Ewangelia św. Mateusza 22:11

Z Notatki Biblijne
Wersja z dnia 21:16, 7 gru 2015 autorstwa Mariusz (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Mat.|22:11|BG}} {{Komentarz}} *'''A gdy''' *# Od roku 1878.<ref>{{C|204}}, {{R|2301|5}}, {{R|41|4}}</ref> *# Jako że przypowieść ta dotyczy ziemsk...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

22:11 A wszedłszy król, aby oglądał goście, obaczył tam człowieka nie odzianego szatą weselną;

Komentarz

  • A gdy
    1. Od roku 1878.[1]
    2. Jako że przypowieść ta dotyczy ziemskiej fazy kościoła wieku ewangelii, tak opis tej końcowej sceny dotyczyć musi tych, którzy pozostaną przy życiu. – 1 Tes. 4:15 [2]
    3. Od roku 1878 możemy oczekiwać powstawania różnych teorii zaprzeczających okupowi, które zaprzeczać będą temu, że zostaliśmy odkupieni przez Pana. (2 Piotra 2:1) [3]
  • Król
    1. Sam Jehowa, poprzez okazanie w jakiś sposób swej Boskiej sprawiedliwości.[4]
    2. Lub sam Chrystus, ponieważ z chwilą jego przyjścia została mu dana od Ojca królewska władza (jak sugeruje to przypowieść o talentach).[5]
    3. Pokazuje to naszego Pana podczas drugiego przyjścia.[6]
    4. Wierzymy, że nasz Pan objął królewski urząd w kwietniu 1878 roku.[7]
  • Wszedł
    1. Odniesienie poprzez równoległość czasową do objęcia przez naszego Pan urzędu króla żydowskiego.[8]
    2. Tuż przed samą ucztą.[9]
    3. Obecnego w celu zebrania ze swego królestwa wszelkich zgorszeń - Mat. 13:41 i zabrania do siebie swych klejnotów, swej Oblubienicy. (Mal. 3:17) [10]
    4. Niewidzialny, lecz obecny król.[11]
    5. Tuż przed zaślubinami, wskazując dokładnie na czas, w jakim żyjemy: żniwo Wieku Ewangelii, poprzedzające zaślubiny Baranka.[12]
  • Aby przypatrzeć się gościom
    1. Przypowieść ta wskazuje, iż wymagany jest stan gotowości oraz indywidualna ocena, która akceptuje jednych, a odrzuca drugich.[13]
    2. Inspekcja tuż przed ucztą.[14]
    3. Sprawdzenie gości jest ostatnią czynnością przed naszą przemianą.[15]
    4. Jest to próba tych, którzy usłyszeli i rozpoznali naukę żniwa.[16]
    5. Nadszedł bowiem czas, aby się rozpoczął sąd od domu Bożego1 Piotra 4:17 [17]
    6. Wskazuje to na próbę, wstrząśnięcie, sprawdzenie i wyrzucenie niektórych po tym, jak przyjdzie Oblubieniec.[18]
    7. W czasie drugiego przyjścia Chrystus osobiście sprawdzi wszystkich tych, którzy uważają się za Jego wierne sługi.[19]
    8. Gdy nadejdzie król i rozpocznie sprawdzanie, nie powinniśmy być zaskoczeni, że będzie miało miejsce przesiewanie, zamiast zbierania.[20]
    9. Tak jak nikt nie mógł wejść bez szaty weselnej, jako oznaki uznania zasługi ofiary Chrystusowej, tak nikt nie mógł pozostać tam bez zachowania postawy zaufania Chrystusowi.[21]
    10. Koncepcja przesiewania, jakie będzie miało miejsce pod koniec Wieku Ewangelii, obecna jest także w przypowieści o sieci, pszenicy i kąkolu, mądrych i głupich pannach, a także o talentach.[22]
    11. Ciało Chrystusowe przedstawione jest jako mądre panny, jako słudzy oczekujący powrotu Pana z wesela, jako goście weselni oraz jako Oblubienica. Są to odrębne i różne ilustracje, które nie powinny być ze sobą mieszane.[23]
  • Ujrzał
    1. Bóg, poprzez okazanie w jakiś sposób swej Boskiej sprawiedliwości, lub Chrystus, obdarzony królewskim autorytetem przez Niebieskiego Ojca.[24]
  • Tam
    1. Nie mamy co go szukać pomiędzy tymi, którzy pozostają w ciemnościach zewnętrznych i którzy nie zobaczyli wewnętrznego blasku uczty.[25]
  • Człowieka
    1. Klasa, która odrzuca szaty weselne.[26]
    2. Mała klasa.[27]
    3. Klasa ograniczona w liczbie, składająca się z tych, którzy niegdyś doceniali okup i korzystając z jego łaski, otrzymali szczególne światło czasu żniwa.[28]
    4. Klasa, która z powodu niedbałego poświęcenia się doprowadzona jest w końcu do stanu zaprzeczającego okupowi, potrzebie wartości i zasłudze pojednawczej ofiary na Kalwarii i wskutek tego pojawia się na uczcie w brudnych szatach własnej sprawiedliwości.[29]
  • Nie odzianego
