List św. Pawła do Rzymian 11:32: Różnice pomiędzy wersjami

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Rzym.|11:32|BG}} {{Komentarz}} *'''Poddał wszystkich''' *# Uczynił z nich widowisko dla świata, ponieważ mimo iż odpadli oni od Jego łaski na pewien czas, to je...")
 
mNie podano opisu zmian
 
Linia 8: Linia 8:
*# Zamknął [[Zakon|Zakonem]].<ref>{{R|556|4}}</ref>
*# Zamknął [[Zakon|Zakonem]].<ref>{{R|556|4}}</ref>
*'''Aby'''
*'''Aby'''
*# W [[wielu Tysiąclecia. R3078:2, 1270:2
*# W [[wiek Tysiąclecia|wieku Tysiąclecia]].<ref>{{R|3078|2}}, {{R|1270|2}}</ref>
Się nad wszystkimi umiłować Nad całą ludzkością. R1778:6, 1583:1, 1270:2
*'''Się nad wszystkimi umiłować'''
Bóg najpierw będzie błogosławił Izraelowi; za pośrednictwem tych, którzy w Izraelu przyjdą z Nim do harmonii, błogosławieństwo obejmie każdy naród. R4594:1, 3078:2
*# Nad całą ludzkością.<ref>{{R|1778|6}}, {{R|1583|1}}, {{R|1270|2}}</ref>
Odrzucenie Izraela nie ma trwałego charakteru – tylko do czasu, gdy zupełna liczba wiernych świętych zostanie wybrana spośród pogan. Boża łaska powróci wówczas do Izraela i całej ziemi. R5495:3
*# [[Bóg]] najpierw będzie błogosławił [[Izrael|Izraelowi]]; za pośrednictwem tych, którzy w [[Izrael|Izraelu]] przyjdą z Nim do harmonii, błogosławieństwo obejmie każdy naród.<ref>{{R|4594|1}}, {{R|3078|2}}</ref>
Izrael chętniej powróci do jedności ze swymi własnymi wodzami z przeszłości niż inni; w ten sposób już na początku Tysiąclecia zajmą oni najwybitniejsze miejsce między narodami. F178
*# Odrzucenie [[Izrael|Izraela]] nie ma trwałego charakteru – tylko do czasu, gdy zupełna liczba wiernych świętych zostanie wybrana spośród pogan. [[Bóg|Boża]] łaska powróci wówczas do [[Izrael|Izraela]] i całej ziemi.<ref>{{R|5495|3}}</ref>
Uwalniając każdego z nich od zaślepienia, doprowadzając ich do pełnej znajomości, która nikomu nie pozostawi możliwości usprawiedliwiania się, lecz będzie stanowiła podstawę odpowiedzialności za wybór życia poprzez posłuszeństwo Chrystusowi albo „drugiej śmierci”. R4781:3
*# [[Izrael]] chętniej powróci do jedności ze swymi własnymi wodzami z przeszłości niż inni; w ten sposób już na początku [[Tysiąclecie|Tysiąclecia]] zajmą oni najwybitniejsze miejsce między narodami.<ref>{{F|178}}</ref>
Izrael zostanie uwolniony od zaślepienia w które popadli odrzucając Chrystusa, zaś ich przywrócenie będzie znakiem błogosławieństwa dla całego świata. R2213:1
*# Uwalniając każdego z nich od zaślepienia, doprowadzając ich do pełnej znajomości, która nikomu nie pozostawi możliwości usprawiedliwiania się, lecz będzie stanowiła podstawę odpowiedzialności za wybór życia poprzez posłuszeństwo [[Chrystus|Chrystusowi]] albo „[[wtóra śmierć|drugiej śmierci]]”.<ref>{{R|4781|3}}</ref>
Elizeusz, który przekroczył Jordan, może obrazować starożytnych świętych, wskazując, że błogosławieństwa Nowego Przymierza przyjdą na świat poprzez Żydów od uwielbionego Kościoła. R4758:4
*# [[Izrael]] zostanie uwolniony od zaślepienia w które popadli odrzucając [[Chrystus|Chrystusa]], zaś ich przywrócenie będzie znakiem błogosławieństwa dla całego świata.<ref>{{R|2213|1}}</ref>
