List św. Pawła do Rzymian 11:17: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 25: | Linia 25: | ||
*# Wszyscy [[Żydzi]] odmawiający uczynienia kroku naprzód i przyjęcia [[Chrystus|Chrystusa]], są przedstawieni w gałęziach, które zostały odłamane.<ref>{{R|3194|6}}</ref> | *# Wszyscy [[Żydzi]] odmawiający uczynienia kroku naprzód i przyjęcia [[Chrystus|Chrystusa]], są przedstawieni w gałęziach, które zostały odłamane.<ref>{{R|3194|6}}</ref> | ||
*# [[Bóg]] nie oszczędził naturalnych gałęzi, lecz odłamał te niezdatne.<ref>{{R|2301|3}}</ref> | *# [[Bóg]] nie oszczędził naturalnych gałęzi, lecz odłamał te niezdatne.<ref>{{R|2301|3}}</ref> | ||
*# Te gałęzie zostały już odłamane, gdy [[św. Paweł]] pisał ten list. Dlatego też każdy [[Żyd przychodzący do Chrystusa musiał być wszczepiony tak samo jak poganin. Nie miał żadnego pierwszeństwa. | *# Te gałęzie zostały już odłamane, gdy [[św. Paweł]] pisał ten list. Dlatego też każdy [[Żydzi|Żyd]] przychodzący do [[Chrystus|Chrystusa]] musiał być wszczepiony tak samo jak poganin. Nie miał żadnego pierwszeństwa.<ref>{{R|5963|6}}</ref> | ||
Drzewo oliwne w czasach apostoła było zupełne, potem niektórzy zostali odłamani i odrzuceni, aby dzikie gałęzie z pogan mogły być wszczepione. | *# [[Drzewo oliwne]] w czasach [[apostoł|apostoła]] było zupełne, potem niektórzy zostali odłamani i odrzuceni, aby dzikie gałęzie z pogan mogły być wszczepione.<ref>{{R|2125|4}}</ref> | ||
Gdy Jezus przyszedł na ziemię, przybliżył się koniec szczególnej łaski dla tego narodu. Ponieważ w czasie jego misji nie wydali oni dobrego owocu, zostali odcięci od korzenia obietnicy. | *# Gdy [[Jezus]] przyszedł na ziemię, przybliżył się koniec szczególnej łaski dla tego narodu. Ponieważ w czasie jego misji nie wydali oni dobrego owocu, zostali odcięci od korzenia obietnicy.<ref>{{R|704|3}}</ref> | ||
W czasie czterdziestoletniego okresu, który rozpoczął się misją naszego Pana, a zakończył się zniszczeniem Jerozolimy. | *# W czasie czterdziestoletniego okresu, który rozpoczął się misją naszego Pana, a zakończył się zniszczeniem [[Jerozolima|Jerozolimy]].<ref>{{Q|403|5}}, {{R|5023|3}}, {{R|2931|5}}, {{R|704|3}}</ref> | ||
A ty | *'''A ty''' | ||
Dzikiego drzewa oliwnego | *# Poganin, obcy społeczności izraelskiej.<ref>{{F|433}}</ref> | ||
Teraz Bóg poszukiwał duchowego nasienia Abrahama – duchowych Izraelitów – aby zajęło miejsce odłamanych gałęzi z cielesnego domu. | *'''Dzikiego drzewa oliwnego''' | ||
*# Poganie.<ref>{{R|5837|4}}</ref> | |||
*# Teraz [[Bóg]] poszukiwał duchowego nasienia [[Abraham|Abrahama]] – duchowych Izraelitów – aby zajęło miejsce odłamanych gałęzi z cielesnego domu.<ref>{{R|3139|5}}</ref> | |||
Nasz chrzest symbolizuje nasze włączenie w ciało Chrystusa na podobieństwo gałęzi z dzikiego drzewa oliwnego, wszczepionych w szlachetny pień, by mogły stać się uczestnikami bogactw obietnic poprzez korzeń. R2931:4 | Nasz chrzest symbolizuje nasze włączenie w ciało Chrystusa na podobieństwo gałęzi z dzikiego drzewa oliwnego, wszczepionych w szlachetny pień, by mogły stać się uczestnikami bogactw obietnic poprzez korzeń. R2931:4 | ||
Na ich miejsce – Kiedy Jezus był obecny, był to czas żniwa; tamten wiek osiągnął swą pełnię. Za pomocą swego „wiejadła” prawdy wybrał On pszenicę i zgromadził ją do Wieku Ewangelii. R704:3 | Na ich miejsce – Kiedy Jezus był obecny, był to czas żniwa; tamten wiek osiągnął swą pełnię. Za pomocą swego „wiejadła” prawdy wybrał On pszenicę i zgromadził ją do Wieku Ewangelii. R704:3 |
Wersja z 10:54, 1 kwi 2016
11:17 A jeźli niektóre z gałęzi odłamane są, a ty, któryś był płonną oliwą, jesteś wszczepiony zamiast nich i stałeś się uczestnikiem korzenia i tłustości oliwnego drzewa:
Komentarz
- Jeśli zaś niektóre
