Ewangelia św. Mateusza 21:12
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
21:12 Tedy wszedł Jezus do kościoła Bożego, i wygnał wszystkie sprzedawające i kupujące w kościele, a stoły tych, co pieniędzmi handlowali, i stołki sprzedawających gołębie poprzewracał,
Komentarz
- Do świątyni
- Nie do pałacu Heroda albo Piłata, lecz będąc przedstawicielem Boga, Mesjaszem, postąpił właściwe wstępując do domu Ojca, jego pałacu – Świątyni.[1]
- Świątynia zbudowana przez Heroda była tylko typem Kościoła Boga Żywego, w przyszłej chwale lub w obecnym upokorzeniu.[2]
- Obrazując oczyszczanie poświęconej klasy świątnicy od roku 1878; każda samolubna czy cielesna myśl oraz cała światowość musi być odrzucona, aby Świątynia, jako mieszkanie Bożego Ducha Świętego, mogła być oczyszczona.[3]
- I wyrzucił
- Jak mógł to uczynić każdy Żyd przestrzegający Zakonu.[4]
- Rozpoczął wykonywanie swej władzy, jak przystało na duchowego króla, ganiąc tych, którzy naruszali świętość, Świątynię i jej teren.[5]
- Uważamy, choć bez wystarczającego oparcia, że były dwa oczyszczenia.[6]
- Odwiedzał Świątynię co jakiś czas jako Żyd i był świadkiem tych samych scen, lecz nie przeciwdziałał, co jest dowodem na to, że wydarzenie to miało miejsce jeden raz, po tym, jak nasz Pan objął urząd króla.[7]
- Rozsądnym wydaje się przypuszczenie, że użycie siły podczas oczyszczenia Świątyni nastąpiło nie przed, a po objęciu władzy królewskiej, ukazanej w triumfalnym wjeździe do miasta.[8]
- Ostatni werset odpowiedniego zapisu Ewangelii św. Jana, podobnie jak i inne Ewangelie, pokazuje wrogi stosunek, okazywany wobec Niego przez licznych przeciwników, co nie miało miejsca na początku Jego służby.[9]
- W ten sposób wypełniło się proroctwo: Bo gorliwość o dom twój pożera mnie. – Psalm 69:10 [10]
- Był to akt obrazowy, wskazujący na to, że pod koniec tego wieku rozpocznie się sąd od Domu Bożego. (1 Piotra 4:17) [11]
- Pod koniec Wieku Ewangelii, Bóg przewidział czas na oczyszczenie swej świątnicy, Świątyni – chrześcijaństwa. (Dan. 8:14) [12]
- Ci, którzy wypełniają dzieło Boże z samolubnych pobudek, muszą zostać wypędzeni.[13]
- Jest to konieczne, zanim Świątynia będzie gotowa, aby być wypełnioną chwałą Bożą i stać się miejscem modlitwy wszystkich narodów.[14]
- Którzy sprzedawali
- Pozaobrazowe oczyszczenie, które jest obecnie w toku, obejmuje głównie tych, którzy sprzedają rzeczy duchowe.[15]
- W świątyni
- Stoły
- Nie tylko przerywając ich pracę, ale sprawiając, że zajęli się poszukiwaniem swych monet.[18]
- Wekslarzy
- Przedstawiają oni tych, którzy okradają ludzi poprzez przyjmowanie pieniędzy za coś, co nie jest jedzeniem.[19]
- Którzy mieli zapewniony niezły interes, wymieniając pieniądze tych, którzy przybyli z daleka i nie będąc Żydami, musieli zaopatrzyć się w inną walutę, jaka była w obrocie w Świątyni.[20]
- Pewien rodzaj podatku świątynnego miał być płacony w „szeklu świątynnym”, monecie, którą ostatni raz wybito w roku 140 p.n.e., wobec czego była ona rzadkością w czasach naszego Pana i miała dużą wartość.[21]
- Również i dzisiaj, niektórzy w nominalnej świątyni handlują przywilejami, możliwościami i wiedzą. Katolicy są uczeni, że sami w sobie nie mają nic godnego do zaoferowania Bogu i muszą czynić to przez księży, protestanci często organizują kwesty i zbiórki pieniędzy.[22]
- Stragany
- Nie wypuścił im gołębi na wolność, gdyż ta strata nie byłaby łatwą do naprawienia, lecz pozwolił właścicielom, by je zabrali.[23]
- Handlarzy gołębiami
Przypisy
- ↑ R-2746:3
- ↑ R-3851:5
- ↑ B-239, R-4123:2, R-2746:6, R-1696:1
- ↑ R-2746:4, R-3851:4, R-4123:2
- ↑ R-2746:3, R-1695:6
- ↑ R-4122:3, R-2332:1, R-1695:3
- ↑ R-4123:2
- ↑ R-2332:1
- ↑ R-1695:3
- ↑ R-4670:4, R-4123:2
- ↑ R-1795:5
- ↑ R-3851:5
- ↑ R-3851:6
- ↑ R-2297:4
- ↑ R-3851:6
- ↑ R-4760:4
- ↑ R-4123:1
- ↑ R-4123:2
- ↑ R-3851:6
- ↑ R-2746:3
- ↑ R-4122:6
- ↑ R-4123:3
- ↑ R-4123:2
- ↑ R-4122:6