Wzbudzenie „Abrahama, Izaaka, Jakuba i wszystkich świętych proroków” nastąpi do doskonałego stanu ziemskiego. Będą oni rządzić światem, błogosławić go, zaś Izrael będzie pierwszym, który na to zareaguje. R2983:1
*# [[Elizeusz]], który przekroczył [[Jordan]], może obrazować starożytnych świętych, wskazując, że błogosławieństwa [[Nowe Przymierze|Nowego Przymierza]] przyjdą na świat poprzez [[Żydzi|Żydów]] od uwielbionego [[Kościół|Kościoła]].<ref>{{R|4758|4}}</ref>
Miłosierdzie Boże i Chrystusa za pośrednictwem Kościoła dla cielesnego Izraela i poprzez cielesny Izrael ku błogosławieniu każdego, kto tego pragnie, z wszystkich rodzajów ziemi. R4646:6
*# [[Wzbudzenie]] „[[Abraham|Abrahama]], [[Izaak|Izaaka]], [[Jakub|Jakuba]] i wszystkich świętych proroków” nastąpi do doskonałego stanu ziemskiego. Będą oni rządzić światem, błogosławić go, zaś [[Izrael]] będzie pierwszym, który na to zareaguje.<ref>{{R|2983|1}}</ref>
Nasz Niebieski Ojciec swym planem zapewnił nie tylko niebiańskie zbawienie wybranemu Kościołowi tego wieku, ale również ogólne zbawienie, które rozpocznie się od Izraela, i obejmie wszystkich. R3066:2
*# [[Miłosierdzie]] [[Bóg|Boże]] i [[Chrystus|Chrystusa]] za pośrednictwem [[Kościół|Kościoła]] dla [[cielesny Izrael|cielesnego Izraela]] i poprzez [[cielesny Izrael]] ku błogosławieniu każdego, kto tego pragnie, z wszystkich rodzajów ziemi.<ref>{{R|4646|6}}</ref>
Izrael stanie się przewodnim narodem ziemi, przedstawicielem duchowego Królestwa Bożego; poganie przyjdą i będą współpracować; błogosławieństwo obejmie wszystkie rodzaje ziemi. R2996:2
*# Nasz Niebieski Ojciec swym planem zapewnił nie tylko niebiańskie zbawienie wybranemu Kościołowi tego wieku, ale również ogólne zbawienie, które rozpocznie się od [[Izrael|Izraela]], i obejmie wszystkich.<ref>{{R|3066|2}}</ref>
Boska moc będzie działać w Królestwie Mesjańskim, obejmie „Jakuba” i podniesie ten lud, używając go jako pochodni dla świata. R2882:5
*# [[Izrael]] stanie się przewodnim narodem ziemi, przedstawicielem duchowego [[Królestwo Boże|Królestwa Bożego]]; poganie przyjdą i będą współpracować; błogosławieństwo obejmie wszystkie rodzaje ziemi.<ref>{{R|2996|2}}</ref>
Jedną z wielkich i drogocennych obietnic jest ta, że Izrael według ciała jeszcze otrzyma miłosierdzie i błogosławieństwo poprzez nasze błogosławieństwo (królów i kapłanów Wieku Ewangelii). R2138:1
*# [[Boska moc]] będzie działać w [[Królestwo Mesjańskie|Królestwie Mesjańskim]], obejmie „[[Jakub|Jakuba]]” i podniesie ten lud, używając go jako pochodni dla świata.<ref>{{R|2882|5}}</ref>
Mamy mieć udział wraz z Chrystusem w dziele uczynienia przymierza, które obejmie Izrael, a za jego pośrednictwem – cały świat. R4625:4
*# Jedną z wielkich i drogocennych obietnic jest ta, że [[Izrael]] według ciała jeszcze otrzyma [[miłosierdzie]] i [[błogosławieństwo]] poprzez nasze [[błogosławieństwo]] (królów i kapłanów [[Wiek Ewangelii|Wieku Ewangelii]]).<ref>{{R|2138|1}}</ref>
Nowe Przymierze zostanie zawarte bezpośrednio z tym narodem, jak zostało to przepowiedziane przez proroka Jeremiasza 31:31; „po tych dniach” pieczętowania tego Przymierza przez Wielkiego Pośrednika swoją krwią. R4497:5
*# Mamy mieć udział wraz z [[Chrystus|Chrystusem]] w dziele uczynienia [[przymierze|przymierza]], które obejmie [[Izrael]], a za jego pośrednictwem – cały świat.<ref>{{R|4625|4}}</ref>
