List do Hebrajczyków 3:6
3:6 Ale Chrystus jako syn nad domem swoim panuje, którego domem my jesteśmy, jeźli tylko tę pewną ufność i tę chwałę nadziei aż do końca stateczną zachowamy.
Komentarz
- Lecz
- Chrystus jako syn
- Ponad domem jego
- Domem synów.[8]
- Domem Ewangelii.[9]
- Duchowym Izraelem.[10]
- Wybranym Kościołem.[11]
- Tymi zwycięzcami, którzy byli wypróbowani i okazali się wiernymi w czasie wieku chrześcijańskiego.[12]
- W czasie Wieku Ewangelii istnieje dom Synów spłodzonych z ducha świętego, pod panem Jezusem Chrystusem.[13]
- Przywilej stania się synami Bożymi był dany po raz pierwszy w czasach Jezusa. Wszyscy, którzy poprzednio okazali wiarę, byli przyjaciółmi lub sługami.Błąd rozszerzenia cite: Brak znacznika zamykającego
</ref>
po otwartym znaczniku<ref>
- Resztka Izraela miała przywilej przejścia od stanu sług do stanu synów.[14]
- Błogosławieństwo Dnia Pięćdziesiątnicy było początkiem uznania naśladowców Jezusa za synów Bożych.[15]
- W czasie dnia Pięćdziesiątnicy święty duch adopcji i spłodzenia został udzielony po raz pierwszy; bez tego nikt nie mógł znaleźć się w grupie synów.[16]
- Nikt nie mógł stać się częścią domu synów, dopóki ofiara Jezusa nie została przedłożona Ojcu i przyjęta przez Niego.[17]
- Żniwo Wieku Żydowskiego i dzieła przygotowania Wieku Ewangelii otwarły nową dyspensację. Wszyscy Żydzi i poganie, którzy przyjęli Chrystusa, zostali przyjęci jako członkowie nowego domu synów, który zajął miejsce starego domu sług.[18]
- Dwunastu apostołów, siedemdziesięciu uczniów, 500 braci (1 Kor. 15:6) oraz ci z Żydów, których następnie dosięgło to posłannictwo w czasie Dnia Pięćdziesiątnicy i potem w czasie całego żniwa ich wieku stali się Synami Bożymi.[19]
- Okoliczność, że Bóg przyjął Jezusa i kościół za synów, oznacza, że są oni z Nim w związku przymierza.[20]
- Od czasu gdy grzech wszedł na świat, Bóg nie uznawał nikogo z rodzaju ludzkiego za swego syna, wszyscy byli grzesznikami aż do czasu, gdy umarł Jezus, aby nas przywieść z powrotem do Boga i otworzyć drzwi do stanu synostwa.[21]
- W czasie Wieku Żydowskiego miał miejsce wybór albo selekcja „domu sług”; w czasie obecnego Wieku Chrześcijaństwa trwa rozwój „domu synów”; jednakże żaden z tych wyborów nie był przypadkowy jeżeli chodzi o jednostki.[22]
- Domem jego my jesteśmy
Jest niezwykle istotne, abyśmy jako synowie nauczyli się posłuszeństwa względem Ojca. Od syna pozostającego na służbie u Ojca należy oczekiwać więcej. Wymaga On więcej nauki i dyscypliny. R2405:4 Synowie nie muszą otrzymywać rozkazów ani gróźb. Żadne samozaparcie nie jest zbyt wielkie, a żaden akt szacunku i posłuszeństwa zbyt mały. R1543:3, 3030:1 Jezus mówi nam o naszych specjalnych przywilejach w porównaniu do proroków i innych w zapisie Mat. 13:11,17. R435:3 Aby stać się członkiem domu synów należy przyłączyć się