    1. Który odrzucił swe przyrzeczenie śmierci wraz z Chrystusem, picia z jego kielicha, kroczenia za nim poza obóz, znosząc jego pohańbienia.[30]
    2. Odrzucenie ofiarniczego dzieła Chrystusa.[31]
    3. Odrzucenie kontraktu małżeńskiego, polegającego na cierpieniu wraz z Nim.[32]
    4. Odrzucili Jezusa jako Zbawiciela, Odkupiciela, tego, który zgładził ich grzechy.[33]
    5. Bóg zwraca uwagę na każdego, kto deklaruje wierność, a z drugiej strony odrzuca zasługę śmierci Chrystusa.[34]
    6. Tacy zdają się tracić z pola widzenia swą własną niedoskonałość i nieskażoną doskonałość Pana.[35]
    7. Wszyscy, którzy biorą udział w tym weselu, muszą być przyodziani w weselne szaty, muszą być okryci zasługą sprawiedliwości Chrystusowej.[36]
    8. Jeżeli ktoś pokaże się na weselu bez weselnej szaty, oznaczać to będzie, że musiał ją zdjąć, ponieważ nikt nie byłby bez niej wpuszczony.[37]
    9. Co wskazuje na fakt, że choć szata została mu dana, on wolał jednak bardziej swe własne odzienie, niż to, które otrzymał.[38]
    10. Wszyscy chrześcijanie, którzy odrzucają ufność w ofiarę Chrystusa i przyjmują teorię ewolucji i tzw. wyższy krytycyzm, zdejmują swą szatę weselną.[39]
    11. Wielu zdeklarowanych sług Chrystusowych, podobnie jak agnostycy, oświadcza, że choć przyjmują Jezusa jako nauczyciela, to jednak zupełnie odrzucają przykrycie szatą Jego zasługi.[40]
    12. Odrzucenie okupowej ofiary Chrystusa pojawiło się po raz pierwszy pomiędzy oświeconymi światłem obecnej prawdy, w lecie 1878 roku.[41]
    13. W przeciwieństwie do zasad takiej uczty.[42]
    14. Haniebna niewłaściwość, wskazująca na dumę i brak szacunku ze strony jej głosiciela.[43]
  • Szatę weselną
    1. Przypisana sprawiedliwość Chrystusowa, usprawiedliwienie. W zwyczaju żydowskim było zaopatrywanie wszystkich gości w białe, lniane szaty weselne.[44]
    2. Niewyobrażalne jest, aby na żydowskim weselu szaty weselne były dane przechodniom, którzy jedynie zdawali sobie sprawę, że przygotowuje się wesele.[45]
    3. Czyste i białe, przedstawiające zupełną czystość i nieskazitelność świętości naszego Pana; każdy powinien zachowywać siebie nie skażonym przez świat. – Jak. 1:27 [46]
    4. Zakrywając swe własne szaty. W ten sposób wszyscy uczestniczący w weselu znajdowali się na tym samym poziomie pod względem godności, ponieważ wszyscy byli gośćmi gospodarza.[47]
    5. Przykrywa wszelkie wady, zarówno tych, którzy są bardzo dalecy od doskonałości, jak i tych, którym niewiele do niej brakuje.[48]
    6. Szata ta nie przykrywa grzechów nowego umysłu. Gdyby nowy umysł nie był lojalny wobec Boga, wówczas nie byłby już nowym umysłem.[49]
    7. Nowe stworzenia w Chrystusie Jezusie znajdują się na tym samym poziomie dzięki szacie Chrystusowej. Nie ma różnicy, jeżeli chodzi o poprzednie warunki, wolnym czy związanym, mężczyzną czy kobietą. (Gal. 3:28) [50]
    8. Szata usprawiedliwienia, która staje się naszą w chwili poświęcenia. Zostaje dana nie staremu stworzeniu, ale nowemu, aby przykryła skazy niedoskonałego ciała.[51]
    9. Przedstawia coś więcej niż tylko usprawiedliwieniepoświęcenie, uświęcenie, cierpienie z Chrystusem, picie z jego kielicha, chrzest w jego śmierć.[52]
    10. Uznanie zasługi ofiary Chrystusowej.[53]
    11. Umożliwia uznanie każdego, bez względu na upadek, degradację, niegodziwość jego natury.[54]
    12. Dana jest ona jedynie tym, którzy odpowiedzieli na zaproszenie i weszli przez drzwi.[55]
    13. Przyjęcie i założenie szaty symbolizowało uczynienie i przyjęcie poświęcenia.[56]
    14. Symbolizuje relację z Bogiem poprzez wiarę opartą na zasłudze Chrystusowej.[57]
    15. Symbolizuje wejście do rodziny Bożej, jako członkowie Kościoła.[58]
    16. Pokazana pięknie także jako szata oblubienicy. (Psalm 45:13,14) [59]
    17. Czysty, lśniący bisior, w jaki przyodziana jest Oblubienica. (Obj. 19:8) Nie ogranicza się on jedynie do wymiaru teologicznego, ale musi obejmować także charakter.[60]
    18. Niech nikt nie myśli, że szatą tą jest teologia; musimy być przyodziani w sprawiedliwość.[61]
    19. Każdy może haftować swoją szatę dobrymi uczynkami.[62]