Jego dziełem będzie przekazanie na rzecz Nowego Przymierza tej samej „drogocennej krwi”, która w czasie Wieku Ewangelii błogosławiła i pocieszała Kościół. CR59:2
*# [[Nowe Przymierze]] zostanie zawarte bezpośrednio z tym narodem, jak zostało to przepowiedziane przez [[prorok|proroka]] [[Jeremiasz|Jeremiasza]] {{Jer. |31:31}}; „po tych dniach” pieczętowania tego [[przymierze|Przymierza]] przez Wielkiego Pośrednika swoją krwią.<ref>{{R|4497|5}}</ref>
„W owym dniu podniosę upadającą chatkę Dawida i zamuruję jej pęknięcia, i podźwignę ją z ruin, i odbuduję ją jak za dawnych dni, aby posiedli resztki Edomu i wszystkie narody, nad którymi wzywane było moje imię, mówi Pan, który to czyni” (Amosa 9:11-12). HG336:4
*# Jego dziełem będzie przekazanie na rzecz [[Nowe Przymierze|Nowego Przymierza]] tej samej „drogocennej krwi”, która w czasie [[Wiek Ewangelii|Wieku Ewangelii]] błogosławiła i pocieszała [[Kościół]].<ref>{{CR|59|2}}</ref>
Stan ucisku, w którym Żydzi trwali w czasie całego Wieku Ewangelii, był łaską od Boga, przygotowującą ich na błogosławieństwa Królestwa Mesjańskiego. Q357:5
*# ''W owym dniu podniosę upadającą chatkę [[Dawid|Dawida]] i zamuruję jej pęknięcia, i podźwignę ją z ruin, i odbuduję ją jak za dawnych dni, aby posiedli resztki [[Edom|Edomu]] i wszystkie narody, nad którymi wzywane było moje imię, mówi Pan, który to czyni'' – {{Amos |9:11-12}}. <ref>{{HG|336|4}}</ref>
„Gdyż łaskawy będę na nieprawości ich, a grzechów ich nie wspomnę więcej” (Hebr. 8:12). SM368:T
*# Stan ucisku, w którym [[Żydzi]] trwali w czasie całego [[Wiek Ewangelii|Wieku Ewangelii]], był łaską od Boga, przygotowującą ich na błogosławieństwa [[Królestwo Mesjańskie|Królestwa Mesjańskiego]].<ref>{{Q|357|5}}</ref>
Boże miłosierdzie rozciąga się na cielesny Izrael, o którym mówi On, że jest ludem twardego karku, kamiennych serc i buntowniczym, a także na wszystkich tych, którzy nie mieli łask i przywilejów tego narodu. SM533:2
*# ''Gdyż łaskawy będę na nieprawości ich, a grzechów ich nie wspomnę więcej'' – {{Hebr. |8:12}}. <ref>{{SM|368|T}}</ref>
Pan będzie kierował, kontrolował, błogosławił, podnosił i przeprowadzi restytucję wszystkich chętnych i posłusznych, najpierw Żydów, a potem i pogan. OV88:3
*# [[Bóg|Boże]] [[miłosierdzie|miłosierdzie]] rozciąga się na [[cielesny Izrael]], o którym mówi On, że jest ludem twardego karku, kamiennych serc i buntowniczym, a także na wszystkich tych, którzy nie mieli łask i przywilejów tego narodu.<ref>{{SM|533|2}}</ref>
Jerozolima ma bramy w każdym kierunku, zaś na nich wypisane są imiona dwunastu pokoleń Izraela. Izrael jest bramą, przez którą błogosławieństwo przyjdzie na ludzkość. R334:1
*# Pan będzie kierował, kontrolował, błogosławił, podnosił i przeprowadzi [[restytucja|restytucję]] wszystkich chętnych i posłusznych, najpierw [[Żydzi|Żydów]], a potem i pogan.<ref>{{OV|88|3}}</ref>
Przez jednego człowieka, Jezusa Chrystusa. R770:5, 429:3, 363:6
*# [[Jerozolima]] ma bramy w każdym kierunku, zaś na nich wypisane są imiona [[dwanaście pokoleń|dwunastu pokoleń]] [[Izrael|Izraela]]. [[Izrael]] jest bramą, przez którą błogosławieństwo przyjdzie na ludzkość.<ref>{{R|334|1}}</ref>