do Pana, do Chrystusa, a za Jego pośrednictwem do Ojca. R5614:6 Gdy figuralny dom sług opustoszał, otwarła się możliwość ustanowienia pozafiguralnego domu synów. R3539:2, 3712:4 Jeżeli przyjęcie Izraela za Boży naród wybrany, za dom sług było dla nich łaską, o ileż większym błogosławieństwem jest przyjęcie przez Pana duchowego Izraela. R3223:5 Obejmuje to ofiary przebłagalne, a następnie błogosławienie i nauczanie świata w celu odnowienia więzów przymierza z Bogiem, jak miało to miejsce przed upadkiem. R4537:5 Pan nie ustanowił żadnych ograniczeń, jeżeli chodzi o dziesięcinę. Ktokolwiek ma udział w duchu Pańskim, ten gotów jest oddać nie tylko dziesiątą część, lecz poświęcić wszystko. R2542:1 W czasie tego wieku prób i rozwoju wszyscy wyznawcy są uznawani za część nominalnego domu synów, zaś różnice pomiędzy prawdziwymi, a fałszywymi nie będą objawione aż do końca tego wieku. R175:2 Ponieważ dwa domy Izraela – dom żydowski i dom ewangelii – są ze sobą powiązane jako figura i pozafigura, oznacza to, że są między nimi pewne równoległości. R600:1, 245:2* Kościół nie ma lepszych intencji ani nie jest mniej grzeszny niż patriarchowie i prorocy, jednakże możliwość usynowienia stała się osiągalna dla nas, a nie dla nich, ponieważ ich dni nie były Bożym „właściwym czasem”. R5775:2 Jeśli tylko aż do końca zachowamy niewzruszenie – Jeżeli pomyślnie przejdziemy próby. Pokłosie Żniwa 40:5 Obecny stan naszego członkostwa nie jest ostateczny, lecz próbny R1698:5 Chwalebną nadzieję – Nie w naszej własnej sprawiedliwości, lecz w Chrystusowej i Jego dziele odkupienia. R2532:4 Niewzruszeni aż do końca – ci, którzy pokonają pokuszenia świata, codzienne umierania; tacy zamieszkają na zawsze w domu Pana. R1915:2 Pamiętajmy o tym, jak istotna jest cierpliwa wytrwałość, stałość, zdolność do radosnego przyjmowania każdej próby, każdego prześladowania, każdej trudności, jaka zostanie dopuszczona przez Boga dla naszego doświadczenia i ukształtowania charakteru. R5497:6, 5170:3; CR215:5 Do końca wieku Ewangelii, gdy dom zostanie ukończony. R297:4
Przypisy
- ↑ R-174:2
- ↑ R-1729:1
- ↑ R-5405:2, R-5838::1, R-5170:3, R-3476:2, R-3268:3, R-224:2
- ↑ R-3223:5
- ↑ F-432
- ↑ R-1389:2
- ↑ R-5831:2, R-5859:1, R-1005:1, NS662-6-{{{3}}}
- ↑ R-5859:2, R-5663:6, R-5250:2, R-3539:2, R-2071:3, R-1389:2, R-435:3, A-145, F-177, NS626-6-{{{3}}}
- ↑ R-600:1
- ↑ R-175:2, R-3476:2, R-505:4, B-205
- ↑ R-2405:4, R-831:4, R-600:1, A-145
- ↑ A-145
- ↑ R-5682:4, R-179:6
- ↑ R-3476:2, R-5817:5, R-4108:1, PD-58
- ↑ R-5831:2, PD-58
- ↑ R-5069:6, R-5817:5, R-5207:3, R-4939:6, NS662-3-{{{3}}}
- ↑ NS662-6-{{{3}}}
- ↑ NS626-5-{{{3}}}
- ↑ R-4108:1, R-3476:2
- ↑ R-5163:5
- ↑ R-5859:1, R-5831:2
- ↑ R-1457:1, R-831:4
- ↑ Szablon:CR
- ↑ R-569:2, R-1915:2, R-179:6
- ↑ R-5405:2, R-2071:3
- ↑ R-4958:2
- ↑ R-269:2
- ↑ R-175:2
- ↑ R-5405:2