List do Hebrajczyków 9:15
9:15 I dlatego jest nowego testamentu pośrednikiem, aby gdyby śmierć nastąpiła na odkupienie onych występków, które były pod pierwszym testamentem, ci którzy są powołani, wzięli obietnicę wiecznego dziedzictwa.
Komentarz
- I dlatego
- W tym celu. [1]
- Ponieważ Jego krew była wystarczająca, aby zniweczyć wszelki grzech. [2]
- Pokazuje to kontrast pomiędzy starym Przymierzem Zakonu a Nowym Przymierzem. Pierwotne Przymierze Abrahamowe, pod którym rozwija się Chrystus i Jego Ciało, nie jest przedmiotem dyskusji. [3]
- Zapis ten nie stosuje się do nikogo poza Żydami, którzy znajdowali się pod starym Przymierzem Zakonu. Nie odnosi się on w żaden sposób do pogan. [4]
- Jest On
- Nasz Pan Jezus. [5]
- Chrystus. [6]
- Mesjasz. [7]
- On nabył prawo, aby się nim stać. [8]
- Od czasu, gdy Chrystus uczynił pierwszy krok w kierunku zawarcia Nowego Przymierza, był On zaangażowany w pracę nad nim – nad jego pierwszym aspektem, zaspokojeniem sprawiedliwości, co można pokazać na przykładzie budowy fundamentów pod dom. [9]
- Pośrednikiem
- Słowo „pośrednik” jest w Biblii używane w sposób wyłączny i ostrożny, jedynie w łączności z Przymierzem. [10]
- Nasz Pan był tym Pośrednikiem w Bożym celu na wieki, zanim stał się człowiekiem Chrystusem Jezusem. [11]
- Ponad 1900 lat temu Bóg wybrał Jezusa, aby ten był Pośrednikiem tego lepszego przymierza. [12]
- Kompetentny Pośrednik, Mesjasz chwały. [13]
- Bożym zamiarem jest, aby Mesjasz był Pośrednikiem Nowego Przymierza z Izraelem. [14]
- Pozaobrazowy lepszy Pośrednik. [15]
- Który będzie miał moc, aby przekazywać błogosławieństwa. [16]
- Zabezpieczony przez swą własną śmierć ofiarniczą. [17]
- Do tego czasu zapłaciwszy Sprawiedliwości cenę okupu za świat. [18]
- Kościół, powołany teraz na członków Ciała Chrystusowego, które z Jezusem jako swoją Głową będzie stanowiło Pośrednika Nowego Przymierza. [19]
- Nie może być błogosławieństwa poza tym Wielkim, Jezusem Głową oraz Kościołem, Jego Ciałem. [20]
- Bóg będzie kontaktował się ze światem poprzez Pośrednika. [21]
- Nasz Pan nie zadziałał jeszcze jako Pośrednik Nowego Przymierza; osiągnie to podczas Wieku Tysiąclecia. [22]
- Nasz Pan Jezus obdarzy ludzkość prawami człowieka i przywilejami, do których miał On prawo z uwagi na swe doskonałe posłuszeństwo względem Zakonu. [23]
- Nasz Pan Jezus już rozpoczął to dzieło jako Pośrednik pomiędzy Bogiem a człowiekiem, jednakże przeważająca większość tego pośredniczenia przypada na czas przyszły i zostanie osiągnięta w czasie Wieku Tysiąclecia. [24]
- Nowego przymierza
- Nowego Przymierza. [25]
- Nowego Przymierza z Izraelem. [26]
- Dla błogosławienia Izraela i ludzkości. [27]
- Z lepszym Pośrednikiem, Chrystusem. [28]
- Nowe Przymierze nie zostanie zawarte z nikim innym, jak tylko z Żydami. [29]
- Powtórzenie Bożej łaski dla Izraela przy lepszym Pośredniku, który sprowadzi wspaniałe błogosławieństwa, jakich oczekiwali pod przewodnictwem Mojżesza. [30]
- Posłuszeństwo względem Nowego Przymierza wiązać się będzie z nagrodą wiecznego życia. [31]
- Apostoł nie mówi tutaj, że Nowe Przymierze już działa, ani że my się znajdujemy pod tym Przymierzem. Mówi on o narodzie żydowskim. [32]
- To jest krew moja nowego przymierza – Mar. 14:24. [33]
- Poniesiona została śmierć
- Gdy nastąpiła śmierć (Revised Version). [34]
- Jako jego testator. [35]
- Bóg w swej sprawiedliwości nie może mieć kontaktu z grzesznikiem przez Pośrednika, dopóki Boska sprawiedliwość nie zostanie przypomniana i zaspokojona. [36]
- Śmierć Chrystusa na drzewie była konieczna dla Żydów, ponieważ takie było specjalne „przekleństwo” Zakonu. [37]
- Powołanie Wieku Ewangelii nie mogło być ogłoszone, dopóki nasz Pan nie stał się gwarantem Nowego Przymierza. [38]
- Potem nie było już konieczności corocznego składania figuralnych ofiar. [39]
- Dla odkupienia
