List św. Pawła do Rzymian 13:10
13:10 Miłość bliźniemu złości nie wyrządza; a tak wypełnieniem zakonu jest miłość.
Komentarz
- Miłość
- Z greckiego „agape”, bezinteresowna miłość.[1]
- Znak chrześcijańskiego charakteru.[2]
- Bez której żadne inne zalety charakteru nie będą rzeczywiście piękne.[3]
- Bóg z radością udziela swego ducha świętego, ducha miłości. Miłość nie widzi ułomności innych ani nie jest ślepa na własne. Nie zachęca do ogólnej krytyki ani nie szuka wad. Jest współczująca, pomocna.[4]
- Miłość lubuje się w błogosławieniu. Przeciwko jej czystym i dobroczynnym instynktom nie ma prawa. Jest szlachetna, hojna, wolna, szczera, niesamolubna, miła, łagodnego serca, współczująca, pomocna i prawdziwa.[5]
- Nikt nigdy nie będzie miał pełnej Bożej akceptacji bez pełnego ustanowienia w sercu i charakterze tej Boskiej cechy.[6]
- Najwyższa miłość do Boga oraz bliźniego jest tą dyspozycją serca, która da nam zwycięstwo w każdej próbie i pokuszeniu.[7]
- Istnieje niebezpieczeństwo okazywania miłości braterskiej tam, gdzie powinna być ona powstrzymana w interesie tego brata.[8]
- „Bóg jest miłością”. A zatem, gdy człowiek zostanie znów przywrócony do obrazu Boga – do stanu „bardzo dobrego” – wówczas również i on będzie żywym wyrazem miłości.[9]
- Odziedziczony grzech pozostaje w silnym przeciwieństwie względem prawa miłości.[10]
- Złego nie wyrządza
- Ani nie życzy złego.[11]
- Urazu jakiegokolwiek rodzaju.[12]
- Nie znajduje przyjemności w wyszukiwaniu wad, nie poszukuje ich.[13]
- Lubuje się raczej w uczynkach dobroci i życzliwości.[14]
- Miłość do wszystkich braci jest pewnym wskaźnikiem, że miłujemy jako Nowe Stworzenia. Miłość ta znaczy tyle, że nie będziemy wyrządzać im jakiejkolwiek szkody, nie będziemy o nich źle mówić ani nie będziemy nawet domyślać się złych rzeczy.[15]
- Jeżeli ktokolwiek rozmyślnie rani drugiego, wówczas w tym samym stopniu rani on samego siebie.[16]
- Ktokolwiek czyniłby zło swemu bliźniemu z pełną świadomością, taki nie ma miłości. Niewiedza, uprzedzenia, nieporozumienia i niedoskonałości ciała mogą powodować takie zło w sposób niecelowy.[17]
- Jeżeli zranimy naszego bliźniego słowem, czynem lub myślą, to powodem musi być zły motyw – chyba że zrobiliśmy to nieświadomie.[18]
- Niektórzy z naszych katolickich lub protestanckich przyjaciół czynili zło swym bliźnim. Nie możemy powiedzieć, że nie posiadali oni miłości, ale nie posiadali oni jej w stopniu wymaganym przez prawo.[19]
- Aby o nikim źle nie mówili – Tyt. 3:2. [20]
- Prawdziwy żołnierz rozpoczyna kampanię przeciwko dobrze okopanym złym cechom i słabościom swego upadłego ciała. Jego musztra uświadamia mu, że rządzić musi miłość, zaś zła mowa wywodzi się ze złych myśli.[21]
- Pan przyjmuje nas do swej szkoły, co oznacza naukę. Bożym celem jest to, aby wszyscy uczniowie dotarli do etapu, gdzie ich serca będą akceptować jedynie to, co jest miłe Panu.[22]
- Wypełnieniem więc
- Sformułowanie to prowadzi nas do wniosku, że apostoł miał na myśli żydowski Zakon, a nie prawo Nowego Stworzenia.[23]
- Jest miłość
- Z greckiego „agape”, bezinteresowna miłość.[24]
- Szlachetna, hojna, wolna, szczera, niesamolubna, dobra, łagodna, współczująca i prawdziwa.[25]
- Miłość wyraża pełnię wymagań Zakonu.[26]
- Duch Bożego prawa.[27]
- Ten rodzaj miłości, który określony został w przykazaniu naszego Pana: Będziesz miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej myśli swojej – Mat. 22:37, Mat. 22:39. [28]
- Miłość sięga dalej niż sprawiedliwość. Kościół ma natomiast miłować na najwyższym poziomie życia.[29]
- Jeżeli posiadamy czystą, gorącą miłość i kroczymy nie według ciała, ale według ducha.[30]