- Z powodu niewierności wiele z gałęzi zostało odłamanych; czasem, kiedy zostały odłamane, był okres czterdziestu lat, który rozpoczął się po zakończeniu misji naszego Pana, a dobiegł końca przy zniszczeniu Jerozolimy.[1]
- Niemalże wszystkie z tych gałęzi zostały odłamane z powodu niewiary, z powodu niezaakceptowania zaproszenia na wielką ucztę (z Łuk. 14:16), z powodu niedocenienia duchowych błogosławieństw.[2]
- Niemalże wszystkie z tych gałęzi zostały odłamane z powodu niewiary, zaś niewiara wywołana była niewłaściwym stanem serca.[3]
- Nie wszyscy
- nasz Pan, apostołowie i wielu innych nie było odłamanych.[4]
- Z gałęzi
- Żydzi.[5]
- Cielesny Izrael.[6]
- Żyjący Izraelici.[7]
- Lud izraelski.[8]
- Cielesny Izrael w sposób naturalny wyrósł z korzenia Przymierza Abrahamowego.[9]
- Będąc gałęziami już związanymi z korzeniem, nie musieliby być weń wszczepieni, lecz jedynie pokutować za swe grzechy.[10]
- Każdy poszczególny Żyd uznawał się za powiązanego z Przymierzem Abrahamowym.[11]
- Reprezentujący 144.000, lecz zostali odłamani, a ich miejsce stało się puste, zaś wy i ja zostaliśmy wszczepieni.[12]
- Czas „ognia” albo ucisku przyszedł na część narodu określaną jako plewy, gdzie jako naród spłonęli.[13]
- Nie może tu być odniesienia do żadnego z członków barbarzyńskich plemion mieszkających wówczas w Brytanii lub Irlandii (bez znajomości Boga albo Mojżesza, albo Zakonu, albo Abrahama, albo obietnicy, albo obrzezania).[14]
- Zostały odłamane
- Cielesny Izrael okazał się niegodny, aby stać się dziedzicem obietnicy Abrahamowej.[15]
- Z uwagi na brak wiary w obietnicę Abrahamową.[16]
- Z uwagi na brak wiary w obiecane duchowe błogosławieństwa.[17]
- Wszyscy Żydzi odmawiający uczynienia kroku naprzód i przyjęcia Chrystusa, są przedstawieni w gałęziach, które zostały odłamane.[18]
- Bóg nie oszczędził naturalnych gałęzi, lecz odłamał te niezdatne.[19]
- Te gałęzie zostały już odłamane, gdy św. Paweł pisał ten list. Dlatego też każdy Żyd przychodzący do Chrystusa musiał być wszczepiony tak samo jak poganin. Nie miał żadnego pierwszeństwa.[20]
- Drzewo oliwne w czasach apostoła było zupełne, potem niektórzy zostali odłamani i odrzuceni, aby dzikie gałęzie z pogan mogły być wszczepione.[21]
- Gdy Jezus przyszedł na ziemię, przybliżył się koniec szczególnej łaski dla tego narodu. Ponieważ w czasie jego misji nie wydali oni dobrego owocu, zostali odcięci od korzenia obietnicy.[22]
- W czasie czterdziestoletniego okresu, który rozpoczął się misją naszego Pana, a zakończył się zniszczeniem Jerozolimy.[23]
- A ty
- Poganin, obcy społeczności izraelskiej.[24]
- Dzikiego drzewa oliwnego
Nasz chrzest symbolizuje nasze włączenie w ciało Chrystusa na podobieństwo gałęzi z dzikiego drzewa oliwnego, wszczepionych w szlachetny pień, by mogły stać się uczestnikami bogactw obietnic poprzez korzeń. R2931:4 Na ich miejsce – Kiedy Jezus był obecny, był to czas żniwa; tamten wiek osiągnął swą pełnię. Za pomocą swego „wiejadła” prawdy wybrał On pszenicę i zgromadził ją do Wieku Ewangelii. R704:3 Ci Żydzi, którzy okazali się zdatni, zostali obmyci „wodą przez Słowo” i przeniesieni z Mojżesza do Chrystusa oraz spłodzeni z ducha Świętego. R5023:3, Q404:1 Wszczepiony – Aby zająć miejsce cielesnego Izraela , naturalnych gałęzi, które zostały odłamane. R5837:4 Wierzący z pogan zostali wszczepieni. R704:3 Wierzący z pogan zostali wszczepieni w korzeń przymierza Abrahamowego wtedy, gdy naturalne gałęzie zostały odcięte z powodu niewiary. A292 W czasie obecnego wieku Bóg wszczepia pogan w miejsce uprzednio zarezerwowane dla Izraelitów według ciała. R2301:3 Poganin może wejść w przymierze z Bogiem poprzez wszczepienie w dobre drzewo oliwne. R5776:2 Tylko duchowe gałęzie są wszczepione. R5023:3, Q403:3 Dla pogan chrzest