Ewangelia św. Mateusza 18:17

Z Notatki Biblijne
Wersja z dnia 12:44, 26 lis 2015 autorstwa Mariusz (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Mat.|18:17|BG}} {{Komentarz}} *'''A jeśliby ich nie usłuchał''' *# Lecz nie wcześniej.<ref>{{F|289}}, {{Q|104|2}}</ref> *# Do rady tych braci powinni się obaj za...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

18:17 A jeźliby ich nie usłuchał, powiedz zborowi; a jeźliby zboru nie usłuchał, niech ci będzie jako poganin i celnik.

Komentarz

  • A jeśliby ich nie usłuchał
    1. Lecz nie wcześniej.[1]
    2. Do rady tych braci powinni się obaj zastosować.[2]
    3. Jeżeli szkodliwe działania nadal trwają.[3]
    4. W przypadku jednoczesności wystąpienia krzywdy i odmowy do zaprzestania jej dalszego wyrządzania.[4]
    5. Nawet w przypadku, gdy świadkowie się z nami zgadzają, a ten, który nas skrzywdził, nie naprawił swego postępowania, nie mamy prawa wspomnieć o całej sprawie innym.[5]
  • Powiedz
    1. Starsi mogą zorganizować się w Komitet i wydelegować jednego spośród siebie, aby zapoznał się ze sprawą i stwierdził, czy zło nie może zostać naprawione lub zatrzymane.[6]
    2. Fakty, złe czyny lub złe doktryny, a nie złe domysły lub przypuszczenia są podstawą uzasadniającą wyłączenie na gruncie Pisma Świętego.[7]
  • Zborowi
    1. Poświęconym.[8]
    2. Aby cierpliwie wysłuchał określonych, pewnych oskarżeń, o wystarczającym stopniu powagi.[9]
    3. Nie w celu ukarania, ale jako ostateczny środek nagany i uzyskania poprawy.[10]
    4. W obecności oskarżonego.[11]
    5. Jeżeli stwierdzi się, że sprawa jest wystarczająco poważna dla samego skarżącego, kościoła albo prawdy.[12]
    6. W przypadku, gdy sprawa ta przestała już być prywatną i zaczyna dotyczyć całego zboru.[13]
    7. Muszą być przedstawione dowody na to, że rzeczywiście był powód, aby przychodzić z daną sprawą przed zbór, a nie był to tylko efekt ciekawskości.[14]
    8. Aż do tego czasu sprawa ta powinna być dyskutowana tylko w gronie owych świadków, a nie poza nimi.[15]
    9. W stopniu proporcjonalnym do ich świętości nie będą oni pragnąć rozmawiać z kimkolwiek o słabościach lub grzechach innych.[16]
    10. Najpierw należy przedstawić fakty braciom starszym.[17]
    11. Dwaj świadkowie powinni powiedzieć starszym, że mają im pewną sprawę do przedstawienia, ale nie powinni podnosić żadnych oskarżeń.[18]
    12. Starsi powinni zwołać specjalne spotkanie, aby poinformować zbór o całej sprawie, a zbór powinien wypowiedzieć się, kiedy chce takie spotkanie zorganizować, aby rozważyć sprawę.[19]
    13. Aby jedna strona przedstawiła swój problem, a druga aby mogła odpowiedzieć.[20]
    14. Na każdym etapie postępowania niedopuszczalne jest używanie niegrzecznych słów.[21]
    15. Rzeczowym jest przypuszczać, że głos zboru w takiej sprawie będzie kierowany w nadprzyrodzony sposób, aby zatriumfowały prawda i sprawiedliwość.[22]
    16. Decyzja zboru w danej kwestii jest ostateczna, wiążąca dla obu stron.[23]
  • A jeśliby zboru nie usłuchał
    1. Nie zacznie pokutować i nie naprawi swego postępowania.[24]
    2. To jest najwyższa instancja. Bracia nie powinni sądzić się z braćmi przed sądami świeckimi, bez względu na to, jak bardzo będzie się czuła dotknięta jedna ze stron.[25]
    3. Jeżeli którykolwiek z nich nadal będzie miał wątpliwości co do sprawiedliwości w danej sprawie, z pewnością otrzyma błogosławieństwo okazując pełną i płynącą z serca zgodę na rozrządzenia Pana.[26]
    4. O ile tylko to możliwe, głos zboru powinien być jednomyślny, bezstronny.[27]
    5. Wprowadzanie w życie dyscypliny nie jest jedynie rolą starszych, ale całego zboru.[28]
    6. Rada zboru nie może być związana z żadną karą.[29]
  • Niech będzie dla ciebie
    1. Wykonywanie wyroków sądu zborowego leży w rękach każdego członka zboru z osobna; każdy musi rozważyć sprawiedliwość wyroku sam dla siebie.[30]
  • Jak poganin
    1. W tym sensie, że nie możemy mieć z nim więcej chrześcijańskiej społeczności.[31]
    2. Poganina traktować należy sprawiedliwie, uprzejmie, przejawiając miłość pełną miłosierdzia, lecz nie miłość należną bratu w Chrystusie.[32]
    3. Pozbawiony towarzystwa religijnego i przyjacielskiego, lecz nie poza twoją miłością, troską i chęcią pomocy. (Rzym. 12:19,20) [33]
    4. Nie zakazujcie im uczestnictwa w nabożeństwach. Najwięcej, co możecie zrobić, to pozbawić ich swej społeczności, zaprzestać odwiedzać ich domy; nie zapraszajcie ich także do siebie ani nie powierzajcie im jakiejkolwiek funkcji do pełnienia w zborze.[34]
    5. Aby podtrzymywanie przez nas społeczności nie spowodowało, że przeciwstawimy się prawdzie i zaczniemy sprzyjać błędowi, a poprzez to staniemy się współuczestnikami zła, jakie się dzieje.[35]
    6. Celem nie jest ukaranie go, ale doprowadzenie do pokuty i poprawy.[36]
  • I celnik
    1. Jest ciągle bratem, ale w nie najlepszej pozycji.[37]
    2. Pozbawiony wszelkich i jakichkolwiek oznak braterstwa.[38]
    3. Nie należy powierzać mu jakichkolwiek funkcji i zaszczytów w kościele.[39]
    4. Nie należy prosić go do modlitwy.[40]
    5. Należy wykluczyć go z obchodzenia Pamiątki Śmierci naszego Pana.[41]
    6. Należy go traktować w uprzejmy, życzliwy sposób, w jaki traktowalibyśmy każdego celnika lub poganina, powstrzymując się jednak od okazywania mu szczególnych pozdrowień, udostępniania praw i sposobności głosowania, jakie należą się tylko członkom zboru i kościoła.[42]
    7. Nie wolno się o takim ostro wyrażać nawet po odseparowaniu go od siebie, tak samo jak nie można wymyślać i lżyć pogan i celników.[43]
    8. Nie można takiego szanować tak samo jak szacownego człowieka ze świata.[44]
    9. Nie można go ranić lub w jakikolwiek sposób traktować niemiło.[45]
    10. Ma być wyłączony ze społeczności aż do chwili, gdy dostrzeże swój błąd i naprawi go, na miarę swych możliwości.[46]
    11. Należy pamiętać, aby o nikim źle nie mówić. – Tyt. 3:2 [47]
    12. Należy rozróżnić konieczność unikania oraz niepowierzanie zaszczytnych funkcji w zborze od zupełnie innej kwestii, jaką jest wyłączenie i wycięcie z Ciała Chrystusowego, z Kościoła.[48]
    13. Zupełnie odseparowanie od Kościoła. Dopóki nie dokona on zupełnej poprawy, Kościół powinien się go zupełnie wyrzec.[49]

