List do Hebrajczyków 6:17
6:17 Dlatego też Bóg chcąc dostatecznie okazać dziedzicom obietnicy nieodmienność rady swojej, uczynił na to przysięgę,
Komentarz
- Również
- W tej sprawie.[1]
- Chcąc
- Wyraźniej
- O ileż bardziej przekonująca jest Boża przysięga, upewniająca, niezmieniająca tego podstawowego przymierza zawartego z Abrahamem, utwierdzając nas w przekonaniu, że ostatecznie cała ludzkość otrzyma błogosławieństwo, które zostanie dane za naszym pośrednictwem.[4]
- Dziedzicom obietnicy
- Nasz Pan Jezus i wierni członkowie Jego poświęconego ludu w czasie Wieku Ewangelii.[5]
- Pokłosie Żniwa[6]
- Słowa apostoła wskazują, że Boża obietnica była przeznaczona bardziej dla nas, dla naszego pocieszenia, aniżeli dla Abrahama.[7]
- Pokłosie Żniwa [[R|388|3}}, NS529-3-{{{3}}}</ref>
- Chrześcijanin, który nie jest w stanie w sposób rozumny przywołać w pamięci tego przymierza potwierdzonego obietnicą, najwyraźniej wykazuje braki informacji niezbędnych dla swego duchowego wzrostu.[8]
- Pokłosie Żniwa[9]
- Niewzruszoności
- Swego postanowienia
- Celu.[12]
- Swego planu.[13], Pokłosie Żniwa[14]
- Przymierze Abrahamowe polegające na tym, że wszystkie rodzaje ziemi będą błogosławione w nasieniu Abrahama, Chrystusie.[15]; Pokłosie Żniwa[16]
- Poręczył
- Z greckiego mesiteuo, co znaczy „być lub działać jako pośrednik, interweniować (jako arbiter)”.[17]
- Zamiast zapieczętować przymierze, zamiast zatwierdzać go krwią przez pośrednika.[18]
- Je
- Obietnicę.[19]
- Przysięgą
- Została ona dana przez Wszechmocnego. Bóg chciał, abyśmy wiedzieli, że On się zobowiązał.[20]
- Bóg nie mógł przysiąc na nikogo większego, więc przysiągł na siebie samego.[21]
- Działając z miejsca, które mogłoby być zajęte przez pośrednika, gdyby były tam warunki obustronnie wiążące Wszechmocnego i niektórych z jego ludu.[22]
- Ponieważ było ono bezwarunkowe, Przymierze Abrahamowe nie miało pośrednika ani nie musiało być zapieczętowane krwią. Bóg zapieczętował je swą przysięgą.[23]
- Boża przysięga potwierdzająca Jego słowo posłużyła do ratyfikowania przymierza, uczynienia go wiążącym, umocnienia go.[24]
- Aby ludzka słabość i niewiara nie zwątpiły w Boskie słowo, Bóg zniżył się i uczynił swą obietnicę przymierzem w sposób najbardziej wiążący i autorytatywny z możliwych. Potwierdził swą obietnicę przysięgą.[25]
- Nie można powstrzymać się od podziwu nad tym zniżeniem się wielkiego Stworzyciela, który pochylił się nad swym upadłym stworzeniem, aby dać mu swą przysięgę.<ref?SM-528, Pokłosie Żniwa[26]
- Przymierze zostało potwierdzone trzy razy Abrahamowi za pomocą przysięgi, ponowione Izaakowi, a następnie Jakubowi.[27]
- Kościół to dzieci obietnicy.[28]
Przypisy
- ↑ R-4496:5
- ↑ R-4496:5
- ↑ Szablon:CR
- ↑ R-4496:5, R-3946:4
- ↑ SM-529
- ↑ R-388:6, R-442:2, NS529-5-{{{3}}}
- ↑ SM-528, R-4496:5
- ↑ SM-529
- ↑ R-389:1, R-442:2
- ↑ R-4496:5
- ↑ R-5163:5, Szablon:OV, SM-533
- ↑ R-4496:5
- ↑ SM-528
- ↑ R-388:5, NS529-3-{{{3}}}
- ↑ R-2210:1, SM-530
- ↑ R-389:2, NS530-1-{{{3}}}
- ↑ Q-186.3, R-4682:4
- ↑ Q-191.5
- ↑ R-4496:5
- ↑ R-2127:4
- ↑ R-48:5
- ↑ R-4682:1, R-4681:3, Q-185.2, Q-186.2
- ↑ R-5227:1, R-4682:1, R-4496:5, Q-186.2
- ↑ R-4682:1, Q-186.2, Q-191.5
- ↑ R-4496:3
- ↑ R-388:5, R-442:1, NS529-4-{{{3}}}
- ↑ R-4496:3, R-5913:2, R-2210:1
- ↑ R-5300:5, R-4367:4