znaczył więcej niż dla Żydów, oznaczał on radykalną zmianę, jaka zobrazowana jest we wszczepieniu gałęzi z dzikiego drzewa oliwnego w dobre drzewo oliwne – zupełne przeobrażenie. F434 Apostoł pokazuje, że powołanie nas, pogan, do współdziedzictwa wynika z faktu, iż liczba Żydów gotowych do przyjęcia łaski Królestwa na warunkach naszego Pana była mniejsza od liczby wyznaczonej. R2622:4 Zapis Obj. 7:4 mówi o 144.000 którzy będą zwycięzcami specjalnego wyboru, najpierw otwartego dla cielesnego Izraela. R3026:1, Q172:2 Powołanie pogan do udziału w Królestwie jest jedynie kontynuacją pierwotnego powołania. R2702:4 Wszyscy byliśmy z natury poganami, wszyscy zostaliśmy wszczepieni w to samo nasienie duchowe, abyśmy utworzyli Pozaobrazowy duchowy Izrael wspomniany w Obj. 7, w liczbie 144.000, po 12.000 z każdego z dwunastu plemion. Q172:2 Uczestnikiem – Od kiedy żydowskie gałęzie zostały odłamane, Bóg gromadził nas, którzy z natury byliśmy dziećmi gniewu, obcymi, wszczepiając nas jako pogańskie gałęzie do prawdziwego drzewa, przez które ma przyjść błogosławieństwo. R5023:3, Q404:1 Chrześcijaństwo nie było odłamem judaizmu, lecz jego naturalnym wynikiem oraz pełniejszym, właściwym rozwinięciem – wypełnieniem się obietnic Bożych, na których zbudowana była nadzieja judaizmu. R3194:5 Powołanie pogan do udziału w Królestwie jest jedynie kontynuacją pierwotnego powołania, a my jesteśmy powołani, aby zająć miejsce tych, którzy zaniechali tak wielkiego zbawienia i przywileju. R2702:4 Naszym powołaniem jest zająć miejsce tych „naturalnych gałęzi” z pnia Abrahama, poprzez wszczepienie i stanie się uczestnikami pierwotnego korzenia Boskiej łaski – obietnicy Abrahamowej. R2622:4 Dziełem Wieku Ewangelii jest wszczepienie wierzących z pogan w pierwotny korzeń obietnicy, zjednoczonych z Abrahamowym korzeniem obietnicy poprzez Chrystusa, dziedziców jego bogactw i tłuszczu. R2442:5 Korzenia – Obietnicy danej Abrahamowi. Q403:5, R5963:6, , 5837:2, 5776:2, 5023:3, 3194:5, 2622:4, 2086:5 Św. Paweł mówi o Przymierzu Abrahama jako o korzeniu. Ten korzeń – przymierze – nosi dwa rodzaje gałęzi (ziemskie i niebieskie); każdy z nich przyniesie swe własne owoce – ludzkie i duchowe klasy w mocy Królestwa. A292 Korzeniem drzewa jest Boża obietnica – obietnica dana Abrahamowi, że nasienie Abrahama będzie w końcu błogosławić wszystkie rodzaje ziemi. D651 Tłuszczu – Ich długi okres niełaski i odcięcia nieomal się skończył, niedługo zostaną ponownie wszczepieni w drzewo oliwne, ponownie będą dzielić jego tłuszcz, przynosząc błogosławieństwa dla wszystkich rodzajów ziemie. R4656:4 Do okupu zostało dodane „wielkie zbawienie”, wszyscy, którzy dosięgają go wiarą, są już teraz uznawani przez Boga za tych, którzy mają w nim udział, jako ci, którzy otrzymali „tłuszcz” nowych źródeł życia. R875:5* Oliwnego – Narodu żydowskiego. R3194:5, 5023:3, Q403:4 Cielesny Izrael; „Zielonym drzewem oliwnym, zdobnym w piękne owoce nazwał ciebie Pan” (Jer. 11:16). D651 Nasz Pan oraz Jan Chrzciciel mówili o narodzie żydowskim, porównując go do drzewa, do którego korzeni została przyłożona siekiera. R704:3 A zatem, drzewo jako całość przedstawia duchowy Izrael – kilka naturalnych gałęzi (apostołowie i wszyscy Żydzi, którzy w szczerości serca przyjęli Chrystusa) oraz pozostałe gałęzie wszczepione spośród pogan. HG440:2
Przypisy
- ↑ R-5023:3, Q-403.4
- ↑ R-3834:1
- ↑ HG-440
- ↑ R-2125:4, R-793:5
- ↑ HG-440
- ↑ R-5837:2
- ↑ R-4497:4
- ↑ R-3194:5, R-2931:4
- ↑ A-292
- ↑ R-2931:4
- ↑ R-5023:3, Q-403.4
- ↑ Q-607.T
- ↑ R-704:3
- ↑ R-2125:4
- ↑ R-5837:4
- ↑ R-5837:4
- ↑ R-3834:1, R-3937:6, Q-607.T, Q-403.5
- ↑ R-3194:6
- ↑ R-2301:3
- ↑ R-5963:6
- ↑ R-2125:4
- ↑ R-704:3
- ↑ Q-403.5, R-5023:3, R-2931:5, R-704:3
- ↑ F-433
- ↑ R-5837:4
- ↑ R-3139:5