Jednorodzony Syn Boży przybrał naszą ludzką naturę, aby zostać podniesionym do stanu wszelkiej władzy na niebie i na ziemi, aby dokonać zupełnego zbawienia wszystkich dzięki ofierze swego człowieczeństwa. R1583:1
*# Przez jednego człowieka, [[Jezus Chrystus|Jezusa Chrystusa]].<ref>{{R|770|5}}, {{R|429|3}}, {{R|363|6}}</ref>
„Piasek na brzegu morza” przedstawia zupełną liczbę ludzkości, jaka ostatecznie osiągnie posłuszeństwo Abrahama, oraz całkowitą ludzką restytucję i Bożą nagrodę życia wiecznego. R2854:1
*# Jednorodzony [[Jezus|Syn Boży]] przybrał naszą ludzką naturę, aby zostać podniesionym do stanu wszelkiej władzy na niebie i na ziemi, aby dokonać zupełnego zbawienia wszystkich dzięki ofierze swego człowieczeństwa.<ref>{{R|1583|1}}</ref>
Sprawiedliwość i mądrość Boża ustanowiły prawo, na mocy którego wszyscy wzięli udział w upadku i karze Adama, oraz które umożliwia zbawienie wszystkich przez jedną ofiarę Chrystusa. R1565:6
*# „Piasek na brzegu morza” przedstawia zupełną liczbę ludzkości, jaka ostatecznie osiągnie posłuszeństwo Abrahama, oraz całkowitą ludzką [[restytucja|restytucję]] i [[Bóg|Bożą]] nagrodę [[Życie wieczne|życia wiecznego]].<ref>{{R|2854|1}}</ref>
Dzięki miłosiernej opatrzności Bożej rozwój rodzaju ludzkiego rozpoczął się dopiero po upadku tak, że każdy członek tego rodzaju może mieć udział w błogosławieństwach odkupienia przez Chrystusa. R1552:1
*# [[Sprawiedliwość]] i [[mądrość]] [[Bóg|Boża]] ustanowiły prawo, na mocy którego wszyscy wzięli udział w upadku i [[kara|karze]] [[Adam|Adama]], oraz które umożliwia zbawienie wszystkich przez jedną [[ofiara|ofiarę]] [[Chrystus|Chrystusa]].<ref>{{R|1565|6}}</ref>
Jeden Zbawiciel nie mógłby zapewnić wszystkim zbawienia; jednakże w przypadku Adama tylko jedna osoba była na próbie, tylko jedna rozmyślnie zgrzeszyła, a zatem, jedna doskonała istota stanowiła odpowiednia cenę. R770:4
*# Dzięki miłosiernej opatrzności Bożej rozwój rodzaju ludzkiego rozpoczął się dopiero po upadku tak, że każdy członek tego rodzaju może mieć udział w błogosławieństwach [[okup|odkupienia]] przez [[Chrystus|Chrystusa]].<ref>{{R|1552|1}}</ref>
Wszyscy umierają w wyniku niesprawiedliwości Adama. „Łaską Bożą (niezasłużoną przychylnością) zbawieni jesteśmy”. Gdy jeszcze byliśmy wrogami i grzesznikami, Bóg tak nas umiłował, że dał swego Syna, który „za wszystkich śmierci skosztował”. R429:6
*# Jeden [[Zbawiciel]] nie mógłby zapewnić wszystkim zbawienia; jednakże w przypadku [[Adam|Adama]] tylko jedna osoba była na próbie, tylko jedna rozmyślnie [[grzech|zgrzeszyła]], a zatem, jedna doskonała istota stanowiła odpowiednia cenę.<ref>{{R|770|4}}</ref>
Bóg potępił wszystkich poprzez grzech jednego człowieka, aby mógł się zmiłować nad wszystkimi i odkupić wszystkich jedną ofiarą. R363:6
*# Wszyscy umierają w wyniku niesprawiedliwości [[Adam|Adama]]. „Łaską Bożą (niezasłużoną przychylnością) zbawieni jesteśmy”. Gdy jeszcze byliśmy wrogami i grzesznikami, Bóg tak nas umiłował, że dał swego Syna, który „za wszystkich śmierci skosztował”.<ref>{{R|429|6}}</ref>
*# [[Bóg]] potępił wszystkich poprzez [[grzech]] jednego człowieka, aby mógł się zmiłować nad wszystkimi i [[okup|odkupić]] wszystkich jedną [[ofiara|ofiarą]].<ref>{{R|363|6}}</ref>


