Ewangelia św. Mateusza 17:3
17:3 A oto ukazali się im Mojżesz i Elijasz, z nim rozmawiający.
Komentarz
- I oto ukazali się im
- Była to tylko wizja, ponieważ Chrystus jest pierwiastkiem tych, którzy zasnęli, a ani Mojżesz, ani Eliasz, jak do tej pory, nie stali się doskonałymi.[1]
- Promieniejący, ale o wiele mniej niż Jezus.[2]
- Wiekom Żydowskiemu i Ewangelii była przypisana pewna cześć i chwała, ale w osobie Jezusa, reprezentującego Wiek Tysiąclecia, pokazana została jeszcze większa chwała.[3]
- Figura była wspaniała; rzeczywistość przechodzi wszelkie wyobrażenie pod względem chwały.[4]
- Mojżesz
- Figura Mojżesza, przedstawia dyspensację Mojżeszową, Zakonu lub zwycięzców wieku Żydowskiego.[5]
- Zostali oni rozpoznani, ponieważ Jezus albo używał ich imion w rozmowie z nimi, albo powiedział apostołom, kim oni byli, kiedy już schodzili z góry.[6]
- Mojżesz mówił o cierpieniach Chrystusowych we wszystkich postanowieniach Zakonu i w jego ofiarach.[7]
- Był pośrednikiem, przedstawicielem Izraela, wobec czego dobrze reprezentuje go w tym obrazie.[8]
- I Eliasz
- Figura Eliasza, przedstawia dyspensację chrześcijańską, wiek Ewangelii lub zwycięzców Wieku Ewangelii, Kościół.[9]
- Przedstawiający proroków, którzy głosili nie tylko mającą nadejść chwałę, ale także cierpienia, jakie miały ją poprzedzać.[10]
- Zarówno Mojżesz, jak i Eliasz pościli przez 40 dni, tak samo jak Jezus, pokazując, że byli zjednoczeni razem z nim w nadzwyczajnym oddaniu niebieskiemu Ojcu.[11]
- Zarówno Mojżesz, jak i Eliasz odeszli z ziemskiej sceny w szczególnych okolicznościach, ale mimo to, jesteśmy przekonani, że obaj nie żyją. (5 Mojż. 34:5, Hebr. 11:13) [12]
- Ani Mojżesz, ani Eliasz nie poszli do nieba.[13]
- Mojżesz i Eliasz przedstawiają dwie klasy, które będą brać wraz z Chrystusem udział w jego mesjańskiej chwale w czasie Królestwa.[14]
- Którzy z nim rozmawiali
- Obie dyspensacje mówią o ofiarach i cierpieniach Chrystusa oraz o mającej potem nastąpić chwale.[15]
- Rozmowa, jaka się odbyła podczas tej wizji, potwierdziła jego słowa, że poniesie śmierć męczeńską w Jerozolimie.[16]
- Prawdopodobnie w czasie, gdy uczniowie spali (Łuk. 9:32), bez wątpienia dla dodania Mu otuchy.[17]
- Była to wizja niebiańskiego Królestwa, gdzie Mojżesz przedstawia jedną klasę, Eliasz drugą, a Jezus jeszcze inną.[18]
- Mojżesz i Eliasz przedstawiali dwie klasy związane z Panem w chwale jego królestwa, które stanowić będą ziemską i duchową fazę królestwa – ziemską pokazaną w Mojżeszu, oraz duchową przedstawioną w Eliaszu.[19]
- Uwielbiony Jezus stał pomiędzy klasą Mojżesza, powołaną wcześniej, a klasą Eliasza, której powołanie właśnie się rozpoczęło.[20]
Przypisy
- ↑ F-676, Q-761.3, Q-713.1, R-2288:6
- ↑ R-5121:2, R-3345:2
- ↑ R-3345:6
- ↑ R-1323:2
- ↑ B-255, B-20, F-677, R-5772:4, R-5121:4, R-3794:3, R-3790:6, R-3345:5, R-2659:4, R-2289:1, R-2288:6, R-1761:2
- ↑ Q-807.2
- ↑ R-2659:3
- ↑ Q-260.1
- ↑ B-255, B-20, F-677, R-5772:4, R-5121:4, R-3345:5, R-2289:1
- ↑ R-2659:3
- ↑ R-3794:3
- ↑ Q-761.3
- ↑ R-5333:5
- ↑ R-5333:5
- ↑ B-255
- ↑ R-3345:5, R-2659:3, R-2289:1
- ↑ R-1761:5
- ↑ HG-205
- ↑ R-1761:2, R-559:4
- ↑ R-5121:5