Przypisy

  1. C-204, R-2301:5, R-41:4
  2. R-49:2
  3. R-2302:5
  4. R-5511:2
  5. R-5511:2
  6. NS318-3-{{{3}}}
  7. R-2301:5, R-343:5
  8. C-204
  9. C-204
  10. R-1937:1
  11. C-202
  12. R-954:5
  13. C-198
  14. R-5511:2
  15. R-180:5
  16. C-197
  17. R-2301:6
  18. R-40:3
  19. R-5511:2
  20. R-58:6, R-41:5
  21. R-4679:5
  22. NS318-3-{{{3}}}
  23. C-197
  24. R-5511:2
  25. NS319-1-{{{3}}}
  26. R-5511:3, R-4525:3, C-204
  27. R-343:6
  28. C-204
  29. R-2302:1, R-5511:4, C-201
  30. R-4548:4, R-4525:5, Q-339.3
  31. R-4548:4
  32. Q-734.3
  33. R-5511:4
  34. R-5511:2
  35. C-200
  36. R-5511:1
  37. R-5511:2
  38. R-954:4
  39. R-4679:5
  40. NS318-5-{{{3}}}
  41. C-202
  42. NS318-4-{{{3}}}
  43. C-198
  44. C-198, R-4525:3, R-4998:4, R-5197:6, R-2301:6, Q-490.2, Q-507.6, NS318-4-{{{3}}}
  45. Q-734.1
  46. R-2160:2
  47. R-5511:2, R-2301:6, R-343:3, NS121-4-{{{3}}}, NS318-4-{{{3}}}
  48. R-4679:5
  49. R-4842:4
  50. R-2301:6
  51. R-4842:1, R-5855:3, R-4525:5, R-5902:3, Q-507.6
  52. R-4525:5
  53. R-4679:5
  54. R-5511:1
  55. R-4525:4
  56. R-4525:5
  57. PD-59
  58. R-5960:4
  59. R-5197:6
  60. R-50:2
  61. R-50:4, R-41:5
  62. C-199