Przypisy

  1. F-289, Q-104.2
  2. {R|5134|3}}, F-289
  3. R-4985:2, R-5134:3
  4. R-5782:5
  5. R-3030:3
  6. Q-479.4
  7. R-3035:5
  8. R-2666:3
  9. R-4985:4
  10. R-3744:6
  11. F-415, <R|4985|4}}, R-4281:5
  12. F-291, F-292, F-415
  13. Q-479.4
  14. R-4985:3
  15. R-5409:2
  16. F-292
  17. F-289
  18. R-4985:2
  19. R-4985:2
  20. R-4985:4
  21. R-4985:4
  22. R-2666:4
  23. R-5134:3, R-4985:3
  24. F-290
  25. R-2666:4
  26. R-2666:4
  27. R-4985:4
  28. F-289, Q-479.3
  29. R-4985:4, F-290
  30. F-292
  31. R-1663:5
  32. R-1255:4
  33. R-3801:3
  34. R-5954:3
  35. R-1255:1
  36. F-290
  37. R-4985:5
  38. F-290
  39. R-5782:5, R-5134:3, R-4985:5
  40. R-4985:5
  41. F-474
  42. R-3745:3
  43. F-290
  44. R-1663:5
  45. F-303, R-5134:3, R-4985:5
  46. F-293
  47. F-290
  48. R-4318:4
  49. R-5275:1