List św. Pawła do Rzymian 11:16
11:16 Ponieważ jeźli pierwiastki święte, tedyć i zaczynienie; a jeźli korzeń święty, tedyć i gałęzie.
Komentarz
- Zaczyn
- Wierna resztka narodu żydowskiego była zaczynem klasy Kościoła Chrystusowego.[1]
- Pierwociną obietnicy Abrahamowej jest Chrystus, Głowa i Ciało.[2]
- Izrael.[3]
- Izrael jest jedynie pierwociną świata, pierwszym objętym łaską; zatem jeżeli Bóg ma dla nich obietnicę tak jak obiecał, oznacza to, że ma również podobne błogosławieństwa dla innych narodów.[4]
- „Zaczyn” nie jest „ciastem” ani „gorliwi” nie są „dziedzictwem”. „Zaczyn” oraz „gorliwi” są zapowiedzią natury „ciasta” oraz „dziedzictwa”.[5]
- Muszą być również i inne owoce
- inne stworzenia – w okresie późniejszym. R33:6*
Święty – Akceptowalny i błogosławiony przez Boga. R1971:2 To i ciasto – Cały ród Adama, który powróci do harmonii z Bogiem. R5533:6 Świat w ogólności. R1971:2, 5533:5 „Zaczyn” oraz „gorliwi” są zapewnieniem, że po nich nastąpi „ciasto” oraz „dziedzictwo”. R1324:4* Tak jak pierwszy kłos wyrastający z korzenia przymierza Abrahama jest święty, tak i cały plon. R5533:5 Bóg zobaczy, że cały plon jest święty. CR340:4 Korzeń – Obietnica dana Abrahamowi (przymierze). R5963:6, 5837:2, 5533:5, 3194:5, 2931:4, 793:5, CR48:2, HG440:2, Q172:2 Wszystkie Boże błogosławieństwa były zawarte w Przymierzu Abrahama, które jak korzeń rozwinęło Izrael jako naród – potomstwo Abrahama według ciała. R4497:4 Korzeń tych obietnic jest Abrahamowy i żydowski. R1971:2 Zasadnicza obietnica zawiera w sobie oba nasienia Abrahama, lecz nie są one rozwijane jednocześnie. R793:5 Jest święty – Jeżeli korzeń albo pierwsza obietnica Boża, jaka została dana Abrahamowi i Izraelowi będą żywe, wówczas muszą wydać obiecany owoc – błogosławienie wszystkich rodzajów ziemi. R1971:2 Gałęzie – Izraelici byli naturalnymi gałęziami. R5963:6, 5837:2, CR48:2 Żywi Izraelici byli gałęziami tego drzewa oliwnego. Gdyby mieli oni właściwy stan serca, gdyby byli „prawdziwymi Izraelitami”, wówczas jako całość zostaliby przyjęci przez Chrystusa jako Jego członki. R4497:4 Jan nie chrzcił w Chrystusa, lecz jedynie ku pokucie, doprowadzając Żydów z powrotem do harmonii z Mojżeszem, który obrazował Chrystusa; następnie, jako naturalne gałęzie, nie potrzebowaliby oni wszczepienia w Chrystusa. F432 W czasie dnia Pięćdziesiątnicy św. Piotr nakłaniał swych słuchaczy, aby obmyli się ze swych grzechów względem Przymierza Zakonu i z grzechu odrzucenia Mesjasza. Wówczas byliby prawdziwymi Izraelitami, naturalnymi gałęziami w korzeniu obietnicy. R2931:4 Chrześcijaństwo, zamiast być odłamem Judaizmu, było właściwym jego rozwinięciem R3194:5 „Ja jestem krzewem winnym, wy jesteście latoroślami” (Jan. 15:5). R3157:4