List św. Pawła do Rzymian 11:32
11:32 Albowiem zamknął je Bóg wszystkie w niedowiarstwo, aby się nad wszystkimi zmiłował.
Komentarz
- Poddał wszystkich
- Uczynił z nich widowisko dla świata, ponieważ mimo iż odpadli oni od Jego łaski na pewien czas, to jednak jako martwy naród będą świadkami dla Jego słowa na całym świecie.[1]
- Odrzucił Izraela jako naród, aby przywrócić ich jako lud do dziedzictwa ziemskich obietnic, jakie zostały dla nich uczynione.[2]
- Dziesięć plemion narodu Izraelskiego odpadło już na siedem stuleci przed czasem rozpoczęcia miłosierdzia dla duchowego Izraela (gdy Jezus przyszedł, aby zginąć, sprawiedliwy za niesprawiedliwych).[3]
- Zamknął Zakonem.[4]
- Aby
- W [[wielu Tysiąclecia. R3078:2, 1270:2
Się nad wszystkimi umiłować – Nad całą ludzkością. R1778:6, 1583:1, 1270:2 Bóg najpierw będzie błogosławił Izraelowi; za pośrednictwem tych, którzy w Izraelu przyjdą z Nim do harmonii, błogosławieństwo obejmie każdy naród. R4594:1, 3078:2 Odrzucenie Izraela nie ma trwałego charakteru – tylko do czasu, gdy zupełna liczba wiernych świętych zostanie wybrana spośród pogan. Boża łaska powróci wówczas do Izraela i całej ziemi. R5495:3 Izrael chętniej powróci do jedności ze swymi własnymi wodzami z przeszłości niż inni; w ten sposób już na początku Tysiąclecia zajmą oni najwybitniejsze miejsce między narodami. F178 Uwalniając każdego z nich od zaślepienia, doprowadzając ich do pełnej znajomości, która nikomu nie pozostawi możliwości usprawiedliwiania się, lecz będzie stanowiła podstawę odpowiedzialności za wybór życia poprzez posłuszeństwo Chrystusowi albo „drugiej śmierci”. R4781:3 Izrael zostanie uwolniony od zaślepienia w które popadli odrzucając Chrystusa, zaś ich przywrócenie będzie znakiem błogosławieństwa dla całego świata. R2213:1 Elizeusz, który przekroczył Jordan, może obrazować starożytnych świętych, wskazując, że błogosławieństwa Nowego Przymierza przyjdą na świat poprzez Żydów od uwielbionego Kościoła. R4758:4 Wzbudzenie „Abrahama, Izaaka, Jakuba i wszystkich świętych proroków” nastąpi do doskonałego stanu ziemskiego. Będą oni rządzić światem, błogosławić go, zaś Izrael będzie pierwszym, który na to zareaguje. R2983:1 Miłosierdzie Boże i Chrystusa za pośrednictwem Kościoła dla cielesnego Izraela i poprzez cielesny Izrael ku błogosławieniu każdego, kto tego pragnie, z wszystkich rodzajów ziemi. R4646:6 Nasz Niebieski Ojciec swym planem zapewnił nie tylko niebiańskie zbawienie wybranemu Kościołowi tego wieku, ale również ogólne zbawienie, które rozpocznie się od Izraela, i obejmie wszystkich. R3066:2 Izrael stanie się przewodnim narodem ziemi, przedstawicielem duchowego Królestwa Bożego; poganie przyjdą i będą współpracować; błogosławieństwo obejmie wszystkie rodzaje ziemi. R2996:2 Boska moc będzie działać w Królestwie Mesjańskim, obejmie „Jakuba” i podniesie ten lud, używając go jako pochodni dla świata. R2882:5 Jedną z wielkich i drogocennych obietnic jest ta, że Izrael według ciała jeszcze otrzyma miłosierdzie i błogosławieństwo poprzez nasze błogosławieństwo (królów i kapłanów Wieku