List do Hebrajczyków 6:6
6:6 Gdyby odpadli, aby się zaś odnowili ku pokucie, jako ci, którzy sobie znowu krzyżują Syna Bożego i jawnie go sromocą.
Komentarz
- Gdy
- Co wskazuje na możliwość odpadnięcia chrześcijan od Boskiej łaski.[1]
- Odpadli
- Gdy wówczas odpadną (przekład Revised Version).[2]
- Odpadnięcie od łaski.[3]
- W grzech.[4]
- Umyślnie i trwale odpaść od prawości.[5]
- Z ich stanu ofiarujących kapłanów do umyślnego grzechu – utracić nowe życie, spłodzone w nich.[6]
- Odrzucić prawdę od jej zupełnych podstaw.[7]
- Wyrzec się Pana.[8]
- Zaprzeczyć samym podstawom Bożej łaski – okupowej ofierze Jezusa.[9]
- Popełnili oni grzech na śmierć – 1 Jana 5:16 – drugą śmierć, z której nie będzie podniesienia.[10]
- Tacy budują charakter lub wolę tak daleką od harmonii z Bogiem i sprawiedliwością, że nadawać się będzie tylko do zniszczenia.[11]
- Trwając w wędrówce według ciała, a nie według ducha.[12]
- Moralne cofanie się. Popadanie w grzeszne praktyki, czynienie miejsca na grzech, zaprzestanie oporu względem przeciwnika i jego działaniom.[13]
- Umyślny grzech, apostazja po stronie tych, którzy cieszyli się przywilejami poświęconych wierzących.[14]
- Umyślnie odrzucają Bożą łaskę, czy to przez otwarty grzech, czy to przez zaprzeczenie wartościom krwi przymierza – Hebr. 10:29. [15]
- Umyślni grzesznicy przeciw pełnemu światłu i poznaniu.[16]
- Ich grzech jest umyślny, w innym przypadku nazywany jest bluźnierstwem przeciwko duchowi – Mat. 12:31. [17]
- Alternatywa w stosunku do kroczenia do doskonałości.[18]
- Jeżeli popełnilibyśmy błąd w naszym przymierzu ofiary, wówczas stracilibyśmy absolutnie wszystko.[19]
- Umyta świnia znów się tarza w błocie – 2 Piotra 2:22. [20]
- Losem takich będzie zniszczenie – druga śmierć. [21]
- Jeżeli odpadną ci, których duchowe życie było kiedyś pokarmem dla nas samych, wówczas my sami powinniśmy przyswajać sobie ducha prawdy.[22]
- Nie jako wyraz niewiedzy lub słabości.[23]
- Lecz nie jako czasowo pokonani przez słabości ciała.[24]
- Prawdopodobnie, nielicznych spotka druga śmierć.[25]
- Powtórnie odnowić
- Odrodzić.[26]
- Nakłonić ich do pokuty.[27]
- Nigdy nie będą mogli zostać odzyskani.[28]
- W sprawiedliwości i świętości.[29]
- Źle wykorzystali swój udział w wielkim „okupie za wszystkich”.[30]
- Fakt, że imiona tych, którzy niegdyś zostali zapisani w niebie – Hebr. 12:23 mogą zostać wymazane – Obj. 3:5, jest oczywisty.[31]
- Nie byłoby stosowne, aby Bóg okazał swe miłosierdzie względem tych, którzy po jasnym poznaniu prawdy umyślnie, dobrowolnie i z aprobatą lubują się w grzechu.[32]
- Pismo Święte obfituje w ostrzeżenia przed ukaraniem śmiercią po raz drugi, po tym uwolnieniu od pierwszej śmierci, czy to w sposób przypisany czy rzeczywisty.[33]
- Bóg nie będzie miał nic więcej dla nas, nasza pogarda dla Jego miłosierdzia oznaczać będzie, że umrzemy drugą śmiercią.[34]
- Do nas należy znajomość wypełnienia się tych zapisów Pisma Świętego, oraz unikanie wszelkiej społeczności z takimi bezowocnymi uczynkami ciemności.[35]
- Chociaż Pańska decyzja odnośnie większości Kościoła nie będzie objawiona aż do czasu „żniwa”, to jednak apostoł wspomina tutaj o przypadkach wyjątkowych.[36]
- Nie ma to zastosowania do wielu w czasach Starego Testamentu, prawdopodobnie do nikogo.[37]
- Pismo Święte nie wylicza wyłącznych warunków, dla których ktokolwiek mógłby umrzeć drugą śmiercią; zostanie ona wykonana na niektórych w czasie wieku Tysiąclecia.[38]
- Do pokuty
- Na właściwą drogę.[39]
- Przez doprowadzenie do pokuty.[40]
- Ponieważ Chrystus nie zapłacił okupu za nasze umyślne grzechy.[41]
- W przypadku zbyt stwardniałych serc nie jest możliwa pokuta.[42]
- Duchowa pycha niesie ze sobą ogromne niebezpieczeństwo, ponieważ trwanie w niej z pewnością skończy się drugą śmiercią.[43]
