List św. Pawła do Rzymian 13:9
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
13:9 Gdyż to przykazanie: Nie będziesz cudzołożył, nie będziesz zabijał, nie będziesz kradł, nie będziesz fałszywie świadczył, nie będziesz pożądał, i jeźli które insze jest przykazanie, w tem słowie sumownie się zamyka, mianowicie: Będziesz miłował bliźniego twego, jako siebie samego.
Komentarz
- Przykazania bowiem
- Jeżeli jakikolwiek naśladowca Jezusa pogwałciłby Dziesięć Przykazań oraz nauczałby innych, aby czynili podobnie, to działanie takie wynikałoby z niewiedzy i błędnego zrozumienia oraz wskazywałoby, że jest on słaby, naśladowca Jezusa na niskim poziomie.[1]
- My (naśladowcy Jezusa) nie znajdujemy się pod Przymierzem Zakonu, ale pod łaską. Mamy zachowywać Boskie prawo, na ile tylko potrafimy i przyjmować wiarą Boże ustalenia – jego sińce uleczyły was” (1 Piotra 2:24). [2]
- Przykazania Dekalogu były jedynie próbą określenia, w sposób zrozumiały dla cielesnego człowieka, rzeczywistego ducha Boskiego Prawa.[3]
- Nie
- Cudzołóż
- Samolubna miłość i samozadowolenie leżą u podstaw cudzołóstwa.[6]
- Zabijaj
- Samolubna miłość i samozadowolenie leżą u podstaw cudzołóstwa.[7]
- Kradnij
- Nie będziesz fałszywie świadczył (BG)
- Przeciwieństwo miłości.[11]
- Pożądaj
- Samolubstwo, przeciwieństwo miłości, prowadzi do pożądania rzeczy należących do innego.[12]
- I wszelkie inne
- Jeżeli jakakolwiek inna rzecz miałaby być zakazaną, jakakolwiek inna rzecz przeciwna Bożemu prawu.[13]
- Miłuj
- Z greckiego „agape”, bezinteresowna wyrozumiałość, życzliwość.[14]
- Spełnia wszystkie wymagania „nie będziesz” zawarte w Dziesięciu Przykazaniach, oraz o wiele więcej.[15]
- Okazywanie miłości drugiemu, ponieważ on nas miłuje, dawanie komuś w nadziei, że obdarzy nas życzliwością, czynienie jakiegokolwiek dobrego gestu w nadziei, że otrzymamy równie dobry albo i lepszy w zamian, byłoby samolubstwem.[16]
- Wszystkie przykazania objęte są przymierzem miłości. Ci, którzy są w Chrystusie, nie wystąpiliby przeciwko żadnemu z interesów swego bliźniego ani nie naruszyliby jego praw w jakikolwiek sposób.[17]
- Bliźniego
- Jak siebie samego
- A nie tak, jak on miłuje nas.[20]
- Ta sama miłość względem naszego bliźniego, jak miłość, którą mamy dla siebie samych, to samo pragnienie jego dobra, życzenie mu powodzenia, szczęścia, zdrowia, reputacji, majątku i uczuć.[21]
- Nie mówi on tutaj: „Bardziej niż siebie samego”. Samoofiara dokonana przez Chrystusa na naszą rzecz przekroczyła to wymaganie.[22]