- Nasze najgorętsze uczucia, najgłębsza wdzięczność oraz bezgraniczna wiara i posłuszeństwo winny zostać okazane w naszym postępowaniu względem naszego niebiańskiego Ojca, poprzez wysiłek uczenia się czynienia Jego woli.[31]
- Miłość do Pana może zachęcić do okazywania posłuszeństwa względem Jego sprawiedliwych przykazań.[32]
- Przepełnienie miłością dotknie nasze zdrowie i naszą siłę duchową i fizyczną; nasze twarze dadzą wyraz temu, że przez wiarę uchwyciliśmy obietnice i codziennie staramy się zachować naszą więź z Panem.[33]
- Najwyższa miłość do Boga (trwająca w Jego wielkiej mocy, ufająca Jego mądrości) oraz do bliźniego jak do samego siebie (czysta, spokojna, uprzejma), jest tą dyspozycją serca, która uczyni nas zwycięskimi w próbach.[34]
- Gdy mówimy o haftowaniu naszych szat do przeglądu przez Pana albo na zaślubiny, wtedy haft ten przedstawia miłość.[35]
- Wyższość miłości polega na tym, że trwać będzie ona przez całą wieczność.[36]
- Starając się doścignąć ideał Boskich standardów, niektórzy popadają w niebezpieczeństwo przeciwnego błędu - okazywania miłości braterskiej tam, gdzie powinna być ona powstrzymana w interesie tego brata.[37]
- Nagroda „owiec” będzie im dana z uwagi na miłość, którą kultywowały. Pan potraktuje ich uczynki pełne miłości, jakby zostały one uczynione Jemu, uznając ich za braci, mimo iż oni będą w postaci ludzkiej, a On w Boskiej.[38]
- Gdy człowiek zostanie przywrócony do stanu będącego obrazem Boga – „bardzo dobry” – wówczas człowiek również będzie miłością.[39]
- Samolubstwo - dzieło Szatana, wypiera miłość. Egoistyczne ambicje wywierają oddzielający wpływ i oddalają nas od Pana. Złość, złośliwość, nienawiść i zawiść są gałęziami wyrastającymi z korzenia egoizmu.[40]
- Wypełnieniem
- Zakazy „nie będziesz” mogą być mnożone w nieskończoność, aby wypełnić tysiące życiowych sytuacji, ale jeden nakaz „będziesz” obejmuje wszystkie przypadki.[41]
- Miłość do Boga poprowadzi nas do czynienia wszystkich tych rzeczy, które są zawarte w Jego Słowie; zaś miłość do naszych bliźnich poprowadzi nas do wypełnienia wszelkich naszych zobowiązań względem nich.[42]
- Miłość lubuje się w błogosławieniu, zaś przeciwko jej czystym i życzliwym pobudkom nie ma żadnego prawa.[43]
- Werset ten przemawia do wszystkich wierzących, dla których końcem [[zakon|zakonu jest Chrystus; których miłość do Boga wywołuje ducha posłuszeństwa. Aby słuszne żądania zakonu wykonały się na nas – Rzym. 10:4, Rzym. 8:4. [44]
- My, którzy jesteśmy w Jezusie Chrystusie, mamy sprawiedliwość zakonu wypełnioną w nas.[45]
- Całkowite wypełnienie i zupełne spełnienie wymaga, aby serce było wypełnione miłością.[46]
- Miłość winna być sprawdzianem nie tylko uczynków, ale również słów i myśli.[47]
- A celem tego, co przykazałem, jest miłość płynąca z czystego serca i z dobrego sumienia, i z wiary nieobłudnej – 1 Tym. 1:5. [48]
- Gdy byliśmy grzesznikami, obcymi Bogu, Chrystus za nas umarł. Czyż moglibyśmy nie odpłacić Mu w zamian miłością? Gdy będziemy mieli Jego ducha, będziemy Go miłować, ponieważ miłość poczyna miłość. Samo powstrzymywanie się od złego i miłowanie bliźnich jak siebie samych nie zrealizuje prawa danego Nowym Stworzeniom, ale wypełni zakon sprawiedliwości dany Żydom.[49]
- Boskie prawo, jakie Apostoł miał na myśli, to zakon dany Izraelowi (5 Mojż. 6:5, 3 Mojż. 19:18). Wszystkie myśli, cała dusza i siła są wymagane dla wypełnienia tego zakonu.[50]
- Członkostwo w Królewskim Kapłaństwie, które wiąże się przymierzem położenia swego życia jako ofiary, wymaga czegoś ponad wypełnienie wymogów zakonu. Wymaga miłości aż do stopnia samoofiary.[51]
