Ewangelia św. Mateusza 6:9
6:9 Wy tedy tak się módlcie; Ojcze nasz, któryś jest w niebiesiech! Święć się imię twoje;
Komentarz
- A wy tak
- Nie jak forma do powtarzania, ale jedynie jako przykład, w jaki sposób układać nasze modlitwy.[1]
- W duchu pochwalnym, oddającym cześć.[2]
- Lecz niekoniecznie w tych słowach.[3]
- Zauważmy jej zwięzłość, prostotę, bezpośredniość i uporządkowanie.[4]
- Porządek modlitwy jest piękny – głównym motywem jest oddanie chwały Bogu oraz realizacja Boskiego planu, następnie fizyczne potrzeby.[5]
- W tzw. „modlitwie Pańskiej” mamy siedem próśb.[6]
- Się módlcie
- Wy, którzy jesteście synami, a nie dziećmi gniewu Efezj. 2:3 lub których ojcem jest diabeł Jan 8:44 [7]
- Z modlitwy płynie wielkie błogosławieństwo; zostaliśmy tak stworzeni, że oddawanie chwały Bogu i pragnienie modlitwy należą do najwyższych wartości naszej natury.[8]
- Nie tylko że powinniśmy mieć określone pory modlitwy, ale powinniśmy mieć ducha modlitwy we wszelkich sprawach naszego życia.[9]
- Modlitwa jest przywilejem. Jezus nie nakazał swym uczniom, aby się modlili ani nawet nie przekazał im formy modlitwy, dopóki go o to nie poprosili.[10]
- Zauważmy, iż Jezus nigdy nie nauczał tłumów, jak mają się modlić ani nie wskazywał, że powinny to czynić – pomimo tego, iż tłumy, z którymi miał do czynienia, to był nominalny lud Boży.[11]
- Pan nie powiedział, w jaki sposób ma się modlić świat.[12]
- Dzieci w szkole nie powinny być uczone powtarzania „modlitwy Pańskiej”.[13]
- Ojcze nasz
- Uczucie prawdziwego ojca dla swego dziecka, jedno z najcenniejszych na świecie, jest użyte dla zilustrowania stosunku Bożych poświęconych do Stworzyciela.[14]
- Tym zaś, którzy go przyjęli, dał prawo stać się dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię jego. – Jan 1:12 [15]
- Tylko poświęceni, spłodzeni z ducha, mogą zwracać się do Boga „Ojcze Nasz”.[16]
- Uważamy, iż dzieci osób wierzących oraz usprawiedliwieni tymczasowo, którzy się jeszcze nie poświęcili, mają prawo zwracać się do Odkupiciela w modlitwie.[17]
- Słowo „nasz” wskazuje na to, iż istnieją również inne dzieci, adoptowane do Bożej rodziny.[18]
- Kiedy Jezus był na ziemi w ciele, apostołowie byli dopiero „przyszłymi” synami.[19]
- Żaden Żyd w tamtych czasach nie zrobił użytku z tego wyrażenia, byli bowiem oni domem sług.[20]
- Modlitwa ta upewniła apostołów, iż pomimo tego, że byli Żydami, to jednak Bóg uznawał ich już za synów, a nie za sługi.[21]
- Wielki Bóg Jehowa jest źródłem życia. Wszelkie życie pochodzi tylko z niego.[22]
- Możemy uważać samych siebie, iż z Boskiego punktu widzenia, za przywróconych (poprzez wiarę w Chrystusa) do początkowej pozycji jako synów Bożych.[23]
- Z faktu tego wynika:
- wiara w byt Boski,
- zdanie sobie sprawy z własnej zależności od Niego,
- wiara w pojednanie poprzez Odkupiciela,
- zdanie sobie sprawy z tego, że teraz Bóg przyjmuje daną jednostkę za syna.[24]
- Wskazuje to na fakt, że przychodzący do Boga czyni to na warunkach bliskiej znajomości z wielkim Stworzycielem wszechświata tak, że jest przyjmowany do Boskiej obecności i serca.[25]
- Nie wskazuje to na ojcostwo Boga w stosunku do całego rodzaju ludzkiego.[26]
- Modlitwa celnika, zaaprobowana przez naszego Pana, nie zawierała odniesień do Boga w rodzaju „Ojcze”, ale „Boże” – Boże, bądź miłościw mnie grzesznemu. - Łuk. 18:13 [27]
- Mieli oni pokazać swoją wiarę poprzez nazywanie siebie samych synami Bożymi, ale w rzeczywistości nie mówili o sobie w ten sposób.[28]
- Niektórzy ludzie używają słów „Ojcze Nasz” lub „Boże nasz”, lub „Ojcze Niebieski” częściej, niż jest to właściwe. Wydaje się, iż byłoby lepiej, gdyby unikali oni tych powtórzeń.[29]
- Któryś jest w niebie
- Tak jak niebo jest wyżej nad ziemię, tak też mają się Boskie zamiary w stosunku do naszych dróg i idei, dlatego w każdym przypadku to one powinny być preferowane.[30]
- Święć się imię twoje
- Najpierw liczy się wola Boża i oddanie mu czci, jako wyższe nad własne i jakiekolwiek inne interesy.[31]
- Oddawanie chwały Bogu powinno być pierwszym celem w naszych myślach, jednakże traci tę pozycję w ciągu całego naszego dnia, nawet wśród prawdziwego ludu Bożego.[32]
- Wyraża to uwielbienie, oddanie chwały Boskiej dobroci i wielkości oraz związaną z tym cześć.[33]
- Wielkie imię Boże winno być święcone przez wszystkich, również przez tych, którzy do niego przychodzą.[34]
- Czczone, uwielbiane. Boskie imię wyraża Jego charakter, Jego Królestwo i osobowość.[35]
- Głęboka cześć dla wspaniałego charakteru i przymiotów Boga.[36]
- Jego imię przedstawia wszystko to, co sprawiedliwe, mądre i kochające.[37]
Przypisy
- ↑ R-4560:2, R-5311:4, R-5022:1, R-4984:4, R-3806:4, R-3351:6
- ↑ R-3806:3
- ↑ R-4560:2
- ↑ R-5022:1
- ↑ R-4560:2, R-3807:3, R-3352:1
- ↑ R-136:2
- ↑ R-2252:6
- ↑ R-5311:6
- ↑ R-5312:1
- ↑ R-5021:3
- ↑ R-3805:2
- ↑ R-5021:3
- ↑ R-2023:6
- ↑ R-3352:1
- ↑ R-3352:1
- ↑ Szablon:CR, R-499:5, R-5022:1, R-5833:5, R-5834:4
- ↑ R-3806:3, F-681
- ↑ R-3805:5
- ↑ R-5834:4
- ↑ R-5683:6, R-3352:1
- ↑ R-3352:1
- ↑ Szablon:CR
- ↑ R-1864:6
- ↑ R-3805:3
- ↑ R-3805:3
- ↑ R-2252:6
- ↑ R-2251:3
- ↑ R-5219:2
- ↑ R-5020:4, Q-539.6
- ↑ R-3805:6
- ↑ R-3352:3
- ↑ R-3352:2, R-4560:4, R-5624:5
- ↑ R-3352:2
- ↑ R-4560:4
- ↑ R-5022:2
- ↑ R-1864:6
- ↑ R-3806:4