- Umyślne, celowe przestępstwa nie mogą być przebaczone, lecz muszą być odpokutowane – jeżeli zostały popełnione przeciwko pełni światła, wówczas kara nie może być inna jak druga śmierć.[44]
- Smutek w przypadku grzechu i pragnienie powrotu do Bożej łaski są dowodami na to, że nie został popełniony grzech na śmierć, który nie może być odnowiony ku pokucie.[45]
- Oni sami ponownie krzyżują
- Ci, którzy umyślnie grzeszą i traktują jako pospolitą drogocenną krew przymierza, którą byli uświęceni (odłączeni) Hebr. 10:29. [46]
- Ci, którzy cieszyli się pełnią sposobności w czasie obecnego Wieku Ewangelii i umyślnie odrzucili Chrystusa; w stosunku do takich nie możemy spodziewać się, że otrzymają kolejną szansę, aby Go odrzucić i ukrzyżować.[47]
- Którzy przez otwarte wyznanie zostali naznaczeni jako synowie Boży i przedstawiciele Chrystusa na świecie.[48]
- Bo jeśli otrzymawszy poznanie prawdy, rozmyślnie grzeszymy, nie ma już dla nas ofiary za grzechy – Hebr. 10:26. [49]
- Syna Bożego
- Co zostało pokazane w dwukrotnym uderzeniu skały przez Mojżesza.[50]
- Pierwsze uderzenie skały wskazywało na ukrzyżowanie naszego Pana, zaś drugie uderzenie skały wskazuje na ponowne krzyżowanie Syna Bożego i wystawianie Go na urągowisko.[51]
- Dla pocieszenia tych, którzy mogą mieć wrażenie, że uczynili coś znacznie gorszego niż Mojżesz lub wykazali się mniejszą dbałością w oddawaniu Panu czci, możemy wskazać, że kara w tym przypadku była tak ostra, ponieważ była częścią typu.[52]
- Urągowisko
- Wskazuje na ten sam stan serca, który charakteryzował Żydów względem Jezusa, gdy był z nimi.[53]
- Ponieważ Go wyznali i mieli jasne wskazówki w tym przedmiocie, są oni uznawani za winnych zignorowania Baranka Bożego, który gładzi grzech świata.[54]
- Niektórzy ze zdeklarowanych naśladowców Jezusa, którzy zaprzeczają lub ignorują wartość pierwotnej ofiary, zaprzeczają krwi, która ich kupiła, uznawani są za tych, którzy popełnili grzech na śmierć.[55]
- Uderzenie skały przez Mojżesza przedstawiało publiczne, otwarte odrzucenie Jezusa i Jego nauki, oraz Jego sprawy.[56]
- Wyrzuty sumienia Judasza przywiodły go nie do odnowienia lub zreformowania życia, lecz do samozniszczenia.[57]
- Skoro poznanie i przestępstwo Adama zostało sprawiedliwie ukarane śmiercią, to poznanie i grzech Judasza nie mogło sprowadzić na niego niczego innego, jak drugą śmierć.[58]
Przypisy
- ↑ R-1698:3, R-624:4
- ↑ R-5293:2
- ↑ R-1459:1, F-368
- ↑ F-167
- ↑ R-2099:5, R-1178:5, F-167, F-368
- ↑ T-40, A-196, F-166, SM-773
- ↑ R-567:1
- ↑ Q-653.1
- ↑ R-5684:4, R-5315:2, R-1459:4, R-1250:3
- ↑ R-5100:5, R-3260:3, R-2707:1, R-1459:1, Szablon:CR, SM-515
- ↑ R-3674:1
- ↑ R-3034:1
- ↑ SM-773
- ↑ R-4908:5, R-1962:2, R-1250:3, R-44:1
- ↑ R-724:6, R-5391:2, R-4835:2, R-4435:1, R-3202:1, R-2698:1, F-302
- ↑ R-5100:5, R-1250:1
- ↑ R-5293:2
- ↑ R-78:2
- ↑ R-5818:3
- ↑ F-302, R-2099:5, R-260:6, Q-653.1, SM-715, NS382-4-{{{3}}}
- ↑ Q-641.1, R-5315:5, R-4921:1, R-3995:6, R-891:6
- ↑ R-3250:6
- ↑ R-3756:6, R-2658:2, R-1699:1, R-1250:1, F-167
- ↑ R-3202:1, R-260:6, F-167, F-368
- ↑ R-2942:2, R-1250:4, R-875:6, R-281:1, R-253:2, R-44:1
- ↑ R-1459:1
- ↑ R-383:5
- ↑ R-4628:3, R-2707:1, R-872:2
- ↑ R-1426:2, R-5093:4, R-4908:5, R-3674:1
- ↑ R-4908:5, R-5093:4, R-5041:2, R-1962:2, R-253:2, F-167, Q-641.1, Q-653.1
- ↑ R-694:6
- ↑ R-3260:3
- ↑ R-1442:4
- ↑ R-5641:2
- ↑ F-630
- ↑ R-2430:4
- ↑ R-3725:3
- ↑ R-5684:4, R-5896:2, R-383:5
- ↑ R-3543:5
- ↑ R-1250:1
- ↑ F-167, R-1250:1
- ↑ R-5452:5
- ↑ R-5957:5, R-567:2
- ↑ R-2658:2, R-5896:2, R-4835:2, R-1736:4, R-1699:1, Q-653.1
- ↑ {{R|2612|3]], R-1985:3, R-1694:1, R-1483:1, R-1249:1
- ↑ R-4909:3, R-1951:5, Q-25.1, SM-358
- ↑ R-2051:6, Q-641.1
- ↑ R-567:1
- ↑ R-2698:1, R-4908:5, R-1962:2, F-302, F-368
- ↑ R-4058:1, R-5957:5, R-5333:3, R-5315:5, R-3077:4
- ↑ R-5957:5
- ↑ R-5957:5
- ↑ R-3756:6
- ↑ R-567:1
- ↑ R-3077:4, F-302
- ↑ R-5957:5
- ↑ R-4907:5, R-2283:6
- ↑ R-3127:4