{{Przypisy}}
{{Przypisy}}


[[Kategoria:Komentarz Biblijny]]
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]]

Aktualna wersja na dzień 10:13, 15 kwi 2016

11:32 Albowiem zamknął je Bóg wszystkie w niedowiarstwo, aby się nad wszystkimi zmiłował.

Komentarz

  • Poddał wszystkich
    1. Uczynił z nich widowisko dla świata, ponieważ mimo iż odpadli oni od Jego łaski na pewien czas, to jednak jako martwy naród będą świadkami dla Jego słowa na całym świecie.[1]
    2. Odrzucił Izraela jako naród, aby przywrócić ich jako lud do dziedzictwa ziemskich obietnic, jakie zostały dla nich uczynione.[2]
    3. Dziesięć plemion narodu Izraelskiego odpadło już na siedem stuleci przed czasem rozpoczęcia miłosierdzia dla duchowego Izraela (gdy Jezus przyszedł, aby zginąć, sprawiedliwy za niesprawiedliwych).[3]
    4. Zamknął Zakonem.[4]
  • Aby
    1. W wieku Tysiąclecia.[5]
  • Się nad wszystkimi umiłować
    1. Nad całą ludzkością.[6]
    2. Bóg najpierw będzie błogosławił Izraelowi; za pośrednictwem tych, którzy w Izraelu przyjdą z Nim do harmonii, błogosławieństwo obejmie każdy naród.[7]
    3. Odrzucenie Izraela nie ma trwałego charakteru – tylko do czasu, gdy zupełna liczba wiernych świętych zostanie wybrana spośród pogan. Boża łaska powróci wówczas do Izraela i całej ziemi.[8]
    4. Izrael chętniej powróci do jedności ze swymi własnymi wodzami z przeszłości niż inni; w ten sposób już na początku Tysiąclecia zajmą oni najwybitniejsze miejsce między narodami.[9]
    5. Uwalniając każdego z nich od zaślepienia, doprowadzając ich do pełnej znajomości, która nikomu nie pozostawi możliwości usprawiedliwiania się, lecz będzie stanowiła podstawę odpowiedzialności za wybór życia poprzez posłuszeństwo Chrystusowi albo „drugiej śmierci”.[10]
    6. Izrael zostanie uwolniony od zaślepienia w które popadli odrzucając Chrystusa, zaś ich przywrócenie będzie znakiem błogosławieństwa dla całego świata.[11]
    7. Elizeusz, który przekroczył Jordan, może obrazować starożytnych świętych, wskazując, że błogosławieństwa Nowego Przymierza przyjdą na świat poprzez Żydów od uwielbionego Kościoła.[12]
    8. WzbudzenieAbrahama, Izaaka, Jakuba i wszystkich świętych proroków” nastąpi do doskonałego stanu ziemskiego. Będą oni rządzić światem, błogosławić go, zaś Izrael będzie pierwszym, który na to zareaguje.[13]
    9. Miłosierdzie Boże i Chrystusa za pośrednictwem Kościoła dla cielesnego Izraela i poprzez cielesny Izrael ku błogosławieniu każdego, kto tego pragnie, z wszystkich rodzajów ziemi.[14]
    10. Nasz Niebieski Ojciec swym planem zapewnił nie tylko niebiańskie zbawienie wybranemu Kościołowi tego wieku, ale również ogólne zbawienie, które rozpocznie się od Izraela, i obejmie wszystkich.[15]
    11. Izrael stanie się przewodnim narodem ziemi, przedstawicielem duchowego Królestwa Bożego; poganie przyjdą i będą współpracować; błogosławieństwo obejmie wszystkie rodzaje ziemi.[16]
    12. Boska moc będzie działać w Królestwie Mesjańskim, obejmie „Jakuba” i podniesie ten lud, używając go jako pochodni dla świata.[17]
    13. Jedną z wielkich i drogocennych obietnic jest ta, że Izrael według ciała jeszcze otrzyma miłosierdzie i błogosławieństwo poprzez nasze błogosławieństwo (królów i kapłanów Wieku Ewangelii).[18]
    14. Mamy mieć udział wraz z Chrystusem w dziele uczynienia przymierza, które obejmie Izrael, a za jego pośrednictwem – cały świat.[19]
