}}</ref> | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]] | [[Kategoria:Komentarz Biblijny]] |
Aktualna wersja na dzień 13:57, 23 mar 2016
11:5 Tak tedy i teraźniejszego czasu ostatki podług wybrania z łaski zostały.
Komentarz
- Podobnie i obecnie
- Naród został spustoszony, lecz reszta była ocalona od ognia.[1]
- Pozostała resztka
- Stosunkowo niewielka liczba w porównaniu do całości, zaś przeważająca większość potknęła się o dumę i zatwardziałość serca.[2]
- Tak jak za czasów Eliasza Bóg zachował siedem tysięcy mężów, którzy nie zgięli swego kolana przed Baalem, tak za czasów apostoła Pawła istniała resztka, która za pośrednictwem Bożej łaski, przyjęła dobrą nowinę i nie potknęła się.[3]
- Do swej własności przyszedł, ale swoi (jako naród) go nie przyjęli. Tym zaś, którzy go przyjęli (jako jednostki), dał prawo stać się dziećmi Bożymi – Jan 1:11-12. [4]
- Prorok Izajasz wspominał o pędzie, substancji, jaka pozostanie, chociaż wielu Żydów miało być rozproszonych (Izaj. 6:13; Jezus obdarzył mocą (tych nielicznych, którzy go przyjęli), aby stali się synami Boga, natomiast Paweł mówi tutaj o tych właśnie nielicznych.[5]
- Wszyscy prawdziwi Izraelici, którzy nadal byli uznawani przez Pana – wszyscy prawdziwi Izraelici – byli chrześcijanami, którzy od dnia Pięćdziesiątnicy byli znani jako duchowi Izraelici.[6]
- W czasie dnia Pięćdziesiątnicy zgromadzonych było kilka tysięcy, zaś każdy z nich należał do jednego z dwunastu plemion. Zostali oni przeniesieni w Chrystusa, zanim dom Izraela został odcięty.[7]
- Liczba osób gotowych przyjąć Mesjasza w Izraelu nie byłaby tak duża, gdyby nie fakt, że przeszli oni przez szereg dyscyplinujących doświadczeń, których celem było oddzielenie ich od pogan.[8]
- Bóg wyszedł naprzeciw Żydom, aby znaleźć wystarczającą ilość osób gotowych przystąpić do Wielkiego Lekarza, pokazując im, że muszą być dotknięci poczuciem ludzkich ułomności. Jednakże ilość, którą znalazł, okazała się być zaledwie garstką.[9]
- Ta reszta była zarodkiem klasy Oblubienicy.[10]
- Ci z Żydów, którzy pragnęli czynić wolę Bożą w najpełniejszym sensie tego słowa, nadal trwali jak gałęzie w drzewie oliwnym. Ci, którzy przyjęli Chrystusa, stali się członkami duchowego nasienia.[11]
- Jedynie „resztka” tego narodu, która szybko zawarła pokój ze swym przeciwnikiem (oskarżycielem, Zakonem) w drodze do sądu (Mat. 5:25), została wybawiona dzięki łaskawej Boskiej opatrzności, „Barankowi Bożemu”.[12]
- „Zbawienie jest z Żydów” albo Izraelitów dotrzymujących przymierza w ten sposób, że pierwotny Kościół stał się sługą pojednania dla pogan.[13]
- Liczba Żydów gotowych do przyjęcia łaski Królestwa była mniejsza niż ustalona z góry.[14]
- Bóg postąpił tak, jak gdyby nie przewidział drogi, jaką obiorą Żydzi: ewangelia była im głoszona, wszyscy święci zostali odnalezieni, zanim drzwi zostały otwarte dla pogan.[15]
- Zarówno w żydowskiej jak i w chrześcijańskiej dyspensacji istniał nominalny Izrael i prawdziwy Izrael, plewy i kąkol, nieodróżnialny od pszenicy aż do czasu żniwa, każdego z tych wieków.[16]
- Z resztek obu tych domów uformowany został nowy dom.[17]
- Wyboru łaski