Ewangelia św. Mateusza 18:17
18:17 A jeźliby ich nie usłuchał, powiedz zborowi; a jeźliby zboru nie usłuchał, niech ci będzie jako poganin i celnik.
Komentarz
- A jeśliby ich nie usłuchał
- Lecz nie wcześniej.[1]
- Do rady tych braci powinni się obaj zastosować.[2]
- Jeżeli szkodliwe działania nadal trwają.[3]
- W przypadku jednoczesności wystąpienia krzywdy i odmowy do zaprzestania jej dalszego wyrządzania.[4]
- Nawet w przypadku, gdy świadkowie się z nami zgadzają, a ten, który nas skrzywdził, nie naprawił swego postępowania, nie mamy prawa wspomnieć o całej sprawie innym.[5]
- Powiedz
- Starsi mogą zorganizować się w Komitet i wydelegować jednego spośród siebie, aby zapoznał się ze sprawą i stwierdził, czy zło nie może zostać naprawione lub zatrzymane.[6]
- Fakty, złe czyny lub złe doktryny, a nie złe domysły lub przypuszczenia są podstawą uzasadniającą wyłączenie na gruncie Pisma Świętego.[7]
- Zborowi
- Poświęconym.[8]
- Aby cierpliwie wysłuchał określonych, pewnych oskarżeń, o wystarczającym stopniu powagi.[9]
- Nie w celu ukarania, ale jako ostateczny środek nagany i uzyskania poprawy.[10]
- W obecności oskarżonego.[11]
- Jeżeli stwierdzi się, że sprawa jest wystarczająco poważna dla samego skarżącego, kościoła albo prawdy.[12]
- W przypadku, gdy sprawa ta przestała już być prywatną i zaczyna dotyczyć całego zboru.[13]
- Muszą być przedstawione dowody na to, że rzeczywiście był powód, aby przychodzić z daną sprawą przed zbór, a nie był to tylko efekt ciekawskości.[14]
- Aż do tego czasu sprawa ta powinna być dyskutowana tylko w gronie owych świadków, a nie poza nimi.[15]
- W stopniu proporcjonalnym do ich świętości nie będą oni pragnąć rozmawiać z kimkolwiek o słabościach lub grzechach innych.[16]
- Najpierw należy przedstawić fakty braciom starszym.[17]
- Dwaj świadkowie powinni powiedzieć starszym, że mają im pewną sprawę do przedstawienia, ale nie powinni podnosić żadnych oskarżeń.[18]
- Starsi powinni zwołać specjalne spotkanie, aby poinformować zbór o całej sprawie, a zbór powinien wypowiedzieć się, kiedy chce takie spotkanie zorganizować, aby rozważyć sprawę.[19]
- Aby jedna strona przedstawiła swój problem, a druga aby mogła odpowiedzieć.[20]
- Na każdym etapie postępowania niedopuszczalne jest używanie niegrzecznych słów.[21]
- Rzeczowym jest przypuszczać, że głos zboru w takiej sprawie będzie kierowany w nadprzyrodzony sposób, aby zatriumfowały prawda i sprawiedliwość.[22]
- Decyzja zboru w danej kwestii jest ostateczna, wiążąca dla obu stron.[23]
- A jeśliby zboru nie usłuchał
- Nie zacznie pokutować i nie naprawi swego postępowania.[24]
- To jest najwyższa instancja. Bracia nie powinni sądzić się z braćmi przed sądami świeckimi, bez względu na to, jak bardzo będzie się czuła dotknięta jedna ze stron.[25]
- Jeżeli którykolwiek z nich nadal będzie miał wątpliwości co do sprawiedliwości w danej sprawie, z pewnością otrzyma błogosławieństwo okazując pełną i płynącą z serca zgodę na rozrządzenia Pana.[26]
- O ile tylko to możliwe, głos zboru powinien być jednomyślny, bezstronny.[27]
- Wprowadzanie w życie dyscypliny nie jest jedynie rolą starszych, ale całego zboru.[28]
