1 Księga Mojżeszowa - rozdział 4
Szablon:Nawigacja 4:1 Potem Adam poznał Ewę, żonę swoję, która poczęła i porodziła Kaina, i rzekła: Otrzymałam męża od Pana.
Komentarz
- Porodziła Kaina – Imię Kain znaczy „otrzymany”. Ewa zapewne uważała, że w Kainie otrzymała obiecane nasienie tj. obiecanego wybawiciela[1]
Przypisy
- ↑ R-2776:85, R-2777:85
4:2 I porodził zasię brata jego Abla; i był Abel pasterzem owiec, a Kain był rolnikiem.
Komentarz
- I brata jego Abla – Abel znaczy „karmiciel” i możliwe, iż to miało znaczyć, że Abel miał być pomocą w pracy i w walce o pożywienie[1]
- Kain był rolnikiem – Dzieci pierwszych rodziców jak się okazuje były bardzo dalekimi od małp, jak to uczeni starają się wmawiać w siebie, że z takich pochodzą[2]
Przypisy
4:3 I stało się po wielu dni, iż przyniósł Kain z owocu ziemi ofiarę Panu.
Komentarz
- Po wielu dniach – Obydwaj synowie prawdopodobnie w międzyczasie mieli już własne rodziny[1]
- Kain – Reprezentuje Ismaela, Ezawa, cielesnego Izraela i klasę kąkolu[2]
- Przyniósł z owocu ziemi – Figuruje ofiary rąk[3]
- Na ofiarę Panu – Dzieci pierwszych rodziców nie były czcicielami bałwanów, słońca, księżyca lub gwiazd[4]
Przypisy
4:4 Także i Abel przyniósł z pierworodztw trzód swoich i z tłustości ich; i wejrzał Pan na Abla i na ofiarę jego.
Komentarz
- Abel – Figuruje Izaaka, Jakuba, duchowego Izraela i klasę pszenicy[1]
- Przyniósł z tłustości – Symbol serdecznej gorliwości[2]
- Wejrzał Pan na Abla – Ponieważ starał się posiadać zmysł Boży. Hebr. 11:4 – 11:4 Wiarą lepszą ofiarę ofiarował Abel Bogu, niżeli Kain, przez którą świadectwo otrzymał, że jest sprawiedliwy, jakoż sam Bóg świadectwo dał o darach jego, a przez te umarłszy jeszcze mówi. [3]
- I na ofiarę jego:
- Ponieważ jego ofiara reprezentowała potrzebę śmierci Odkupiciela, jako ofiarę za grzech[4]
- Przyjęcie ofiary zapewne było objawione przez ogień, jak to miało miejsce, gdy Eliasz sprawował ofiarę w obecności kapłanów Baala[5]
Przypisy
4:5 Ale na Kaina i na ofiarę jego nie wejrzał; i rozgniewał się Kain bardzo, i spadła twarz jego.
Komentarz
- I rozgniewał się Kain – Zamiast dowiedzieć się od Boga, dlaczego ofiara nie została przyjęta.[1]
- I spadła twarz – Zamiast powinszować swemu bratu[2]
- Jego – Może być, że mu rodzice oznajmili swą nadzieję, iż on miał być tym obiecanym wybawicielem, będąc z tego powodu pysznym, zapałał z tego powodu nienawiścią ku swemu bratu[3]
Przypisy
4:6 Tedy rzekł Pan do Kaina: Przeczżeś się zapalił gniewem a czemu spadła twarz twoja?
Komentarz
Przypisy
- ↑ R-3927:26
4:7 Azaż, jeźli dobrze czynić będziesz, nie będziesz wywyższon? a jeźli nie będziesz dobrze czynił, we drzwiach grzech leży; a do ciebie chuć jego będzie, a ty nad nim panować będziesz.
Komentarz
- Grzech – Jeżeli ktoś dopuści do serca ducha złego, ten wyruguje z serca to co jest dobrego[1]
- Leży we drzwiach – Czyha, gotów wejść do serca przy najpierwszej sposobności[2]
- Do ciebie chuć jego będzie – Życzeniem Szatana jest zwieść człowieka[3]
- A ty nad nim panować będziesz – Jeżeli zechcesz, będziesz w możności to uczynić[4]
Przypisy
4:8 I rozmawiał Kain z Ablem bratem swoim. I stało się, gdy byli na polu, że powstał Kain na Abla brata swego, i zabił go.
Komentarz
- Kain rozmawiał – Reprezentuje tych co oszczerstwami zabijają braci[1]
- Powstał Kain na Abla – Myśląc, że tym sposobem pozbędzie się rywala[2]
- I zabił go – Śmierć Abla reprezentuje śmierć Chrystusa i Jego naśladowców, iż muszą być wiernymi aż do śmierci, zanim mieć będą przywilej zniszczenia złego[3]
Przypisy
4:9 I rzekł Pan do Kaina: Gdzież jest Abel brat twój? który odpowiedział: Nie wiem; izalim ja stróżem brata mego?
Komentarz
- Nie wiem – Duch morderczy prowadzi do kłamstwa i zuchwałości[1]
- Izalim ja stróżem brata mego – Każdy członek Nowego Stworzenia jest stróżem dla swych braci. Powinien kłaść swoje życie za braci i miłować bliźniego jak samego siebie[2]
Przypisy
4:10 I rzekł Bóg: Cóżeś uczynił? Głos krwi brata twego woła do mnie z ziemi.
Komentarz
- Krew brata twego – Krew jest życie[1]
- Woła do mnie – Figuralnie woła o pomstę[2]
- Niż ją znieść mogę – Wysokomyślność, pycha, pewność siebie prowadzi ostatecznie do zguby[3]
Przypisy
1 Księga Mojżeszowa 4:11 1 Księga Mojżeszowa 4:12 1 Księga Mojżeszowa 4:13 4:14 Oto mię dziś wyganiasz z oblicza tej ziemi, a przed twarzą twoją skryję się, i będę tułaczem, i biegunem na ziemi; i stanie się, że ktokolwiek mię znajdzie, zabije mię.
Komentarz
Przypisy
1 Księga Mojżeszowa 4:15 1 Księga Mojżeszowa 4:16 4:17 I poznał Kain żonę swą, która poczęła, i porodziła Enocha; i zbudował miasto, i nazwał imię miasta tego imieniem syna swego, Enoch.
Komentarz
- Poznał Kain żonę swoją – Jedną z sióstr pojął sobie za żonę[1]
- Zbudował miasto – Dom i odpowiednie gospodarstwo dla siebie i rodziny[2]
Przypisy
1 Księga Mojżeszowa 4:18 1 Księga Mojżeszowa 4:19 1 Księga Mojżeszowa 4:20 1 Księga Mojżeszowa 4:21 1 Księga Mojżeszowa 4:22 1 Księga Mojżeszowa 4:23 1 Księga Mojżeszowa 4:24 1 Księga Mojżeszowa 4:25 1 Księga Mojżeszowa 4:26