Ewangelia św. Mateusza 3:16
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
3:16 A Jezus ochrzczony będąc, wnet wystąpił z wody, a oto się mu otworzyły niebiosa, i widział Ducha Bożego, zstępującego jako gołębicę, i przychodzącego na niego;
Komentarz
- A gdy Jezus
- Został ochrzczony
- Symbol pełnego poświęcenia Jego życia, nawet do śmierci. Budował on fundament dla nowego porządku rzeczy.[2]
- Poświęcił całe błogosławieństwo i łaskę, które przysługiwały Mu z tytułu Prawa Zakonu.[3]
- Chrzest naszego Pana przewyższał chrzest Jana.[4]
- Chrzest w wodzie naszego Pana nie był Jego rzeczywistym chrztem, a jedynie jego symbolem, czyli obrazem. Jego prawdziwe poświęcenie wykonało się poprzez śmierć, a zmartwychwstanie było Jego prawdziwym wywyższeniem.[5]
- Nie jako grzesznik, ale jako ofiara za grzech.[6]
- Nowy chrzest, nie dla grzeszników, a wyłącznie dla świętych; nie symbol oczyszczenia z grzechu, ale symbol ofiarniczej śmierci za grzechy innych.[7]
- Tak jak chrzest Jezusa symbolizował Jego śmierć ofiarniczą za grzech, tak też i chrzest chrześcijan symbolizuje ich udział wraz z Panem w Jego ofierze.[8]
- Symbolizuje złożenie, pogrzebanie człowieka Chrystusa Jezusa, okupu za wszystkich. – 1 Tym. 2:5, 6. Poprzez swą śmierć przedstawiał On ofiarnego cielca z żydowskiego Dnia Pojednania.[9]
- Nie w Kościół Chrystusowy, ponieważ jeszcze go nie było aż do dnia Pięćdziesiątnicy, ale w początek nowej instytucji, w każdym znaczeniu tego słowa.[10]
- To był symbol, a nie typ.[11]
- Pismo Święte uczy nas, że jest to miłe dla Boga, gdy i my pokazujemy nasze poświęcenie poprzez symbol zanurzenia w wodzie tak, jak Jezus pokazał swoje poświęcenie również poprzez zanurzenie w wodzie. Postępujmy więc za Jego przykładem.[12]
- Wystąpił z wody
- Podniesienie Jezusa z wody symbolizowało wzbudzenie Go z śmierci, w trzecim dniu po Golgocie. Poprzez podniesienie z wody reprezentował On pozaobrazowego Najwyższego Kapłana.[13]
- I oto otworzyły się
- Łącząc Jego doświadczenia jako człowieka z Jego przedludzką znajomością Ojca.[14]
- Wyższe, duchowe rzeczy, niebieskie rzeczy zostały przed nim otwarte.[15]
- Rzeczy, których jako ziemski człowiek nie mógłby przyjąć, objawiające Boski zamiar odnośnie jego samego.[16]
- Literalnie, rozwarły się.[17]
- Jezus stał się świadomy pewnej ogromnej zmiany w swym stanie, w swej relacji z Ojcem i w swej relacji do rzeczy duchowych.[18]
- Oświecenie przyszło poprzez przyjęcie Ducha Świętego.[19]
- Dokładnie ten moment zaznaczył chwilę spłodzenia z Ducha naszego Pana i jak wierzymy, otrzymał On wtedy specjalną znajomość niebieskich zagadnień.[20]
- Bez względu na to, jak doskonałym może być człowiek, nie może on przyjmować rzeczy duchowych. Człowiek zmysłowy nie przyjmuje tych rzeczy, które są z Ducha Bożego. – 1 Kor. 2:14 [21]
- Nam, podobnie jak Jezusowi, Ojciec nie tylko dostarcza lepszego zrozumienia naszych prób i obowiązków, ale również wyraźniejszego obrazu chwały, której dostąpią wierni.[22]