- Z greckiego apolytrosis, wybawienie od przekleństwa Zakonu. [40]
- Naród żydowski musiał być odkupiony w specjalny sposób, zanim Bóg będzie mógł użyć go jako kanał przepływu błogosławieństw dla innych narodów. [41]
- Śmierć Mesjasza będzie wystarczająca dla zmazania przestępstw Izraela popełnionych w czasach dawnego Przymierza Zakonu. [42]
- Śmierć naszego Pana oznaczała nie tylko wykupienie od występku Adama, lecz dodatkowo dla Żydów stanowiła wybawienie od „przekleństwa” lub kary przewidzianej przez Przymierze Zakonu. [43]
- Przestępstw
- Sankcją, na jaką zasłużyli w czasie pierwszego Przymierza, było potępienie. [44]
- Pierwszego przymierza
- Przymierza Zakonu. [45]
- Pierwszego Przymierza (Revised Version). [46]
- Cennego Przymierza. [47]
- Izrael nie był w stanie wykonać Zakonu w sposób doskonały tak w czynie, w słowie jak i w myśli, w związku z czym, dotknęło go przewidziane w nim potępienie śmierci, a nie obiecane błogosławieństwo życia. [48]
- Przymierze Zakonu istniało przez więcej niż szesnaście stuleci, a wielu Żydów po przyjściu do Chrystusa nadal czuło, że w pewien sposób muszą nadal utrzymać związek z jego porządkiem, itp. [49]
- Nadal jest wiążący dla wszystkich Żydów, o ile nie wyrzekną się wszystkich ziemskich praw restytucyjnych i w ten sposób staną się współdziedzicami z Chrystusem w czasie Wieku Ewangelii. [50]
- Mojżesz miał przywilej ustanowienia porządku ofiar i ofiar za grzech, oczyszczających lud na okres roku i pomagających Izraelowi zachować Zakon. [51]
- Przymierze Zakonu, którego pośrednikiem był Mojżesz, było typem wyższego - Nowego Przymierza, którego Pośrednikiem jest Mesjasz. [52]
- Przymierze Mojżeszowe było już wówczas martwe w tym zakresie, w jakim nagroda przez nie oferowana została zdobyta przez Jezusa. [53]
- Byłoby niespójne twierdzić, że Chrystus rozwija się przez ofiarowanie przez wiarę ziemskich przywilejów w ramach tego samego Przymierza, przez które świat zdobędzie ziemskie prawa, które nigdy nie będą ofiarowane. [54]
- Ci
- Którzy są powołani
- Nie odnosi się tutaj do tych, którzy otrzymują wysokie powołanie, lecz do narodu żydowskiego, który został powołany; całego narodu żydowskiego, który przyjdzie do jedności z Bożym planem (Rzym. 11:27). [58]
- Otrzymali
- Wszystko, czego kiedykolwiek oczekiwali – i więcej. [59]
- Gdy będący „tajemnicą” mnogi Pośrednik zapieczętuje Nowe Przymierze Izraela przez śmierć, jako jego testator, wówczas „powołany” naród „otrzyma wieczne dziedzictwo”. [60]
- Obiecane
- Dziedzictwo wieczne
Przypisy
- ↑ R-4512:1
- ↑ R-4624:2; E-28
- ↑ R-4548:3, R-4309:6; Q-178.7
- ↑ R-4548:6, R-4512:1; Q-178.9
- ↑ R-4625:1
- ↑ R-4623:3
- ↑ R-4548:6; Q-178.9
- ↑ E-455
- ↑ R-4571:2
- ↑ R-4560:6
- ↑ R-4549:1; Q-179.4
- ↑ Szablon:PT
- ↑ R-4548:5; Q-178.8
- ↑ R-4548:6; Q-178.9
- ↑ R-4624:1, R-788:4
- ↑ R-4624:5
- ↑ R-4549:2; Q-180.1
- ↑ R-4549:2, E-28, E-455; Q-180.1
- ↑ R-4549:4, R-4624:5, R-4530:1; NS364-4-{{{3}}}; Q-180.3
- ↑ R-4624:5
- ↑ R-4528:5
- ↑ R-4549:1, R-4571:5; Q-179.5
- ↑ R-4625:1, R-4547:1
- ↑ NS360-2-{{{3}}}
- ↑ F-88; R-4623:6
- ↑ R-4548:2-6; Q-178.7
- ↑ R-4549:5; Q-180.4
- ↑ R-4624:1
- ↑ R-4624:6; R-4624:2
- ↑ R-4624:6
- ↑ R-4549:4; Q-180.2
- ↑ R-4624:2
- ↑ E-28; R-4625:2; NS297-6-{{{3}}}
- ↑ R-4548:2, Q-178.T
- ↑ R-4548:6; Q-179.1
- ↑ E-28
- ↑ R-4512:1
- ↑ F-88, F-87
- ↑ R-5119:4
- ↑ E-437
- ↑ R-4624:4
- ↑ R-4548:6; E-437; Q-178.9
- ↑ E-437
- ↑ Szablon:PT
- ↑ E-437; F-88; R-4624:3, R-4623:6, R-4549:4
- ↑ R-4548:2; Q-178.T
- ↑ E-437
- ↑ R-4549:2; R-4549:4; Q-179.6
- ↑ R-4623:3
- ↑ R-4548:3; Q-178.8
- ↑ R-4549:2; Q-179.6
- ↑ R-4548:3, R-4624:1; Q-178.7
- ↑ R-4548:3; Q-178.8
- ↑ R-4528:6
- ↑ R-4548:6, R-4624:3; Q-179.1
- ↑ R-4512:1
- ↑ R-4512:1
- ↑ R-4624:3
- ↑ R-4548:6; Q-178.9
- ↑ R-4548:6, R-283:1}; R-283:6; Q-179.1
- ↑ Q-178.7; R-4548:5
- ↑ R-4549:4; Q-180.1
- ↑ R-4548:6; Q-178.9
- ↑ R-4548:6; Q-179.1
- ↑ R-4512:1