Ewangelii). R2138:1 Mamy mieć udział wraz z Chrystusem w dziele uczynienia przymierza, które obejmie Izrael, a za jego pośrednictwem – cały świat. R4625:4 Nowe Przymierze zostanie zawarte bezpośrednio z tym narodem, jak zostało to przepowiedziane przez proroka Jeremiasza 31:31; „po tych dniach” pieczętowania tego Przymierza przez Wielkiego Pośrednika swoją krwią. R4497:5 Jego dziełem będzie przekazanie na rzecz Nowego Przymierza tej samej „drogocennej krwi”, która w czasie Wieku Ewangelii błogosławiła i pocieszała Kościół. CR59:2 „W owym dniu podniosę upadającą chatkę Dawida i zamuruję jej pęknięcia, i podźwignę ją z ruin, i odbuduję ją jak za dawnych dni, aby posiedli resztki Edomu i wszystkie narody, nad którymi wzywane było moje imię, mówi Pan, który to czyni” (Amosa 9:11-12). HG336:4 Stan ucisku, w którym Żydzi trwali w czasie całego Wieku Ewangelii, był łaską od Boga, przygotowującą ich na błogosławieństwa Królestwa Mesjańskiego. Q357:5 „Gdyż łaskawy będę na nieprawości ich, a grzechów ich nie wspomnę więcej” (Hebr. 8:12). SM368:T Boże miłosierdzie rozciąga się na cielesny Izrael, o którym mówi On, że jest ludem twardego karku, kamiennych serc i buntowniczym, a także na wszystkich tych, którzy nie mieli łask i przywilejów tego narodu. SM533:2 Pan będzie kierował, kontrolował, błogosławił, podnosił i przeprowadzi restytucję wszystkich chętnych i posłusznych, najpierw Żydów, a potem i pogan. OV88:3 Jerozolima ma bramy w każdym kierunku, zaś na nich wypisane są imiona dwunastu pokoleń Izraela. Izrael jest bramą, przez którą błogosławieństwo przyjdzie na ludzkość. R334:1 Przez jednego człowieka, Jezusa Chrystusa. R770:5, 429:3, 363:6 Jednorodzony Syn Boży przybrał naszą ludzką naturę, aby zostać podniesionym do stanu wszelkiej władzy na niebie i na ziemi, aby dokonać zupełnego zbawienia wszystkich dzięki ofierze swego człowieczeństwa. R1583:1 „Piasek na brzegu morza” przedstawia zupełną liczbę ludzkości, jaka ostatecznie osiągnie posłuszeństwo Abrahama, oraz całkowitą ludzką restytucję i Bożą nagrodę życia wiecznego. R2854:1 Sprawiedliwość i mądrość Boża ustanowiły prawo, na mocy którego wszyscy wzięli udział w upadku i karze Adama, oraz które umożliwia zbawienie wszystkich przez jedną ofiarę Chrystusa. R1565:6 Dzięki miłosiernej opatrzności Bożej rozwój rodzaju ludzkiego rozpoczął się dopiero po upadku tak, że każdy członek tego rodzaju może mieć udział w błogosławieństwach odkupienia przez Chrystusa. R1552:1 Jeden Zbawiciel nie mógłby zapewnić wszystkim zbawienia; jednakże w przypadku Adama tylko jedna osoba była na próbie, tylko jedna rozmyślnie zgrzeszyła, a zatem, jedna doskonała istota stanowiła odpowiednia cenę. R770:4 Wszyscy umierają w wyniku niesprawiedliwości Adama. „Łaską Bożą (niezasłużoną przychylnością) zbawieni jesteśmy”. Gdy jeszcze byliśmy wrogami i grzesznikami, Bóg tak nas umiłował, że dał swego Syna, który „za wszystkich śmierci skosztował”. R429:6 Bóg potępił wszystkich poprzez grzech jednego człowieka, aby mógł się zmiłować nad wszystkimi i odkupić wszystkich jedną ofiarą. R363:6