1 Księga Mojżeszowa - rozdział 18

Z Notatki Biblijne
Wersja z dnia 22:24, 5 sie 2015 autorstwa Łukasz (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Szablon:Nawigacja 18:1 Potem ukazał mu się Pan w równinie Mamre, a on siedział we drzwiach namiotu swego, gdy był najgorętszy dzień.

Komentarz

  • Pan – Nie Jahwe, ale Jego Posłannik, Słowo (Logos) w postaci człowieka, gdyż mamy wyraźną informację w 2 Mojż. 3:2, że ten, kto reprezentował Jahwe i używał Jego najdostojniejszego imienia „Jam Jest”, był Aniołem, posłańcem Pańskim – Jahwe[1]
  • Ukazał mu się – Na chwilę przyjął postać człowieka, a co różni się bardzo od tego, gdy po pierwszym swym przyjściu, Słowo stało się ciałemJan 1:14[2]

Przypisy

  1. E-43, E-46, E-94, E-103
  2. R-3946:60, R-3947:60

18:2 A podniósłszy oczy swe, obaczył, a oto trzej mężowie stanęli przeciw niemu; i ujrzawszy je, wybieżał przeciwko nim ze drzwi namiotu, i pokłonił się do ziemi.

Komentarz

  • Trzej mężowieLogos tj. Słowo i dwaj aniołowie w ludzkiej postaci[1]
  • I pokłonił się – Wyraz hebrajski: Szachah [H7812] znaczy, nachylić się, skłonić się, oddawać pokłon, oddał pokłon. Jest rzeczą właściwą czcić tych, co są w harmonii z Bogiem[2]

Przypisy

  1. A-183, B-127, E-94, E-105
  2. E-73

1 Księga Mojżeszowa 18:3 1 Księga Mojżeszowa 18:4 1 Księga Mojżeszowa 18:5 1 Księga Mojżeszowa 18:6 1 Księga Mojżeszowa 18:7 18:8 Wziął też masła i mleka, i cielę, które był nagotował, i postawił przed nie, a sam stał przy nich pod drzewem; i jedli.

Komentarz

  • I jedliHebr. 13:213:2 Nie zapominajcie ochoty ku gościom; albowiem przez tę niektórzy nie wiedząc, Anioły za goście przyjmowali. [1]

Przypisy

  1. R-3945:59, R-3946:59

1 Księga Mojżeszowa 18:9 1 Księga Mojżeszowa 18:10 1 Księga Mojżeszowa 18:11 18:12 I roześmiała się Sara sama w sobie, mówiąc: Gdym się zestarzała, rozkoszy zażywać będę; i pan mój zestarzał się.

Komentarz

  • Roześmiała się:
    1. Imię Izaak znaczy „śmiejący się" i wyobraża wielką radość, która ma nastąpić przez pozafiguralnego Izaaka[1]
    2. To imię także symbolizuje radowania się Kościoła w teraźniejszym czasie. Gal. 4:28My tedy bracia tak jak Izaak, jesteśmy dziatkami obietnicy[2]

Przypisy

  1. R-2966:72
  2. R-2860:263, R-2861:263

1 Księga Mojżeszowa 18:13 1 Księga Mojżeszowa 18:14 1 Księga Mojżeszowa 18:15 1 Księga Mojżeszowa 18:16 18:17 Tedy rzekł Pan: Izali ja zataję przed Abrahamem, co mam uczynić?

Komentarz

  • Izali zataję przed Abrahamem:
    1. Moim przyjacielem. Jan 15:1515:15 Jużci was dalej nie będę zwał sługami; bo sługa nie wie, co czyni pan jego; leczem was nazwał przyjaciółmi, bo wszystko, comkolwiek słyszał od Ojca mego, oznajmiłem wam. [1]
    2. Amos 3:73:7 Zaiste nic nie czyni panujący Pan, chyba żeby objawił tajemnice swoję sługom swoim, prorokom. [2]

Przypisy

  1. R-2208:256, R-2209:256
  2. B-22

18:18 Ponieważ Abraham pewnie rozmnożon będzie w lud wielki i możny, a w nim będą ubłogosławione wszystkie narody ziemi.

Komentarz

  • Wszystkie narody – Nie tylko naród Żydowski[1]
  • Będą błogosławione – We właściwym czasie[2]

Przypisy

  1. A-58
  2. E-22, E-23

18:19 Znam go bowiem; przetoż przykaże synom swoim, i domowi swemu po sobie, aby strzegli drogi Pańskiej, i czynili sprawiedliwość i sąd; aby przywiódł Pan na Abrahama, co mu powiedział.

Komentarz

  • Znam go bowiem – Dałem mu się poznać, uczyniłem z nim przymierze[1]

Przypisy

  1. R-3946:60, R-3947:60

1 Księga Mojżeszowa 18:20 18:21 Zstąpię teraz, a obaczę, jeźli się według krzyku tego, który mię doszedł, do końca sprawują; a jeźliż nie, abym się wżdy dowiedział.

Komentarz

  • Abym się dowiedział – Wyrażenie to jest wysłowione takim językiem, aby ludzie zrozumieli, że Bogu wiadome są wszystkie sprawy ludzkie[1]

Przypisy

  1. R-3946:60, R-3947:60

1 Księga Mojżeszowa 18:22 18:23 I przystąpił Abraham, i rzekł: Izali też zatracisz sprawiedliwego z niezbożnym?

Komentarz

  • I zstąpił Abraham – Nie cieszył się z mającej nastąpić zagłady niepobożnych sąsiadów, ale okazał ducha litości i starał się pośredniczyć[1]
  • Sprawiedliwego – Wstawienie się Abrahama było za sprawiedliwymi a nie za złymi[2]

Przypisy

  1. R-3946:60, R-3947:60, R-3947:61
  2. R-3948:62

1 Księga Mojżeszowa 18:24 18:25 Niech to nie będzie u ciebie, abyś uczynić miał rzecz takową, i zabił sprawiedliwego z niezbożnym, a żeby był sprawiedliwy, jako niezbożny. Niech to nie będzie u ciebie. Izali Sędzia wszystkiej ziemi nie uczyni sprawiedliwości?

Komentarz

  • Nie uczyni sprawiedliwości? – Jakoby powiedział: Panie okaż mi jak to może być sprawiedliwe[1]

Przypisy

  1. R-3947:61

1 Księga Mojżeszowa 18:26 1 Księga Mojżeszowa 18:27 1 Księga Mojżeszowa 18:28 1 Księga Mojżeszowa 18:29 1 Księga Mojżeszowa 18:30 1 Księga Mojżeszowa 18:31 18:32 Nad to rzekł Abraham: Proszę niech się nie gniewa Pan mój, że jeszcze raz tylko przemówię: A jeźliby się ich tam znalazło dziesięć? Tedy rzekł Pan: Nie wytracę i dla tych dziesięciu.

Komentarz

  • A jeśliby znalazło się 10Abraham przekonał się, że w każdym razie Pan nie był mniej dobroczynny od niego. Błogosławieni miłosierni. W końcu przekonał się, że Pan Bóg zachował tylko sprawiedliwego i dla niego zbawi także i tych, których zatracił. Izaj. 55:955:9 Ale jako wyższe są niebiosa niż ziemia, tak przewyższają drogi moje drogi wasze, a myśli moje myśli wasze. [1]

Przypisy

  1. R-3947:61

1 Księga Mojżeszowa 18:33


Szablon:Nawigacja