    15. Nowe Przymierze zostanie zawarte bezpośrednio z tym narodem, jak zostało to przepowiedziane przez proroka Jeremiasza Jer. 31:31; „po tych dniach” pieczętowania tego Przymierza przez Wielkiego Pośrednika swoją krwią.[20]
    16. Jego dziełem będzie przekazanie na rzecz Nowego Przymierza tej samej „drogocennej krwi”, która w czasie Wieku Ewangelii błogosławiła i pocieszała Kościół.[21]
    17. W owym dniu podniosę upadającą chatkę Dawida i zamuruję jej pęknięcia, i podźwignę ją z ruin, i odbuduję ją jak za dawnych dni, aby posiedli resztki Edomu i wszystkie narody, nad którymi wzywane było moje imię, mówi Pan, który to czyniAmos 9:11-12. [22]
    18. Stan ucisku, w którym Żydzi trwali w czasie całego Wieku Ewangelii, był łaską od Boga, przygotowującą ich na błogosławieństwa Królestwa Mesjańskiego.[23]
    19. Gdyż łaskawy będę na nieprawości ich, a grzechów ich nie wspomnę więcejHebr. 8:12. [24]
    20. Boże miłosierdzie rozciąga się na cielesny Izrael, o którym mówi On, że jest ludem twardego karku, kamiennych serc i buntowniczym, a także na wszystkich tych, którzy nie mieli łask i przywilejów tego narodu.[25]
    21. Pan będzie kierował, kontrolował, błogosławił, podnosił i przeprowadzi restytucję wszystkich chętnych i posłusznych, najpierw Żydów, a potem i pogan.[26]
    22. Jerozolima ma bramy w każdym kierunku, zaś na nich wypisane są imiona dwunastu pokoleń Izraela. Izrael jest bramą, przez którą błogosławieństwo przyjdzie na ludzkość.[27]
    23. Przez jednego człowieka, Jezusa Chrystusa.[28]
    24. Jednorodzony Syn Boży przybrał naszą ludzką naturę, aby zostać podniesionym do stanu wszelkiej władzy na niebie i na ziemi, aby dokonać zupełnego zbawienia wszystkich dzięki ofierze swego człowieczeństwa.[29]
    25. „Piasek na brzegu morza” przedstawia zupełną liczbę ludzkości, jaka ostatecznie osiągnie posłuszeństwo Abrahama, oraz całkowitą ludzką restytucję i Bożą nagrodę życia wiecznego.[30]
    26. Sprawiedliwość i mądrość Boża ustanowiły prawo, na mocy którego wszyscy wzięli udział w upadku i karze Adama, oraz które umożliwia zbawienie wszystkich przez jedną ofiarę Chrystusa.[31]
    27. Dzięki miłosiernej opatrzności Bożej rozwój rodzaju ludzkiego rozpoczął się dopiero po upadku tak, że każdy członek tego rodzaju może mieć udział w błogosławieństwach odkupienia przez Chrystusa.[32]
    28. Jeden Zbawiciel nie mógłby zapewnić wszystkim zbawienia; jednakże w przypadku Adama tylko jedna osoba była na próbie, tylko jedna rozmyślnie zgrzeszyła, a zatem, jedna doskonała istota stanowiła odpowiednia cenę.[33]
    29. Wszyscy umierają w wyniku niesprawiedliwości Adama. „Łaską Bożą (niezasłużoną przychylnością) zbawieni jesteśmy”. Gdy jeszcze byliśmy wrogami i grzesznikami, Bóg tak nas umiłował, że dał swego Syna, który „za wszystkich śmierci skosztował”.[34]
    30. Bóg potępił wszystkich poprzez grzech jednego człowieka, aby mógł się zmiłować nad wszystkimi i odkupić wszystkich jedną ofiarą.[35]

Przypisy

  1. R-4781:6
  2. R-1971:6
  3. R-4820:5
  4. R-556:4
  5. R-3078:2, R-1270:2
  6. R-1778:6, R-1583:1, R-1270:2
  7. R-4594:1, R-3078:2
  8. R-5495:3
  9. F-178
  10. R-4781:3
  11. R-2213:1
  12. R-4758:4
  13. R-2983:1
  14. R-4646:6
  15. R-3066:2
  16. R-2996:2
  17. R-2882:5
  18. R-2138:1
  19. R-4625:4
  20. R-4497:5
  21. Szablon:CR
  22. HG-336
  23. Q-357.5
  24. SM-368
  25. SM-533
  26. Szablon:OV
  27. R-334:1
  28. R-770:5, R-429:3, R-363:6
  29. R-1583:1
  30. R-2854:1
  31. R-1565:6
  32. R-1552:1
  33. R-770:4
  34. R-429:6
  35. R-363:6