- Umysły wszystkich, którzy zostali ochrzczeni w Jego śmierć (1), otwierają się na sprawy niebiańskie; (2) usłyszą głos Ojca mówiący, że teraz oto są Jego ukochanymi synami; i (3) sercom ich dany jest Duch Święty, pokój dający, łagodny i subtelny duch świętości.[23]
- Niebiosa
- Zarówno w języku greckim, jak i hebrajskim, słowo niebiosa oznacza „wznioślejsze rzeczy”. W tym wypadku prawdy duchowe, wznioślejsze rzeczy, których wcześniej nie widział.[24]
- I ujrzał
- Ducha Bożego
- Świadectwo przedstawiające niewidzialne.[27]
- Jezus mógł otrzymać ducha bez miary, podczas kiedy wszyscy niedoskonali członkowie Kościoła mogą posiadać jedynie jego ograniczoną część.[28]
- Jezus musiał wyrzec się ludzkiej natury, zanim mógł otrzymać choćby obietnicę posiadania Boskiej.[29]
- Nasz Pan wyrzekł się własnej woli, inaczej nie mógłby przyjść nad Jordan do Jana. Jednak Bóg poświadczył swoją wolę akceptującą poświęcenie się Jezusa dopiero wraz z symbolem którego Jezus dokonał nad Jordanem.[30]
- Zobrazowany przez oliwę, którą namaszczano ofiarny przaśny chleb.[31]
- W postaci gołębicy
- Uzewnętrznienie mocy Boga zstępującej na Jezusa.[32]
- Znak pokoju i czystości, przedstawiający pełnię ducha miłości Jehowy dla Jezusa.[33]
- Prawdopodobnie, strumień światła, który nie objawił się gwałtownie jak błyskawica, a delikatnie, jak gołębica.[34]
- Gołębica była ulubionym obrazem dla Żydów jako ilustracja pokoju i zbawienia. Odpowiednio obrazowała łagodnego i cichego ducha wszystkich tych, którzy posiadają ducha świętości w Panu.[35]
- Idącym za Jezusem nie dane było usłyszeć ani głosu z nieba, ani oglądać niebios, które się otworzyły, ani Ducha Bożego, który zstąpił w postaci gołębicy; nie można się też spodziewać, że takiego doświadczenia dostąpią teraz. Zstąpienie Ducha Świętego w Dniu Zielonych Świątek było objawieniem, które służy całemu Kościołowi.[36]
- Spoczął na nim
- Dając zapowiedź dziedzictwa Boskiej natury.[37]
- Pomazanie. Jezus nie był Mesjaszem, Chrystusem, dopóki nie nastąpiło to namaszczenie.[38]
Przypisy
- ↑ A-179
- ↑ Q-32.3, A-197
- ↑ R-5090:1
- ↑ R-3296:3
- ↑ HG-262, NS51-5-{{{3}}}
- ↑ R-4544:2
- ↑ R-2565:2
- ↑ R-2565:4
- ↑ HG-262, Q-183.T
- ↑ HG-261
- ↑ Q-35.2
- ↑ Q-32.3, Q-33.T
- ↑ HG-262, Q-183.T
- ↑ R-5157:5, R-5065:1, R-2565:5
- ↑ R-5128:5, R-5847:1, R-5157:5, Szablon:OV, Szablon:CR, Q-183.T, PD-57
- ↑ R-4968:2, R-4970:1, R-5054:2, R-5157:5, R-3297:2, Q-547.4
- ↑ R-4970:1
- ↑ R-5157:5
- ↑ PD-57
- ↑ R-5157:5, R-4544:2
- ↑ R-5157:5, R-4544:3
- ↑ R-4970:1
- ↑ R-2565:6
- ↑ Q-183.T
- ↑ E-212, R-5157:4, R-3297:1, R-3296:6, R-2565:5, R-2417:6
- ↑ R-2565:5}, R-2417:6, R-2237:4, Q-35.4, Q-36.8
- ↑ E-212
- ↑ R-370:1
- ↑ A-179
- ↑ Q-36.8
- ↑ R-84:3
- ↑ Szablon:CR, R-5291:6
- ↑ E-212
- ↑ R-3296:6
- ↑ R-2565:5, R-2237:4
- ↑ R-2565:6
- ↑ A-179
- ↑ T-27, T-37, B-66