- Rada zboru nie może być związana z żadną karą.[29]
- Niech będzie dla ciebie
- Jak poganin
- W tym sensie, że nie możemy mieć z nim więcej chrześcijańskiej społeczności.[31]
- Poganina traktować należy sprawiedliwie, uprzejmie, przejawiając miłość pełną miłosierdzia, lecz nie miłość należną bratu w Chrystusie.[32]
- Pozbawiony towarzystwa religijnego i przyjacielskiego, lecz nie poza twoją miłością, troską i chęcią pomocy. (Rzym. 12:19,20) [33]
- Nie zakazujcie im uczestnictwa w nabożeństwach. Najwięcej, co możecie zrobić, to pozbawić ich swej społeczności, zaprzestać odwiedzać ich domy; nie zapraszajcie ich także do siebie ani nie powierzajcie im jakiejkolwiek funkcji do pełnienia w zborze.[34]
- Aby podtrzymywanie przez nas społeczności nie spowodowało, że przeciwstawimy się prawdzie i zaczniemy sprzyjać błędowi, a poprzez to staniemy się współuczestnikami zła, jakie się dzieje.[35]
- Celem nie jest ukaranie go, ale doprowadzenie do pokuty i poprawy.[36]
- I celnik
- Jest ciągle bratem, ale w nie najlepszej pozycji.[37]
- Pozbawiony wszelkich i jakichkolwiek oznak braterstwa.[38]
- Nie należy powierzać mu jakichkolwiek funkcji i zaszczytów w kościele.[39]
- Nie należy prosić go do modlitwy.[40]
- Należy wykluczyć go z obchodzenia Pamiątki Śmierci naszego Pana.[41]
- Należy go traktować w uprzejmy, życzliwy sposób, w jaki traktowalibyśmy każdego celnika lub poganina, powstrzymując się jednak od okazywania mu szczególnych pozdrowień, udostępniania praw i sposobności głosowania, jakie należą się tylko członkom zboru i kościoła.[42]
- Nie wolno się o takim ostro wyrażać nawet po odseparowaniu go od siebie, tak samo jak nie można wymyślać i lżyć pogan i celników.[43]
- Nie można takiego szanować tak samo jak szacownego człowieka ze świata.[44]
- Nie można go ranić lub w jakikolwiek sposób traktować niemiło.[45]
- Ma być wyłączony ze społeczności aż do chwili, gdy dostrzeże swój błąd i naprawi go, na miarę swych możliwości.[46]
- Należy pamiętać, aby o nikim źle nie mówić. – Tyt. 3:2 [47]
- Należy rozróżnić konieczność unikania oraz niepowierzanie zaszczytnych funkcji w zborze od zupełnie innej kwestii, jaką jest wyłączenie i wycięcie z Ciała Chrystusowego, z Kościoła.[48]
- Zupełnie odseparowanie od Kościoła. Dopóki nie dokona on zupełnej poprawy, Kościół powinien się go zupełnie wyrzec.[49]
Przypisy
- ↑ F-289, Q-104.2
- ↑ R-5134:3, F-289
- ↑ R-4985:2, R-5134:3
- ↑ R-5782:5
- ↑ R-3030:3
- ↑ Q-479.4
- ↑ R-3035:5
- ↑ R-2666:3
- ↑ R-4985:4
- ↑ R-3744:6
- ↑ F-415, R-4985:4, R-4281:5
- ↑ F-291, F-292, F-415
- ↑ Q-479.4
- ↑ R-4985:3
- ↑ R-5409:2
- ↑ F-292
- ↑ F-289
- ↑ R-4985:2
- ↑ R-4985:2
- ↑ R-4985:4
- ↑ R-4985:4
- ↑ R-2666:4
- ↑ R-5134:3, R-4985:3
- ↑ F-290
- ↑ R-2666:4
- ↑ R-2666:4
- ↑ R-4985:4
- ↑ F-289, Q-479.3
- ↑ R-4985:4, F-290
- ↑ F-292
- ↑ R-1663:5
- ↑ R-1255:4
- ↑ R-3801:3
- ↑ R-5954:3
- ↑ R-1255:1
- ↑ F-290
- ↑ R-4985:5
- ↑ F-290
- ↑ R-5782:5, R-5134:3, R-4985:5
- ↑ R-4985:5
- ↑ F-474
- ↑ R-3745:3
- ↑ F-290
- ↑ R-1663:5
- ↑ F-303, R-5134:3, R-4985:5
- ↑ F-293
- ↑ F-290
- ↑ R-4318:4
- ↑ R-5275:1