Ewangelia św. Mateusza 4:6
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
4:6 I rzekł mu: Jeźliś jest Syn Boży, spuść się na dół, albowiem napisano: Iż Aniołom swoim przykazał o tobie, i będą cię na rękach nosili, abyś snać nie obraził o kamień nogi swojej.
Komentarz
- I rzekł mu
- Ponownie udawał tutaj przyjaciela, anioła światłości.[1]
- Jeżeli jesteś
- Rzuć się w dół
- Nie było to pokuszenie do czynienia wielkich niegodziwości, lecz pokuszenie, aby dokonać Pańskiego dzieła w inny sposób, niż Pan to zaplanował.[3]
- Beztrosko naraź siebie jako dowód swej misji.[4]
- W ten sposób natychmiast zwrócisz uwagę całego Izraela na fakt, że jesteś Mesjaszem.[5]
- Ród zły i cudzołożny domaga się znaku – Mat. 16:4, w postaci wkładania rąk, daru języków, uzdrowień fizycznych, szczególnych ubiorów, szat, mitr, reliktów świętych, itd.[6]
- Czemu ten ród żąda znaku? – Mar. 8:12 I tak jest z każdym pokoleniem. Świat żąda cudów i zewnętrznych świadectw świętości i wyznania wiary.[7]
- W pokuszeniu tym zilustrowane są pokusy lekkomyślnego wystawiania się samych siebie na różnego rodzaju niebezpieczeństwa – moralne, finansowe, fizyczne lub duchowe – przy jednoczesnym oczekiwaniu cudownego ratunku.[8]
- On nie był powołany, aby w lekkomyślny sposób narażać swoje życie, ale raczej, aby je poświęcić, kładąc je w ofierze poprzez służbę prawdzie i ludzkości.[9]
- Lud Boży powinien być cały czas w stanie czujności, wystrzegając się wszelkich nieracjonalnych działań w głoszeniu Ewangelii. Służąc jako ambasadorowie Boga, musimy pamiętać, że powinna to być służba rozsądna.[10]
- Inne pokuszenie o tym samym charakterze, polegające na oczekiwaniu Boskiego wstawiennictwa poprzez wkładanie słów prawdy w nasze usta i serca, podczas gdy my sami nie czynimy zadość Boskiemu nakazowi „badania Pism”.[11]
- Byłoby grzechem używać duchowej mocy w celu zadowolenia naszej ludzkiej natury, która została nam dana w celu jej ukrzyżowania.[12]
- Duch czyniący cuda jest przeciwieństwem ducha pokory i jeżeliby został nam dany, prowadziłby do duchowej dumy i egoizmu.[13]
- Zanim będziemy oczekiwać Boskiego wstawiennictwa, powinniśmy najpierw uczynić wszystko, co w naszej mocy. Nie powinniśmy w ten sposób wystawiać Opatrzności na pokuszenie.[14]
- Jeżeli wyszlibyśmy w zimną i burzliwą pogodę niewłaściwie ubrani, a nie byłoby to niezbędne, to działaniem tym narażalibyśmy się na chorobę i byłoby to rzeczą niewłaściwą i nie objętą ochroną.[15]
- Wymaga większej odwagi, aby ignorować wstyd i hańbę ze strony świata, odbierane podczas pełnienia pogardzanej służby Bożej, niż uzyskiwać wielkie i wspaniałe osiągnięcia, które wprawiałyby ziemskiego człowieka w podziw i uznanie.[16]
- Napisano bowiem
- Aniołom swoim
- Sługom Boskiej prawdy, którzy w obecnym okresie żniwa mają pomagać członkom klasy nóg radami, napomnieniami i wskazywać na Pismo, w zależności od potrzeb. Psalm 91:11,12[18]
- Przykaże o tobie
- Jeśli zostałby zepchnięty ze szczytu Świątyni rękami rozwścieczonego tłumu, zanim nadszedłby jego czas albo jeśliby sam przypadkowo spadł, wtedy Ojciec na pewno interweniowałby w cudowny sposób, aby nie dopuścić do zranienia, jednakże takie celowe działanie byłoby kuszeniem Boga.[19]
- Abyś nie zranił nogi swojej
- Ten zapis, w rzeczy samej, odnosi się do członków klasy nóg Ciała Chrystusowego, pokazuje on, iż mają oni pokonać przeciwności i otrzymać błogosławieństwa zamiast ran.[20]
- O kamień
- Jest możliwe, że nasz Pan w tym czasie nie znał właściwej interpretacji tego zapisu, gdyby bowiem ją znał, sugestia ta nie byłaby dużym pokuszeniem.[21]
- Widzimy teraz, że nasz Pan był kamieniem obrazy i skałą potknięcia dla obydwu domów Izraela – Izaj. 8:14, natomiast Jego „stopy” obrazują duchowy Izrael, zwłaszcza w okresie Żniwa.[22]
- W naszych czasach również mamy do czynienia ze skałą potknięcia, dopuszczoną dla sprawdzenia naszej wiary. Każdy o właściwym stanie charakteru będzie wsparty przez Pana dla osiągnięcia zwycięstwa tak, że skała potknięcia stanie się stopniem wiodącym do wyższej łaski i większych błogosławieństw.[23]
Przypisy
- ↑ R-3718:3
- ↑ R-314:4
- ↑ R-2567:3
- ↑ E-111
- ↑ R-3718:3, R-5965:6, R-4970:4, R-4544:6
- ↑ R-3718:5
- ↑ R-3718:5
- ↑ R-2244:2,3, R-4970:6
- ↑ R-4545:1
- ↑ R-3718:6, R-3298:6, R-2567:5
- ↑ R-2244:3
- ↑ R-146:5
- ↑ R-4545:1
- ↑ R-2421:2
- ↑ Q-708.1
- ↑ E-112
- ↑ R-3718:2,6, R-4970:4
- ↑ R-2567:6
- ↑ R-4970:5, R-3718:4, R-3298:3
- ↑ R-4545:1, R-3719:1, R-3298:4, R-2567:5, R-2244:2, R-1680:6, R-844:3
- ↑ R-3298:3
- ↑ R-3298:4
- ↑ R-3719:1, R-3298:5