Ewangelia św. Mateusza 14:3

Z Notatki Biblijne
Wersja z dnia 11:44, 12 lis 2015 autorstwa Mariusz (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Mat.|14:3|BG}} {{Komentarz}} *'''Herod''' *# Przedstawiający władze świeckie.<ref>{{R|5599|5}}, {{R|1754|4}}, {{B|261}}, {{B|262}}</ref> *'''Jan Chrzciciel|J...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

14:3 Albowiem Herod pojmawszy Jana, związał go był i wsadził do więzienia dla Herodyjady, żony Filipa, brata swego.

Komentarz

  • Herod
    1. Przedstawiający władze świeckie.[1]
  • Jana
    1. Obraz na prawdziwy Kościół.[2]
    2. Jan był połowicznie pozaobrazowym Eliaszem, który był obrazem na Kościół.[3]
    3. Tak jak istnieje uderzające podobieństwo pomiędzy Janem a Eliaszem, tak istnieje podobieństwo pomiędzy doświadczeniami Jana, a doświadczeniami wiernego Kościoła, wielkiego pozaobrazu Eliasza.[4]
  • Zakuł w kajdany
    1. Po około roku działalności Jana.[5]
    2. Obrazuje to nadchodzące ograniczenia wolności Kościoła.[6]
    3. Wolność Jana została ograniczona wkrótce po tym, jak ogłosił nadejście Mesjasza i jego dzieło.[7]
  • Wtrącił do więzienia
    1. Juzefus przypuszcza, że był więziony w lochach połączonych z zamkiem Macherus.[8]
    2. Pozostawał w więzieniu przez około rok, zanim został zabity.[9]
  • Dla Herodiada|Herodiady]]
    1. Obraz na Kościół Rzymskokatolicki.[10]
    2. Niewierny kościół nominalny.[11]
    3. Opętana nieograniczoną ambicją zdawała sobie sprawę, że jej pozycja nie jest bezpieczna, dopóki żyje Jan.[12]
    4. Jest to obraz na władze kościelne Chrześcijaństwa, poszukujące, pragnące obecnie ściślejszego zjednoczenia i współpracy z władzami świeckimi.[13]
    5. Obrazuje kościół nominalny, który w symbolicznym języku Pisma przedstawiony jest w kobiecie Izebel i innych.[14]
    6. Druga Izebel; trzecia Izebel wspomniana jest z imienia w Obj. 2:20. [15]
    7. Spotykają się w tym miejscu dwa silne i dwa słabe charaktery. Jan i Herodiada mieli silne osobowości, pierwszy stał mocno po stronie prawości i Boga, druga po stronie samolubnej ambicji i grzesznemu jej uleganiu.[16]
    8. Najwyraźniej usiłowała wymóc na swoim mężu, aby skazał Jana na śmierć w momencie, gdy został uwięziony, lecz jej próby zostały unicestwione obawą Heroda o efekt, jaki wywarłaby egzekucja Jana na ludziach, którzy uważali go za proroka.[17]
    9. Kobiety są zazwyczaj bardziej podatne na wpływ uczuć niż mężczyźni. Jeżeli ich umysł zostanie opanowany przez podstęp i złość, wówczas w swych uczynkach potrafią być bardziej krańcowe i złe, niż ich bracia.[18]
    10. Żony Filipa
    11. Wyszła za Filipa myśląc, że zostanie on królem.[19]

Przypisy

  1. R-5599:5, R-1754:4, B-261, B-262
  2. B-261
  3. R-5569:5, B-253
  4. R-3325:3, {R|2279|2}}, R-968:4
  5. R-3325:2
  6. B-261, R-2280:5
  7. B-261, R-968:6
  8. R-3325:2
  9. R-3325:2
  10. R-5569:5
  11. B-261, B-262, R-2280:4
  12. R-4609:1
  13. R-1754:4
  14. R-2280:4
  15. R-3326:6
  16. R-4609:5
  17. R-3325:6
  18. R-2279:6
  19. R-4609:1, R-3325:5