Ewangelia św. Mateusza 21:12

Z Notatki Biblijne
Wersja z dnia 11:58, 2 gru 2015 autorstwa Mariusz (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Mat.|21:12|BG}} {{Komentarz}} *'''Do świątyni''' *# Nie do pałacu Heroda albo Piłata, lecz będąc przedstawicielem Bóg|Bo...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

21:12 Tedy wszedł Jezus do kościoła Bożego, i wygnał wszystkie sprzedawające i kupujące w kościele, a stoły tych, co pieniędzmi handlowali, i stołki sprzedawających gołębie poprzewracał,

Komentarz

  • Do świątyni
    1. Nie do pałacu Heroda albo Piłata, lecz będąc przedstawicielem Boga, Mesjaszem, postąpił właściwe wstępując do domu Ojca, jego pałacu – Świątyni.[1]
    2. Świątynia zbudowana przez Heroda była tylko typem Kościoła Boga Żywego, w przyszłej chwale lub w obecnym upokorzeniu.[2]
    3. Obrazując oczyszczanie poświęconej klasy świątnicy od roku 1878; każda samolubna czy cielesna myśl oraz cała światowość musi być odrzucona, aby Świątynia, jako mieszkanie Bożego Ducha Świętego, mogła być oczyszczona.[3]
  • I wyrzucił
    1. Jak mógł to uczynić każdy Żyd przestrzegający Zakonu.[4]
    2. Rozpoczął wykonywanie swej władzy, jak przystało na duchowego króla, ganiąc tych, którzy naruszali świętość, Świątynię i jej teren.[5]
    3. Uważamy, choć bez wystarczającego oparcia, że były dwa oczyszczenia.[6]
    4. Odwiedzał Świątynię co jakiś czas jako Żyd i był świadkiem tych samych scen, lecz nie przeciwdziałał, co jest dowodem na to, że wydarzenie to miało miejsce jeden raz, po tym, jak nasz Pan objął urząd króla.[7]
    5. Rozsądnym wydaje się przypuszczenie, że użycie siły podczas oczyszczenia Świątyni nastąpiło nie przed, a po objęciu władzy królewskiej, ukazanej w triumfalnym wjeździe do miasta.[8]
    6. Ostatni werset odpowiedniego zapisu Ewangelii św. Jana, podobnie jak i inne Ewangelie, pokazuje wrogi stosunek, okazywany wobec Niego przez licznych przeciwników, co nie miało miejsca na początku Jego służby.[9]
    7. W ten sposób wypełniło się proroctwo: Bo gorliwość o dom twój pożera mnie.Psalm 69:10 [10]
    8. Był to akt obrazowy, wskazujący na to, że pod koniec tego wieku rozpocznie się sąd od Domu Bożego. (1 Piotra 4:17) [11]
    9. Pod koniec Wieku Ewangelii, Bóg przewidział czas na oczyszczenie swej świątnicy, Świątyni – chrześcijaństwa. (Dan. 8:14) [12]
    10. Ci, którzy wypełniają dzieło Boże z samolubnych pobudek, muszą zostać wypędzeni.[13]
    11. Jest to konieczne, zanim Świątynia będzie gotowa, aby być wypełnioną chwałą Bożą i stać się miejscem modlitwy wszystkich narodów.[14]
  • Którzy sprzedawali
    1. Pozaobrazowe oczyszczenie, które jest obecnie w toku, obejmuje głównie tych, którzy sprzedają rzeczy duchowe.[15]
  • W świątyni
    1. Nie mieli prawa tego czynić na jej uświęconym terenie.[16]
    2. Nie na terenie właściwej świątyni, ale na jej zewnętrznych dziedzińcach, które mimo tego należały do świątyni, do domu Bożego.[17]
  • Stoły
    1. Nie tylko przerywając ich pracę, ale sprawiając, że zajęli się poszukiwaniem swych monet.[18]
  • Wekslarzy
    1. Przedstawiają oni tych, którzy okradają ludzi poprzez przyjmowanie pieniędzy za coś, co nie jest jedzeniem.[19]
    2. Którzy mieli zapewniony niezły interes, wymieniając pieniądze tych, którzy przybyli z daleka i nie będąc Żydami, musieli zaopatrzyć się w inną walutę, jaka była w obrocie w Świątyni.[20]
    3. Pewien rodzaj podatku świątynnego miał być płacony w „szeklu świątynnym”, monecie, którą ostatni raz wybito w roku 140 p.n.e., wobec czego była ona rzadkością w czasach naszego Pana i miała dużą wartość.[21]
    4. Również i dzisiaj, niektórzy w nominalnej świątyni handlują przywilejami, możliwościami i wiedzą. Katolicy są uczeni, że sami w sobie nie mają nic godnego do zaoferowania Bogu i muszą czynić to przez księży, protestanci często organizują kwesty i zbiórki pieniędzy.[22]
  • Stragany
    1. Nie wypuścił im gołębi na wolność, gdyż ta strata nie byłaby łatwą do naprawienia, lecz pozwolił właścicielom, by je zabrali.[23]
  • Handlarzy gołębiami
    1. Obcy przybysze z dalekich stron rzadko przywozili ze sobą gołębie lub baranki, które miały być następnie złożone w ofierze.[24]

Przypisy

  1. R-2746:3
  2. R-3851:5
  3. B-239, R-4123:2, R-2746:6, R-1696:1
  4. R-2746:4, R-3851:4, R-4123:2
  5. R-2746:3, R-1695:6
  6. R-4122:3, R-2332:1, R-1695:3
  7. R-4123:2
  8. R-2332:1
  9. R-1695:3
  10. R-4670:4, R-4123:2
  11. R-1795:5
  12. R-3851:5
  13. R-3851:6
  14. R-2297:4
  15. R-3851:6
  16. R-4760:4
  17. R-4123:1
  18. R-4123:2
  19. R-3851:6
  20. R-2746:3
  21. R-4122:6
  22. R-4123:3
  23. R-4123:2
  24. R-4122:6