- Miłość do Boga kontroluje życie pod względem świętości, natomiast miłość do bliźniego czyni to w odniesieniu do ziemskiej sprawiedliwości.[52]
- Jeżeli kultywujemy i posiadamy stan serca pełen miłości (na Boże podobieństwo), będzie on przyjęty, ponieważ ofiara Jezusa uzupełnia wszelkie braki.[53]
- Ktokolwiek nie spełnia warunku miłości w sercu, jest niezdatny do Królestwa i nie będzie członkiem Małego Stadka ani Wielkiego Grona. W czasie Wieku Tysiąclecia wszyscy muszą faktycznie osiągnąć stan doskonałej miłości.[54]
- Ktokolwiek będzie miał jej najwięcej, ten najbardziej zbliży się do wzoru.[55]
- Jezus powiedział bogatemu młodzieńcowi: „Brak ci jednej rzeczy”. Nie rozumiesz ducha prawa. Dostrzegasz zewnętrzną powłokę, ale przeoczasz istotę rzeczy – miłość (Mar. 10:21).[56]
- W przypadku świata, na początku nowego wieku, stwierdzenie: „Powinniście miłować wszystkich” byłoby ponad jego siły. Będą oni potrzebowali pewnych prostych stwierdzeń, tak jak w Dekalogu.[57]
- Zakonu
- Boskiego prawa, a zwłaszcza zakonu danego Izraelowi.[58]
- Prawo miłości jest przeczystym prawem Bożym. Zostało ono zapisane w doskonałej naturze pierwszego doskonałego człowieka, gdy został stworzony na Boże podobieństwo i obraz.[59]
- Zostaliśmy uwolnieni od litery prawa przez śmierć Chrystusa. Jeżeli kroczymy w duchu prawa (miłości), nie ma wówczas potępienia. Możemy mieć życie przez Chrystusa.[60]
- Władza nad ziemią, jaka została przekazana człowiekowi, miała być wykonywana w harmonii z prawem miłości.[61]
- Dziesięć przykazań nie było danych Kościołowi, lecz ich duch jest zawarty w słowie miłość, które jest prawem nowego stworzenia.[62]
- Gdy człowiek zostanie przywrócony do stanu będącego obrazem Boga – „bardzo dobry” – wówczas człowiek również będzie miłością.[63]
- Ci, którzy poświęcili się Panu, mają czyste serca. Jednakże ta czystość ich serc i woli nie niweczy walki, którą toczą. Prawo ich zdeprawowanych członków pochodzi z samolubstwa.[64]
- Podobieństwo do Boga wyraża się podobieństwem w miłości. Nasz wielki Stworzyciel, jedyny żyjący i prawdziwy Bóg, może być w ten sposób skontrastowany z wszystkimi pogańskimi bóstwami pogan, które są bezlitosne, pozbawione miłosierdzia, mściwe, diabelskie.[65]
- Ludzkie rozumowanie może być ziemskie i egoistyczne; podczas gdy mądrość z góry pochodząca oparta na podstawie sprawdzonego Boskiego objawienia, jest czysta, pokojowa, łagodna.[66]
- Jeżeli zachowujemy czystą i gorącą miłość, postępujemy nie według ciała, lecz według ducha, wówczas uznani jesteśmy za tych, w których wypełnione zostało prawo.[67]
Przypisy
- ↑ R-2807:5
- ↑ R-2754:1, R-4153:6, R-2807:4
- ↑ R-2202:2
- ↑ R-2590:2
- ↑ R-1789:1
- ↑ R-4443:2
- ↑ R-3830:5, SM-163
- ↑ R-3033:3
- ↑ R-2607:4
- ↑ R-5123:4
- ↑ R-5687:5
- ↑ R-4401:3
- ↑ R-5274:2
- ↑ R-1738:1, R-3030:2
- ↑ R-5348:4
- ↑ Q-798.4
- ↑ R-4850:1
- ↑ R-4524:1
- ↑ R-4850:1
- ↑ R-3030:4
- ↑ R-3275:4
- ↑ R-3275:4
- ↑ R-4850:2
- ↑ R-2807:5
- ↑ R-1789:1
- ↑ R-5287:2
- ↑ R-614:6, SM-11
- ↑ A-246
- ↑ R-5072:2
- ↑ R-1188:1
- ↑ R-1117:5
- ↑ Q-799.T
- ↑ SM-338
- ↑ R-3830:5
- ↑ SM-259
- ↑ R-4042:6
- ↑ R-3033:3
- ↑ R-2606:5
- ↑ R-195:6, R-2607:4, R-655:5
- ↑ R-5099:6
- ↑ R-5287:2
- ↑ R-5359:6
- ↑ R-1789:1
- ↑ R-315:2
- ↑ R-5099:6, R-2757:1
- ↑ R-4850:1, R-3030:4
- ↑ SM-11
- ↑ R-4153:6
- ↑ R-4850:2
- ↑ R-4850:1
- ↑ R-5644:4
- ↑ R-4374:4
- ↑ R-5369:6, R-4567:6
- ↑ R-4401:2
- ↑ R-3754:4
- ↑ R-2728:2
- ↑ R-4856:5
- ↑ R-4850:1, R-5359:6, R-2269:4, SM-469
- ↑ R-1499:2
- ↑ R-614:6
- ↑ A-246
- ↑ R-4856:5, R-4850:1
- ↑ R-655:5
- ↑ R-5123:5
- ↑ SM-469
- ↑ R-1567:4
- ↑ R-1188:1