List do Hebrajczyków 1:3
1:3 Który będąc jasnością chwały i wyrażeniem istności jego, i zatrzymując wszystkie rzeczy słowem mocy swojej, oczyszczenie grzechów naszych przez samego siebie uczyniwszy, usiadł na prawicy majestatu na wysokościach,
Komentarz
- Który jest – Od czasu zmartwychwstania[1]
- Odblaskiem – Blaskiem[2]
- Chwały – Chwały Ojca[3]
- Odbiciem jego istoty:
- W języku greckim mowa jest o charakterze[4]
- Podobieństwo charakteru do Niebieskiego Ojca, pełne łaski i prawdy[5]
- Każdy Chrześcijanin, w miarę jak otrzymuje ducha Pańskiego, stopniowo staje się podobny do drogiego Syna Bożego, a tym samym do Ojca[6]
- Doskonałość nowego stworzenia[7]
- Osoby Ojca[8]
- Jego istoty[9]
- Chwalebnego ciała, jakie należy do Boskiej natury[10]
- Co do którego nie spodziewamy się, aby było zeszpecone ranami po cierniach, włóczni lub gwoździach[11]
- Oczyszczenia z grzechów:
- Gdy wstąpił na wysokość, przedstawił swą zasługę jako zadośćuczynienie za grzechy swych naśladowców[12]
- Podstawa, w oparciu o którą Boska sprawiedliwość i miłość mogą działać względem upadłej ludzkości[13]
- Uniżając się poprzez stanie się człowiekiem i poniesienie haniebnej śmierci na krzyżu[14]
- Dokonał oczyszczenia z grzechów przez swą śmierć[15]
- Czego by nie był w stanie dokonać, gdyby w jakimkolwiek sensie był uczestnikiem niedoskonałości swej matki[16]
- Zasiadł – Nie dosłownie, lecz w tym znaczeniu, że jest następny co do czci i dostojeństwa po Ojcu[17]
- Po prawicy:
- Wyżej niż wszystkie inne poziomy istnień bytów duchowych[18]
- Sprawiedliwość zapewniła wielką nagrodę dla wiernego Syna Bożego[19]
Przypisy
- ↑ A-211; B-108; R-5579:5, R-4667:3, R-2600:6, R-1592:1; Q-366.6
- ↑ R-316:2
- ↑ R-89:3
- ↑ R-4417:3
- ↑ R-4417:5
- ↑ Q-452.4
- ↑ R-348:4
- ↑ R-5269:1, R-89:3
- ↑ R-316:2
- ↑ R-1806:2, R-2600:6, R-2318:2, R-1262:4, R-546:3, R-279:2, R-142:3
- ↑ R-2479:4
- ↑ R-4667:3
- ↑ R-2407:6
- ↑ R-5430:1
- ↑ R-316:2
- ↑ R-776:2
- ↑ Q-72.T
- ↑ R-5181:6
- ↑ R-5430:2