Ewangelia św. Mateusza 5:22
5:22 Ale ja wam powiadam: Iż każdy, kto się gniewa na brata swego bez przyczyny, będzie winien sądu; a ktokolwiek rzecze bratu swemu: Racha; będzie winien rady, a ktokolwiek rzecze: Błaźnie! będzie winien ognia piekielnego.
Komentarz
- A ja wam powiadam
- Jezus, który rozumie doskonałość Boskiego Prawa i pełnię, z jaką zostanie ono sprecyzowane i narzucone w Tysiącleciu.[1]
- Że nie tylko uczynki, ale i myśli muszą być wzięte pod uwagę.[2]
- Kto się gniewa
- Okazując tym samym nieposłuszeństwo wobec ducha przykazania „Nie zabijaj”.[3]
- W sercu, niewymownie.[4]
- Nienawiść jest mordem, oszczerstwo jest zamachem, a zniesławienie dobrego imienia sąsiada jest rabunkiem i grabieżą.[5]
- Dla poświęconego Panu nawet najmniejsza złość byłaby sprawą nie na miejscu.[6]
- Złośliwy gniew i ubliżanie w Nowym Przymierzu uznane są za naruszające Boskie Prawo.[7]
- Pójdzie
- Pod sąd
- Sędziów; sąd składający się z siedmiu (niektórzy mówią, że dwudziestu trzech) mężów, upoważnionych do sądzenia niektórych rodzajów przestępstw.[11]
- I przywrócę ci twoich sędziów, jak niegdyś. – Izaj. 1:26 [12]
- Bratu swemu: Racha
- Przed Radą Najwyższą
- Wysoka Rada Sanhedrynu, składająca się z siedemdziesięciu jeden mężów, najwyższy sąd żydowski zajmujący się najpoważniejszymi przestępstwami; obraz sędziów Królestwa Tysiąclecia.[16]
- Głupcze
- Moralny degeneracie.[17]
- Nikczemny odstępco.[18]
- Jeżeli – pomijając Biblię – dochodzi się do wniosku, który inni uważają za zupełnie nielogiczny, wówczas nie powinno się myśleć ani mówić o innych jako o głupcach, ale winno się pamiętać, że cała obecna wiedza jest niekompletna i nasze zabiegi rozumowania na dzień dzisiejszy są równie niedoskonałe.[19]
- Pójdzie w ogień piekielny
- Ogień Gehenny. Ciała szczególnie odrażających przestępców wraz ze śmieciami z Jeruzalem były palone z wykorzystaniem siarki w Dolinie Hinnom lub Gehenny, sąsiadującej z miastem. Nic żywego nigdy nie było wtrącone do Gehenny. Żydzi mieli zakaz znęcania się nad jakimkolwiek stworzeniem; Gehenna jest zatem obrazem Drugiej Śmierci.[20]
- Ciała zmarłych były wtrącane do doliny wraz z brudem i nieczystościami miasta, ponieważ, w mniemaniu ludzi, zmarli nie mieli nadziei na zmartwychwstanie – grób był dla ludzi symbolem zmartwychwstania.[21]
- Zniszczenie w Gehennie ciała zmarłego obrazowało utratę nadziei na przyszłe życie przez zmartwychwstanie.[22]
- Celem palenia w Gehennie było utrwalenie ludziom wyobrażenia o zbrodni i zbrodniarzach, jako czymś wstrętnym i obrzydliwym i oznaczało, że winny był beznadziejnym przypadkiem.[23]
- Jeżeli czyjaś złość była powodem, aby nazwać brata w Chrystusie „głupcem”, oznaczałoby to, że jest on poważnie zagrożony drugą śmiercią – Gehenną.[24]
- Pozaobrazowa Gehenna za murami Nowego Jeruzalem – druga śmierć niszcząca odpady i śmieci ludzkości, które odmówią Boskiej łaski.
Przypisy
- ↑ R-2602:1
- ↑ HG-304
- ↑ R-2601:6
- ↑ R-4558:6
- ↑ R-2444:6
- ↑ R-5007:4
- ↑ R-2601:6, R-2249:2
- ↑ R-2601:5
- ↑ HG-304
- ↑ R-3254:1
- ↑ R-2601:5
- ↑ A-294
- ↑ R-2601:5
- ↑ R-4558:6
- ↑ R-3595:4
- ↑ R-2601:5, R-4558:6
- ↑ R-4558:6
- ↑ HG-304
- ↑ R-1815:4
- ↑ R-2601:2–6, R-5007:4, R-4558:6; Szablon:OV; HG-304; NS840-1-{{{3}}}
- ↑ HG-304
- ↑ R-2601:6
- ↑ R-2601:6
- ↑ R-5007:4