List św. Pawła do Rzymian 15:1

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

15:1 A tak powinniśmy znosić, my, którzyśmy mocni, mdłości słabych, a nie podobać się samym sobie.

Komentarz

  • Którzy jesteśmy mocni
    1. Intelektualnie, fizycznie i duchowo.[1]
    2. Starsi, zarówno wiekiem jak i rozwojem w prawdzie.[2]
    3. Nie ma wielu silnych; jest to dla nas napomnienie, abyśmy stawali się silni i pomocni dla słabszych braci w Kościele.[3]
    4. Nie wszyscy są jednakowo silni w wierze, ale silniejszy nie powinien pogardzać słabszym. Św. Paweł pisze do silnych, ale zaleca im cierpliwość i rozwagę.[4]
    5. Niektórzy z korynckich chrześcijan uważali, że nie ma znaczenia, czy biorą udział w mięsie ofiarowanym bałwanom, czy też nie, ponieważ mięso nie podlegało żadnym zmianom, a oni nie sympatyzowali z bałwochwalczymi praktykami.[5]
    6. Nie wszyscy na tym świecie zostali w tym samym stopniu wyposażeni w zdolności poznawcze, rozumowania, rozsądzania. Silne zdolności intelektualne kreują naturalnych liderów.[6]
  • Winniśmy wziąć na siebie
    1. Silniejsi nie powinni lekceważyć słabości sumienia brata, lecz winni przyjąć go jak brata w ufności, że doświadczenie doprowadzi go do wolności, którą inni szybko osiągnęli.[7]
    2. Jeżeli silniejszy brat za pomocą sarkazmu próbowałby zmusić słabszego do korzystania z wolności, z której nie zdaje on sobie sprawy, byłoby to nakłanianiem takiego do grzechu.[8]
    3. Nie oznacza to, że nie powinniśmy później próbować pomagać takiemu bratu w pozbywaniu się jego słabości.[9]
    4. Słabsi bracia powinni być pozostawieni wolności swych własnych sumień. Miłość i prawda mogą być wykorzystane w nadziei, że będą one dla nich nauką zmierzającą do ukazania im pełni przywilejów wolnych ludzi w Chrystusie.[10]
    5. Czyńcie pokój pomiędzy braćmi.[11]
    6. Jako że lud Boży ma ten skarb w naczyniach glinianych2 Kor. 4:7, które wszystkie są niedoskonałe w wyniku upadku, prawdziwa miłość powinna zaowocować w naszym zachowaniu skłonności do ograniczania się, abyśmy nie zranili ich słabości.[12]
    7. Jeżeli chodzi o kwestię sprawiedliwości, prawo powinno kompensować nierówności upadłej natury; jednakże jedyną nadzieją w tej kwestii jest Tysiąclecie, kiedy to wielu zacznie poszukiwać prawdziwych bogactw.[13]
    8. Naczelną zasadą w tym względzie jest prawo miłości, istota ducha Bożego.[14]
  • Ułomności
    1. W ciele Chrystusowym różne członki odziedziczyły słabości, z którymi muszą prowadzić walkę przez całe życie; kolidują one niekiedy z prawami i wygodami, zarówno innych braci, jak i ich samych.[15]
    2. Silniejsi powinni wziąć na siebie ich trudności, a także niektóre ich upadki.[16]
    3. Ich celem jest korzyść innych oraz ich samych, a zwłaszcza korzyść domu wiary.[17]
    4. Celem silniejszego jest takie zwrócenie uwagi innych na ich słabości, aby ich nie obrazić ani nie zgorszyć.[18]
    5. Nie wszyscy ludzie zostali oświeceni ewangelią i uwolnieni od przesądów; spożywanie mięsa ofiarowanego bałwanom wydawało się im popieraniem bałwochwalstwa.[19]
    6. Apostoł zaleca wzrost takiemu bratu, który uważa, że znajduje się w więzach odnośnie mięsa lub święcenia dni sabatu; nie twierdzi on, że takie więzy są czymś słusznym, biorąc pod uwagę wolność, jaką mamy w Chrystusie.[20]
  • Słabych
    1. Intelektualnie, fizycznie i duchowo.[21]
    2. Młodszych.[22]
    3. Słabsi członkowie domu wiary winni być otoczeni opieką, miłością i pomocą, aby mogli wzrastać w Panu.[23]
    4. Na samym początku wiara jest zawsze stosunkowo słaba, ale Bóg nie gardzi dniem małych początków: Trzciny nadłamanej nie dołamie, a lnu tlejącego nie zagasiMat. 12:20. [24]
    5. Wystarczy wiedzieć, że Bóg przyjmuje nawet najsłabszego – słabego w wierze, skrępowanego więzami co do dni postu – który uważa, że wolą naszego Odkupiciela jest, aby pozostawać w więzach takich nakazów.[25]
  • Upodobania w sobie samych
    1. Zasady nie mogą być nigdy porzucone dla jakichkolwiek przyczyn; jednakże wolność i prawa osobiste mogą być często pominięte, z uwagi na korzyść innych i dla zadowolenia Bożego.[26]
    2. Należy baczyć, aby inni nie zostali urażeni naszą wolnością w Chrystusie.[27]
    3. Powinniśmy patrzeć dalej niż tylko z perspektywy naszych preferencji, starając się tak prowadzić nasze sprawy, aby były jak najbardziej pomocne dla braci.[28]
    4. Zbyt często lud Boży utrzymuje społeczność z braćmi zbliżonymi do niego pod względem zachowań lub zaawansowania. Tymczasem, powinniśmy „przykrywać ułomności” słabych i tych, którzy znajdują się na bezdrożach.[29]
    5. Apostoł nie twierdzi, że każdy powinien się na coś zdecydować i tego się trzymać, bez względu na to, czy jest to dobre, czy złe.[30]
    6. Nie powinniśmy ograniczać się do zadowalania samych siebie, jeżeli chodzi o czas i miejsce nabożeństw.[31]
    7. Starsi i diakoni powinni tak organizować nabożeństwa, aby pomagać całemu zborowi, który ma czas i możliwość, itp., aby wszyscy mieli poczucie, że nie ma miejsca na podział zboru.[32]

Przypisy

  1. R-4927:3, R-1954:6, R-216:5
  2. R-4927:6
  3. R-4995:1
  4. R-1734:3
  5. R-1586:6
  6. R-1954:6
  7. R-1734:4
  8. R-5556:2
  9. R-5557:4, R-4767:1, R-3647:2
  10. R-5556:2
  11. R-4995:1
  12. R-4263:5
  13. R-1954:6
  14. R-4927:2
  15. R-3647:1
  16. R-5557:4, R-4927:3, R-3647:2
  17. R-4927:2
  18. R-4927:3, R-5557:4
  19. R-1587:1
  20. R-1734:4
  21. R-4927:3
  22. R-4927:6
  23. R-4767:1
  24. R-2163:4
  25. R-1734:4
  26. R-4928:4, R-5557:2, R-5412:2, R-4927:6
  27. R-5555:3
  28. R-4928:1
  29. R-4269:5
  30. R-1734:4
  31. R-4928:1
  32. R-4928:4